Hur mycket behöver ni sova? *Spinn-off på barnens sovtider-tråden*

Sover 21:30-4:45. På helgerna typ 22-06:30. Får migrän om jag sover längre och fixar Inte att sova dagtid.
 
7-8 timmar räcker men mer tas tacksamt emot! Enstaksdagar kan 5 timmar räcka men inte så många nätter på raken.
 
Sover mellan 3 och 11 timmar. Har inte sömnproblem men ett jobb med udda tider.
Kan sova närsomhelst på dagen 😁
 
7 h är min normala sovtid, nästan oavsett när jag går och lägger mig. Jag klarar mig på 6 och 5 timmar om det behövs men då brukar jag behöva sova minst 7 h natten efter. När jag ställer en väckarklocka så vaknar jag ofta tio minuter innan klockan ringer om det inte är en natt med 5 h sömn. ;)
 
Jag sover 5-7 timmar/natt, går oftast och lägger mig vid 22 och somnar en stund senare. Vaknar utan klocka vanligtvis. Sover sällan hela perioden sammanhängande, utan vaknar 1-3 gånger ca.

Kunde (och behövde) sova mer innan graviditet och barn, men eftersom det helt enkelt inte varit möjligt de senaste 1,5 åren antar jag att kroppen anpassat sig. Även inatt, när jag sovit i gästrummet med öronproppar, vaknar jag av mig själv klockan 6, och kunde först efter mycket övertalning somna om igen, och sov då bara en liten stund.

Sover helst på natten, 22 är som sagt optimal tid att lägga mig. Kan sällan komma till ro och sova dagtid, och gör jag det blir det antingen 10 minuter eller så somnar jag inte till kvällen sen.
 
Sover mellan 0 och 5 timmar per natt. Oftast uppdelat i intervaller dessutom. Har gjort i snart 5år.

Skulle nog behöva 7 timmar i ett svep men så är livet.

Kan inte sova på dagen om jag inte är sjuk.
 
Brukar oftast bli runt 7h på vardagarna och runt 8-9h på helgerna. Har märkt att jag behöver minst 7h för att inte vara dödstrött hela dagarna men någon gång då och då funkar det med mindre. Brukar lägga mig vid 22-23 och går upp vid 6 på vardagarna och helgerna blir det ofta en timmes förskjutning.
 
Det slår mig hur lite folk sover över lag i tråden! Jag behöver minst 9 timmar per natt och gärna en 1-2 timmars siesta per dag. Visserligen har jag en gammal utbrändhet i bagaget, från sömnstörning, men ändå?
Sov 12 timmar mellan fredag och lördag och mådde toppen och kunde äntligen gå runt på marknaden här utan att avlida av hur mkt folk det var. Sömn är ju underverk :D ju mer desto bättre liksom?

Kan lägga till, jag går alltid och lägger mig mellan åtta och nio på kvällen, senare är ju mitt i natten, haha... Men - jag kan vakna när jag vill, bestämmer jag mig för att vakna vid tre-fyra så gör jag det, inte så. Men har nog lite väl inprintat att det är timmarna före tolv som räknas sömnmässigt :D
 
Jag har ett sömnbehov på minst 8-9 timmar. Egentligen.

Sen kom barnen. :cool:

På nåt sätt funkar det ändå, man fixar det. Vet inte hur. Vänjer sej på nåt märkligt vis. Jag vaknar såååå lätt (av barnen, inte av annat)så jag stör sömnen dessutom eftersom jag vaknar minst en gång per natt.

Somna gör jag fort och lätt. Sover tungt sålänge inte barnen rör på sej :angel:
Ibland somnar jag en halvtimme på dagen/kvällen också.
Dessutom är jag uppe (för) längre eftersom jag behöver hinna göra vissa saker.

När barnen sover borta sover jag klubbad i en tolv timmar 😆
(Spelar ingen roll om pappan tar barnen när jag är hemma, jag är oerhört lättväckt (av dom) och vaknar ändå. )
 
Det slår mig hur lite folk sover över lag i tråden! Jag behöver minst 9 timmar per natt och gärna en 1-2 timmars siesta per dag. Visserligen har jag en gammal utbrändhet i bagaget, från sömnstörning, men ändå?
Sov 12 timmar mellan fredag och lördag och mådde toppen och kunde äntligen gå runt på marknaden här utan att avlida av hur mkt folk det var. Sömn är ju underverk :D ju mer desto bättre liksom?

Kan lägga till, jag går alltid och lägger mig mellan åtta och nio på kvällen, senare är ju mitt i natten, haha... Men - jag kan vakna när jag vill, bestämmer jag mig för att vakna vid tre-fyra så gör jag det, inte så. Men har nog lite väl inprintat att det är timmarna före tolv som räknas sömnmässigt :D
Nio timmar är istället rätt mycket för en vuxen skulle jag säga själv är jag utsövd på 7 timmar och skulle jag sova 9 timmar skulle jag bara vara slö dagen efter :)
 
Jag verkar må bäst när jag får sova 8-9 timmar ungefär. På vardagar så försöker jag sikta på att få omkring 7-8 timmar, vilket inte alltid lyckas med, men får jag åtminstone 6 timmar så fungerar det hyfsat. Under 6 timmar så mår jag direkt dåligt.

Kan i normala fall somna ungefär såfort jag lägger ner huvudet på kudden, och sover bra. Älskar också att sova mitt på dagen, och försöker att göra det på helgen bara för att det är så härligt och känns reparerande för stressen.
 
Nio timmar är istället rätt mycket för en vuxen skulle jag säga själv är jag utsövd på 7 timmar och skulle jag sova 9 timmar skulle jag bara vara slö dagen efter :)

Det är säkert så, jag fick en liten ögonöppnare i den här tråden. (pun intended) Men nio timmar är väl inte jättemycket, över det absolut, men inte nio? ;) Kände själv att mina tolv kanske var att ta i, men jag var ju pigg efter.

Inte till Bonica. Ta mitt inlägg rätt, jag förstår att jag är sömnskadad och behöver mer än andra, men när ni pratar om 6-7 timmar känns det lite otäckt nästan.
 
På vardagar sover jag 8-9 timmar. Är jag ledig landar det på 8-12 timmar. Kan också somna en stund på eftermiddagen.
Vardagar mellan 22:30 till 07:30 ungefär. När jag är ledig kan jag vara uppe lite längre.

Behöver väldigt mycket sömn på grund av extrem trötthet orsakad av min MS. Lider av MS-fatigue.

Igår lade jag mig vid 2230 och vaknade 0845 idag. Fullt normalt för mig.
 
Jag har en sömnstörning (Är utredd av läkare) med lergigan så sover jag runt 6 timmar på vardagarna och 9 på på helgerna.
Vissa nätter sover jag knappt alls.

Jag skulle nog behöva runt 7 timmar på veckorna. Men det som gett mig livet tillbaka är att jag med lergigan får en mycket, mycket bättre sömn. Det är en helt annan kvalitet.
 
Sover oftast ca 8 timmar på vardagarna, jag överlever men inte så mkt mer. Mår bäst när jag sover kring 10 timmar per natt.
Jag önskar verkligen att jag kunde sova färre timmar och ändå må bra men det går verkligen inte. Jag blir jättetrött, får huvudvärk och blir dessutom sjuk väldigt ofta om jag får för lite sömn.

Är också ganska beroende av att få sova långa nätter på helgerna för att typ ”komma ikapp”..
 
Behöver iaf minst 5 timmar, men kvalitén på sömnen är viktigare än längden. Kan sova 9 timmar och vara snortrött och kan sova 5 timmar och vara pigg och utvilad, allt beroende på hur jag sovit, hur mycket djupsömn jag haft, hur många gånger jag vaknat osv. Jag är oerhört lättväckt, kan väcka mig själv av att jag vänder mig i sängen tex. Vaknar av att sambon vänder sig osv. Djupsover väldigt lite, bara någon enstaka timme per natt som regel och vaknar minst 4-5 ggr per natt där jag är medveten om att jag är vaken, säkert fler där jag inte hinner bli medveten om det innan jag somnar igen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att någon här kanske kan ha någon idé om varför det kan bli så, och om det finns något man kan göra åt det, andra mediciner...
Svar
11
· Visningar
2 705
Senast: SiZo
·
Äldre Jag har ett problem. Jag "fungerar inte" tidigt på morgonen. Vilket blir ett reellt problem för mig som hästtjej, som har både...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 275
Senast: DarkInNight
·
Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 742
Senast: inverterad
·
Småbarn Har en 2,5 åring, född 2 aug 2009. Han har sedan han föddes varit ett barn med stort sovbehov. Vi brukar skoja om att han sov sina 6...
2
Svar
24
· Visningar
5 129
Senast: Snyggve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp