Bukefalos 28 år!

Hur många hektar vall per häst?

D

Diggemon

Finns det någon som vet på ett ungefär hur många hektar vall man behöver för att ta foder till två hästar? Det är någorlunda nysått (1-3 år). Jag har räknat på att jag behöver ca 4800 kg hö (20 kg/dag i 8 månader), men hur stort behöver fältet vara? Förhoppningsvis kan vi ta två skördar, men det är ju inte säkert.

/ Digge
 
På en välskött vall gynnsamma år kan man räkna med ca 5000 kg hö / ha. Beror ju förstås mycket på vallens ålder, gödsling, insådd, sommarens väder och skördetidpunkt.

Ungefär vart 5:e år brukar dom här lägga om sina timotejvallar.

Dom här som tar två skördar gödslar mellan. Man kan även gödsla på våren för större tillväxt inför första skörden.
 
Tyvärr har vi ingen möjlighet att gödsla då vallen är ekologisk och ingen urin finns. Enda möjligheten att gödsla är när det ska plöjas upp och sås om...

Man om jag räknar med två hektar så borde det kanske räcka då?

/ Digge
 
Jag undrar om det räcker, jag ser ju själv vilken markant skillnad det blir på vallen om man missat att gödsla nån bit.
 
Men om jag räknar med att jag får 2500 kg per hektar (hälften av "max"), borde inte det vara bra? Det brukar växa bra, men skulle naturligtvis växa bättre om man gödslar. Sen kan jag ju givetvis inte påverkar regn och sol så det blir optimalt. Vet inte om jag kan få ens så mycket mark denna sommar, men i värsta fall får vi väl köpa in foder...
/ Digge
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
Svar
17
· Visningar
471
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
642
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 348
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 934
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp