Bukefalos 28 år!

Hur mycket blöter ni lucern?

V

VildochVacker

Jag brukar blöta så att den blir väldigt lös, iallafall för denna hästen som dricker jättemycket när hon kommer in från hagen och när hon äter. Hur mycket ska man blöta igentligen?
 
Det där är väl upp till var och en eller rättare sagt vad hästen tycker om bäst. Jag blöter också upp mitt väldigt mycket. Sedan får det stå i ca 8 timmar uppblött. Om hästen gillar det när det är mycket vatten i så är det väl bara bra. För det första tar det längre tid att äta det och sedan så får hästen i sig mycket vätska. :D
 
Blöter du inte lusern pellets alls?
Vet du inte att dom kan få strupfoderförstockning om det inte blöts. Det står t o m på påsen rekomenderas att ges uppblött med vatten.
 
Nej, jag blöter dem inte alls. Och ja, jag VET att de kan få foderstrupsförstoppning om de sväller fort...
Jag vet också att lusernpellets inte sväller alls lika snabbt som t.ex betfor gör och att risken därför inte alls är lika stor med lusernen som med betfor.
En sak till som jag vet är att mina hästar, de som får lusernpellets, äter SAKTA och tuggar väl, vilket gör att jag inte är orolig för deras skull. Min hbl-hingst hade t.o.m fri tillgång till lusernpellets den tid på dygnet han stod inne den vinter då han blev 3 år. Jag hade inte kunnat ge honom det så om den varit uppblött. (han åt ca 7 kg lusern om dagen då, utöver 8 kg hö och 4,5 kg havre :crazy:)
Och mitt sista argument är att mina hästar helt enkelt inte velat äta lusernen OM jag har blött upp den.
 
Och jag fodrar också torrt. Och ridskolan jag växte upp på fodrade torr lusern i över 20 år till 20+ hästar varje dag, ingen fick nånsin foderstrupsförstoppning... Kanske man behöver se över sina fodringsrutiner om man får problem.
 
usch jag tycker man måste blöta lusernen jättemycket för att det ska gå att få ur bunken lätt sen.. Slog sönder flera plastburkar i början för att det blir ju som en kladdig fast massa som vääägrar lämna burken om man tar för lite vatten och då slår jag såklart mot krubbkanten... :angel: :mad:

Jag har lusern och betfor ihop och tillsammans brukar det täcka max 1/4 av burken, sen fyller jag vatten till 3/4.
Gillar lusern men tycker det är ett elände just att man behöver blöta det, blir geggmoja ju :smirk:
 
Jasså t o m du fordrar det torrt. Jag tyckte att alla blötte det och att det var livsfarligt att ge det torrt för bara en månade sedan. Då började nämligen jag ge min häst detta. Så jag gjorde som alla andra blötte upp det givetvis. För foderstrupsförstoppning vill man ju inte så gärna se att sin häst dog av mitt i natten när man gått därifrån för natten. Då skulle man ju våndats ihjäl sig efter det. Ja, min häst slukar inte heller sin mat särskilt fort men för att vara på den säkra sidan så ger jag nog helst uppblött iaf. Ska nog ge mitt föl det också sedan när han ska äta av det. :D
 
Rätta mig om jag har fel....men är det inte större risk om man ger lusernpellets (+ kraftfoder) samtidigt med höet?!?! Hästarna väljer ju ofta gottiset först. Om man ser till att ge hö 20-30 minuter före man ger kraftfoder bör inte risken för foderstrupsförstoppning vara lika stor eftersom hästens salivproduktion har fått sättas igång ordentligt av hötuggandet?!?!

//Alice
 
Det är alltid bättre att ge höet först. För då är dom ju lite mätta när dom börjar med kraftfoder. Men inte 17 har jag lust att stå och vänta medans alla 9 hästarna har ätit hö för att sedan gå ner på kvällen en gång till. Det räcker för min del att mata 4 ggr per dag. :smirk:
 
EGENTLIGEn behöver man inte blöta lusernpellets, även om de sväller mycket så sväller set sakta... Min förra höst fick torra, han åt dom inte annars, men nuvarande hästens lusern sväller jag i varmvatten tillsammans med betforn så får det stå ca en timme innan jag blandar i resten av fodret och då har det svällt MASSOR, men det är ju för att det var varmt vatten...

Hmm, detta blev mest krångligt, men, men det är lite en smaksak...

//Lilla jag :bump:
 
Hästen fungerar såhär:
I munhålan tuggas foderpartiklar till dess att de nått lagom liten storlek. De mer och med finfördelade partiklarna flyttas längre bak i munhålan, till dess att de slutligen svälj ned. Hö kan tuggas runt 3500 gånger per kg ts, medan kraftfoder tuggas mindre, ca 1000 gånger/kg ts.

I samband med tuggningen tillförs saliv.

Problemet med lucernpellets är att pelleten redan består av finfördelade partiklar, så hästen behöver inte tugga särskilt mycket - partiklarna är så små att det kan sväljas i stort sett omedelbart. I och med detta tillförs inte heller lika mycket saliv.

Har man en häst som äter fort riskerar man därmed att för lite saliv tillförs, och det finns risk för att fodert fastnar i strupen. Detta undviker man genom att blöta det innan.

Det är alltid bra att ge hö innan kraftfoder (eller pelletterat "grovfoder" - lucern är en definitionsfråga) men det minskar ej risken då antalet tuggningar kommer att vara detsamma.
 
Jag blöter så att de löser upp sig men inte är så söliga. Häller på vatten så att det täcker bara och låter det stå ett par timmar, ungefär som betfor. Måste göra det för de torra fastnar i halsen på hästen. :crazy:
 
På morgonen häller jag på vatten så det knappt täcker i en hink.. sen fodrar jag hästarna med morötter, havre, groov (individuellt).. lägger ut hö i hagarna, sen fodrar jag lucernet till de två som ska ha det.. har väl gått ca 15 minuter, de andra får då sina morötter.

Till kvällsmålet blandar jag lucernet med svälld betfor (4 tim) & övriga foder direkt i krubban, hästarna tuggar & njuter av sin mat.. ingen foderstrupsförstoppning där inte, den enda som fått det var en glupsk unghäst.. fast av blöt betfor/havre, hon har sen dess 5 stenar i sin krubba att *bolla* med :D
 
jag blöter min med lite vatten så den stor under ytiden jag mockar och rider. sen blandar jag ny tillsammans med betfor och annan kraft som får stå under hela natten.
 
Jag har ingen vatten kopp utan hink i stallet så jag blöter allt som går att blöta!
Luserner har jag i ca 5 liter vatten till 1 kg! (det blir en jätte sörja som han mest dricker upp) och betfors simmar den oxå!
 
Hej
Jag ger lusern hackat strå, jag blötlägger ju inte men däremot häller jag över 1 liter vatten i krubban och rör om. Jag tycker det blir lite dammigt annars.
 
Ger ½ l lucern o blöter så att det blir blött varken mer lr mindre vatten
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 952
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 623
Senast: skiesabove
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 838
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp