Hur mycket behöver ni sova? *Spinn-off på barnens sovtider-tråden*

Det är säkert så, jag fick en liten ögonöppnare i den här tråden. (pun intended) Men nio timmar är väl inte jättemycket, över det absolut, men inte nio? ;) Kände själv att mina tolv kanske var att ta i, men jag var ju pigg efter.

Inte till Bonica. Ta mitt inlägg rätt, jag förstår att jag är sömnskadad och behöver mer än andra, men när ni pratar om 6-7 timmar känns det lite otäckt nästan.
Jag har inga sömnproblem alls och 12 timmar har jag nog inte sovit sen jag var spädbarn ? I tonåren sov jag 10 timmar några enstaka nätter men då blev hela dagen seg :) är säkert olika för alla , men för mig låter 9 timmars sömn låter mycket för en vuxen:)
 
Behöver sova helst 8-9 timmar för att vakna utvilad. Nu med liten som ammar blir det max 4-6 timmar i sträck, men tack vare hormoner (?) så fungerar det med. Brukar bli nån tupplur på dagen några dagar i veckan också.
 
Sover oftast ca 8 timmar på vardagarna, jag överlever men inte så mkt mer. Mår bäst när jag sover kring 10 timmar per natt.
Jag önskar verkligen att jag kunde sova färre timmar och ändå må bra men det går verkligen inte. Jag blir jättetrött, får huvudvärk och blir dessutom sjuk väldigt ofta om jag får för lite sömn.

Är också ganska beroende av att få sova långa nätter på helgerna för att typ ”komma ikapp”..
Den här tråden var intressant , trodde inte att en vuxen kunde behöva 10 timmar per natt vad olika det Är:)
 
Den här tråden var intressant , trodde inte att en vuxen kunde behöva 10 timmar per natt vad olika det Är:)
Man är olika helt enkelt :)
Jag har faktiskt sökt vård för detta, det begränsar en ju en del och vardagarna blir väldigt korta.. Men läkarna har alltid sagt att det är normalt.
 
Jag överlever om jag sover 5 h men helst behöver jag sova 7-8 h. Brukar även sova 30 min på dagen när barnet sover. Går och lägger mig ca 22 somnar 23-23.30 och går upp mellan 6-7. Oavsett när jag lägger mig på dygnet så tar det minst 1 h att somna.
 
Den här tråden var intressant , trodde inte att en vuxen kunde behöva 10 timmar per natt vad olika det Är:)
Jag tror att det är väldigt olika beroende på person, min man mår absolut bäst om han får sova minst 9 timmar per natt. Han fungerar med mindre sömn men fungerar bäst om han får sova ordentligt. Jag har aldrig behövt sova så mycket och min pappa var likadan, är uppe till siste man och är ändå för upp på morgonen. Min mamma hävdar gärna att hon är kvällsmänniska för att hon tycker om att sova på morgonen, men i verkligheten så går hon och lägger sig samtidigt som mig och sover sen minst två timmar längre, ibland tre. ;)
 
Jag skulle verkligen önska att jag kunde sova mer! I natt hade jag velat sova till nio men vaknade före sju p g a värk.
På vardagar vill jag sova sju timmar för att må bra, sover jag färre än sex känner jag det dagen efter. Lyckas jag sova åtta timmar en helg studsar jag fram. Tråkigt nog hjälper det inte att gå och lägga sig tidigt, då brukar jag ligga vaken någon timme på natten istället. Jag är dessutom kvällspigg och min hjärna fungerar bäst mellan sju och tio på kvällarna.
 
Nu när jag oftast sover 7-8 timmar per natt, ofta utan att vakna nånstans på mitten, inser jag att det är precis vad jag behöver. Jag kan komma undan med 3-4 timmar och funka dagen efter, men inte jämt och ständigt. Det är oerhört skönt att orka göra saker efter kl 16-17 på eftermiddagen. Kan varmt rekommendera ashwagandha.
 
På vardagar sover jag ca 8h - och är trött när jag går upp.
På helgen kan jag lätt sova 11-13h innan jag vaknar av mig själv, åtminstone första dagen - dag två sover jag antingen lika länge eller vaknar efter 9-10h.
 
8-9 timmar ca. Det sover jag lätt när jag sover bra och sover hela nätter. Men ska jag upp tidigt så måste jag komplettera med 2 timmar extra under dagen.
Brukar normalt sett sova mindre än jag behöver. Har lång insomningstid,2-3 timmar ibland 4. Vaknar 3-4 gånger varje natt.
 
Alltså jag vet inte längre hur mycket sömn jag behöver för att må bra :o
Vi har tre barn varav den äldsta är 6 år (de andra är snart 4 år och 6 mån) och eftersom alla tre har sovit som krattor första åren är antalet hela nätter som jag sovit sedan den äldsta föddes väldigt få. Jag har dessutom börjat få allt mer sömnproblem, så efter 4-5 väckningar brukar jag inte kunna somna om, ifall väckningarna kommer tätt i början på natten. Ibland sover jag typ 1-2 timmar i början på natten, ligger sedan vaken många timmar och ammar 45 gånger och sover sedan 1-2 timmar på morgonkvisten innan stora barnen vaknar, sedan är det bara attgå upp (jag vaknar oftast automatiskt när de vaknar och kan inte somna om så det är ingen idé att mannen går upp med kidsen). Jag klarar mig på sjukt lite sömn för jag klarar flera sådana nätter på rad, bara jag får en kopp kaffe på morgonen :angel: jag är jämt trött och sliten men klarar utan problem dagen. Om det blir många sådana nätter brukar jag sedan gå och lägga mig typ kl. 20 ett par gånger och skrapa ihop några fler timmars sömn. Då brukar jag känna mig som en ny människa, om natten bara går hyfsat smidigt :)
 
8-9 timmar sover jag när jag mår som bäst. Gärna uppdelat på två olika episoder per dygn.

50853930_2226016020794634_6519110951977877504_n.jpg
 
Jag har inga sömnproblem alls och 12 timmar har jag nog inte sovit sen jag var spädbarn ? I tonåren sov jag 10 timmar några enstaka nätter men då blev hela dagen seg :) är säkert olika för alla , men för mig låter 9 timmars sömn låter mycket för en vuxen:)

Det är ju jätteskönt att sova 😍
Natten till igår sov jag 10,5 timmar, i ett svep utan att vakna en enda gång.
Blir varken trött eller seg av det.

Precis som @MiniLi blir jag sjuk om jag sover för lite. Vissa veckor har jag flera korta nätter, inget som går att påverka pga jobb och då behöver jag rädda upp det med att sova 1 till 2 timmar på dagen. Annars kommer förkylningen direkt.

Sover väldigt lätt på överliggning, vaknar inte men vetskapen att jag absolut inte kan försova mig gör att det inte blir någon djupsömn. Därför behöver jag ofta sova en timme på dagen när jag kommer hem för att fungera normalt även fast jag sovit 6 - 7 timmar på natten.
 
Själv har jag nog alltid haft ett grundbehov på runt 8 timmar. Som yngre kunde jag somna var som helst och är som helst. Behövde jag sitta i ett väntrum kunde jag luta huvudet mot axeln och sova en stund.
Den förmågan har jag tyvärr tappat.

Olika människor behöver olika mycket sömn. Har träffat människor som lätt klarat vardagen på 4-5 timmar. Utvilade och glada.

Numera lägger jag mig gärna vid 22 och sover till runt 6 på morgonen. Är normalt sett kvällstrött. Vid behöv kan jag skjuta på tiderna men det kräver lite invänjning.

Är jag overksam och ensam så blir jag orimligt trött vid 15-16-tiden och behöver en tupplur. Lätt opraktiskt eftersom jag verkligen inte behöver sömn utan bara blir sömnig. Så sömnig att det inte fukar att plugga eller koncentrera mig.

Jag tror helt enkelt att jag är gjord för kroppsarbete och aktivitet ;)
Min mor brukade säga att kvinorna H-s behöver fullt ångtryck för att maskineriet alls ska gå runt.
Så är det för mig. Ju mer att göra desto effektivare är jag. Har jag väldigt lite att göra somnar jag och inget alls blir gjort
 
Känner mig utvilad på 7 h, 6 h gör att det blir lite trögare att gå upp på vardagarna. Jag kan absolut inte sova för länge, då har jag migrän resten av dagen.
 
Jag är också sån som behöver sova mycket. När jag jobbar kan det bli 6h men får kroppen välja själv sover jag gärna 10h. Har aldrig förstått vad folk menar med att de mår dåligt av att sova för mycket.
Jag har alltid tänkt att det är samma sak som när folk säger att de blir tröttare/segare av att ligga och vila. Dvs att man märker av trötthet först när kroppen får chans att lugna sig.
Men jag vet inte..
 
Jag har alltid tänkt att det är samma sak som när folk säger att de blir tröttare/segare av att ligga och vila. Dvs att man märker av trötthet först när kroppen får chans att lugna sig.
Men jag vet inte..
Jag också! Tänker att de som sover 5h/natt såklart blir mosiga av att få sova ut men efter en vecka av 8-9 h per natt borde de må bra igen "trots" att de sover mycket? Så hade jag varit iaf men det är ju jättesvårt att VETA hur andra funkar, det kan ju faktiskt vara så att vi är olika också... 🤔
 
Jag också! Tänker att de som sover 5h/natt såklart blir mosiga av att få sova ut men efter en vecka av 8-9 h per natt borde de må bra igen "trots" att de sover mycket? Så hade jag varit iaf men det är ju jättesvårt att VETA hur andra funkar, det kan ju faktiskt vara så att vi är olika också... 🤔
Ja, kan säkert vara båda sakerna ibland 😊
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att någon här kanske kan ha någon idé om varför det kan bli så, och om det finns något man kan göra åt det, andra mediciner...
Svar
11
· Visningar
2 705
Senast: SiZo
·
Äldre Jag har ett problem. Jag "fungerar inte" tidigt på morgonen. Vilket blir ett reellt problem för mig som hästtjej, som har både...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 275
Senast: DarkInNight
·
Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 742
Senast: inverterad
·
Småbarn Har en 2,5 åring, född 2 aug 2009. Han har sedan han föddes varit ett barn med stort sovbehov. Vi brukar skoja om att han sov sina 6...
2
Svar
24
· Visningar
5 129
Senast: Snyggve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp