hur mkt foder ger ni?

Sv: hur mkt foder ger ni?

3 kg hösilage, säger inte det allt?!
för mig gör det de iaf...

sedan att den äter 2 skottkärror halm säger en hel del det med (som om det andra inte vore nog)

jag står fast vid det jag skrev, en häst som endast får i sig 3 kg grovfoder (2 om man räknar ts?) skulle jag anmäla ägaren utan att tveka!

(givetvis skulle jag försöka få denne att förstå osv osv först, men om personen i fråga inte lyssnade så skulle jag inte tveka.)
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Jamen det är ju där DU tänker fel! ;)
Hästen får i sig MASSOR med grovfoder, i form av halm!
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

3 kg hösilage, säger inte det allt?!
för mig gör det de iaf...

sedan att den äter 2 skottkärror halm säger en hel del det med (som om det andra inte vore nog)

jag står fast vid det jag skrev, en häst som endast får i sig 3 kg grovfoder (2 om man räknar ts?) skulle jag anmäla ägaren utan att tveka!

(givetvis skulle jag försöka få denne att förstå osv osv först, men om personen i fråga inte lyssnade så skulle jag inte tveka.)

SUCK...:(

:banana:HEJA AMEO!!!:banana: Skönt att du orkar "bära flaggan" och stå på barrikaderna och kämpa ännu....
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

15 år korsnings
10 kg hö
1 kg betfor
3 kg korn
mineraler.jäst.

9 år nordsvensk
8 kg hö
4 dl betfor
4 dl korn
mineraler,jäst
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Okej, då skulle du anmäla HH här i tråden också då eller vars hästar fortfarande försörjer sig på bete?
Finns det mkt gräs kvar så täcks tuggbehovet bra trots endast 3 kg...
Skulle gärna se en bild på TS häst och bete.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Det skulle vara väldigt enkelt om alla hästar följde tabellerna men så är det inte.

Jag fick ett 2-årigt russ uppstallad 1 nov. Hon hade bara gått på bete innan och var (är) fet. Ingen tendens till revben hur man än känner och riktigt bukig.

Till mina egna hästar har jag hö 4-6 kg + kraftfoder.

Satte denna på en giva som skulle ta ned vikten och efter 2 veckor hade hon gått upp 25 kg enl viktbandet :o. Detta på 4 kg hö, lite skrammel i krubban och mineraler. Hon går på lösdrift med hage som klarat sig från lera men bete..? Nej. Liggdelen är ströad med halm så där har hon väl dragit i sig mer.

Vad gör man? Inte kul att börja jobba en ponny med smala ben och närmare 100 kg övervikt. Vore kul att höra hur ni skulle göra och hur LITE man törs ge. Och NEJ spån eller torv är inget alternativ.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Shettis på ca 300 kg - fri tillgång på hö dagtid (drygt 1 kg på natten) & 1 näve krafft groov x2 per dag
(Rids 2-4gg/v)

Halvblod 173 cm - fri tillgång på hö & 4 kg kraftfoder
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

kl
Min häst är en fullblodskorsning på 22 år ca 152i mkh hon får per dag:

8kg hösilage(ts ca74%)
4dl betfor
7dl rehab
2 mått probimin
2 mått örter
1 mått glucosamin
en skvätt olja
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

hästar som har gräs att äta kan ju äta det, men jag bor i samma del av sverige som TS och vet att här finns minimalt med gräs, visst massor bruna grässtrån osv, men gräs med näring i?!

ang att den visst får så mkt grovfoder så tycker jag det är löjligt att du drar upp det som försvar när TS säger att det är ett stort problem, tro fan det är det när hästen inte får nåt annat... lite näring vore ju trevligt.

mina hästar äter 15-20 kg hö/dag trots massor gräs i hagen fortfarande (de brukar aldrigg kunna äta upp allt ens på vintern) men det som är i hagen nu ska inte räknas in i foderstaten eftersom det inte innehåller nåt.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

mmm. läste någonstans att det är lika mkt "vanvård" att ha feta hästar, som att ha magra....
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

mina hästar är inte feta om det var det du trodde :rofl:

den ena är lite tjock, men hon är dräktig och jag skulle vilja ha upp henne lite till då hon har börjat gå ner i vikt eftersom jag rider mer nu.

men folk tror ju aldrig på ord, bildbevis från gårdagens ritt:

DSCN0734.jpg
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Hej igen!

kikade lite på dina trådar, och såg att det var många frågor relaterade till foder och muskler. Vet heller inte inte om det gällde samma häst?

Men jag läste något som jag började fundera över, jag citerar:

"tack .men hon går ner jätte mycket om man rider henne mycket så hur ska jag göra då för att få kondis måst dom ju gå mycket i trav eller har jag fel då?"

Jag är ingen foderexpert...Bara spekulerar.

Mvh, Caroline
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Hade inte tänkt orka med denna debatt, men känner nu att jag vill backa upp AMEO!!!!!! och Islandstjej för den delen. Nu är det så att jag har lyxen med ett proteinrikt och energifattigt grovfoder. Denna lyx är ju inte alla förunnad och jag känner att jag har lite dålig koll på hur man får upp proteinnivån om så inte är fallet. Vet du Ameo, eller någon annan ett bra proteintillskott, utan energiinnehåll att räkna, som man kan rekomendera islandstjej samt många andra med extremt lättfödda urnordiska raser?

MVH Jamarna
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Min d-ponny 20 år kommer att få:
6-7 kg hö
1.4 kg hippo basic
1kg lucern
miner vit

Jag har bara haft honom en kort tid så jag vet inte hur han reagerar på detta, men enligt mina beräkningar borde det gåbra, men tyvärr vet jag ju inte detta förrens det gått en tid.
Lånar tråden till att fråga hur ni delar upp fodergivan per dag? Jag ger 1-1.5 kg morgon, 0.5 kg lunch, 0.5 kg em och 4 kg kväll. Skulle gärna ge mer under dagen men han går med små russ som inte ska äta så mkt..
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Jamen det är ju där DU tänker fel! ;)
Hästen får i sig MASSOR med grovfoder, i form av halm!

Grovfoder men inget protein... Är väl därför hästar inte bara kan överleva på halm ? Har för mej jag läst det någon stans...
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Du tänker rätt. För att få till en bra foderstat där halm (eller proteinfattigt hö/ensilage) utgör grovfoderdelen måste man ha koll så att proteinbehovet täcks upp av ett lämpligt proteinfoder.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Min 24-åriga halvblodsdam, väger nånstans mellan 550-600 kg om man använder alla räkneformler som finns och sen drar ett snitt... Viktbandet går inte runt henne... :o

Hon rids eller arbetas/promeneras vid hand 4-7 dgr/veckan, mellan 25 minuter och 2 timmar/pass.

Hennes foderstat är som följer

10-12 kg Hö (får mer när det är slut inne, så länge jag är kvar)
450 gram Havre
750 gram Granngårdens müsli
150-200 gram betfor (mätt torrvara)
biotin enligt dosering på burken(Ö&B)
ca 1-1,5 kg Morötter :o :love::love::love:

Står på halm inne o knaprar glatt...
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

*kl*

3 årigt sto korsning Irish Cob/Vbl travare 150 cm hög.
Rids/tömkörs 3 * 30 min per vecka.

14 kg hösilage
1 dl havre ( vill oxå få nåt i krubban när kompisarna får)
0,2 kg betfor
Mineraler
Salt


2 årig valack korsning arab/vbl travare 156 cm hög.
Aktiveras på olika sätt 2 * 20 min per vecka.

15 kg hösilage
1.5 kg havre
0,4 kg betfor
300 g sojamjöl
Mineraler
Salt
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 804
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 066
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 476
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vad ger ni för rena selentillskott, selen med e-vitamin respektive rena e-vitamintillskott? Behövs det senare ens? Är ni nöjda? Min...
2
Svar
39
· Visningar
8 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp