Hur mycket ansvar bör jag ta?

Hur mycket ansvar bör jag ta i hemmet?

  • Mindre

    Röster: 8 12,1%
  • Mer

    Röster: 10 15,2%
  • Lagom så som det är

    Röster: 44 66,7%
  • Mycket mindre

    Röster: 4 6,1%
  • Mycket mer

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    66
Men jag tycker också att skolan måste vara prio 1. Och om TS varje dag har så mycket att göra att hon inte kommer hem från stallet och är redo att börja göra läxan förrän kl. 20 då har TS för mycket att göra och det hade kanske varit bättre att sälja en av hästarna eller skaffa en medryttare (eller två) som kan avlasta så att TS kan lägga den tid på skolan som krävs. Men mer hushållsarbete tycker jag inte TS ska behöva göra.
 
Du tycker alltså på beskrivningen att det låter som ts tar större ansvar än mamma?
Nä, men det lät på dig som om du tyckte att TS har ett lika stor ansvar som mamman. Vilket absolut inte håller med om. TS primära ansvar är att sköta skolan, sen sina hästar efter det kommer hushållarbete (städa sitt eget rum och allmänt hålla ordning efter sig ingår inte där för det ska alla i familjen göra efter förmåga).

Men om TS skaffar en medryttare (eller två) som tar hand om hennes häst 1-2 dagar/vecka så kan TS laga middag de dagarna eller lägga extra tid på sitt skolarbete.
 
1. Min mamma betalar INTE hästarna eller äger dem.
2. Jag uppskattar ALLT min mamma gör för mig och vad det kortar med tävlingar, men en stor del behöver inte min mamma lägga pengar i. Jag betalar ofta tävlingar själv för min egna månadspeng tex!
Din månadspeng kommer förmodligen från din mammas skattade inkomst, vilket vi inte vet var den kommer ifrån. Vad gulligt att du bekostar startavgifter på tävlingar själv. Vem betalar bensin o värdeminskning på dragbilen till o från tävlingar/träning? Vem äger/finansierar transporten?

Det du utför hemma idag är väl det minsta man kan begära av en fjortonåring oavsett hobby. Btw, när min son var i din ålder skötte han både sin egen o min tvätt. I min värld delar man på hushållssysslorna efter förmåga o kompetens.
 
Vi har helt enkelt olika åsikter, Lingon. Jag anser prioriteringen är skolan, gemensamma ansvar (hushållet) och sedan fritidssyssla om inte familjen är överens om annat.

Av den enkelt anledningen att skolan måste funka, hemmet måste hållas efter men fritiden är tillval.
 
Men jag tycker också att skolan måste vara prio 1. Och om TS varje dag har så mycket att göra att hon inte kommer hem från stallet och är redo att börja göra läxan förrän kl. 20 då har TS för mycket att göra och det hade kanske varit bättre att sälja en av hästarna eller skaffa en medryttare (eller två) som kan avlasta så att TS kan lägga den tid på skolan som krävs. Men mer hushållsarbete tycker jag inte TS ska behöva göra.
Ska skaffa en medryttare som kommer underlätta allt. Skolan går det bra i etc. Men det tar mycket ork och tid att hålla igång allting.. Det är därför jag inte vill ha mer sysslor. Jag vill hjälpa till och det gör jag, men till en viss gräns .. Vuxna verkar inte förstå att ungdomar också blir trötta någon gång PRECIS som dom själva blir.. Dagens ungdomar har mycket press under skolan med betyg osv
 
Din månadspeng kommer förmodligen från din mammas skattade inkomst, vilket vi inte vet var den kommer ifrån. Vad gulligt att du bekostar startavgifter på tävlingar själv. Vem betalar bensin o värdeminskning på dragbilen till o från tävlingar/träning? Vem äger/finansierar transporten?

Det du utför hemma idag är väl det minsta man kan begära av en fjortonåring oavsett hobby. Btw, när min son var i din ålder skötte han både sin egen o min tvätt. I min värld delar man på hushållssysslorna efter förmåga o kompetens.

TS har svarat att månadspengen kommer från hennes farmor och farfar.
 
Jag är inne på @Lovisaleonora s linje.

Man tar hand om hus, hem och skola först, sedan häst/hästar. Inte på det sättet att man måste göra sakerna hemma först och sedan hästarna utan man får helt enkelt anpassa antal hästar och vilken inhyrning man har för att kunna hinna med allt man ska.

Två hästar är kanske för mycket?

Mina barn måste hjälpa till för att allt ska fungera och ingen av oss är deras tjänare. Ja, vi försörjer dem, vi tar hand om dem och älskar dem alldeles förskräckligt mycket. Men när de kommer upp i tonåren är det inte längre ett hotell. Alla i hemmet bidrar efter sin förmåga och man får inte längre allt gratis.

Nog har jag fått en del "ungdomssvar" som "varför ska jag städa undan efter dina gäster"? Då påminner man om att barnets kompisar var här hela helgen och bjöds på mat, lagades mat till och så vidare. Vilket är skittrevligt och vi älskar det. Men, man kan återbetala med sin tid till sådant som jag kan behöva hjälp med sedan.

Jag har haft tur med fina barn (vuxna nu) som hjälpt och hjälper till väldigt mycket och nästan aldrig ett knotande. Underbara!
 
Mina barn 12 och 19 år, killar bägge, har ansvaret för diskmaskinen, plocka iordning efter sig själva och sina rum, tömma soppåsen och lägga in sin egen tvätt i sina skåp och lådor. 19-åringen sköter också alla matinköp men jag skriver listan. 12-åringen har idrott på sin fritid 4 dgr per vecka ungefär.

Så med utgångspunkt från det anser jag att TS, 14 år gammal, redan bidrar tillräckligt till hemmet. Kanske finns det en pappa till syskonet i hemmet också?
 
@Lovisaleonora nu kommer du att tycka att jag säger detta på fel sätt eller ser det på fel sätt men jag är ganska övertygad om att man ser detta ut olika synvinkel beroende på om man själv har barn eller inte.

Det är väl rätt självklart att alla åsikter är sprugna ur olika erfarenheter? Sedan är jag inte säker på att det bärande argumentet i det fallet är barn/inte barn, men det är ju onekligen en enkel förklaring att ta till för att diskvalificera en grupp från att uttala sig.
 
Det är väl rätt självklart att alla åsikter är sprugna ur olika erfarenheter? Sedan är jag inte säker på att det bärande argumentet i det fallet är barn/inte barn, men det är ju onekligen en enkel förklaring att ta till för att diskvalificera en grupp från att uttala sig.
Ja därför valde jag att ändra mitt inlägg när jag läst igenom det igen för jag får inte riktigt fram hur jag tänkte! :D
 
Vi har helt enkelt olika åsikter, Lingon. Jag anser prioriteringen är skolan, gemensamma ansvar (hushållet) och sedan fritidssyssla om inte familjen är överens om annat.

Av den enkelt anledningen att skolan måste funka, hemmet måste hållas efter men fritiden är tillval.
Ja, uppenbarligen. Jag anser att de vuxna i hemmet har ansvar för hemmets gemensamma utrymmen. De minderåriga barnen har bara ansvar för sina egna rum och för att att deras saker och kläder inte ligger på ställen där de inte ska ligga.

Sen är det klart att tonåringar ska hjälpa till utöver men inte på bekostnad av sina fritidsintressen eller skolan. Om TS har medryttare på t.ex. måndagarna så kan ju TS laga middag då, eller dammsuga hemmet eller något annat motsvarande.

Som förälder vill jag att mitt barn ska ha en meningsfull fritidssyssla, socialt umgänge med sina vänner osv. Och för mig går det före mitt behov av avlastning i hemmet. Det är ju faktiskt jag som valt att skaffa barn.
 
Och nej, jag menar inte alls diskvalificera någon som helst från någon som helst åsikt bara helt enkelt att det ganska svårt som förälder att dela ut arbetsuppgifter så det blir lagom, de verkligen blir gjorda osv osv
 
Ska skaffa en medryttare som kommer underlätta allt. Skolan går det bra i etc. Men det tar mycket ork och tid att hålla igång allting.. Det är därför jag inte vill ha mer sysslor. Jag vill hjälpa till och det gör jag, men till en viss gräns .. Vuxna verkar inte förstå att ungdomar också blir trötta någon gång PRECIS som dom själva blir.. Dagens ungdomar har mycket press under skolan med betyg osv

Ursäkta att jag sitter och flinar lite för som vuxen gör jag det men bara för att jag känner igen mig i de argument du framför. Det var exakt de argumenten jag lade fram för mina föräldrar när jag var i din ålder.

Min mor och far kontrade snart med att det var lätt avhjälpt genom att sälja hästen, punkt!
Är man för trött för skola, läxor och hjälpa till hemma så är man för trött för att vara hos hästen varje dag.

Vuxna förstår precis vad barnen säger men vet att det inte är sanningen. NI vet ju bara hur det är att gå i skolan och har inget att jämföra med. Vi vet ju hur det är att gå i skolan OCH hur det är att jobba, ha hem, barn och en hobby samtidigt. Pressen att hålla hus, hem, mat och lån är en betydligt större än skolan. Vår skola var inte lättare än er.
 
@Lingon beskriver det precis som jag känner! Dvs hemmet o hushållet måste till största delen ligga på de vuxna, barnen ska lära sig att hjälpa till o inte curlas men när jag läser vad TS skriver så är hon ju inte det minsta curlad, tvärtom låter som en mycket ansvarstagande 14-åring i mina ögon.
 
Ska skaffa en medryttare som kommer underlätta allt. Skolan går det bra i etc. Men det tar mycket ork och tid att hålla igång allting.. Det är därför jag inte vill ha mer sysslor. Jag vill hjälpa till och det gör jag, men till en viss gräns .. Vuxna verkar inte förstå att ungdomar också blir trötta någon gång PRECIS som dom själva blir.. Dagens ungdomar har mycket press under skolan med betyg osv
*host*harkel*
Tror du på allvar att generationerna före dig glassat runt på en räkmacka?
 
Ursäkta att jag sitter och flinar lite för som vuxen gör jag det men bara för att jag känner igen mig i de argument du framför. Det var exakt de argumenten jag lade fram för mina föräldrar när jag var i din ålder.

Min mor och far kontrade snart med att det var lätt avhjälpt genom att sälja hästen, punkt!
Är man för trött för skola, läxor och hjälpa till hemma så är man för trött för att vara hos hästen varje dag.

Vuxna förstår precis vad barnen säger men vet att det inte är sanningen. NI vet ju bara hur det är att gå i skolan och har inget att jämföra med. Vi vet ju hur det är att gå i skolan OCH hur det är att jobba, ha hem, barn och en hobby samtidigt. Pressen att hålla hus, hem, mat och lån är en betydligt större än skolan. Vår skola var inte lättare än er.
Och jag håller då inte riktigt med dig....för helt ärligt anser jag ju att det är betydligt lättare att arbeta o INTE ha läxor och prov på kvällarna än när jag gick i skolan o slet häcken av mig!
 
Hej, jag är en flicka på 14 höstar som har en fråga till främst er vuxna vad ni tycker om saken. Jag har 2 tävlingsponnyer som jag rider o sköter varje dag, alltså så kommer jag hem efter skola + stall cirka 20.00 varje kväll, då ska läxor göras osv...
Min mamma tycker att jag hjälper till alldeles för lite hemma med tanke på hur mycket hjälp jag får (skjuts till träning/tävling), nu måste jag städa HELA huset själv medan hon ligger på soffan (hon har riktigt ont i nacken det är därför). Men jag tycker det är fel att jag ska behöva göra så mycket själv när jag hela min fritid sköter om två hästar själv (tar in och ut på egen hand samt fixar alla andra sysslor själv). Det hinns liksom inte med. Redan så håller jag ordning på mitt egna rum och hjälper till med disk varannan dag + tvätt då och då. Ändå gör jag inte tillräckligt. Jag har liksom inte orken att gå i skolan, ta hand om två hästar och städa massor hemma hela tiden, trots att mamma inte jobbar just nu måste jag göra allt detta.....

Hej, jag satt i en liknande situation som dig när jag var 14år. Mamma sjukskriven, jag hade svårt i skolan med mobbning och var så trött när jag kom hem från skolan att jag kunde ha somnat direkt.
Mamma tyckte jag skulle göra mer och mer, hållde mitt rum rent plus men egna toa, men mor tyckte att diskmaskinen och dammsugning osv skulle göras. Vi bråkade mycket om det.
Nu i efterhand önskar jag att jag hade hjälpt mamma mer, lätt att vara efterklok.
Har din mamma en 2åring att hålla rätt på kan jag förstå att det blir mycket för henne, det är inte bara att städa även om man är hemma jamt med en 2åring.

Hästarna är ju också din hobby, alltså inget man kan ränka in i 'jamen jag tog ju hand om hästarna jag behöver inte städa'.

Personligen tycker jag du gör nog i hemmet. Du gör säkert väldigt mycket jämfört med andra 14åringar.
 

Liknande trådar

Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
831
Senast: mysboll
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 100
Senast: Norma
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp