hur mycket är 'ok' att ta betalt i stallhyra?

miasarkijarvi

Trådstartare
Hej!
Snart bär det av till nyinköpta gården... funderar på detta med inackorderingar. (vi måste ha tillstånd från länsstyrelsen - jag vet :P) tänkte driva det hela som ett mindre företag.

vi har tänkt att bygga boxar i vår stora ladugård, med hög takhöjd (10 meter ca :p).
vi skall grusa lite rasthagar men kommer även att ha en stor gemensam hage om det hellre önskas.
Detta kommer att ingå i hyran - alla ut/insläpp, 4 fodringar/dag + mineral/saltsten
detta kommer gå att köpa till extra - mockning, täckesbyten, vägning av höpåsar+ göra ordning kraftfoder.

I stallet skall det finnas en stor sadelkammare, uppvärmt täckesrum samt skötdel i stallet med plats för uppbindning av minst 5 hästar samtidigt. i skötdelen skall det vara speciellt avsett för hovslagare, veterinär eller bara sedvanlig skötsel. (så man slipper trängas i stallgången).

kommer även ha 2 stycken lösdriftshallar (1 till våra egna + 1 till inackorderade).
I den hyran kommer det att ingå 4 fodringar/dag, fri tillgång halm och mockning kommer de inackorderade få hjälpas åt att göra. Lösdriftshallen till inackorderingarna är ca 60 kvm.
Ni hör - storslagna planer, men inom 3 år skall allting vara klart. =)
trevliga ridvägar med mycket skog och paddock.

stallet ligger ca 7 mil om göteborg och ca 2,5 mil om en "mindre större stad". det är enkelt att ta sig till gården då det är asfalterad väg hela vägen och endast 4 km om centrum och motorväg.

vad är en rimlig stallhyra för detta och vad är rimligt att betala för de extratjänsterna?

skall hö ingå i stallhyran? och hur mycket skall man då ta för det? (vi har ingen åkersmark utan kommer att få köpa in samt hämta/betala transporten)

so hit me! jag vill höra alla åsikter :bump:
 
Sv: hur mycket är 'ok' att ta betalt i stallhyra?

Jag har inte svar på alla dina frågor, men jag kan berätta hur jag har det. :)

Jag har min häst i ett stall med lösdrift och fri tillgång till hö via ensilage (jag hade hellre sett att det var hösilage..). Vi har inga uppvärmda ytor till ryttare eller utrustning (vilket gör att allting fryser på vintern), däremot har vi gott om plats till alla våra saker, vattenkokare och fikaplats. Finns en fläkt som man kan rikta mot blöta täcken på vintern, men i princip har vi aldrig täcken eftersom hästarna går på lösdrift och skaffar sig en fin vinterpäls.

Det finns en upplyst paddock, men den är inte jättestor och fryser när det blir minusgrader. Hästarna går i en jättestor fin kuperad hage (varierar mellan 2 st) jag kan tänka mig att hagarna är 4-5 ha vardera. Vi har massor med fina ridvägar. Kan rida hur många mil jag vill på en dag utan att behöva rida samma väg två gånger, typ ;)

Stallet ligger ute i skogen och från närmaste "stad" tar det 20 min att köra. Inga bussförbildelser.

Jag betalar 1250 kr / månaden. Uppskattningsvis äter min häst för 600-700 kr / månaden vintertid. Mer om det är riktigt läskigt kallt. Under sommarmånaderna betalar jag 300 kr.


Jag tycker att du ska köpa in hö själv. Det måste vara svårt att separera alla personers olika hö, och så tycker jag att du ska ha fri tillgång i lösdrifthagarna. Hästarna lär sig att inte äta mer än de behöver. Självklart behöver hästarna också motion då och då, vissa som står i hagarna hela dagarna klarar inte av fri tillgång. Fri tillgång gör också att om hästarna fryser för att de är kalla och böta, så kan de bara äta lite extra för att få upp värmen, plus att fri tillgång bättre motsvarar hur en vild häst äter = bättre tarmflora och mindre magsår. Om ni har så kan man ju helt välja, "traditionell hästhållning" eller en mer "naturlig hästhållning". Dessutom underlättar det mycket för den som ska utfodra om ni slipper fodra även de hästarna flera gånger per dag, och istället kan köra eller rulla ut en bal eller två var 3e dag.

Jag kan tänka mig att du kan ta ca 2500 kr, men jag har ingen egen erfarenhet, men kollade lite när vi själva letade gård. Hur nära är det till ridhus? Många som vill ha tillgång till det när det är vinter eller höstrusk. Har ni utbildad personal så ni kan hålla i ridlektioner? Detta gynnar ju också. Min stallägare håller i privatträningar och inridningar..

Hoppas jag hjälper till lite iaf! / Anna
 
Sv: hur mycket är 'ok' att ta betalt i stallhyra?

tack för svar!:laugh:
oj det låter ju som en bra stallhyra med åtminstonde vinst på 1000 kr/mån/häst :).
tycker om din ide med fri tillgång hö. har just nu mina kallblod på lösdrift, de har fyra fodringar /dag och under de andra timmarna kan de tugga på halmen (men oftast finns det hö kvar sedan fodringen innan). har testat att ha dem på helt fri tillgång men det fungerade inte då ena ponnyn åt, åt och åt... och åt lite till... :P
tyvärr är det nog 1-2 mil till närmsta ridhus = behov av transport. :/
har ingen utbildad personal, jag är iofs diplomerad hästskötare - men vad gör man med den utbildningen?
min tanke/önskan är väl att kunna ha åtminstonde 6-10 inackorderade (4 lösdrift och 6 på box) och därmed kunna arbeta liite mindre på mitt ordinarie jobb.
sant det där med hö't som du säger - då blir det nog inget bråk om "du tog mitt hö" osv (stall-tjejer alltså :P)...
hmm... får nog göra en ordentlig planering.. och åka bort till sto-bonden och försöka göra en deal med hö't:D:D

tack för svar!
 
Sv: hur mycket är 'ok' att ta betalt i stallhyra?

Du kan ju alltid sätta ponnyn till matvrak på en box-plats istället ;) En sak till om man har tillgång till traktor skulle jag köpa en foderhäck. Dyrt inledningsvis, men man sparar mycket hö på det. finns ju i plast nu också och de är mkt billigare.

Glöm inte bort kostnader för slitage på hagar, stall, paddock, grusplan, el m.m. när du ska räkna ut vinsten. Det är ju inte riktigt så enkelt som att bara ta bort vad hästen äter och sen se resten som vinst. ;)

Lycka till!
 
Sv: hur mycket är 'ok' att ta betalt i stallhyra?

ja, får sätta henne på en skäms-plats! hon och matte(jag) är lika stora matvrak XD. ja det är sant, det blir väl en hel del slitage på allt sådant också... bra ide med foderhäck, just nu har vi en typ av foderhäck med stålnät runt om och tak så de inte sväljer allt i en tugga. men borde kanske satsa på de riktiga i plast :) (och x-antal thermobar's):)
 
Sv: hur mycket är 'ok' att ta betalt i stallhyra?

Jag betalar 2500 kr inkl allt (inkl moms), förutom mockning, i storstadsregion. Det innebär att min häst äter upp åtminstone 1000 spänn, halm för iaf 300-400. Sedan ska stallägarna ha nåt betalt för att de går ut och in med min häst varje dag och fodrar alla fodringar. Utöver det tillkommer ju slitage, deras kostnader för gård och mark... Nej, man går inte med vinst.

Jag har även varit och tittat på stall där ALLT ingår för 2500 kr, så i vår region är det i de slängarna det gäller.
 
Sv: hur mycket är 'ok' att ta betalt i stallhyra?

ok!tack för svar!
tänker att inackorderingarnas intäkt --> mina pållar = mina hästar "gratis"... då borde man kanske lägga sig lägre i pris med tanke på att jag bor lite utanför... skulle haft egna åkrar! hmpf ...eller inga egna hästar... XD
 
Sv: hur mycket är 'ok' att ta betalt i stallhyra?

Jovisst borde du kunna få in så att det täcker dina hästar. Men om du ska ha denna typen av verksamhet får du ju tänka på om dina hästar ska ingå i verksamheten osv.

Jag haft inackorderingar i stort sett gratis, för att jag ville ha hjälp. Det funkade utmärkt för oss och de kronorna jag fick in täckte väl precis mina hästars grovfoder. Men vill man gå med vinst, driva gården med hjälp av de intäkterna bör man fundera på hur man vill ha det. Momsen är ju en sån grej som gör det dyrare för de inackorderade men betyder att det är schyssta villkor.
 
Sv: hur mycket är 'ok' att ta betalt i stallhyra?

Tror det är nästintill omöjligt att gå med vinst med inackorderingstall, du får nog vara glad om det går runt.

Jag betalar 2000:- i månade inklusive allt. Hö, krafft, halm, mokning, ut o inläpp, ridbana, ridhus, uppvärmd sadelkammare, stor boxa med gummimatta, stora hagar, bra standard på allt.
Jag frågade häromdagen hur det kunde vara så billigt o fick svaret, äh, en häst mer eller mindre spelar ingen större roll för oss.
De har bedriver uppfödning i mindre skal o har många egna o bara två inhysningar.

Dock så ligger priserna på den nivån häromkring.
 
Sv: hur mycket är 'ok' att ta betalt i stallhyra?

ja just det ja, de måste väl redovisas på ngt vänster så det inte blir svinn... hmm.. får nog plugga på det där! det låter ju bra med att ta låg hyra och alla hjälps åt. jag kan nog ha både och - jag gör ju ändå ordning för mina hästar liksom... har just nu bara en inackorderad i mitt nuvarande stället där 'allt' ingår. men hästarna går på lösdrift så inte mer jobb än med mina med tanke på att de går tilsammans :)
 
Sv: hur mycket är 'ok' att ta betalt i stallhyra?

det var faktiskt billigt med 2000 kr tycker jag, med tanke på ridhuset! om jag hade haft en häst så hade jag nog lätt valt ditt stall! får nog tänka så istället --- hitta bra inackorderingar som man trivs med och ta den hyra som krävs för att täcka mina.. (de kostar inte mycket mina ponnisar XD)
 
Sv: hur mycket är 'ok' att ta betalt i stallhyra?

Jag betalar 3200kr/månaden och då ingår
* Fri tillgång på hö, hösilage, havre, kornkross, halm.
* In- och utsläpp
* Fodringar
* Ridbana, ridhus

För 700kr/mån till så får jag fullservice, dvs alla täckesbyten, mockning, foder packat.
 
Sv: hur mycket är 'ok' att ta betalt i stallhyra?

Jag bor i krokarna ungefär där du beskriver att din gård ligger :)

Min stallhyra ligger på 2800 och i det ingår obegränsat med hö/hösilage, havre, betfor, mineraler, insläpp/utsläpp 7 dagar i veckan, 3 fodringar per dag, bra ridvägar, paddock och två ridhus.
Detta tycker jag är extremt billigt! Skulle kunna betala ungefär samma summa i ett mindre stall, även om det inte finns något ridhus.

Så någonstans mellan 2500-3000 kr tycker jag låter rimligt :)
 
Sv: hur mycket är 'ok' att ta betalt i stallhyra?

tack för svar!
hmm, såpass mycket alltså :) får ta o räkna lite på det, men vore ju bra med runt 2000-3000 kr/månad beroende på hel eller halv inackordering :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 602
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 243
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 227
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 021
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp