Hur mycket betalar era medryttare?

Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Fast det räknas inte som uthyrning enligt muntlig utsago, och visst skulle man kunna ta upp det i deklarationen som inkomst av hobby men å andra sidan skulle det mest troligt gå back i det läget.;)

Delfodervärd dit även medrytteriet räknas är en kostnad, skulle däremot kostnaden anses oskälig så kan det ju handla om ocker. Så därför erlägger medryttaren ett bidrag för skorna, svårare än så är det inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Då får man ju hoppas att din muntliga källa har rätt. Att lita på muntliga uppgifter från någon som jobbar på SKV kan ju dock vara lite vanskligt då de oftast inte har något värde ifall det skulle bli någon tvist.

Annars tycker jag nog att deras exempel med båten var väldigt tydligt. Har du rätt om hästarna så kanske även båtutlånare skulle kunna komma undan med att de hade någon sorts båtvårdsavtal där det ingick att de som lånade båten även skötte underhåll av båten. ;)
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

En reaktion på dem som frågar varför man ska "sponsra någon annans hobby" (alltså låta någon rida gratis).
Då får man alltså inte jobba med något man trivs med. Om man trivs bra på jobbet så ska man alltså istället betala :o

Chef: -Lotta, du jobbar hårt och är en enorm tillgång för detta företag.
Lotta: -Tack chefen! Det är riktigt kul och jag känner att jag utvecklas.
Chef: -Jasså, har du kul och känner att du får ut något av detta? Då är det nog dags för dig att börja bidra lite. Du har faktiskt nött på den där kontorsstolen och du förbrukar en hel del skrivarpapper, du får betala 15 000 kr denna månad.

:rofl::banana:

Jag förstår att det handlar om tillgång och efterfrågan och kan själv tänka mig att betala för att vara medryttare, enbart för att jag tycker att det är värt det.
Men att använda så löjliga argument till varför man som hästägare vill ha pengar är ju bara pinsamt.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Man ser ju självklart till att ha kvar namnet på personen man pratade med, datum och klockslag. Man kan också be personen notera detta som samtal i sin logg.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jag tycker varken att det är konstigt eller pinsamt att använda argumentet "jag vill inte sponsra någon annans hobby".

Jag VILL INTE DET!!! Jag skäms inte överhuvudtaget för att jag vill ha betalt (av den anledningen)!

Sen har jag full förståelse för att många inte vill ta betalt och att många inte vill betala. Men bara för det ser jag inget illa/fult/pinsamt med att man som hästägare säger "att man inte vill betala för någon annans hobby".

Att jämföra det med att ha ett arbete man trivs med var snarare pinsamt från din sida!
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Min medryttare rider 3 dagar/veckan. Hade hon haft tid hade hon fått rida mer om hon ville. Hon får göra vad hon vill med hästen och sköter/rider honom bara när hon är där, allt annat ingår i hyran.

Istället för att betala 8000 kr/månaden (som jag betalar för att hålla hästen) så får hon samma sak, minus ansvaret det innebär att äga en häst för drygt 2000 kr/månaden. Hon tycker att det är en sjukt bra deal. Det är också anledningen till att jag troligtvis kommer sälja. Jag har inte tid att rida sju dagar i veckan, varför ska jag då betala 8000 kr/månaden, när jag skulle kunna rida de tre dagar i veckan som jag hinner rida för ca 2000 kr eller mindre i månaden? Tråkigt bara att försäljning av en kompis ska innefatta så mkt känslor... :/

Den dagen jag är hästlös igen kommer jag inte tveka en sekund att betala för att rida andras hästar. VARFÖR VARFÖR VARFÖR ska någon annan sponsra min hobby???
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Vi bort i närheten av storstan och våra hyrare betalar 650 kr/månad för 1 dag i veckan, då behöver det inte göra något stall jobb och får rida hur de vill, bra välutbildade hästar
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

För att jag som privatperson inte vill betala andras hobbys (förutom familjens såklart).
Men att jämföra det med att ett företag ska ta betalt av sin anställd för att den i detta fall "slitit" på en stol känns way off!

Hobby är något man gör på fritiden! Men ett arbete, hur kul det än må vara, är något man gör under arbetstid.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

kl.

Ojojoj.....

Dessa diskutioner om medryttare medför att jag aldrig aldrig aldrig igen kommer kalla någon medryttare utan att ta betalt!

Tycker det är så j...a fräckt att inbilla sig att någon tar in en medryttare för att denna hjälper så mycket med ridningen.

Om jag tar in en tränare som rider min häst betalar jag denne för jobbet. Om jag ber en kompis ta hand om min häst någon dag så är det för att det är en kompis. Om jag tar in en medryttare är det för att jag vill ha hjälp i hela hästägandet, dvs ridning, mockning, betalning etc.

Jag har aldrig sett en medryttare som är mest av godo för hästägaren utan de allra flesta fall har det negativ inverkan på hästen för ägaren men det är något man gillar läget med för att det ingår i dealen att dela häst.

Jag har både ridit som medryttare med och utan betalning och haft medryttare med och utan betalning. Varje gång har detta berott på omständigheterna runt om.

Självklart är dock att för mig var det en förmån att få rida någon annans häst innan jag köpte egen och självklart var jag villig att dela kostnaden med ägaren. Varför skulle jag inte det? Jag fick ut lika mycket som ägaren av hästen på mina dagar...

Man skulle kunna tro av det som skrivs här att det slängs medryttar hästar efter de som inte har egen häst vilket jag inte tror är riktigt sant, inte de bra hästarna iallafall.

De flesta jag känner låter hellre hästen vila 2-3 dgr i veckan än att ta in medryttare. Bl a tror jag det beror på att många medryttare idag tror att de är guds gåva till hästägarna ;).

Jag sällar mig härmed till de som inte förstår varför jag ska sponsra någon annans hobby samtidigt som jag gladeligen betalar de som hjälper mig.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Den dagen jag är hästlös igen kommer jag inte tveka en sekund att betala för att rida andras hästar. VARFÖR VARFÖR VARFÖR ska någon annan sponsra min hobby???

Det handlar ju väldigt sällan om hästägare som inte alls behöver hjälp med hästen utan endast ser det som ett tillfälle att någon annan ska få utföra sin hobby. (Om det finns några såna här, så gör er gärna hörda, så vi kan få er syn på det hela)
Det är väl mer ofta så att ägaren själv vinner något på detta, oftast fri tid.
Då kan man ju inte längre prata om att "sponsra någon annans hobby", utan utbyte av tjänster.

Sen är det bara en fråga om tillgång och efterfrågan.
Många medryttare, få hästar = stor chans att ägaren kan ta betalt.
Få medryttare, många hästar = stor chans att det är gratis.
Ganska enkel ekvation :idea:
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Det handlar inte om att vilja ha betalt utan att inte behöva betala för hästen de dagarna någon annan nyttjar den.

Sen kan man tvista vem som vinner mest.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Det enda som skiljer arbete från nöje är registreringen av ett företag.
Du kan rida och sköta en häst som nöje men du kan också ha det som jobb.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Är inte hela den här situationen orsakat på grund av missförstånd och olika uppfattningar om vad som är medryttare och vad som är delfodervärd?


i min mening så tycker jag att det är benämningar och de olika åtagandena som är problemet i den här diskussionen.

Jag håller med dig om att det ofta trasslas med benämningar på buke och att det skapar en viss förvirring.

Konkret så är det ju så att det rent rättsligt inte finns några begrepp som heter medryttare, delfodervärd, fodervärd, skötare och så vidare...följdaktligen finns heller inga definitioner av vad begreppen rent rättsligt innebär.

Enkelt uttryckt råder avtalsfrihet. Medis och ägare kommer överens om formerna för ett samarbete. Pengar kan växla ägare åt ena eller andra hållet eller så kan det vara ett ömsesidigt intressant avtal utan pengar inblandade. Helt upp till de inblandade personerna att besluta med andra ord.

Min medryttare betalar inget. Ville hon betala så skulle hon få det (det ville jag när jag var medryttare men min medis har nog inte ekonomi till det och jag har inte bett henne utan det får hon känna själv hur hon vill och kan göra). Jag menar, skulle en underbar person som älskade min häst och var beredd att rida honom ungefär så som jag vill dyka upp på gården och erbjuda mig 10 000 i månaden för att få rida så tja... fine! DET är ju inte så sannolikt dock och som det är nu med en häst som är trevlig och fin men lite speciell att rida så känner jag inte att betalning är det mest centrala för mig. Alltså är jag supernöjd med att hon kommer de dagar hon skall och att hon verkligen är mån om hästen, rider bra och har den där bestämdheten som man behöver för att hantera min häst.

Hon är guld värd min medryttare!
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Det handlar inte om att vilja ha betalt utan att inte behöva betala för hästen de dagarna någon annan nyttjar den.

Sen kan man tvista vem som vinner mest.

Men vad är orsaken till att någon annan nyttjar den?
Det är ju en stor chans att ägaren en dag bestämt sig för att denne vill ha någon ledig dag för att kunna göra något annat.

Om någon vill låna din bil 2 dagar i veckan kan jag förstå om man vill ha ersättning för bensin och slitage på bilen.
Men hade du varit tvungen att städa bilen varje dag, köra den oavsett om du ska någonstans eller inte, städa garaget och tanka, så kanske du hade varit glad att någon annan skötte det några dagar i veckan, hur mycket du än avgudar din lilla Nissan Micra.

Dålig jämförelse om du inte gillar bilar, men min karl skulle ha lättare att förstå den jämförelsen än med hästar :D
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Kontentan är ju lik förbaskat att det inte finns några rätt och fel.

Jag har en häst. Någon annan vill rida den. Vi avtalar sinsemellan på vilka premisser hon får rida hästen.

Våra premisser.

Vad vi anser skäligt och rätt.

Sedan spelar det ingen roll om resten av världen anser att vår deal är galen. Vill min medryttare betala 10 000 i månaden för att rida min häst en skrittur varannan vecka så grattis till mig liksom. Vill jag betala min medryttare för att hon motionerar hästen lite då och då så grattis till henne. Vill vi ha en deal där inga pengar växlar ägare så tja, bra för oss.

Helt och hållet upp till hästägare och medryttare att komma överens om.

Vem kan egentligen säga att något är fel i det läget?
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Man skulle kunna tro av det som skrivs här att det slängs medryttar hästar efter de som inte har egen häst vilket jag inte tror är riktigt sant, inte de bra hästarna iallafall.

Jag har aldrig sökt medryttarhäst men nu när jag är hästlös så har jag 2-3 välutbildade halvblodshästar som jag kan rida regelbundet om jag önskar....trots att jag inte är någon stjärnryttare. Min starka sida är väl att jag är skötsam, pålitlig och alltid håller vad jag lovar + att jag vet vad det innebär att ha egen häst.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Låt mig vända på den...

Varför vill du rida min häst? För att det är kul eller för att det är ett jobb?

Om du vore rätt duktig ryttare skulle jag betala dig för att skola min häst.

Annars så ser jag det som att låt oss dela på hästen så behöver ingen av oss har 7 dagar i stallet och ingen behöver bära hela kostnaden. Sen är det dock så att ägaren bär minst försäkringen, de övervägande riskerna och sjukvård.

Om jag nu ville ha medryttare är det rätt oväsentligt varför eftersom jag i det läget erbjuder någon att dela/nyttja min häst kan jag inte tycka det är mer än rätt att denne även delar kostnaden.

Vill jag ha en ledig dag betalar jag någon för att mocka och fixa mat den dagen eller byter hjälp med någon i stallet.

Tro mig jag har haft många medryttare genom åren och de flesta har inverkat negativt på min häst.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Kontentan är ju lik förbaskat att det inte finns några rätt och fel.

Jag har en häst. Någon annan vill rida den. Vi avtalar sinsemellan på vilka premisser hon får rida hästen.

Våra premisser.

Vad vi anser skäligt och rätt.

Sedan spelar det ingen roll om resten av världen anser att vår deal är galen. Vill min medryttare betala 10 000 i månaden för att rida min häst en skrittur varannan vecka så grattis till mig liksom. Vill jag betala min medryttare för att hon motionerar hästen lite då och då så grattis till henne. Vill vi ha en deal där inga pengar växlar ägare så tja, bra för oss.

Helt och hållet upp till hästägare och medryttare att komma överens om.

Vem kan egentligen säga att något är fel i det läget?

Jag håller med dig och som jag skrivit tidigare så kan jag absolut tänka mig betala för att vara medryttare. Har tidigare gjort det och kommer antagligen inom kort göra det igen.

Men... Det jag opponerar mig mot är argumentet "Medryttaren ska betala, för varför ska jag betala för någon annans hobby?"
Jag menar att ägaren vinner också (eller bör åtminstone göra det) på dealen. Det är inte bara för medryttarens skull man gör denna deal.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

*kl*

Betalar inget, har aldrig gjort. Har haft tillgång till häst allt mellan 2 dgr/vecka till 7 dgr/vecka. Periodvis lite styrd över vad hästen ska göra, dock aldrig detaljstyrd.

Nuvarande anser att så länge jag hjälper henne så är det hon som ska betala om vi gör något speciellt. Vi har en win-win situation. Hon får hjälp och jag får livserfarenhet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 422
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 750
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 450
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
671
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp