hur mkt foder ger ni?

Sv: hur mkt foder ger ni?

Passi: Varför tänker du byta ut lucernet mot soja? Min erfarenhet av soja är galliga ben och hårdsmält för magen. Lucernet har ju en fiber som är bra för magen och dessutom är det närproducerat. Sojan bidrar till skävling av regnskog. (Det senare enligt artikel i ridsport)
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Att ge halm är absolut inget fel, det är ett bra komplement när man inte vill ge hästen för mycket hö/hösilage/ensilage. Det hjälper magen att hålla igång, då det inte är bra att den är tom förlänge. Vad jag förstår så håller du på att vänja din häst med fodret och det är bra att ta det lugnt, men vad kommer den slutliga givan att vara på? Om du tänker att du själv ska gå ner i vikt så behöver du äta rätt basmat och dra ner på "det där lilla extra", som godis,chips, kakor osv. Sen behövs motion. Äter du då inte rätt blir du trött och orkar inte träna, kroppen gör även tvärtemot det du vill att den ska göra, den lagrar energin som blir fett och du går upp i vikt alt. står stilla i vikt. Sen är det lätt att falla tillbaka och börja äta av "det där lilla extra" eftersom kroppen skriker efter energi. Så behöver då din häst "det där lilla extra", alltså kraftfoder? Eller kan du hoppa det och öka på grovfodergivan istället och när hästen har börjat komma igång ordentligt, kanske börja så smått ge kraftfoder igen? Många är rädda för att ge grovfoder, men det är det som hästen är gjord för att äta, inte en massa kraftfoder! Så mitt förslag är att öka på grovfodergivan, ta bort kraftfodret (ge mineralsaltsten) och fortsätt träna!

Jag ger mina hästar:

Vbl valack 4 år:
16 kg hö
1,5kg lucernpellets
1 kg grund
sojamjöl

Shettis 5 år (tjockis :p):
1 kg hö inne på natten, äter sen av det jag ger till den stora ute, allt som allt 3-4 kg.
1 dl uppblött lucern
slänger in nån kaka halm en gång i veckan cirka (äter inte så mycket av det)

just nu motioneras dom inte så mycket då jag har en dotter på 3 månader som tar den mesta tiden :) Till våren ska dom sättas igång mer ordentligt, får då se om jag ändrar nåt i foderstaten.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

dubbelt...:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur mkt foder ger ni?

Passi: Varför tänker du byta ut lucernet mot soja? Min erfarenhet av soja är galliga ben och hårdsmält för magen. Lucernet har ju en fiber som är bra för magen och dessutom är det närproducerat. Sojan bidrar till skävling av regnskog. (Det senare enligt artikel i ridsport)

Han tycker att lucernet är äcklit.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

*kl*

Hur är det möjligt att tillgodose näringsbehovet på det "bete" som finns ute nu?
Visst, jag förstår att det finns hästar som håller hullet men även en fet häst kan ha näringsbrist, likväl som en överviktig människa kan ha näringsbrist, och det ger konsekvenser på lång sikt, speciellt om den förväntas prestera under tiden.

TS, jag hade islänning förut som åt 8 kg HÖ om dagen OCH stod på halm, vägde strax under 400 kg. Du ger alldeles för lite silage, din häst äter förmodligen så mycket halm för att den är hungrig och vill tillgodose sitt tuggbehov. Jag hade ställt hästen på något annat än halm och ökat silagemängden till allra minst det dubbla. Silage innehåller mycket vatten.


Min nuvarande häst är halvblodskorsning, förmodligen med någon grövre ponny/cob i sig, 156 cm.
Äter 8-9 kg hö/dygn, plus 0.75 kg krafft grund, 100 g mineral blå, 0.5 kg lusernhack och 0.3 kg betfor.
 
Senast ändrad:
Sv: hur mkt foder ger ni?

Att hon inte orkar bära sig i tölten beror nog på bristen av ork pga för lite mat!
3 kg hösilage/dag anser jag vara vanvård. Det är ju knappt shettisföda :crazy:

Usch sånt här är så farligt! När någon stallägare med "enorma kunskaper.." tutar i en yngre stackare sådana här saker. Läs var som helst på nätet och du får veta att du ska ge MINST 1,5 - 2 kg hö/100 kg häst så väger din häst nästan 400 kg skulle du vara uppe i MINST 6-8 kg/dag.
Jag hoppas du tar och letar upp mer info och får mer kött på benen och börjar fodra din häst ordentligt snart. Att den äter upp all halm beror på att den är hungrig!
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

kl*

Fjording, 23år
Tränas inte speciellt hårt

Morgon
3,5-4dl Basic
1-1,5dl Betfor (uppmätt torr)
Liten näve havre
LinCubes
Mineraler
Hö och kornhalm

Eftermiddag
Hö och kornhalm

Kväll
3,5-4dl Basic
Liten näve havre
LinCubes
Mineraler
Hö och kornhalm

Belöning efter ridning
2,5dl Basic
Äpple/morot eller vad som finns

Höet är av mkt bra kvalité
 
Senast ändrad:
Sv: hur mkt foder ger ni?

Kl

Har svarat tidigare men svarar igen då de har blivit ändringar.
Just nu äter han:
10 kg analyserat hö, dock äter hans hagkompis hösilage men det funkar ändå. Han äter den största givan inne.
0,5 l havre
1 liter lusern
3-5 dl betfor
1,5 dl mineraler
30ml chevinal plus
30ml vetegroddsolja
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Det låter väldigt lite att bara ge 3 kilo om dan, vet att det är under minimum och med tanke på att din häst jobbar hårt och att det är vinter nu så borde du öka mängden.

Min issis får 10 kg hösilage om dan, 4 nävar havre och mkt. lite betfor, nån morot då och då, samt selen.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Det låter väldigt lite att bara ge 3 kilo om dan, vet att det är under minimum och med tanke på att din häst jobbar hårt och att det är vinter nu så borde du öka mängden.

Min issis får 10 kg hösilage om dan, 4 nävar havre och mkt. lite betfor, nån morot då och då, samt selen.

Ts skapade tråden för ca en månad sen, mycket har nog ändrat sen dess får man hoppas
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Mina tre hästar går på fri tillgång ensilage, de gör slut på en bal på ca 400kg på ungefär 10 dagar så runt 40kg om dagen på de tre. 1½ åringen får 1½ kg kraft groov 125, betfor och morötter. 11 åriga stoet får ½ kg kraft grund, betfor och morötter. 6 åringen får ½ kraft grov 125, betfor och morötter.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

3kg är alldeles för lite. SPECIELLT om du håller på att bygga muskler! Jag tycker du ska ge din häst 6-7 kg hösilage, minst. Gärna några tussar extra när du arbetar hårdare.

Själv får min häst 13kg hösilage per dag.
Kraftfoder - 0,3 kg betfor efter ridpass. 1,4kg musli. 0,4kg pellets. Även vitaminer, morötter i varje mål och vitlök. Äppelcidervinäger plus olivolja i betforn. Sedan innehåller muslin mycket vitaminer och mineraler.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

snälla !!du säger att hon precis kommit in från betet!!Hur mycket tror du att hon åt där??Jo fri tillgång naturligtvis,,, då måste hon ju fortsätta att få mycket mat.. hon får väl snart kolik av för lite föda.. Hon äter så mycket halm för annars drabbas hon av svält.. Tänk lite!!!:idea:
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Men läs när Ts skapade tråden, i början på november! Har inte sett att Ts har skrivit något mer om sin hästs foder så hur kan ni veta att Ts inte har ändrat hästens foderstat?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 805
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 069
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 476
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vad ger ni för rena selentillskott, selen med e-vitamin respektive rena e-vitamintillskott? Behövs det senare ens? Är ni nöjda? Min...
2
Svar
39
· Visningar
8 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp