Hur lära sig att fungera tidigt på morgonen?

Jag har ett problem. Jag "fungerar inte" tidigt på morgonen. Vilket blir ett reellt problem för mig som hästtjej, som har både stalltjänst och tävlingar där jag då behöver gå upp tidigt.
Säger ingen åt mig hur jag ska sova, lägger jag mig oftast 00-02 och går upp 07-09. 7 h sömn är optimalt för mig, men jag kan klara mig på 6 h också. Vid mindre än så blir jag bra seg. Typ gå upp 07 och vara i skolan vid 08.15 är inga konstigheter för mig, det är i mångt och mycket min vardag.
Men pratar vi om att jag måste gå upp före 06 och "fungera" (vara produktiv) före 07.30 går jag som i baklås typ. Det fungerar bara inte. Säg som när jag har tävling och måste gå upp 04.45 och vara i stallet 05.30, det går bara inte. Likaså är stalltjänst på morgonen, där jag måste gå upp 05.30, och vara i stallet typ 06.45, otroligt tungt för mig.
Det grundläggande problemet är att jag inte kan somna före typ 23.30, hur mycket jag än försöker. Det går bara inte. (Jag har dock inga generella sömnproblem, och sover jag typ 7 h mellan ca. 00-09 är det inga konstigheter!). När jag då lagt mig typ 23-ish men inte kan somna, så blir det också en oerhörd stress för mig, eftersom att jag vet att jag måste upp tidigt dagen på, och sedan är spiralen igång... Så att då gå och lägga sig 23.30, när man ska upp före 06, är ju uppenbarligen ingen hit.
Hade jag behövt gå upp tidigt mera regelbundet hade jag säkerligen kunnat vänja mig, men när det är "någon helg där", "någon dag där", går det liksom inte. Samtidigt känns det snudd på rent handikappande för mig, med tanke på t.ex. ovanstående situationer.

Har ni några tips på hur man orkar med att fungera tidigt på morgonen?
Obs! Dricker inte kaffe och vill inte börja göra det heller pga. huvudvärks och migränproblematik.

Eftersom det bara är ibland och för hästarnas skull, det här är vad jag har att komma med:
#piggdrickor, finns massa mer än kaffe. Kanske du kan hitta nått som funkar med migränen. Ginseng eller ginkobiloba borde gå att hitta. Man blir pigg av ingefära också, och chili. Arnika med tror jag. Morotsjuice är väl uppigande med? Spirulina och klorella.
#på annat vis konsumera uppiggande ämnen. Tex arnikakräm. chili o ingefära i mat/godis. Linimentsalvor (kanske behövs ändå)
#kalldush
#" patting" klappa sig i ansiktet på benen osv. På samma sätt som vi brukar klappa hästarna på halsen när de gjort något bra, eller ryggdunksklapp på människor. Kan tänka lite att man lägger på ansiktskräm(eller göra det på riktigt), och ni vet, man vill att den ska komma in i porerna. Uppfriskande och blodcirkulationen kommer igång.
#öppna och stänga händerna och tårna (tips från tv, tio gånger tyckte de, innan man går upp)
#soljuset (om den inte gått upp ännu så annat ljus)
#sjung något eller prata med hög röst. Om det finns något roligt att skratta åt så skratta högt osv.
#ögonstreching. Rör ögonen i cirklar några varv. Titta upp ner och åt sidorna.

Och sen får man ju kanske vila på eftermiddagen eller nästa dag eller så.
 
Är det ett jättestort stall? Har ni väldigt dåliga rutiner i stallet?
Vad är det du behöver skriva upp i mobilen för att ha koll på?

Litet stall, en handfull hästar, måste skriva upp var resp. täcken ligger, vilka som ska ha vilken mat, vem som ska medicin etc. Etc. Enkla grejer egentligen, inga konstigheter, men som blir jättetungt när man är trött...
 
Litet stall, en handfull hästar, måste skriva upp var resp. täcken ligger, vilka som ska ha vilken mat, vem som ska medicin etc. Etc. Enkla grejer egentligen, inga konstigheter, men som blir jättetungt när man är trött...

Då låter det som att ni behöver bättre rutiner i stallet. Uppmärkta foderhinkar och höpåsar, egna hängare för täcken osv. Är det vanligt att hästarna behöver medicin?
Och så tror jag faktiskt, även om du är en morgontrött människa, att du behöver "skärpa upp dig" och skjuta tröttheten åt sidan.
 
Jag har ofta haft jobb där jag varit tvungen att vara på topp kl 5.30 på morgonen. Och sköta utsläpp av 20 hästar innan det.
Folk säger ofta "OJ, då är du morgonpigg". Eh, nej, det är jag inte. Jag har däremot diciplin, och trycker undan tankar om att jag är trött.
Bara upp och jobba, liksom.
Bäddar jag in mig i tankar som "åh vad trött jag kommer att vara i morgon om jag inte får sova" blir man ju seg bara av det.
 
Sätt en hyggligt stark lampa på timer så den tänds ca 15-30 min innan klockan ringer.

Jag kan allt om att vara trött och ha saker att göra. Ofta får jag bara sova 2-3 h innan jag ska upp vid 01 och jobba två fyratimmarspass efter varandra. Ät vanlig frukost när du går upp och ta med dig nån macka eller yoghurt till mellanmål senare. Att äta sig till en matkoma är ju inte uppiggande. Sen är det, tyvärr, bara att göra det. Mental inställning är allt. Jag kan inte tänka på hur trött jag är utan upp med radion i bilen och sjung med så högt det går. Inbillar mig att jag kickar igång andningen då och blir piggare.

Får min kropp välja själv några veckor i sträck sover jag tidigast 00 och gärna tio-elva timmar efter det. Kvällspigg och morgontrött med andra ord. Är jag stenhård med att gå upp när klockan ringer och gå och lägga mig på första trötthetskänslan på kvällen ett tag vaknar jag av mig själv senast sju. Men det är svårare för kroppen att skjuta sömnen "bakåt" än framåt, därav att det är lätt att fastna i sena vanor.
 
Kom på att du knappast blev hjälpt av att jag skrev att jag var likadan, så här kommer ett utförligare svar. ;)

För mig funkar det bättre om det blir rutin på det. Som sagt fungerade det bra under hela gymnasiet, men när jag började plugga på högskolan och fick andra tider + körkort och bil så jag slapp bussen, då var det kört. I ditt fall känns det som att du har det som jag hade det för några år sen, stallpass på helger och tävlingar, annars kan du sova "normalt"? Och det väl egentligen typ sämsta förutsättningarna för att komma över det där zombiemoodet efter en tidig morgon.

Måste du ta mycket mornar i stallet? Det låter som om du tar mer än många andra, trots att du inte tycker om mornar? Vi löste det så i mitt förra stall (kollektivt, vi hade "egentligen" en morgon och en kväll på vardagar och en morgon och en kväll varannan helg) att jag bytte med en annan familj. De ville hellre ha mornar, jag ville hellre ha kvällar. Stallägaren var NOLL förstående, utan tyckte typ att jag skulle köra fyra mil för att släppa ut hästarna en lördag när den andra familjen ändå tänkte vara där och rida samma tid, och tvärtom på kvällen. Vi satte alltså upp oss som hen ville, men bytte sinsemellan utan att tala om det för någon. Lite meckigt, och trist att folk ska vara så trångsynta, men absolut bäst för OSS.

Jag försöker dessutom läsa mig trött på kvällarna. Blir mycket tröttare av det än att titta på tv eller glo i mobilen. Kanske nått som kan funka? Och absolut aldrig kaffe på kvällen, men du drack väl inte kaffe så för dig är det ju ett icke-problem.

Och du, även om det inte hjälper dig nu. ;) Men för mig har det blivit bättre när jag blev äldre. Jag är åtta år äldre än du, och nu funkar det trots allt, det gjorde det inte när jag var 20. :o

Jag har också långt att åka till tävlingar, och startar ofta i första klassen. Har varit på EN tävlingsplats som erbjuder senare starter, så här är det gå upp eller skit i att tävla som gäller. Jag gör klart allting, inklusive att fläta manen kvällen innan. Så är det bara att knoppa, borsta av och leda på hästen kvar på morgonen. Hela mitt liv går ut på att minimera tiden jag behöver vara vaken på morgonen, så man hittar sina knep. :angel:
 
Köp en Wake up - Light och ta en koffeintablett direkt när klockan ringer så ska du se att du blir piggare till stallet.

Jag dricker inte kaffe men koffeintabletter har otaliga gånger gjort att jag tagit mig till jobbet när barnen hållt mig vaken inatt igen för hundraelfte natten i rad och jag är så trött att jag knappt vet vart jag är.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 226
Senast: Whoever
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 117
Senast: Wille
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 745
Senast: Nahar
·
Kropp & Själ Såg en tråd på barn om vilka sovtider de hade och hur många timmar de sov. Blev då lite nyfikna, vad har ni själva för sömnbehov, och...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
10 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp