Hur mycket behöver en bil köras?

Ticka

Trådstartare
Jag ska köra min bil mindre och planerar nu hur jag ska ersätta de transporterna. Pga nytt jobb med bättre kollektivtrafik är tillfället perfekt nu, utöver de dyra dieselpriserna förstås. Men hur lite kan man köra en bil utan att den mår dåligt? Kan den stå flera veckor? Batteri, partikelfilter, vad är det som mår dåligt av att inte användas på en bil? Är det olika under sommar/vinter? Parkering inne (kallgarage)/ute?

Det handlar om en drygt tioårig dieselbil. Jag kan inte göra mig av med bilen helt just nu då jag behöver den ibland för vissa saker och jag inte kan hyra/låna/poola bil då.
 
Hur långt är ett snöre?

Men mellan tummen och pekfingret skulle jag säga en ordentlig varmkörning minst en gång i månaden och lite oftare på vintern. Kallgarage är inga problem (min egen bil står i kallgarage och jobbilen är alltid ute för jag har inget förråd som är tillräckligt högt för den).

Kortkörningar gör ingen nytta utan är snarast skadliga. Största problemet med en bil som står är att bromsarna kärvar ihop (eco driving är rena mardrömmen för dem, de ska användas ordentligt regelbundet) samt att batteriet blir dåligt. Det värsta med kortkörning är partikelfiltret och att det bildas kondens i avgassystemet som får det att rosta snabbare (plus att batteriet inte hinner ladda då).
 
Tja jag har kört vår Discovery ett tag när min Ford var på verkstan. Då hade den stått i nästan 2 år, ute. Växellådan (eller eg spaken, automat) var lite grinig de första dagarna men det gav sig.

Sen är det ju svårt att säga hur den påverkats på lång sikt av att stå 🤷‍♀️
 
Ska bilen stå en tid är det bäst att ha den fulltankad. Då minskar risken för kondens och ev tillväxt i tanken.

Är även bra att ha en torrboll eller två i bilen för att minska risken för fukt i kupén.

Om bilen körs regelbundet om än sällan, och ordentligt så ska ett bra batteri klara sig väl.
Ska bilen däremot stå länge, se månader, kan det vara värt att koppla lös det och underhållsladda det.
 
Hur långt är ett snöre?

Det var ett sånt svar jag hoppades inte få 😁 Men förstår att det är en svår fråga att svara på...

När jag försökt läsa mig till svaret på nätet så skriver många "det räcker att köra en längre sträcka någon gång i veckan för att hålla bilen i gott skick". Men jag har svårt att tolka det. Vad är en längre sträcka? För mig är en lång bilkörning ca 20 mil/2h, allt under det räknar jag inte som "långt" med bil. Men att köra utflykter på 20 mil, eller 10 mil fram och tillbaka om jag inte gör något på måldestinationen, låter lite jobbigt...

Räcker det med 2-3 mil vore det en helt annan sak, men det kan väl inte vara det som menas med "en längre sträcka"?

Men mellan tummen och pekfingret skulle jag säga en ordentlig varmkörning minst en gång i månaden och lite oftare på vintern. Kallgarage är inga problem (min egen bil står i kallgarage och jobbilen är alltid ute för jag har inget förråd som är tillräckligt högt för den).

Hur mycket och vilken typ av körning krävs för ordentlig varmkörning? Spelar sträckan eller hastigheten mest roll? Behöver jag köra 50+, 70+ eller 100+ för det?

Kortkörningar gör ingen nytta utan är snarast skadliga. Största problemet med en bil som står är att bromsarna kärvar ihop (eco driving är rena mardrömmen för dem, de ska användas ordentligt regelbundet) samt att batteriet blir dåligt. Det värsta med kortkörning är partikelfiltret och att det bildas kondens i avgassystemet som får det att rosta snabbare (plus att batteriet inte hinner ladda då).

Tack för en bra förklaring! Jag har enbart nyttjat bil för transport och kan egentligen inget om bilar, men vill göra så bra som möjligt för att den ska hålla så länge som möjligt. Så gör jag ju med allt annat i hushållet, mat, kläder, maskiner osv så det känns tråkigt att inte kunna göra det bästa för att min bil ska hålla så länge som möjligt 🙂
 
Tja jag har kört vår Discovery ett tag när min Ford var på verkstan. Då hade den stått i nästan 2 år, ute. Växellådan (eller eg spaken, automat) var lite grinig de första dagarna men det gav sig.

Sen är det ju svårt att säga hur den påverkats på lång sikt av att stå 🤷‍♀️

Två år kommer min bil inte stå, det är mer frågan om jag ska köra den 1g/vecka eller 1g/mån och vilken typ av körning som jag ska göra då.
 
Ska bilen stå en tid är det bäst att ha den fulltankad. Då minskar risken för kondens och ev tillväxt i tanken.

Är även bra att ha en torrboll eller två i bilen för att minska risken för fukt i kupén.

Om bilen körs regelbundet om än sällan, och ordentligt så ska ett bra batteri klara sig väl.
Ska bilen däremot stå länge, se månader, kan det vara värt att koppla lös det och underhållsladda det.

Tack för handgripliga tips! Det är sånt jag inte tänkt på.

Den kommer att köras åtminstone en gång i månaden (1-2 kmtill 2-5 mil i taget) även om jag nu ska åka kolkektivtrafik till jobbet, men jag har läst att en del rekommenderar oftare/längre körning än så för att bilen inte ska må dåligt.

Hittills har den stått i en månad som längst utan körning (vintertid dessutom) och jag har inte märkt att batteriet haft svårt att starta. Det märks att det tar någon halv sekund kanske extra att starta, men det har inte låtit tveksamt eller trött.
 
Jag har blivit uppläxad på bilprovningen för att jag bromsar för mjukt så nu har jag lärt mig att göra en del tvärbromsningar vid lämpliga tillfällen som underhåll. :D

Jag har också fått höra att jag ska bromsa ordentligt, men jag är nog fortfarande för mesig 😁 Är det såna där tvärstopp från 70, som man gjorde på körskolan, som man ska göra? (Fick göra om en gång även då, för att jag inte stannade tillräckligt tvärt...🙄)
 
Tack för handgripliga tips! Det är sånt jag inte tänkt på.

Den kommer att köras åtminstone en gång i månaden (1-2 kmtill 2-5 mil i taget) även om jag nu ska åka kolkektivtrafik till jobbet, men jag har läst att en del rekommenderar oftare/längre körning än så för att bilen inte ska må dåligt.

Hittills har den stått i en månad som längst utan körning (vintertid dessutom) och jag har inte märkt att batteriet haft svårt att starta. Det märks att det tar någon halv sekund kanske extra att starta, men det har inte låtit tveksamt eller trött.
Investera i en enkel batteriladdare, den är inte så himla dyr. (förutsatt att du kan få tillgång till ett vanligt eluttag) För en femhundring kan du få en riktigt vettig.
Om batteriet är så trött att bilen inte startar är det startkablar eller batteriladdare som gäller.

Köra långt är i min värld ett par, tre mil. Då hinner bilen bli riktigt varm.
 
Med all elektronik som finns i dagens bilar är det i princip bara batteriet som tar stryk vid långvarigt stillastående.

Några timmars åkning (i sträck, ej stopp/start) varje vecka håller batteriet på gott humör.

Om bilen börjar bli lite trögstartad efter en veckas stillestånd eller lite kallare väder är det ett tecken på att bilen körts för kort tid när man tar ut den eller att batteriet börjar ta slut.
 
Jag har också fått höra att jag ska bromsa ordentligt, men jag är nog fortfarande för mesig 😁 Är det såna där tvärstopp från 70, som man gjorde på körskolan, som man ska göra? (Fick göra om en gång även då, för att jag inte stannade tillräckligt tvärt...🙄)

Bromsa normalt, vad man är ute efter är att den bruna rostbeläggningen på bromsskivorna försvinner. (Det ger en 2:a på besiktningen). En timme i stan med rödljus och korsningar ger resultat sedan en timme ute på "böggda" så att batteriet laddas upp gör underverk.

Helst varje vecka, men varannan vecka fungerar också utifrån bromsskivornas behov.
 
Investera i en enkel batteriladdare, den är inte så himla dyr. (förutsatt att du kan få tillgång till ett vanligt eluttag) För en femhundring kan du få en riktigt vettig.
Om batteriet är så trött att bilen inte startar är det startkablar eller batteriladdare som gäller.

Köra långt är i min värld ett par, tre mil. Då hinner bilen bli riktigt varm.

Fel.,
Bilens elektronik tar stryk om batteriet inte håller spänningen, vid minsta tecken på att bilen inte startar efter en veckas stillestående i temperaturer kring 0 till -5 är det dags att byta.

Om man investerar i en batteriladdare skal det vara en "underhålls" laddare som är permanent inkopplad då man inte kör bilen, så att batteriet dels inte laddas ur, dels simulerar normal körsels laddning. På så sätt håller batteriet några år längre och elektronik och radio hålls på gott humör.
 
Det var ett sånt svar jag hoppades inte få 😁 Men förstår att det är en svår fråga att svara på...

När jag försökt läsa mig till svaret på nätet så skriver många "det räcker att köra en längre sträcka någon gång i veckan för att hålla bilen i gott skick". Men jag har svårt att tolka det. Vad är en längre sträcka? För mig är en lång bilkörning ca 20 mil/2h, allt under det räknar jag inte som "långt" med bil. Men att köra utflykter på 20 mil, eller 10 mil fram och tillbaka om jag inte gör något på måldestinationen, låter lite jobbigt...

Räcker det med 2-3 mil vore det en helt annan sak, men det kan väl inte vara det som menas med "en längre sträcka"?



Hur mycket och vilken typ av körning krävs för ordentlig varmkörning? Spelar sträckan eller hastigheten mest roll? Behöver jag köra 50+, 70+ eller 100+ för det?



Tack för en bra förklaring! Jag har enbart nyttjat bil för transport och kan egentligen inget om bilar, men vill göra så bra som möjligt för att den ska hålla så länge som möjligt. Så gör jag ju med allt annat i hushållet, mat, kläder, maskiner osv så det känns tråkigt att inte kunna göra det bästa för att min bil ska hålla så länge som möjligt 🙂

Enkelt, kolla motortempmätaren. När den ligger stabilt är motorn varm. Jag skulle väl säga minst två mil (landsväg), mellan tumme och pekfinger. Men för att göra det enkelt, ta bilen någon gång i månaden när du storhandlar eller ska till typ IKEA.
 
Jag har också fått höra att jag ska bromsa ordentligt, men jag är nog fortfarande för mesig 😁 Är det såna där tvärstopp från 70, som man gjorde på körskolan, som man ska göra? (Fick göra om en gång även då, för att jag inte stannade tillräckligt tvärt...🙄)

Nej, men en ordentlig inbromsning. Dvs släpp inte gasen innan en korsning a la eco driving utan bromsa bestämt när du närmar dig korsningen.
 
Investera i en enkel batteriladdare, den är inte så himla dyr. (förutsatt att du kan få tillgång till ett vanligt eluttag) För en femhundring kan du få en riktigt vettig.
Om batteriet är så trött att bilen inte startar är det startkablar eller batteriladdare som gäller.

Köra långt är i min värld ett par, tre mil. Då hinner bilen bli riktigt varm.

Tack för en konkretisering, det är så svårt att tolka vad som menas med "långt". Själv har jag förmånen att kunna cykla sträckor upp till 1-1,5 mil och cykelavstånd ser jag som "kort" ur ett bilkörningsperspektiv, så att göra hoppet till "långt" vid 2-3 mil kommer inte naturligt för mig. Men jag är inte ute efter att diskutera vad som faktiskt är en lång sträcka, utan att förstå hur jag ska hantera min bil för att den ska hålla så länge som möjligt 🙂
 
Med all elektronik som finns i dagens bilar är det i princip bara batteriet som tar stryk vid långvarigt stillastående.

Några timmars åkning (i sträck, ej stopp/start) varje vecka håller batteriet på gott humör.

Om bilen börjar bli lite trögstartad efter en veckas stillestånd eller lite kallare väder är det ett tecken på att bilen körts för kort tid när man tar ut den eller att batteriet börjar ta slut.

Några timmars sträckkörning varje vecka är dessvärre det jag helst skulle undvika om det inte är nödvändigt, eftersom jag inte har något behov av så långa resor.
 
Bromsa normalt, vad man är ute efter är att den bruna rostbeläggningen på bromsskivorna försvinner. (Det ger en 2:a på besiktningen). En timme i stan med rödljus och korsningar ger resultat sedan en timme ute på "böggda" så att batteriet laddas upp gör underverk.

Helst varje vecka, men varannan vecka fungerar också utifrån bromsskivornas behov.

Bra, då bromsar jag normalt. Försöker göra det mer nu, men var rädd att det var sådana där tvärstopp från 70 man ska göra och det är sällan jag har lämpligt tillfälle för det. Kommer dock även vara sällan jag kör 2 timmar i sträck, men jag ska absolut tänka på att bromsa mycket.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 002
Senast: aiquen
·
Äldre Min underbara lilla Opel Astra mår inte så bra längre och enligt verkstan är det mest ekonomiskt att "kör tills den dör" (en del...
2
Svar
26
· Visningar
2 126
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 771
R
Kropp & Själ Jag och sambon diskuterar semester och vi är SÅ sugna på en roadtrip! Problemet är att vi är lite småfattiga så för oss står och faller...
Svar
5
· Visningar
1 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp