Hur mycket får man såga köksinredarens förslag...?

Förlåt att jag skrattar lite för mig själv men jag fick sån igenkänningskänsla från idag :D Snyggt JA, men inte så praktiskt.

När det gäller lådor istället för skåp så har jag gett mig efter att ha kollat på en massa bilder, det verkar som att alla väljer det idag. Själv gillar jag skåp mycket bättre.

Jag vill inte försvara hens beteende, för det är inte alls ok att hen får dig att känns dig obekväm! Men just när det gäller kök så tycker jag ofta att folk (inkl jag själv) kan vara lite insnöade på ett visst spår, och det är säkert därför hen försvarar sina lösningar. För att hen tror att du kommer bli nöjdare i det långa loppet. Alla är såklart olika och har olika smak och behov, men som köksplanerare så borde man ju ha lite koll på vad som är en bra lösning i längden och vad som är en mindre bra lösning. För majoriteten av folk iallafall. Sedan verkar just denna person inte vara rätt person på rätt plats tyvärr...

Varje gång jag byggt nytt kök så har jag haft en föreställning om hur jag vill ha det, och en ganska bestämd sådan. Och det har hänt mer än en gång att jag i efterhand ångrat att jag varit så bestämd med mina åsikter... :p Vissa kompromisser jag fått göra med min sambo (och som jag egentligen var helt emot) har till och med visat sig vara en av de bättre sakerna med nya köket i efterhand. Så när du bygget nytt kök - gör det med öppet sinne :D
 
En sak som jag funderat på som kanske inte hör hit men ändå.

Luckorna under diskbänken eller alla bänkar egentligen. De blir ju skitiga såpass för ingenting.

Kom att tänka på det då med bredare bänkskiva. Vad hände om bänken stack ut lite utanför luckorna, om så bara ett par cm skulle säkert göra skillnad. Eller slår man huvudet i det då man tittar in i skåpen?

Ptr
 
kl

Naturligtvis ska man köpa det kök som man själv vill ha.... (Inne på tredje köksrenoveringen på några år (pga flytt))

Jag vill ändå propagera lite för lådor vs underskåp. Så mycket bättre översikt och lätt att hålla ordning! :love: Även skafferiet har utdragbara lådor. Underbart. Överskåpen är helt vanliga sådana. Hade jag haft plats hade ugnen hamnat i ett högskåp; det hade jag förra gången och trivdes bra med. Tyvärr fick det inte plats. Utdragbar sopsortering - jag älskar det. Något som jag också gärna propagerar för är hela diskbänkar, alltså inte hoar nersänkta i bänkskiva utan gammal hederlig plåtdiskbänk med kant. Kanske inte så snyggt - men tusan så mycket mer praktiskt.
 
kl

Naturligtvis ska man köpa det kök som man själv vill ha.... (Inne på tredje köksrenoveringen på några år (pga flytt))

Jag vill ändå propagera lite för lådor vs underskåp. Så mycket bättre översikt och lätt att hålla ordning! :love: Även skafferiet har utdragbara lådor. Underbart. Överskåpen är helt vanliga sådana. Hade jag haft plats hade ugnen hamnat i ett högskåp; det hade jag förra gången och trivdes bra med. Tyvärr fick det inte plats. Utdragbar sopsortering - jag älskar det. Något som jag också gärna propagerar för är hela diskbänkar, alltså inte hoar nersänkta i bänkskiva utan gammal hederlig plåtdiskbänk med kant. Kanske inte så snyggt - men tusan så mycket mer praktiskt.
Jag har inget emot lådor per se, tvärt om tycker jag det är en mycket praktisk lösning till underskåp, men inte på bekostnad av överskåp! I mitt egendesignade kök har jag både underskåp med lådor, egenbyggt stort skafferi, fast drömmen hade ju varit ett riktigt "walk in". :love: Gammal järnspis bredvid en modern induktionsspis med varmluftsugn och massor med bänkyta + en 2 m hellång diskbänk med hoar och massor med bänkyta. Jag har dubbelt så mycket bänk- och förvaringsyta nu jämfört med när vi köpte huset iom att jag slängde ut elementet och istället satte in en ejektor i sparklådan med regulator på skafferiväggen som blåser ut varm luft i köket när den slår till. Det jag saknar är ett skåp med hyllplan som man drar fram och upp där köksmaskinen står, nu står den i en låda och jag lyfter upp den på bänken de gånger jag använder den.

Man kan göra väldigt mycket smarta lösningar i ett kök, men framförallt måste man tänka praktiskt och vem som ska bo där. Köket på jobbet är snyggt vid en ytlig anblick men det är så jävla dumt rent praktiskt! Jag gillar mitt kök även om jag skulle haft lite andra lösningar om jag hade haft en större plånbok, men med de medel jag hade så tycker jag det blev väldigt bra och framförallt, det är mitt kök och ritningen fanns i mitt huvud som så mycket annat. Det är inget katalogkök men jag trivs. :) :o :D :up:

I Frankrike såg jag även en väldigt praktisk lösning med sopkärlet placerat på skåpdörren och med ett snöre som drar upp locket varje gång man öppnar skåpdörren, det kan jag mycket väl tänka mig att ha hemma. Nu har jag istället ett kärl med lock som jag öppnar själv eftersom jag har möss under diskbänken under vinterhalvåret. :idea:
 
Vi valde att sätta ugn under hällen när vi gjorde om köket för två år sedan, och vi är jättenöjda. Vi tycker fortfarande att vi har världens finaste kök! Stå på dig och gör som du vill!
2DD39EC7-7154-4EFF-94F0-6B11A49181BF.jpg
 
Vi valde att sätta ugn under hällen när vi gjorde om köket för två år sedan, och vi är jättenöjda. Vi tycker fortfarande att vi har världens finaste kök! Stå på dig och gör som du vill!
2DD39EC7-7154-4EFF-94F0-6B11A49181BF.jpg

Sådana överskåp gillar jag! En del var det som diskställ i så man ställde in disken direkt när den var sköljd och så var man av med det.

Sen slår man inte huvudet i dem heller. Med vanliga skåp kan man visserligen stå lutad med huvudet mot luckan, men det blir fort solkigt.
 
Vi valde att sätta ugn under hällen när vi gjorde om köket för två år sedan, och vi är jättenöjda. Vi tycker fortfarande att vi har världens finaste kök! Stå på dig och gör som du vill!
2DD39EC7-7154-4EFF-94F0-6B11A49181BF.jpg

:love::love:
Ditt kök är så vansinnigt fint renoverat - snacka om smakfullt, praktiskt och behålla tidsandan
 
Vi var till köksinredare och jag var oerhört imponerad. Han som ritade vårt kök läste av oss blixtsnabbt. Vi sa direkt att vi inte kommer köpa nya vitvaror av det som vi hade och tycker fortfarande fungerar pga miljöskäl. Då ledde han direkt in oss på smarta miljölösningar när det gällde annat. Han tog ut svängarna på precis rätt ställe och lyssnade lyhört på oss. Vi fick först två grunförslag - ett L format och ett U format kök - sen valde vi det ena och byggde vidare på med alla detaljer.

Vi har lådor istället för underskåp och det är vi jättenöjda med. De skulle hålla för bra många kilo - 60 tror jag och så tunga grejer har inte vi. Vi har heller inte ugnen i skåp utan under spisen - dock så är micron inbyggd
 
Tack @cirkus! Det är resultatet av väldigt mycket tankeverksamhet, många timmars inspirationsgooglande och ett hyfsat välbevarat gammalt kök som grund :)

@ptr, vi har inget inbyggt torkställ men ja skåpen är väldigt praktiska. Det blev lite kort mellanrum nu mellan under- och överskåp när vi satte in moderna stommar, men det gör inte så mycket eftersom skåpen är grundare nertill. Enda nackdelen är att vi inte kunde ha den kran vi ville ha, för den fick inte plats.
 
Han som ritade vårt kök läste av oss blixtsnabbt.

Det är ju lite det man betalar för, att konsulten ska ta in åsikterna och sätta in dem i ett perspektiv med sitt eget kunnande. OCH kunna vända och ändra enligt kundens önskemål. Visst kan de lägga in en brasklapp "har ni tänkt på att om ni väljer si blir det så?", jag betalar ju ändå för deras kunnande.

Men att sura över att inte få bestämma? Byt jobb.
 
Det är inte osannolikt att personen i fråga jobbar på provision och då är det förstås jättekul att du bestämmer dig snabbt för då ramlar pengar ner i hens ficka!

Kan du se det på att annat sätt om du tänker att hen längtar efter pengar snarare än månar om ditt kök?

Ja, faktiskt. Jag fattar ju att det är ett jobb för hen och att mitt kök betyder mer för mig, men jag har inte riktigt sett det på det sättet som du beskriver det på. Och inte ens tänkt tanken på att hen kan ha en provisionsbaserad lön men det skulle ju förklara känslan jag fick. Hen var ganska duktig på att få det att framstå som att jag får problem om jag inte skriver på där och då (=senare leverans), och jag liksom köpte det trots att jag sagt att jag ju att inte har bråttom!!

Jag har köpt kök och köksdelar ett par gångar i livet. Bägge gångerna faktiskt av samma faretag - men på olika orter.
Senast för några månader sedan när jag kostade på mig några nya skåp och lite ändrad lösning samt nya luckor till samtliga skåp. Leverantören tillhör inte de billigaste men oj så bra bemötande jag fått! Jag har fått exakt det jag vill ha.

Och nej - man behöver inte ha lådor!! Det är en tillfällig modenyck. :rage:
Allt går förr eller senare sönder och jag är fullt övertygad om att lådor kraschar långt innan en hylla gör det.

Jag är lite rädd för det också O_o Plus att jag tycker att det är tyngre att dra ut en låda full med grejer än att öppna en lucka.
 
Det är i många fall standardmått som gör att det går att kombinera nästan hur som helst. Vill de inte sälja något som passar på dina ideér så välj någon annan.

Sen byts det vettlöst, tänk tanken på att titta på begagnat med, kanske går det att hitta det där "du inte har råd med" till överkomligt pris med lite tur. Bara en tanke.

Ptr

Bra tips, för framtida köksbytan när jag har lite mer erfarenhet av att rita och bygga kök kommer jag absolut göra lite mer själv och då även titta på vad som finns begagnat.
 
En sak som jag funderat på som kanske inte hör hit men ändå.

Luckorna under diskbänken eller alla bänkar egentligen. De blir ju skitiga såpass för ingenting.

Kom att tänka på det då med bredare bänkskiva. Vad hände om bänken stack ut lite utanför luckorna, om så bara ett par cm skulle säkert göra skillnad. Eller slår man huvudet i det då man tittar in i skåpen?

Ptr

Det finns (keramiska?) bänkskivor som har en kant som sticker ut. Med så liten kant tror jag risken är liten att slå i, jag är inte ens nära kanten när jag plockar ut mina saker. Men jag kan varmt rekommendera utdragbara hyllplan om man har skåp oavsett bänkskiva...mycket praktiskt!
 
Vi valde att sätta ugn under hällen när vi gjorde om köket för två år sedan, och vi är jättenöjda. Vi tycker fortfarande att vi har världens finaste kök! Stå på dig och gör som du vill!
2DD39EC7-7154-4EFF-94F0-6B11A49181BF.jpg

Åh, såna där överskåp hade min gammelfaster :love::love: Snyggt att renovera retro!
 
När vi gjorde om köket valde vi att ha 70 cm djupa bänkar. Ångrar det inte en sekund. Man upplever arbetsytan mycket större, förlorar knappt nån golvyta och just vid diskbänken är det perfekt. Blev en bra avställningsyta bakom hoarna till diskmedel osv.
 
När vi gjorde om köket valde vi att ha 70 cm djupa bänkar. Ångrar det inte en sekund. Man upplever arbetsytan mycket större, förlorar knappt nån golvyta och just vid diskbänken är det perfekt. Blev en bra avställningsyta bakom hoarna till diskmedel osv.

Låter perfekt. Något jag insett mer och mer med mitt minimala kök är att man kan aldrig ha för mycket avställningyta i ett kök.
 
Låter perfekt. Något jag insett mer och mer med mitt minimala kök är att man kan aldrig ha för mycket avställningyta i ett kök.
Helt rätt.

själv har jag tre spisar bredvid varann (induktionsspis, vedspis och spispanna) och det är verkligen underbart att kunna ställa ifrån sig en het plåt eller gryta på en järnhäll utan att behöva underlägg.

Jag skulle dessutom bli halvt galen om jag inte hade en ordentlig arbetsbänk och en dito diskbänk.
 
*kl*

Jag har ju precis renoverat mitt kök, och har massvis med lådor. Tycker det är superbra! Jag har bara två underskåp, som min köksö är baserad på, där bor bland annat hushållsassistenten, vilket jag tycker är smidigt. Resten av bänkskåpen är lådor, gärna låda i låda också, det är suveränt. Jag har inga problem med att ha porslinet i lådorna, tycker det fungerar alldeles utmärkt. Men jag har inget behov av att proppa lådorna fulla heller, utan har lagt i så att det är lätt att plocka ur det man behöver, utan att lyfta på porslin för att komma åt, dvs varje sort sorterad och staplad för sig. Det är ju helt underbart att ha skafferiet i lådor, slippa gräva efter någon påse som ändå står längst bak. Har även några överskåp, två stycken ovanför diskbänken, och ett litet högskåp att ha kokböcker, lampor och annat i, lite istället för städskåpet. Sedan har jag en stor vitrindel med överskåp, men de räknas inte riktigt. Det är mest snyggt. Det viktigaste och det jag prioriterade högst i mitt kök var bänkyta! Det kan man aldrig få för mycket av tycker jag. Jag har många meter bänkyta, iaf 10 m. Rejäl diskho ska det vara också. Jag har även prioriterat att ha mycket förvaring, därmed många lådor (och en del skåp). Är också väldigt nöjd över att ha tagit till en bredare häll. Jag har även maximerat avståndet mellan bänk och överskåp/köksfläkt, vilket jag också är nöjd med och som var viktigt för mig. Nu slipper man huka sig och krypa in under överskåpet.

Någon nämnde det här med diskmaskin utan bestickkorg. Det tycker jag tvärtemot är superbra! Bytte till en sådan diskmaskin nu, och det känns som det går att ställa in mer disk i den, åtminstone är det lättare att placera för att den är så flexibel. Jag har ju planerat så att jag inte har några avstånd från diskmaskinen till besticklådor, så det ser jag inte som ett problem, man tar bara med sig en "näve" bestick. Fördelarna överväger vida nackdelarna för mig.

Det var mest en parentes. Självklart ska man planera sitt kök som man vill ha det, men en erfaren köksplanerare kan komma med många bra tips och råd.
 
När jag läser rejält med avställningsyta så kommer jag på att jag nästan inte har nånting :crazy:. Jag har bara aldrig tänkt på det.
 
Alltså @hvala ert kök är verkligen helt fantastiskt! :love: Skulle du bli sugen på att designa fler retrokök står vårt till förfogande när som helst :D
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 049
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 827
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp