Hur mycket ansvar bör jag ta?

Hur mycket ansvar bör jag ta i hemmet?

  • Mindre

    Röster: 8 12,1%
  • Mer

    Röster: 10 15,2%
  • Lagom så som det är

    Röster: 44 66,7%
  • Mycket mindre

    Röster: 4 6,1%
  • Mycket mer

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    66
Det verkar som Buke representerar trådstarten. D v s en part som anser att det är tillräckligt mycket sysslor hemma för TS och en annan som anser att det kanske är en annan prioritering som behöver reflekteras över.

Hoppas TS fått lite nya infallsvinklar i alla fall. Kanske leder det diskussionen hemma framåt?
 
För mig framstår hon som en curlad, bortskämt brat.

Vad olika man ser på saker och ting! Jag tycker att en 14-åring som sköter skolan, två hästar, hjälper till med disken varannan dag, sitt eget rum (tar jag för givet) samt tvättar då och då är en väldigt ansvarstagande 14-åring. Den arbetslösa mamman som ligger på soffan och begär att hennes 14-åring ska städa hela huset tycker jag verka betydligt mindre ansvarstagande.
 
Vad olika man ser på saker och ting! Jag tycker att en 14-åring som sköter skolan, två hästar, hjälper till med disken varannan dag, sitt eget rum (tar jag för givet) samt tvättar då och då är en väldigt ansvarstagande 14-åring. Den arbetslösa mamman som ligger på soffan och begär att hennes 14-åring ska städa hela huset tycker jag verka betydligt mindre ansvarstagande.

Historien ser säkert väldigt annorlunda ut om mamman fick säga sitt.
Jag tvivlar på att mamman bara ligger och latar sig. Det är väldigt lätt att överdriva, speciellt som tonåring när man tycker att hela världen är emot en.
 
Varför inte köra en kompromiss: Du städar ditt plus en del av det gemensamma (som ju är en tredje del ditt) och sedan gör du övrigt i relation till hur mycket jobb din mamma lägger på hästarna. Dvs om hon lägger en dag i helgen på tävling eller en timme på skjuts till stallet - så städar du lika mycket tid...

Annars kan din mamma skicka tillbaka hästarna till dina farföräldrar, så kan du rida när du är i Värmland (och då slipper du också det jobbet). Då eftersom det gemensamma huset inte hinns/orkas med, när två hästar ska tränas och tävlas.
 
Ja, uppenbarligen. Jag anser att de vuxna i hemmet har ansvar för hemmets gemensamma utrymmen. De minderåriga barnen har bara ansvar för sina egna rum och för att att deras saker och kläder inte ligger på ställen där de inte ska ligga.

Sen är det klart att tonåringar ska hjälpa till utöver men inte på bekostnad av sina fritidsintressen eller skolan. Om TS har medryttare på t.ex. måndagarna så kan ju TS laga middag då, eller dammsuga hemmet eller något annat motsvarande.

Som förälder vill jag att mitt barn ska ha en meningsfull fritidssyssla, socialt umgänge med sina vänner osv. Och för mig går det före mitt behov av avlastning i hemmet. Det är ju faktiskt jag som valt att skaffa barn.

För mig är det främmande att skaffa barn för att passa upp på dem i allt utom sina rum.

En familj lever ihop, ansvarar tillsammans för saker, djur och annat även om vi vuxna har det största ansvaret. Vi tar hand om varandra, varandras djur utan att bråka om att det ju "inte jag som skaffat dem".
Jag anser dessutom att det är det bästa du kan ge dina barn i medkänsla, ansvarskänsla och empati.

Jag förstår att andra tycker annorlunda.
 
Varför inte köra en kompromiss: Du städar ditt plus en del av det gemensamma (som är en tredje del ditt) och sedan gör du övrigt i relation till hur mycket jobb din mamma lägger på hästarna. Dvs om hon lägger en dag i helgen på tävling - så städar du lika mycket tid...

Annars kan din mamma skicka tillbaka hästarna till dina farföräldrar, så kan du rida när du är i Värmland. Då eftersom det gemensamma huset inte hinns/orkas med, när två hästar ska tränas och tävlas

Jag tycker inte att TS har en tredjedel av ansvaret eftersom hon inte är vuxen. Hade TS varit 18 år hade det varit en helt annan sak.
 
Vad olika man ser på saker och ting! Jag tycker att en 14-åring som sköter skolan, två hästar, hjälper till med disken varannan dag, sitt eget rum (tar jag för givet) samt tvättar då och då är en väldigt ansvarstagande 14-åring. Den arbetslösa mamman som ligger på soffan och begär att hennes 14-åring ska städa hela huset tycker jag verka betydligt mindre ansvarstagande.
Var framkommer det att mamman är arbetslös?
 
Och jag håller då inte riktigt med dig....för helt ärligt anser jag ju att det är betydligt lättare att arbeta o INTE ha läxor och prov på kvällarna än när jag gick i skolan o slet häcken av mig!
Jag håller helt med om det, nu när jag jobbar så är jag fri efter arbetstid, det var jag absolut inte när jag gick i skolan!

Jag tycker också att TS gör nog hemma och jag har inte barn.
 
I trådstarten står det att mamman inte arbetar. Inget arbete=arbetslös. Föräldraledig lär det väl inte vara då syskonet är 2 år gammalt. Möjligtvis sjukskriven istället för arbetslös.
 
Historien ser säkert väldigt annorlunda ut om mamman fick säga sitt.
Jag tvivlar på att mamman bara ligger och latar sig. Det är väldigt lätt att överdriva, speciellt som tonåring när man tycker att hela världen är emot en.

Det här tycker jag är väldigt klokt, för så är det ju givetvis. Alla mynt har två sidor, och detta är en av dem.
 
Historien ser säkert väldigt annorlunda ut om mamman fick säga sitt.
Jag tvivlar på att mamman bara ligger och latar sig. Det är väldigt lätt att överdriva, speciellt som tonåring när man tycker att hela världen är emot en.
Såklart den gör, så är fet alltid. Jag anser inte att min mamma på något sätt är DÅLIG förälder eller liknande. Jag älskar min mamma o allt hon hjälper mig med. Men i nuläget känns inte arbetet och sysslorna rättvisa. Vill bara höra vad folk tycker om detta.
 
Och jag håller då inte riktigt med dig....för helt ärligt anser jag ju att det är betydligt lättare att arbeta o INTE ha läxor och prov på kvällarna än när jag gick i skolan o slet häcken av mig!

Vi pratar ju också om psykisk press. Ordet "press" var ju en springande faktor i det hela.

Varför skulle pressen i skolan vara värre nu än förr? Varför skulle vi vuxna inte fatta det?

Jag tycker att pressen att hålla hem, jobb, eventuella barn och vuxenmåsten är en större press psykiskt. Det kan innebära katastrof om något går fel där. Bli utan jobb t.ex. Fler drabbas, ibland riktigt illa. Det är en enorm press som jag tror de flesta ungdomar är fullständigt omedvetna om eftersom de bara har skolan som referens och en veckopeng.
 
En familj lever ihop, ansvarar tillsammans för saker, djur och annat även om vi vuxna har det största ansvaret. Vi tar hand om varandra, varandras djur utan att bråka om att det ju "inte jag som skaffat dem".
Jag anser dessutom att det är det bästa du kan ge dina barn i medkänsla, ansvarskänsla och empati.

DET HÄR tycker jag är fint. Det är väl vad en fungerande familj handlar om?
 
För mig är det främmande att skaffa barn för att passa upp på dem i allt utom sina rum.

En familj lever ihop, ansvarar tillsammans för saker, djur och annat även om vi vuxna har det största ansvaret. Vi tar hand om varandra, varandras djur utan att bråka om att det ju "inte jag som skaffat dem".
Jag anser dessutom att det är det bästa du kan ge dina barn i medkänsla, ansvarskänsla och empati.

Jag förstår att andra tycker annorlunda.
Tycker du generaliserar friskt där? Varken Lingon eller jag har påstått att barnen ska passas upp utan vi har svarat på frågan om TS har tillräckligt med uppgifter i hemmet. Jag tycker inte ett dugg annorlunda än du när det kommer till att ta hand om varandra o vad man ske ge barnen med sig hemifrån, min åsikt är bara annorlunda än din när det kommer till VAD hon ska göra eller inte göra.
 

Liknande trådar

Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
831
Senast: mysboll
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 100
Senast: Norma
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp