Bukefalos 28 år!

Hur motiverar jag hunden, fokus under träning?

paradiset

Trådstartare
Tror jag satt huvudet på spiken idag. Har ju lite problem med min omplacering gällande inkallning. Han har för mycket fokus på saker runtomkring honom hellre än mig. Trots att vi månader tränat kontakt, ögonkontakt, godis, skvallerträning, lina osv. Så ser jag följande.

Vi tränade idag inkallning på en stor äng. Inte en hund eller människa inom synhåll. Så fort jag stegat bort från honom, går inte långt eller väntar långt pga hans otålighet. Men han tittar inte på mig hela tiden!! Han tittar åt sidan på något annat så fort jag blir tråkig trots att jag tittar på honom hela tiden. Hur lär jag in total fokus på MIG??

Likaså får jag väl börja om med långlina igen vid hundmöten lös, suck. Han håller sig numera lös inom 15 m avstånd håller bra koll. MEN springer fram till hundar som verkar inbjudande dvs ALLA. :crazy: Jag försöker verkligen vara rolig, gömmer mig, springe roch busar. Godis och beröm. Har han mycket lös så det blir vardag och inte som förut JIPPI jag är lös och så greyhoundsrace.

Suck jag börjar tappa tålamodet. Jo han är ju ung 18 mån, jag har bara bara haft honom i 6 mån varav han är kastrerad sedan 2 mån och då började mycket bli mycket bättre men hundmöten går ju bara inte, han är stel i koppel då oxå. Hans strategi tycks vara att fjäska så mycket man bara kan för att övervina osäkerheten men alla hundar älskar inte en hund som bara springer rätt på sådär! Varför kan han inte lita på mig, jag blir så ledsen om han är osäker att han inte håller sig till trygga mig då :cry:

Får lägga till att trots att han är pudel på alla sätt så skiner cockerspanieln i honom igenom på ETT sätt. Han är ngt så förbannat envis och tycker att han ska fixa allt själv. Han är alltså inte så följsam som jag önskar eftersom han tycker han kan klara situationer själv vilket han absolut inte gör. Får han inte godis vid ögonkontakt tex så slutar han genast gå fint vid sidan och tittar på ngt annat efter berömmet. Han hittar på egna saker att göra liksom. Får han trots allt tråkigt under en promenad så sticker han iväg in i skogen t ex.

Han gillar att kampa men det är inget jag kan ha som belöning hela tiden för han behöver snarare tagga ner än varva upp. Det gör vi ibland som ren lek för att jag ska vara rolig liksom.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur motiverar jag hunden, fokus under träning?

jag tycker det låter som att du har fastnat i "rolighetsspiralen". din hund kräver av dig att du ska vara roligare och roligare och du jobbar som tusan för att vara något värd för din hund. så ska det ju inte vara.

hunden måste förtjäna dina belöningar. är den inte duktig kan de se sig i stjärnorna efter köttbullen/leken. sätt upp ribban lite också, det är inte så himla duktigt att sitta ner på kommando. om den däremot sätter sig jättesnabbt, så kanske den kan få smaka lite på din köttbulle. men eftersom hundar är opportunister och ganska snabbt hittar på egna roliga aktiviteter, så måste du också lägga in en konsekvens för ovälkomna beteenden. det kan vara att den inte får göra något annat än att ligga helt stilla, via röstkorrigeringar till mer fysiska korrigeringar om du är lagd åt det hållet/situationen kräver det.

ge aldrig hunden tillfälle till att roa sig själv! sticker han när han är lös så får han helt enkelt vara kopplad! lagen kräver dessutom att hunden aldrig är utom kontroll. lär hunden att det är "frihet under ansvar" som gäller. kan den inte ta ansvaret, då får den inte heller någon frihet.
 
Sv: Hur motiverar jag hunden, fokus under träning?

Fast... För mej låter det som att du inte börjat ställa några krav alls på hunden ännu...eller?

Dvs hunden får välja mellan om han vill titta på andra hundar eller äta en köttbulle.

I ditt fall hade jag plockat bort alla "externa" belöningar dvs godis, bollar osv och fokuserat på att belöna hunden med dej själv under en period och även korriegra honom när han väljer att bryta mot dina kommandon och göra andra saker!

Har du börjat kräva konsentration och fokusering hemma?
Ex genom att sätta honom inne i köket och kräva att han skall sitta på rumpan oavsett vad du gör. Börja med att sätta honom och tala om att han skall sitta kvar, gå sedan lite fram och tillbaka, gå sedan ett varv runt, hoppa på ett ben, gå på alla fyra osv osv. Gå emellanåt lugnt fram till hunden och klappa honom lugnt och förklara att han är duktig.
Om han kliver upp så blir du lite sträng och förklarar att han minsan skall sitta tills DU säger något annat!
Fortsätt sedan genom att göra som ovan men med olika störningar: Bollar, trasor, en trasa i ett snöre, pip-leksaker osv.

När hunden är ordentligt störningstålig inomhus, så flyttar du ut på gården/parkeringen/tomten. Tona ner störningarna lite, men ställ rel. höga krav redan från början! Hunden vet ju vid detta laget att sitt betyder sitt oavsett vad, tills matte säger något annat!

Gör sedan likadant när det gäller "gå fint" övningarna! Dvs börja träna på att hunden bara skall följa dej - UTAN att du har godis/bollar eller annat. Om hunden väljer att göra något annat så påtala ditt missnöje!! Berömm med rösten och med klappar/kel/lek först när hunden går som DU vill att han skall gå.

När detta fungerar bra så börjar du placera ut störningar som ni sedan går runt - bollar/fat med godis/en person som står stilla/en person som rör lite på sej osv.

Det du beskriver handlar nämligen för mej enbart om uppfostran och under tiden jag fostrar mina hundar så använder jag väldigt lite extrena belöningar. Jag vill att mina hundar skall jobba FÖR mej och MED mej! Inte för att jag har en godis eller en boll!
Dessutom anser jag att det är enklast för både mej och hunden om jag talar om klart och tydligt när det beter sej på ett vis som jag inte uppskattar. Då kan jag även snabbt tala om vad jag vill att hunden skall göra istället och sedan belöna den när det gör detta rätt.

Lycka till!
Swat
 
Sv: Hur motiverar jag hunden, fokus under träning?

Jag måste nog bestämma mig till ett sätt bara. Jag har börjat ställa krav men velar nog i hundens ögon mellan godisautomat och sträng....

Idag tex hade jag hunden lös men ska ha långlina från och med nu för jag orkar inte mer hunden gör som han vill. Mötte hundar och min hund stannade men vägrade komma till mig. Mötande husse höll min hund på avstånd och jag blev överlycklig. Fyade min hund när han 3 ggr försökte springa bakåt till hundarna igen och berömde när han kom på inkallning.

Men ja jag inser att jag får börja träna på det sätter som du beskriver för ja det är han dålig på, jag ser genom fingrarna ibland. Gäller även hans galna skällande på dörren. Dörren är min sak och inte hans. Sätter jag honom i hallen långt ifrån så SKA han FRAM till varje pris!! Ska nog bli lite hårdare där att mitt ord gäller!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 552
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 663
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp