Hur mycket får man såga köksinredarens förslag...?

Thaliaste

Trådstartare
Hm. Precis kommit hem från ett möte med en köksinredare (heter de så?) hos en av de stora köksleverantörerna, och det skar sig väl lite känner jag...

De har varit här och mätt tidigare och vi har haft ett första möte där jag fick ett första förslag på köket. Därefter har jag gått hem och funderat och idag hade vi nästa möte. Jag tog upp lite saker som jag inte tycker funkar och vill ändra på, och jag kände att inredaren blev ganska stött och argumenterade emot. Jag såg hens första förslag som just ett förslag, en utgångspunkt att diskutera kring, jag visste inte att kökets utformning var så känslig för hen :crazy: Jag kritiserade inget direkt, men jag var ganska rak med hur jag ville ha vissa saker. T ex ville jag inte ha ugn och micro i ett högskåp eftersom jag tycker att micron kommer för högt upp då, utan vill ha ugnen under spisen. Men det går absolut inte! Det är omodernt och ingen vill ha det idag, och det sänker lägenhetens värde! Sedan var det stänkskivan och lite andra saker också som jag ville ändra på som hen inte uppskattade...

Nu är jag lite rådvill. Jag gillar köket som jag valt, men jag vill ju att det ska kännas bra med inredaren och inte som att jag är gnällig och till besvär. Det är ju mitt kök, men inredaren gör ju sånt här hela dagarna och kanske borde jag lita på hen...? Men varför kan man inte ha en ugn under spisen...?

Har någon annan liknande erfarenheter? Hur gjorde ni för att komma överens?
 
Det är ditt kök och dina pengar. Punkt slut. Finns inte en suck att jag skulle ändra på något som jag verkligen vill ha pga att en inredare inte tycker det är bra. Det är en sak om de säger: "Ja, men har du tänkt på att den lösningen kan ge det här problemet?" men att det är omodernt att ha det på ett visst vis är inte ett vettigt argument.

Jag är ju lite tyken när det gäller sådant där och tagit upp det med personen i frågas chef och sagt att om jag inte blir bättre bemött nästa gång byter jag leverantör. Du köper en tjänst för att DU ska bli nöjd, inte tvärtom.
 
Säger samma sak, det är ditt kök och dina pengar..ganska mycket pengar dessutom. Finns inga måsten att du ska kompromissa med nånting bara för att försäljaren säger det.
När vi skulle göra om vårt kök var vi runt till lite olika stor köksförsäljare. På ett ställe drev försäljaren med folk som ville ha stor kyl och frys (eftersom han ville sälja en liten kombinationshistoria till oss) och sa att folk äter ju ändå mest ute och det är ju bara gamla tanter som fryser in och bakar... ja och JAG sa jag och vände på klacken :D. Vi bor på landet och handlar inte varje dag och lagar all mat själva. Vi hittade både ett kök (från ett helt annat ställe) och en försäljare som passade oss och är supernöjda med vårt kök.
Det finns ju alltid andra köksaffärer om er försäljare inte är lyhörd för dina önskemål.

Är det en duktig, lyhörd och trevlig köksplanerare/försäljare så har de oftast mycket att komma med vad gäller planering, var man ska ha vad osv, så visst kan det vara en poäng i att lyssna på de råden, men om man vet själv hur man vill ha det så kör på det. Tycker också att köksplanerandet krävde flera vändor med funderingar och ändringar innan det var dags.
 
@Bliss: Ja, det kan ju vara så att den ändring man vill ha gör att något annat blir opraktiskt och då vill man ju veta det. Det är alltid bra att ha fler infallsvinklar (jag vet jag jag gärna får skygglappar när det gäller inredning och missar alternativa lösningar).

Skulle någon säga att det jag vill göra är omodernt skulle jag kontra med att eftersom huset är från ca 1850 kommer det aldrig att bli modernt :meh:
 
@athena_arabians @Bliss @Sleepy

Tack för er input! Då är jag inte helt ute och cyklar när jag inte tycker att det kändes så kul idag. Jag har aldrig köpt kök förut, så jag vet inte hur det brukar gå till.

Jag uppskattar verkligen att hen ger sina synpunkter på mina idéer, men jag hade inte väntat mig att hen skulle ta så illa upp av att jag ville ändra på en del av hens förslag. Det är ju jag som ska trivas i köket och jag har ju gått dit för att jag vill ha hjälp med idéer, men har man ett sånt jobb måste man väl vara van vid att kunderna inte alltid har samma smak eller prioriteringar som en själv...? Till viss del förstår jag hen då det är vissa delar som har lite mer "designtanke", inte bara traditionella skåp radade rätt upp och ner, men jag prioriterar i första hand funktion och utrymme vilket jag varit tydlig med från början och då får tyvärr en del "snygga" lösningar bortprioriteras.

Jag gillar verkligen köket och jag har inte hittat något annat liknande i min prisklass hos andra leverantörerna i min närhet, så jag känner mig lite låst till denna för att kunna få det kök som jag nu börjat ställa in mig på. Trots att jag från början sagt att kemin är viktig...jag vet inte alls hur jag ska göra nu. :( Ska nog gå på ett möte till, vi kanske reder ut det då, men det känns ännu sämre att hoppa av senare, då har jag slösat både deras och min tid. Och att börja om någon annanstans känns inte så kul heller...
 
@Thaliaste: Ring och prata med chefen. Kanske det finns någon annan inredare eller att denne efter ett snack med chefen inser att man ska vårda sina kunder.

Jag vet inte om det kommer att bli en bättre stämning mellan oss efter ett sånt samtal...? Det är ganska övertygad om att det inte finns någon annan just där just nu, vi pratade lite allmänt om beläggningen och det verkar som att branschen är helt fullproppad med jobb nu i och med planerna på att sänka ROT-avdraget.

Men det är lite därför jag skrev en tråd, för att få höras andras syn på vad man bör kunna förvänta sig som en kökskund. Min självkänsla är inte på topp för tillfället och då har jag lätt för att falla tillbaka i ett gamla tankemönster, och ta på mig allt ansvar själv och lösa dålig stämning genom att göra avkall på det jag vill. Och där vill jag inte hamna när det gäller mitt eget kök, det är ju mina önskemål som jag måste gå efter. Samtidigt så sitter jag här nu och känner att det kanske var jag som sa något dumt, jag som inte varit tillräckligt tydlig, jag som gett konstiga signaler tidigare, jag får räkna med att inte vara en prioriterad kund eftersom jag inte köper det dyraste köket etc...Då känns det taskigt att gå till chefen och klaga. Jag ska nog ge oss en chans till, och så hoppas jag att det går bättre då. Annars får jag överväga att börja om någon annanstans.

Jag som glatt mig så mycket åt att snart få ett nytt fint kök :(
 
@Thaliaste: Du kan få låna min inre kärring om du vill :devil: ;)

Nä, men allvarligt, så ska du ju inte behöva känna. Du ska naturligtvis vara glad över ditt nya kök och vill du inte ta det med chefen kan du ju vid nästa möte helt enkelt inleda med att säga att du tyckte förra mötet var jobbigt eftersom du vill att köket ska fungera för dig och att det då inte är roligt att höra att det man vill ha är omodernt. Det låter ju lite som om människan blivit fartblind att allt ska vara modernt och öka värdet på lgh/huset. Ska man bo där i 20 år så kommer dagens moderna kök ändå att vara omodernt om man säljer då.

Jag hoppas verkligen du kan bli glad över ditt kök igen! Under många månader har ju jag slitit mitt hår över hantverkare (och bråkat har jag gjort också :p) men jag har aldrig slutat se fram emot mitt nya badrum och det blev verkligen jättebra tillslut :)
 
På mitt jobb har vi ett väldigt modernt kök, med bl a runda hoar och bara lådor, inga skåp. :meh: Den som satt ihop köket har tydligen fått en hel del ros i media, det var ett väldigt fotande när det var nytt med arkitekten på plats och visst ser det väl snyggt ut, men praktiskt? Nä. :yuck: Lådorna håller inte för porslinet, de runda hoarna är ett h-vete om man ska diska något och eftersom det bara är en ho per plats så går det inte att diska och skölja samtidigt + man sölar med vatten över hela bänken och ut på golvet. Diskmaskiner, men den bestickkorgen är ingen korg utan ett hyllplan så man måste gå mellan diskmaskinen och besticklådan några ggr om man inte först tar så mycket man kan i handen med risk att tappa på golvet innan man börjar lägga ner i lådorna. Dåliga handtag till kyl och frys gör att de är besvärliga även för oss, hur hemska ska de inte vara för barn eller gamla? :cautious:

Jag undrar hur människan tänkte? Har hon nånsin själv använt ett kök eller är hon den typen som bara äter ute? Snyggt som sagt, praktiskt, absolut inte! :banghead:
 
@Thaliaste: Du kan få låna min inre kärring om du vill :devil: ;)

Nä, men allvarligt, så ska du ju inte behöva känna. Du ska naturligtvis vara glad över ditt nya kök och vill du inte ta det med chefen kan du ju vid nästa möte helt enkelt inleda med att säga att du tyckte förra mötet var jobbigt eftersom du vill att köket ska fungera för dig och att det då inte är roligt att höra att det man vill ha är omodernt. Det låter ju lite som om människan blivit fartblind att allt ska vara modernt och öka värdet på lgh/huset. Ska man bo där i 20 år så kommer dagens moderna kök ändå att vara omodernt om man säljer då.

Jag hoppas verkligen du kan bli glad över ditt kök igen! Under många månader har ju jag slitit mitt hår över hantverkare (och bråkat har jag gjort också :p) men jag har aldrig slutat se fram emot mitt nya badrum och det blev verkligen jättebra tillslut :)

Åh, tack för peppen @athena_arabians! :love::love:

Du har rätt, det är klart att jag inte kan låta detta stå ivägen för glädjen i att förnya köket! Tids nog kommer det nog att bli bra till slut, detta är bara ett litet gupp i vägen :) Det är så lätt att ramla ner och känna sig värdelös och omöjlig när man är på det humöret, då är det bra om nån får en att lyfta blicken lite. Och lite kärring kan du gärna få swisha över, det skulle jag behöva ;)
 
Åh, tack för peppen @athena_arabians! :love::love:

Du har rätt, det är klart att jag inte kan låta detta stå ivägen för glädjen i att förnya köket! Tids nog kommer det nog att bli bra till slut, detta är bara ett litet gupp i vägen :) Det är så lätt att ramla ner och känna sig värdelös och omöjlig när man är på det humöret, då är det bra om nån får en att lyfta blicken lite. Och lite kärring kan du gärna få swisha över, det skulle jag behöva ;)

*swish* ;) kanske tar lite tid innan det verkar, jag är lite trött :D

Jag vet hur det där känns, jag är också en person som är väldigt känslig om jag har en låg period. Därav mitt förslag på att prata med inredaren direkt om förra mötet. En del (och jag kan nog vara så också) blir så inne i sitt att man ser inte att man sas tar i lite för mycket. Då behöver man en reality check. Hjälper inte det skulle jag verkligen överväga att ta det med chefen, man ska inte må dåligt när man köper in en tjänst!

Hoppas verkligen nästa möte går bra :)
 
@Thaliaste Blir stämningen dålig så är det inte ditt fel - utan leverantörens; som saknar kundmedvetande. Självklart är det dina önskemål som gäller. Du behöver inte var otrevlig, bara vänligt men bestämt tala om hur du vill ha det. Du behöver inte ens motivera varför.

Alla kunder är viktiga, oavsett om de inte köper den dyraste varan. Sträck på dig.
 
Säger som @Jonaz - ditt kök, dina pengar, du bestämmer.

Du köper en tjänst av dem - att rita ditt kök.

Varför i hela friden skulle du köpa något som DE vill a istället för vad du vill ha??

Som att gå in i en klädbutik på jakt efter ett par jeans och komma ut med en begie byxdress i fel storlek...

De erbjuder, du köper. Du ska väl inte köpa något du inte vill ha???

/tanten - satkärring
 
Låter som att du träffat på en trött inredare som ritar standardförslag enligt hemnetmall x2y och tycker att det är jobbigt att du vill ändra så det blir merjobb.

Det ska vara kul att köpa kök, inte nedtryckande. Finns det någon mer firma som säljer valda köksmodell i fråga?
 
Btw jag köpte mitt kök på IKEA och det var lite samma känsla som att beställa köttbullar i restaurangen, en kö bakom mig som också ville åt inredaren vilket medförde en drös av snabba frågor, kändes lite som "vill du lingonsylt också" :)
 
På mitt jobb har vi ett väldigt modernt kök, med bl a runda hoar och bara lådor, inga skåp. :meh: Den som satt ihop köket har tydligen fått en hel del ros i media, det var ett väldigt fotande när det var nytt med arkitekten på plats och visst ser det väl snyggt ut, men praktiskt? Nä. :yuck: Lådorna håller inte för porslinet, de runda hoarna är ett h-vete om man ska diska något och eftersom det bara är en ho per plats så går det inte att diska och skölja samtidigt + man sölar med vatten över hela bänken och ut på golvet. Diskmaskiner, men den bestickkorgen är ingen korg utan ett hyllplan så man måste gå mellan diskmaskinen och besticklådan några ggr om man inte först tar så mycket man kan i handen med risk att tappa på golvet innan man börjar lägga ner i lådorna. Dåliga handtag till kyl och frys gör att de är besvärliga även för oss, hur hemska ska de inte vara för barn eller gamla? :cautious:

Jag undrar hur människan tänkte? Har hon nånsin själv använt ett kök eller är hon den typen som bara äter ute? Snyggt som sagt, praktiskt, absolut inte! :banghead:

Förlåt att jag skrattar lite för mig själv men jag fick sån igenkänningskänsla från idag :D Snyggt JA, men inte så praktiskt.

När det gäller lådor istället för skåp så har jag gett mig efter att ha kollat på en massa bilder, det verkar som att alla väljer det idag. Själv gillar jag skåp mycket bättre.
 
*swish* ;) kanske tar lite tid innan det verkar, jag är lite trött :D

Jag vet hur det där känns, jag är också en person som är väldigt känslig om jag har en låg period. Därav mitt förslag på att prata med inredaren direkt om förra mötet. En del (och jag kan nog vara så också) blir så inne i sitt att man ser inte att man sas tar i lite för mycket. Då behöver man en reality check. Hjälper inte det skulle jag verkligen överväga att ta det med chefen, man ska inte må dåligt när man köper in en tjänst!

Hoppas verkligen nästa möte går bra :)

Tack, verkar lagom till imorgon då och sen ska jag spara på burk och ta fram vid behov :D
 
@Thaliaste Blir stämningen dålig så är det inte ditt fel - utan leverantörens; som saknar kundmedvetande. Självklart är det dina önskemål som gäller. Du behöver inte var otrevlig, bara vänligt men bestämt tala om hur du vill ha det. Du behöver inte ens motivera varför.

Alla kunder är viktiga, oavsett om de inte köper den dyraste varan. Sträck på dig.

Det är just att jag kände att jag verkligen behövde argumentera för varje ändring. Om jag konstaterar att "det här funkar inte riktigt", då vill jag ju att vi tillsammans kan hitta en annan lösning och inte att jag först själv måste hitta den nya lösningen och sedan argumentera varför jag vill ha så och inte så som "alla har" (Vilket jag inte ens vet om det stämmer att alla har, @Mia_R t ex är ju inte heller nöjd med den "snygga arkitektritade lösningen" utifrån ett användarperspektiv).

Tack! Jag känner mig lite rakare i ryggen nu efter allt pepp jag fått här. Nog för att jag inte har råd med det dyraste köket, men om jag blir nöjd med det så kommer jag att rekommendera dem till alla jag känner.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 049
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 827
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp