Hur mycket betalar era medryttare?

Klart att det är lyxigt att kunna ha häst. Men att vara just medryttare är väl inte lyxigt?
Det är roligt och man kan ha en förmånlig deal, men lyx? Nja.
Men det beror väldigt mycket på hästens utb nivå och ryttarens dito.

Jag är medryttare. Innan jag hittade "min" häst så kollade jag på annonser. De flesta vill ha betalt (vilket är helt ok om ekonomi är en anledning till att man tar in en extra ryttare), men för mig så var många hästar inte alls på den nivån att jag hade velat betala. För en annan ryttare hade det kanske varit mer värt.

Som jag ser det så har jag och ägaren till "min" häst en win-win situation.
Jag får rida en riktigt rolig häst och ägaren får hjälp med avlastning och vidareutbildning av hästen.

Jag är själv en rätt medioker ryttare och sålde min senaste unghäst 2014. Jag har tre små barn och alltså noll möjlighet till egen häst. Jag hade gladeligen betalat 1500kr för en häst på medelsvår nivå som jag hade kunnat rida dressyr på två dagar i veckan. Alternativet är liksom skaffa egen häst och se till att få hjälp med den. Det skulle kosta mig runt 6000kr i månaden plus böket att få hjälp eller ha helinackorderat.
Vidareutbildar man hästen i fråga så förstår jag att betalningen uteblir för då tjänat ju bägge parter på det. Men de flesta medryttare är liksom jag på nivån runt LA och tillför inte hästen mer än motion.
 
Är det inte snarare motsatt problem? Hade det varit möjligt att dela häst på bättre ekonomiska premisser så hade stallhyror kunnat vara högre. Det är väl just gratistjänster som är själva problemet snarare än att man faktiskt betalar vad kostnader är.

Varför är medryttare en tjänst men om man lämnar ut hästen på foder så är det ingen tjänst fast personen i själva verket tar hand om hela hästen när man själv inte kan.



Såvida man inte har en GP-häst så är det alltså inte lyxigt att ha häst?`

Ingen aning om vad du menar i sammanhanget men om du läst mina tidigare poster i en tråd som är rätt ”äldre” så känner jag att jag nog skrivit det som går ang hur jag ser på det hela , så att börja snurra runt ytterligare med argument som är identiska med det jag tidigare skrivit känns bara totalt meningslöst .

Var du får in GP häst och din egen uppfattning om att det handlar om att medryttaren ska ”vidareutbilda” hästen för att det ska vara vettigt förstår jag inte öht . Det är nog oftare man vill ha någon som helt enkelt kan underhålla snarare än utbilda . Underhålla kräver ju bara att man rider hyfsat och inte sällan är det dessutom en jättehjälp om medryttaren vill rida ut hästen några dagar beroende på situation .

Men som sagt - jag känner att jag redan nog redogjort för hur jag resonerar i tråden så att börja upprepa sig känns bara onödigt .
 
Senast ändrad:
Ingen aning om vad du menar i sammanhanget men om du läst mina tidigare poster i en tråd som är rätt ”äldre” så känner jag att jag nog skrivit det som går ang hur jag ser på det hela , så att börja snurra runt ytterligare med argument som är identiska med det jag tidigare skrivit känns bara totalt meningslöst .

Var du får in GP häst och din egen uppfattning om att det handlar om att medryttaren ska ”vidareutbilda” hästen för att det ska vara vettigt förstår jag inte öht . Det är nog oftare man vill ha någon som helt enkelt kan underhålla snarare än utbilda . Underhålla kräver ju bara att man rider hyfsat och inte sällan är det dessutom en jättehjälp om medryttaren vill rida ut hästen några dagar beroende på situation .

Men som sagt - jag känner att jag redan nog redogjort för hur jag resonerar i tråden så att börja upprepa sig känns bara onödigt .

Läser du mitt inlägg igen så ser du att jag har svarat och citerat två olika personer.
 
Läser du mitt inlägg igen så ser du att jag har svarat och citerat två olika personer.

Oavsett det så lämnar jag kvar tidigare kommentar . Om du läser dina egna inlägg så har du klumpat ihop det. Men som sagt - spelar ingen större roll för min del, ang ståndpunkt .
 
Oavsett det så lämnar jag kvar tidigare kommentar . Om du läser dina egna inlägg så har du klumpat ihop det. Men som sagt - spelar ingen större roll för min del, ang ståndpunkt .

Jag tycker att medryttare verkar urlyxigt.

Jag behöver inte bekosta en ny sadel/träns/täcke för att det gamla gått sönder/växt ur.
Jag behöver inte hålla koll på tider för vaccineringar/skoning etc såvida inte ägaren hör av sig och frågar om jag kan ställa upp.
Jag behöver inte se till att foder/spån finns på plats.
Jag kan säga upp mig om jag får mindre tid att rida.
Jag kan säga upp mig om hästen blir konvalescens och inte kan ridas på månader/år

Samtliga av dessa saker värderar jag för alternativet för mig är antingen att rida på ridskola eller att köpa en egen häst.
 
Jag ser det som att man byter tid med varandra, hästägaren får tid till annat och medryttaren får hästtid. Win-win. Ser ingen anledning till att man ska betala för att ta hand om någon annans häst när ägaren vill ha tid till annat. Alternativet för hästägaren är ju att inte göra annat än att ta hand om hästen, medan medryttaren kan göra vad den vill med sin tid
 
Ja ja håller med om att betala eller ej är en never ending story, så. Varför enas vi inte om att här går åsikterna isär, de medryttare som inte vill betala håller koll efter hästar där man slipper betala, och kan/vill man betala en slant kollar man dessa annonser.

Personligen är jag en hästägare som tar betalt, MEN om medryttaren var riktigt skicklig skulle jag överväga andra alternativ.
 
Jag har ganska precis skaffat min första medryttare till hästen jag har nu. Personen betalar inte eftersom hästen är delvis konvalescent. Hade min häst varit i full träning så hade jag tagit betalt då hon är otroligt välutbildad och det är väldigt få som inte redan har egen häst som matchar hennes kunskapsnivå.
Jag har egentligen inget behov av medryttare då hästen står på fullservice och varken tid eller ekonomi är en issue.

Om man ska ta betalt eller inte är upp till hästägare/medryttare tycker jag. Vissa hästar skulle jag själv betala för att få rida på och vissa skulle jag inte vilja rida om jag så fick betalt.
 
Jag tycker att medryttare verkar urlyxigt.

Jag behöver inte bekosta en ny sadel/träns/täcke för att det gamla gått sönder/växt ur.
Jag behöver inte hålla koll på tider för vaccineringar/skoning etc såvida inte ägaren hör av sig och frågar om jag kan ställa upp.
Jag behöver inte se till att foder/spån finns på plats.
Jag kan säga upp mig om jag får mindre tid att rida.
Jag kan säga upp mig om hästen blir konvalescens och inte kan ridas på månader/år

Samtliga av dessa saker värderar jag för alternativet för mig är antingen att rida på ridskola eller att köpa en egen häst.
Samtidigt så kan du inte alltid påverka när du anser att ngt borde ändras för hästen. Det är någon annan som bestämmer över foder, utrustning osv. Ibland kanske du och ägaren har omika åsikter men du har inte så mkt att säga till om i slutändan.
Visst, du behöver inte betala för sadeln. Men du kan heller inte se till att ha en sadel som passar dig som ryttare.
Du kan inte heller lägga upp träningen hur du vill eftersom ägarens planering går i första hand.
En del gillar ju faktiskt dessa delar av hästägandet och då är inte medryttare så himla lyxigt rakt igenom.

Att vara medryttare kommer aldrig vara ett förstahandsval för mig. Men det kan vara good enough om hästen är riktigt rolig, ägaren är enkel att samarbeta med och jag inte får till att köpa egen av olika anledningar.
 
Jag tycker att medryttare överlag är dåliga(ovilliga) på att betala, men då har jag väl lite halvdåliga erfarenheter av medryttare också. Då de flesta som söker medryttarhäst i mitt område kommer direkt från ridskolan där hästar serverats sadlade och klara inför lektionen. Sen vill de nästan ha betalt för att rida någon annans häst då de tycker att de är jätte duktiga.
Det är dyrt att ha häst och att ha medryttare kan göra det ännu dyrare.
 
Jag har faktiskt i nuläget en betalande och en icke betalande medryttare.

Tävlingshäst, möjlighet till träning, tävling, låna släp osv osv. 750kr/månad

Totalt outbildad ponny, som bara får ridas på ridbanan då storhästen inte kan lämnas, 0kr. Dessutom kräver hon en rutinerad ryttare på så sätt att man alltid måste vara lugn och avslappnad, blir man spänd så blir hon rädd.

Jag har ändå ett behov av Medryttare på tävlingshästen, men väljer att ta betalt. Medryttaren hade egen häst innan och jag antar att hon sparar några tusen varje månad på att vara Medryttare och ändå få rida 2-3 gånger i veckan , på en "finare" häst än den hon själv ägde, och därmed få.ut mer av ridningen.
 
Samtidigt så kan du inte alltid påverka när du anser att ngt borde ändras för hästen. Det är någon annan som bestämmer över foder, utrustning osv. Ibland kanske du och ägaren har omika åsikter men du har inte så mkt att säga till om i slutändan.
Visst, du behöver inte betala för sadeln. Men du kan heller inte se till att ha en sadel som passar dig som ryttare.
Du kan inte heller lägga upp träningen hur du vill eftersom ägarens planering går i första hand.
En del gillar ju faktiskt dessa delar av hästägandet och då är inte medryttare så himla lyxigt rakt igenom.

Att vara medryttare kommer aldrig vara ett förstahandsval för mig. Men det kan vara good enough om hästen är riktigt rolig, ägaren är enkel att samarbeta med och jag inte får till att köpa egen av olika anledningar.

Jag är medryttare. Betalar inget. Jag ser vårt samarbete som att ägaren sätter reglerna, bestämmer utrustning, vad jag ska göra med hästen osv. Mitt val är att acceptera det och följa ägarens regler efter bästa förmåga (eller säga till om det är något jag är osäker på) eller avsluta vårt samarbete. Detta passar mig perfekt och jag har hittat en underbar hästägare och är jättenöjd!
 
Jag tycker att medryttare överlag är dåliga(ovilliga) på att betala, men då har jag väl lite halvdåliga erfarenheter av medryttare också. Då de flesta som söker medryttarhäst i mitt område kommer direkt från ridskolan där hästar serverats sadlade och klara inför lektionen. Sen vill de nästan ha betalt för att rida någon annans häst då de tycker att de är jätte duktiga.
Det är dyrt att ha häst och att ha medryttare kan göra det ännu dyrare.

Konstiga ridskolor där ryttarna alltid kommer till sadlade hästar. Trist dessutom. Man vill ju umgås med hästen i samband med lektion.

Men du har rätt i sak: det var saker jag aldrig lärde mig på ridskolan trots många år där. Linda ben (hästarna hade alltid benskydd vid behov aldrig lindor), brodda (vi red alltid inomhus på vintern) osv.
 
Skulle aldrig ta betalt och har aldrig gjort av en medryttare , mina har gjort ett grymt jobb och hjälpt mig med massor . DE har gett mig möjlighet att ta en eller att par dagar ledigt om vi skall göra något annat .
Tror många hästägare anser att de är bara de som kan rida sina häst på rätt sätt och därav inte vill att någon medryttare bara skall nyttja deras fina häst och slita på den men ändå vill ha ett litet tillskott i kassan.
De får rida som de vill jag har alltid haft medryttare jag litar på till 100 %. Idag betalar jag t o m för att få hjälp. Jag ser medryttare som en tillgång för mig , har i dagsläget 4 hästar varav 3 tränas för fullt och en väldigt lite pga mitt diskbråck.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Du har hakat upp dig på det där med "jag vill inte betala för din hobby". Självklart vill jag inte det. Tycker att alla ska betala för sin egen hobby.
Men jag tycker att det känns mer rättvist om man är med och betalar en del av vad hästen faktiskt kostar.
Jag är absolut inte en snål människa, men jag håller inte på med välgörenhet heller!

Självklart handlar det om min hästs bästa!!! Tycker att det är ett stort + att han blir ompysslad den dagen jag inte åker ut. Skulle jag inte ha medryttare så skulle stallägaren mocka och fixa mat samt titta till han. Så att ha medryttare gör att han även blir ompysslad den dagen jag inte åker ut! Men det är ju inte direkt synd om han ifall han en dag i veckan inte blir ompysslad heller...

De medryttare jag har haft brukar uppskatta att få veta varför jag vill ha den summan jag vill. Jag berättar vad stallhyra kostar, foder, skor, försäkringar m.m. Då brukar de tycka att mitt resonemang är bra. Jag berättar för att var rättvis och visa dem att jag inte försöker tjäna pengar på att de rider min häst!

För att svara på frågan om jag skulle sparka den "perfekta" medryttaren för att han/hon inte hade råd att betala så är svaret nej. Skulle personen vara perfekt i mina ögon skulle denne bara rida ut min häst 1 gång i veckan och det har jag hela tiden sagt att det skulle vara gratis.
Den tjejen som rider min häst vill även rida dressyr 1 dag i veckan, något jag helst inte vill. Då tycker inte jag att det är konstigt att hon får betala. Hon vill ju faktiskt nyttja min häst mer än vad jag vill att hon egentligen ska.
Just nu har hon inte råd att betala ett par månader, men det är en övergående period så det är ok. Men skulle hon aldrig ha råd att betala så skulle hon antingen få nöja sig med att rida ut han en gång i veckan eller sluta helt!

Nyfiken fråga var är skillnaden på om någon mullerider eller rider dressyr ??? Bara för att medryttaren tycker någon del i ridningen är roligare skall man betala annars inte ? För mig är det en helt absurd tanke.
Är det inte för hästens skull hon rider ?
 
Nyfiken fråga var är skillnaden på om någon mullerider eller rider dressyr ??? Bara för att medryttaren tycker någon del i ridningen är roligare skall man betala annars inte ? För mig är det en helt absurd tanke.
Är det inte för hästens skull hon rider ?

Det är nog snarare för att om man bara får lufsa i skogen mot att få välja i stort sett vad man vill så är det olika begränsningar. Typ jag skulle låna ut min bil för att grannen skulle åka till ica utan kostnad mot sannolikt inte att den skulle göra det för att bila ner till Europa oavsett om jag inte själv tänkt använda bilen eller inte.
 
Det är nog snarare för att om man bara får lufsa i skogen mot att få välja i stort sett vad man vill så är det olika begränsningar. Typ jag skulle låna ut min bil för att grannen skulle åka till ica utan kostnad mot sannolikt inte att den skulle göra det för att bila ner till Europa oavsett om jag inte själv tänkt använda bilen eller inte.
Men den liknelsen är väl inte relevant min häst ska ju tränas den dagen oavsett om jag eller någon annan gör det , skillnad om medryttaren gör det är att jag får mer tid för de andra hästarna alternativt göra något helt annat. Min bil spelar det ju ingen roll om den står still eller rullar 1000 mil , ett dött föremål kan ju knappast jämföras med ett levande djur som kräver vård och omsorg varje dag av någon jag vet klarar av det .
Det är ju en tillgång och att medryttaren älskar det den gör ser jag som självklarhet , jag vill ju den skall älska mina hästar och rida med glädje . Om nu ryttaren älskar dressyr kommer den se fram mot tiden med min häst med glädje vilket i slutändan gynnar både mig och hästen.

Jag väljer ju inte en medryttare som jag vet inte klarar av hästarna och rida dem på ett bra sätt. Pengar vill jag inte ha får ju något annat mer värdefullt.....tid !
 
Men den liknelsen är väl inte relevant min häst ska ju tränas den dagen oavsett om jag eller någon annan gör det , skillnad om medryttaren gör det är att jag får mer tid för de andra hästarna alternativt göra något helt annat. Min bil spelar det ju ingen roll om den står still eller rullar 1000 mil , ett dött föremål kan ju knappast jämföras med ett levande djur som kräver vård och omsorg varje dag av någon jag vet klarar av det .
Det är ju en tillgång och att medryttaren älskar det den gör ser jag som självklarhet , jag vill ju den skall älska mina hästar och rida med glädje . Om nu ryttaren älskar dressyr kommer den se fram mot tiden med min häst med glädje vilket i slutändan gynnar både mig och hästen.

Jag väljer ju inte en medryttare som jag vet inte klarar av hästarna och rida dem på ett bra sätt. Pengar vill jag inte ha får ju något annat mer värdefullt.....tid !

Men om jag skulle ha medryttare på min fiktiva häst och den får rida som den vill så kommer jag själv vara tvungen att anpassa min ridning efter hästen. Typ inte hoppa två dagar i rad eller något annat. Väljer jag ett träningsupplägg där medryttaren anpassas efter mitt eget schema så ser jag mindre anledning att ta betalt. Jag stallar hellre upp hästen på helinackorderingen än är beroende av en medryttare alternativt betalar en duktig ryttare att rida till min häst.
 
Men om jag skulle ha medryttare på min fiktiva häst och den får rida som den vill så kommer jag själv vara tvungen att anpassa min ridning efter hästen. Typ inte hoppa två dagar i rad eller något annat. Väljer jag ett träningsupplägg där medryttaren anpassas efter mitt eget schema så ser jag mindre anledning att ta betalt. Jag stallar hellre upp hästen på helinackorderingen än är beroende av en medryttare alternativt betalar en duktig ryttare att rida till min häst.

Som medryttare rider jag hellre gratis/billigt men anpassar mig helt efter ägarens önskemål (inom rimliga gränser, jag hade aldrig stannat om bara uteritt i skritt erbjudits annat än i specifika perioder) än att betala men få göra vad jag vill. Jag har inget problem alls med att "min" hästägare säger att imorgon vill hen att jag rider ut och inte på ridbanan eller någon gång ibland ber mig att bara skritta ut eftersom hästen gick ett hårt pass dagen innan.

Sen gäller det ju att man hittar rätt medryttare. Om du är hoppryttare och vill hoppa så mycket som möjligt kanske du inte ska ha en medryttare med samma önskan. Då ska du ha en som mig som inte har någon önskan att hoppa men gärna rider dressyr och uteritter.
 
Jag som medryttare betalar inte för att vara medryttare.
Jag är medryttare för att hjälpa ägaren, när jag är ute gör jag allt (fodra, mocka, vattna etc.) för att ägaren ska slippa åka ut. Jag får göra precis vad jag vill med hästen, ägaren vill gärna att jag hoppar då ägaren själv inte är så förtjust i det.

När jag sökte medryttarhäst fick jag förslag av människor som ville ha 800:-/månad för att jag red deras gamla travare, skulle göra allt när jag var där. Jag betalar inte 800:- för att utbilda någon annans häst (det var precis vad detta handlade om).
Vill ägaren ha betalt, så får denne hitta en annan medryttare. Många gånger känns det som att man letar medryttare som kan betala, för att man ska ha råd att ha kvar hästen eller hjälp att utbilda men ändå få betalt för det. Betalande arbetskraft.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 396
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 691
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 379
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp