hur mkt foder ger ni?

Sv: hur mkt foder ger ni?

Har inte läst hela tråden, men jag vill ändå svara. Jag har uppfattat det som att du har en isis som fortfarande har gott om bete i hagen och äter 3 kg ensilage och en hel del halm inne.

Vi har också isisar (mindre än din, dock) och de får ca 7-8 kg av ett ganska torrt ensilage. Jag skulle aldrig komma på tanken att ersätta ensilage med halm (om det inte fanns en specifik anledning) eftersom mina hästar liksom de flesta isisar har oerhört lätt för att lägga på sig och halm i stort sett bara innehåller energi och fibrer. Den energi som de får från ensilaget räcker mer än väl - vi ger mycket lite kraftfoder, som krubbskrammel för att blanda ut mineralerna bara.

Jag förstår att du vill vänja in hästen på ensilaget, men vi började mycket tidigare med full grovfodergiva, tror det var i början av oktober, innan dess fick de lite till kvällen (står inne på natten pga eksem) och ökande giva allt eftersom det märktes att gräset inte längre räckte som foder. Om din hage fortfarande ger tillräcklig näring för din häst är du bara att gratulera (men jag tvivlar på det för jag fick intrycket att den äter ganska mycket halm).

För att veta vad din häst bör äta så räkna på TS - väger den 370 kg vill den ha 370 x 1,2 = 4,5 kg TS, gärna mer. Hur mycket ensilage du ska ge får du räkna ut genom att ta 4,5 och dividera det med TS-procenten, t.ex. mitt ensilage har 66% TS per kg 4,5 / 0,66 = 7,5 kg ca.

Se upp så du täcker proteinbehovet, men när det gäller energibehovet har jag märkt att med vårt normala arbete kan jag inte ge mer än motsvarande underhållsbehovet.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Grovfoder men inget protein... Är väl därför hästar inte bara kan överleva på halm ? Har för mej jag läst det någon stans...
Du har rätt, men med ett superensilage (det vet ingen om det är, eller hur...) och lite bete till det (jo, det innehåller proteiner så länge det växer även så här års) så finns det en (minimal) teoretisk chans att näringsbehovet är täckt ändå.

Jag håller med, hästen ifråga får förmodligen inte tillräckligt med proteiner.
Men den får absolut tillräckligt med grovfoder för att både tuggbehov och mage ska må bra.

Och jag är helt övertygad om att man inte vinner något alls på att skrika här om att anmäla ts för djurplågeri! Att dela med sig av kunskaper i lugn och ro är betydligt mer effektivt än att skrämma bort ts från forumet genom hot om anmälan! :idea:
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Ja är ju logiskt när man tänker efter, men har för mej att det kunde finnas någon annan anledning oxå, inte bara att det inte fanns protein...
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Nej tkr själv att hot om anmälan kanske är lite överdrivet. Men är ju svårt att veta om hon menar att hästen får det just nu eller hela tiden under vintern oxå. Är ju väldigt många som är "rädda" för grovfoder och tkr att nått kg mer gör hästen jätte tjock, men den får flera kg kraftfoder :crazy: Säger inte att det är så i ts fall.
Har inte så stor koll på halm, så du får ursäkta om det här är en väldigt dum fråga ;) Men om vi låtsas att halm skulle innehålla tillräckligt med protein för en häst skulle de då kunna överleva på det? Tänker på hur de kan bryta ner det å så vidare lr fungerar det på samma sätt som hö och hösilage?
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Min häst, en 5-årig halvblodsvalack på ca 550 kg, får:
12 kg hö med bra värden
2 kg havre
1 l betfor
½ l krafft grund
1 dl B Ursonne
/dag
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Minimigränsen för grovfoder är 1.2 kg ts/100 kg kroppsvikt. Rekommenderat är 1.5 kg ts/100 kg kroppsvikt vilket innebär att din häst får alldeles för lite mat. Att den äter halm och gräs utöver den lilla givan är inte tillräckligt. För lite grovfoder kan b la leda till magsår och stereotypa beteenden eftersom din häst inte får tillräckligt långa ättider.

Läs på lite om foder. Jag tycker att det är vanvård att ge sin häst så lite mat!

När jag hade islandshäst åt den 8 kg hö om dan + havre, betfor, mineraler, linfrö och lucern.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Kallblodstravare, 17 år. Motionsrids ca 5ggr/vecka.

Morgon:
ca 2-3 kg hö
2 dl havre
½ dl vetekli
½ dl uppblött betfor

Kväll:
6 kg
8 dl havre
2 dl veteli
2 dl uppblött betfor
½ dl mineraler
½ dl flytande B-vitamin
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Jag har en isis, visserligen större än din, 148cm, men hon äter 12kg av ett riktigt bra ensilage.
1 Kg Krafft "ponny" (minns inte vad den heter just nu, groov 60 tror jag)
1 skopa betfor (typ 5dl)
3 dl rapsolja
1 pump (30 ml) B-vitamin
2dl Linfröpellets

Hon är iof av den väldigt svårfödda typen, men är kanonfin på det här! helt kanon i hullet:)

3 Kg är lite, och som någon sa så är det säkerligen därför hon äter så mycket halm.
Om hon fick tillräckligt, och blev mätt skulle hon inte äta sådana mängder halm.

Det finns jättebra foderstats program på nätet, och kontaktar man ex ngn veterinärklinik så brukar man kunna få nr till några riktigt bra foderrådgivare.
Krafft erbjuder gratis foderrådgivning.

Lycka till!
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

*kl*

Hbl val, 8år på 175cm. Tränas o tävlas

12-13kg hö
2kg haver
1,5kg lusern
0,3kg betfor +mineraler

Ponny val, 23 år pensionär
10-12kg hö
mineraler

Höt fördelas på 5-6 givor o kraften på 3 givor/dag
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Minimigränsen för grovfoder är 1.2 kg ts/100 kg kroppsvikt. Rekommenderat är 1.5 kg ts/100 kg kroppsvikt vilket innebär att din häst får alldeles för lite mat. Att den äter halm och gräs utöver den lilla givan är inte tillräckligt. För lite grovfoder kan b la leda till magsår och stereotypa beteenden eftersom din häst inte får tillräckligt långa ättider.
Men snälla rara, läs gärna de övriga svaren i tråden! :idea:
Halm är OCKSÅ grovfoder och med den mängd halm hästen ifråga äter så är det INGEN risk för magsår och stereotypa beteenden! Hästen HAR långa ättider med den stora mängden halm! Det är inte bara hö som räknas som grovfoder!

Däremot kan man kanske ifrågasätta ifall hästen får hela sitt proteinbehov tillgodosett på den mat den äter, vilket jag också skrivit tidigare i tråden.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Hejsan!

3 kg / dag låter väldiigt lite
Har en D ponny ca 430 kg som äter 7 kg höselage / dag.
500gr havre och 300 gram kraft grund+ 3 dl torr betfor.
Hon stod på halm förut men står nu på spån .Mkt slankare och finare nu
Ta bort halmen och ge henne mera höselage,
det är det viktigaste i en hästs foder.
Mera höselage och mindre halm.
De blir ofta bukiga av halm.
Hon rids ordentligt 6 dagar i veckan vilar 1
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Nej, de blir inte bukiga av halm om foderstaten är rätt.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Woody får fri tillgång på hösilage hela dagarna och 2 ikea påsar på kvällen..

Sen får han 1kg Dodson & Horrell Build up
Morötter
Eqvi-bites
Ibland äpple och nu på vinter ibland knäckebröd!! ;)
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

nej om foderstaten är rätt så blir dom inte bukiga .Men består nästan hela foderstaten av halm och 3 kg höselage / :cry:dag så är jag rädd för att det inte är rätt foderstat.
Har fått lära mig (om det nu är rätt) att om man ska få en häst att gå ner så ska man ha en välbalanserad foderstat och att man kan dra ner på havre,kraft m.m och låta de äta höselage som enda foder eller att man ger dom lite kraftfoder också
Men att man ser till att dom rids ordentligt också är ju viktigt.
Så gjorde vi för att få våran smärt för hon var jättetjock när vi köpte henne, och nu har hon gått ner ca 75-100 kg på ca 1 år och hon väger nu runt 430 kg.
Får de inte tillräckligt med mat:d finns det ju inget att bygga muskler av.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Har tre stycken hästar.

Häst 1 arabvalack född 2005 ca 151 cm. Promeneras 2-3 ggr/vecka och "rids" 2 ggr/vecka (just nu skritt 10-15 min), svårfödd.


morgon 5,00:
0,8 kg havre
fritt med hö under dagen tills insläpp (läggs ut 12 kg för honom och shettisen att dela på, sen har de lite gräs att pilla med om höet skulle ta slut)

kväll 21-23,00:
1,2 kg havre
100 g betfor
0,5 kg lusern
salt och mineraler/vitaminer
3 kg hö

Häst 2 troligen Shetlandsponny 25-30 år knappt 110 cm, gör just nu ingenting men ska börja gå lite promenader i nästa vecka (jag fick hem honom i onsdags). Är fångponny och har eksem.

Morgon 5,00:
fritt med hö, får tillsammans med araben 12 kg.

Kväll 21-23,00:
2 dl lusern
1 dl betfor
salt och mineraler/vitaminer
2 kg hö

Dessa två hästar har jag hemma just nu och den tredje har jag ute på foder på en ridskola.

häst 3 ridponny valack född 2002, ca 143 cm utlånad till ridskola och håller på att sättas igång då han kom dit för knappt 2 veckor sedan. Vet ej om foderstaten kommer att ökas när han tränas mer, men troligen så gör den ju det. Just nu iallafall.

Morgon (innan utsläppet kl:8,00):
hö: 1,5 kg
fibergi låg: 1/2 l

lunch ca 12,00:
2 kg hösilage

middag ca 15,00 insläpp:
2,5 kg hö
1/2 l uppblött betfor

kväll ca 22,00:
3 kg hö
1/2 l fibergi låg
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Zamira (halvblod) Lättfödd får
10 kg hösilage dag,
1 kg havre
1,5 lbetfor
mineraler, saltsten, Bvitamin,
har även llite halm i boxen.

Får även 2-3 kg ute i hagen nu på dagarna då det inte är så mkt att beta på i hagarna=)

Botero fullblod får
10-14 kg hösilage
2 kg havre
1,5 l betfor
mineraler, saltsten, Bvitamin,

Tycker att 3 kg som du ger din islanshäst är för LITE
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

kl

Jag ger min b ponny,rids som mest 6 ggr/ vecka och lätt född.Henne ger jag 7 kg ensilage.Om det r äldigt blött ensilage ökar jag.men vi har haft väldigt torrt nu så då får hon 7 kg...hon får även 5 dl kraft groov 60. och 3 kg är vanvård att ge sin islands häst!:eek:
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Jag har analys på höet och har räknat ut en foderstat som ska täcka alla behov till mina pållar.

Halvblod 3 år

Hö 9 kg
Halm 2 kg
Havre 1 kg
Lusern 0.5 kg
Mineraler, kalk

Halvblod 7 mån

Hö 4-5 kg (äter inte mer tyvärr)
Havre 1.5 kg
Lusern 0.5 kg
Sojamjöl 0.4 kg
Mineraler, kalk

Shettis 11 år

Hö 3 kg
Halm 2 kg
Havre 0.2 kg
Lusern 0.2 kg
Mineraler, kalk

Sen sågar jag alltid ner lite sly och sådant och slänger in i hagen så de har alltid att hitta på. På den här foderstaten är treåringen och shettisen runda i överkant, fölet är perfekt i hull.
 
Sv: hur mkt foder ger ni?

Unghingst -06
tömkörs i skogen 2-3 g/veckan, ska snart ridas in och visas på 3årstestet.
Har nyligen visats på rådgivande på plönninge, rekommenderasdes till -09 de ville se honnom riden nästa år.:banana:

Morgon ca 7.00: kraft groov 125, 1kg
Hö 3kg i hagen

Middag ca 12.00: Hö 3kg i hagen
mest för att han ska ha något att pilla på, han äter mest det näringsfattiga gräser i hagen:eek:


Kväll ca 19.00: kornkross 1kg
betfor 0.5kg
lussern 0.5kg (skall byta mot soya)
E-vitaminer 30g
chevinal plus
olja
1 paket färskjäst
konsistensen är nästan som soppa:d

Natt ca 21.00: 9kg hö


24971486.jpg
:love:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 806
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 069
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 481
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vad ger ni för rena selentillskott, selen med e-vitamin respektive rena e-vitamintillskott? Behövs det senare ens? Är ni nöjda? Min...
2
Svar
39
· Visningar
8 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp