Hur mycket får man såga köksinredarens förslag...?

Ta med någon du känner och litar på på nästa möte. Då känns det oftare lättare att stå för det man vill ha.

Du ska casha köket = du bestämmer hur du vill ha det!

Ja, det hade varit toppen! Ska fundera på om det går att lösa. Jag kände mig lite i underläge när hen bara manglade på om hur självklar hens lösning var, och hur otänkbara mina var...(lite överdrivet!)

(Ibland hade det varit trevligt med en sambo, men bara ibland :devil:)
 
Förlåt att jag skrattar lite för mig själv men jag fick sån igenkänningskänsla från idag :D Snyggt JA, men inte så praktiskt.

När det gäller lådor istället för skåp så har jag gett mig efter att ha kollat på en massa bilder, det verkar som att alla väljer det idag. Själv gillar jag skåp mycket bättre.
Stå på dig!
Ta inte för få skåp!!!
Jag har ritat mitt IKEA-kök själv (med deras ritprogram) och tycker att jag fick bra hjälp av deras inredare när det väl var dags att beställa, denne kom med praktiska, bra förslag på små ändringar och detaljer jag inte tänkt på själv.
MEN JAG HAR FÖR FÅ SKÅP!!! (och JA, det är mitt eget fel för att jag inte tänkte på vad jag faktiskt har för husgeråd...) ;)
Precis som Mia_R skriver är det ingen hit att ha tungt porslin i lådorna (i mitt fall ugnsformar och liknande som ska få flytta in i serveringsskåpet så fort matsalsdelen är klar) men även termosar, tillbringare och liknande höga grejor gillar jag inte att ha i lådor...
Hushållsassistenten ville också stå i ett skåp, som tur var hade jag ett som passade precis! :grin:
 
Säger som @Jonaz - ditt kök, dina pengar, du bestämmer.

Du köper en tjänst av dem - att rita ditt kök.

Varför i hela friden skulle du köpa något som DE vill a istället för vad du vill ha??

Som att gå in i en klädbutik på jakt efter ett par jeans och komma ut med en begie byxdress i fel storlek...

De erbjuder, du köper. Du ska väl inte köpa något du inte vill ha???

/tanten - satkärring

Det låter så självklart när du beskriver det så. Men mina tankar efter att det blev så konstigt möte var att det kanske inte fungerar så i köksbranschen. Att det är en bransch som jag inte har någon erfarenhet av och därför klantade mig i. Kände mig lite som att gå in i en dyr juvelerarbutik och inte fatta att man självklart inte stövlar fram till disken och ber om hjälp, utan man ska ställa i sig i det västra hörnet och vinka med höger lillfinger tre gånger samtidigt som man stryker med tån i golvet. Typ, något som jag inte fattat.

Om jag köper ett smycke av E. Attling så ringer jag ju inte upp henne och säger "du det här var jättefint men jag skulle vilja att du gör en knorr här, för det vill jag ha". Jag köper ju det smycke hon designat, annars köper jag ett annat smycke. Så jag tänkte att det kanske var det jag inte fattat med köksbranschen, att man köper ett koncept. Att min köksinredare inte vill sälja ett "fult" kök till mig för att hen inte vill att folk som ser mitt fula kök ska bli bortskrämda från att köpa kök där. (Nu tycker ju jag verkligen inte att mitt kök är något som skrämmer folk, tvärtom såklart ;), men om hen tycker att det är viktigt med en modern touch så kommer ju hen se det som att hen inte får visa vilken koll på läget hen har). Såhär: om jag ritar mitt kök själv så får jag det precis som jag vill ha det, köper jag X:s kök så får jag det X ritat.

Men det verkar som att alla här tycker att jag som kund har rätt att välja det jag vill ha, så nu är jag tryggare i att jag faktiskt kan stå på mig vid nästa träff. Jag ska läsa tråden som pepp innan dess :banana:
 
Stå på dig!
Ta inte för få skåp!!!
Jag har ritat mitt IKEA-kök själv (med deras ritprogram) och tycker att jag fick bra hjälp av deras inredare när det väl var dags att beställa, denne kom med praktiska, bra förslag på små ändringar och detaljer jag inte tänkt på själv.
MEN JAG HAR FÖR FÅ SKÅP!!! (och JA, det är mitt eget fel för att jag inte tänkte på vad jag faktiskt har för husgeråd...) ;)
Precis som Mia_R skriver är det ingen hit att ha tungt porslin i lådorna (i mitt fall ugnsformar och liknande som ska få flytta in i serveringsskåpet så fort matsalsdelen är klar) men även termosar, tillbringare och liknande höga grejor gillar jag inte att ha i lådor...
Hushållsassistenten ville också stå i ett skåp, som tur var hade jag ett som passade precis! :grin:

Ja, det är det där jag inte förstår det praktiska med lådorna för. Det ska vara så himla bra för att en slipper böja sig och gräva in i skåpen, men med lådor måste man ju stapla allt i varandra. För att få ut en i mitten eller längst underst så måste man ta ut allt det övre? Och inte tycker jag att man får bättre överblick av att se allting uppifrån, staplat i varandra, än när det står bredvid varandra?
 
Jag har noll skåp i mitt kök. Har en låda som är till torrvaror. Har dessutom en öppna hyllor, inga luckor alltså, en ugn som inte sitter fast ordentligt och en fläkt som funkar jättelite.

Alla beundrar mitt kök. Det är ju så snyggt!

Gör som DU vill, att det är snyggt är liksom en klen tröst i ett kök med dålig funktion
 
Låter som att du träffat på en trött inredare som ritar standardförslag enligt hemnetmall x2y och tycker att det är jobbigt att du vill ändra så det blir merjobb.

Det ska vara kul att köpa kök, inte nedtryckande. Finns det någon mer firma som säljer valda köksmodell i fråga?

Det ligger nog en del i det. Jag förstod att det är väldigt mycket att göra nu, det är många som vill passa på innan årsskiftet. Det verkade vara en stor besvikelse att jag inte bara signade pappret vid besöket. Men det kan väl inte vara så konstigt att vilja ha några avstämningar och hinna fundera däremellan :confused: Det rör sig om mycket pengar, och dels ska jag själv trivas med köket och dels ska jag sälja det om några år.

Nej, det finns ingen annan här i närheten som kan leverera samma kök.

Btw jag köpte mitt kök på IKEA och det var lite samma känsla som att beställa köttbullar i restaurangen, en kö bakom mig som också ville åt inredaren vilket medförde en drös av snabba frågor, kändes lite som "vill du lingonsylt också" :)

Hahaha :D Jag vet att jag är lite långsam när det gäller att fatta stora beslut, vill gärna väga för och nackdelar och så, så jag hade troligen dött köttbullestressdöden :nailbiting:
 
Jag fick faktiskt väldigt bra feeling för en annan köksinredare som jag pratade med hos en annan leverantör :love::o Tyvärr hade de ingen köksmodell jag ville ha, och man kan ju inte baaara gå på kemin med inredaren...:angel:
 
Men det verkar som att alla här tycker att jag som kund har rätt att välja det jag vill ha, så nu är jag tryggare i att jag faktiskt kan stå på mig vid nästa träff. Jag ska läsa tråden som pepp innan dess :banana:
Tänk på nästas möte att du har hela Bukemaffian i ryggen som hejar på dig, det finns ingen arkitekt som väger tyngre än vad du själv vill leva med för kök, ditt kök, dina pengar, du bestämmer! :up:
 
Så sant! :up:

Det tar bara i så fall lite längre tid...:(

Men jag har ju faktiskt inte bråttom. Det är hen i butiken som hetsar mig och vill att jag ska skriva på snarast möjligt, helst igår. Men jag kan faktiskt ta den tid jag behöver på mig.
Det är inte osannolikt att personen i fråga jobbar på provision och då är det förstås jättekul att du bestämmer dig snabbt för då ramlar pengar ner i hens ficka!

Kan du se det på att annat sätt om du tänker att hen längtar efter pengar snarare än månar om ditt kök?

Jag har köpt kök och köksdelar ett par gångar i livet. Bägge gångerna faktiskt av samma faretag - men på olika orter.
Senast för några månader sedan när jag kostade på mig några nya skåp och lite ändrad lösning samt nya luckor till samtliga skåp. Leverantören tillhör inte de billigaste men oj så bra bemötande jag fått! Jag har fått exakt det jag vill ha.

Och nej - man behöver inte ha lådor!! Det är en tillfällig modenyck. :rage:
Allt går förr eller senare sönder och jag är fullt övertygad om att lådor kraschar långt innan en hylla gör det.
 
Det låter så självklart när du beskriver det så. Men mina tankar efter att det blev så konstigt möte var att det kanske inte fungerar så i köksbranschen. Att det är en bransch som jag inte har någon erfarenhet av och därför klantade mig i. Kände mig lite som att gå in i en dyr juvelerarbutik och inte fatta att man självklart inte stövlar fram till disken och ber om hjälp, utan man ska ställa i sig i det västra hörnet och vinka med höger lillfinger tre gånger samtidigt som man stryker med tån i golvet. Typ, något som jag inte fattat.

Om jag köper ett smycke av E. Attling så ringer jag ju inte upp henne och säger "du det här var jättefint men jag skulle vilja att du gör en knorr här, för det vill jag ha". Jag köper ju det smycke hon designat, annars köper jag ett annat smycke. Så jag tänkte att det kanske var det jag inte fattat med köksbranschen, att man köper ett koncept. Att min köksinredare inte vill sälja ett "fult" kök till mig för att hen inte vill att folk som ser mitt fula kök ska bli bortskrämda från att köpa kök där. (Nu tycker ju jag verkligen inte att mitt kök är något som skrämmer folk, tvärtom såklart ;), men om hen tycker att det är viktigt med en modern touch så kommer ju hen se det som att hen inte får visa vilken koll på läget hen har). Såhär: om jag ritar mitt kök själv så får jag det precis som jag vill ha det, köper jag X:s kök så får jag det X ritat.

Men det verkar som att alla här tycker att jag som kund har rätt att välja det jag vill ha, så nu är jag tryggare i att jag faktiskt kan stå på mig vid nästa träff. Jag ska läsa tråden som pepp innan dess :banana:

Fast det är ju lite skillnad på ett kök och ett smycke ;) köket ska du (och de som kommer till ditt hem) kunna använda rent praktiskt, ett smycke ska bara vara vackert.

Man behöver inte ha kunskap om branschen, det är ju därför man pratar med en inredare! Jag har inte alltid full koll på de praktiska tjänster jag köper in i jobbet men det är ju därför vi köper in dem. Jag vet vad jag vill ha utfört, precis som du, och det räcker.

Håller med @Mia_R, du har Bukemaffian i ryggen och vi är inte att leka med! :devil:
 
Vi har bara lådor i köket och är faktiskt nöjda med det. Har ett hörnskåp med karusell dock, och ett par små skåp ovanför kyl och frys. Älskar att ha skafferiet i en stor låda, men kan hålla med om att saker som formar, tillbringare, mindre köksapparater/redskap osv blir lite rörigt. Vi har inte en enda överhylla/skåp heller, så vi har ett modernt kök men med klassiska lösningar och lite lantlig/rustik look vilket blev kanon.
Just hur var olika saker i köket står är viktigt att tänka på, så att det blir lättarbetat!
Lycka till @Thaliaste det kommer gå kanon! Hur du än vill ha ditt kök.
 
Självklart ska du få ditt kök som du vill. Oavsett om inredaren har bra förslag så måste ju hen kunna ta in dina idéer och att ni tillsammans kommer fram till något som funkar för dig. Det är ju du som ska ha köket i x antal år framöver, inte inredaren.

Jag gillar idéen med mest (bara) lådor, så byggde vi köket jag och mitt ex. Känner inte alls igen de problem som beskrivs, våra lådor höll bra för massor med tallrikar, glas och formar. Jag tycker att översynen vad som fanns i lådorna var mycket bättre än i skåp. Vi valde också att ha ugnen i arbetshöjd med mikro över, för att det är mycket enklare att sätta och ur saker i arbetshöjd än att böja sig ner under spisen. Vi valde också en diskmaskin med hylla för bestick istället för korg. Har man kökslådan för bestick nära behöver man inte alls gå flera gånger med besticken, och jag upplevde att de blev renare av att diskas så än ihopträngda i en korg. Plus att det sparar en hel del plats i diskmaskinen.

Ville bara ge lite input på att en del idéer kan vara bra, och naturligtvis tycker man olika. Mitt tips är att lyssna på inredaren, be denne motivera sina lösningar, kom med dina förslag och tala om att de är viktiga för dig.
 
Stå på dig, du vet vad du behöver...

Det är ingen som vet vad som döljs bakom luckorna utom den/de som använder köket regelbundet. Du vet hur du jobbar i köket och vad som fungerar för dig

Vi byggde om köket med en (huvudsakligen) egenritad design i vårt förra boende. Det blev så mycket överskåp, underskåp med både lådor och med hyllor som möjligt. Allt genomtänkt för att fungera så bra som möjligt i praktiskt arbete. T.ex. ett skåp avsett för köksmaskin där det var enkelt att lyfta upp den till bänken ovanför med ett eluttag. Speceriskåpet fick vara i det svalaste läget i rummet m.m.
Jag valde spis, inte häll + inbyggnadsugn, eftersom jag hur som helst ville ha 2 st fullstora ugnar, men ändå hade vi en del lådor för köksredskap och kastruller m.m., men inte för porslin... Egentligen så är ju "spis" ansett som omodernt, men för mig är det helt enkelt enklare med spisen på en plats.

Vi flyttade till ett hus där en arkitekt ritat köket, och hade jag råd, så skulle jag byta plats allt! Modernt, med en ho på diskbänken, snygga och dyra luckor, men ack så opraktiskt! "Fel skåp och sak på fel ställe" liksom, för mig som är passionerad hobbymatlagare och bakar mycket....
En ho-lösningen har jag bytt till en 1,5 ho lösning och en rostfri diskbänk som en deländring...

Det som är modernt, blir ju väldigt fort omodernt, så jag föredrar i regel sådant som kan kallas för "klassiskt" eller "tidlöst", snarare än "senaste modet".
 
Det är i många fall standardmått som gör att det går att kombinera nästan hur som helst. Vill de inte sälja något som passar på dina ideér så välj någon annan.

Sen byts det vettlöst, tänk tanken på att titta på begagnat med, kanske går det att hitta det där "du inte har råd med" till överkomligt pris med lite tur. Bara en tanke.

Ptr
 
Hm. Precis kommit hem från ett möte med en köksinredare (heter de så?) hos en av de stora köksleverantörerna, och det skar sig väl lite känner jag...

De har varit här och mätt tidigare och vi har haft ett första möte där jag fick ett första förslag på köket. Därefter har jag gått hem och funderat och idag hade vi nästa möte. Jag tog upp lite saker som jag inte tycker funkar och vill ändra på, och jag kände att inredaren blev ganska stött och argumenterade emot. Jag såg hens första förslag som just ett förslag, en utgångspunkt att diskutera kring, jag visste inte att kökets utformning var så känslig för hen :crazy: Jag kritiserade inget direkt, men jag var ganska rak med hur jag ville ha vissa saker. T ex ville jag inte ha ugn och micro i ett högskåp eftersom jag tycker att micron kommer för högt upp då, utan vill ha ugnen under spisen. Men det går absolut inte! Det är omodernt och ingen vill ha det idag, och det sänker lägenhetens värde! Sedan var det stänkskivan och lite andra saker också som jag ville ändra på som hen inte uppskattade...

Nu är jag lite rådvill. Jag gillar köket som jag valt, men jag vill ju att det ska kännas bra med inredaren och inte som att jag är gnällig och till besvär. Det är ju mitt kök, men inredaren gör ju sånt här hela dagarna och kanske borde jag lita på hen...? Men varför kan man inte ha en ugn under spisen...?

Har någon annan liknande erfarenheter? Hur gjorde ni för att komma överens?

Hm. Precis kommit hem från ett möte med en köksinredare (heter de så?) hos en av de stora köksleverantörerna, och det skar sig väl lite känner jag...

De har varit här och mätt tidigare och vi har haft ett första möte där jag fick ett första förslag på köket. Därefter har jag gått hem och funderat och idag hade vi nästa möte. Jag tog upp lite saker som jag inte tycker funkar och vill ändra på, och jag kände att inredaren blev ganska stött och argumenterade emot. Jag såg hens första förslag som just ett förslag, en utgångspunkt att diskutera kring, jag visste inte att kökets utformning var så känslig för hen :crazy: Jag kritiserade inget direkt, men jag var ganska rak med hur jag ville ha vissa saker. T ex ville jag inte ha ugn och micro i ett högskåp eftersom jag tycker att micron kommer för högt upp då, utan vill ha ugnen under spisen. Men det går absolut inte! Det är omodernt och ingen vill ha det idag, och det sänker lägenhetens värde! Sedan var det stänkskivan och lite andra saker också som jag ville ändra på som hen inte uppskattade...

Nu är jag lite rådvill. Jag gillar köket som jag valt, men jag vill ju att det ska kännas bra med inredaren och inte som att jag är gnällig och till besvär. Det är ju mitt kök, men inredaren gör ju sånt här hela dagarna och kanske borde jag lita på hen...? Men varför kan man inte ha en ugn under spisen...?

Har någon annan liknande erfarenheter? Hur gjorde ni för att komma överens?

Klart att du ska få det som du vill, det är ju ditt kök! Själv hade jag aldrig stått ut med att ha ugnen i ett högskåp med mikro ovanför, jag vill definitivt ha ugn under hällen (sedan spelar det mindre roll om det är häll och ugn eller spis). Något som varmt rekommenderas om man har den lösningen är att antingen ha skenor så man drar ut plåten eller ännu hellre en "vagnslösning" där man drar i luckan och så rullar den ut med plåtarna. Jag gillar heller inte lösningen med hel utdragbar sopstation under diskbänken utav valde skåpluckor så kan man ha öppen den ena och fortfarande stå pall framför diskhon utan att behöva flytta sig bakåt. Där finns en snajsig lösning som jag drömmer om för "brännbart-sopkorgen" där den sitter innanför skåpdörren men har locket fastsatt i sidoväggen så när skåpet är stängt är locket på.
Något bredare bänkskiva än standardmått ger mycket när det gäller arbetsyta.
Jag tycker att luckor är fula men praktiska så det har vi bara i ett underskåp bredvid diskmaskinen (finns bilder på vår hemsida), i de övriga underskåpen är det skåpdörrar men inrett med utdragbara lådor (ett extra moment med öppningen av skåpdörren men så värt rent estetiskt i mina ögon). I överskåp ser jag ingen anledning till lådsystem, där har vi fasta hyllor.

Att man får ett kök som passar ens behov är ju hur viktigt som helst. I ditt fall skulle jag deklarera mina önskemål och fråga försäljaren om denne kan fila på en lösning för detta. Lycka till!
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 047
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 824
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp