Bukefalos 28 år!

Hur mycket förstår en hund egentligen?

Indyhope

Trådstartare
Imorgon ska vi åka och tävla med pållen och det är en bit att åka, närmare bestämt 18 mil enkel resa. Så vi funderade hur vi skulle göra med hunden - om hon skulle åka med eller åka till hundvakten. Vi bestämde att hon skulle åka till hundvakten och jag sa att "Då åker vi och lämnar henne nu på en gång, så blir det inte så jäktigt imorgon." Och hunden blev helt nipprig. Hon sprang efter mig och hängde i hälarna på mig och hoppade upp och krafsade och verkade supernervös. Vart jag än gick så var hon som en skugga (och hon brukar inte springa efter mig på det här sättet). Så jag sa "Undrar om hon förstod att hon inte skulle få åka med imorgon?! Hon får åka med oss istället." Och i samma sekund blev hon lugn igen och gick iväg från min sida. :confused:

Det kanske var en tillfällighet, men det kändes faktiskt som om hon förstod allt vi sa. :confused: :D
 
Sv: Hur mycket förstår en hund egentligen?

Nu gör jag mig återigen till ett Ufo, knäppast i hela världen men jaja, jag är van.
Jag kan kommunicera med djur (det är valfritt att tro på det och jag tänker inte ge mig in i en diskussion om det) och jag har inte superstor erfarenhet av att hundar men alla hundar jag träffat är otroligt intelligenta och förstår vartenda ord deras ägare säger.

Det är rätt kul det där för när man pratar med hästar så tycker de i de allra flesta fall att mäniskor är rätt korkade varelser och när de väl förstår att jag faktisk kommunicerar med dem så blir de först otroligt förvånade och sen börjar de pladddra.

Hundar däremot de har inga såna tankar, de verkar mer acceptera och vara helt nöjda med situationen och när de förstår att vi kan prata (oftast snabbare än hästar) så blir de inte alls förvånade utan bara extremt tacksamma och överlyckliga över att kunna förmedla vad de tycker. Hästar berättar mer, medan hundar hellre svarar på frågor och oftast inte på egna initiativ berättar något, (om det inte är nått extremt allvaligt då förståss).

Nu hamnade jag lite ifrån ämnet men ja, jag är helt säker på att din hund förstod allt du sa och det var jättebra att du sa att hon skulle få åka med er istället. Då slapp hon ligga och grubbla på det.
 
Sv: Hur mycket förstår en hund egentligen?

Ja, det känns jättebra att ta med henne. Och vare sig hon förstod eller inte (vilket jag är övertygad om att hon gjorde), så kommer hon nog att tycka det är kul och spännande att åka på en liten utflykt! :) :bump:
 
Sv: Hur mycket förstår en hund egentligen?

Min mammas 12-åriga isländska fårhund har tidigare alltid fått vara hemma när mamma åkt iväg på semester, han har alltid blivit deprimerad av att resväskorna kommit fram för då vet han att det är dags att bli lämnad. I fjol skulle han plötsligt få följa med, men hur få honom att inte deppa ihop när resväskorna kommit fram?

Jag föreslog att mamma skulle visa honom att hon packade ner kopplet, detta är nämligen jättepositivt - koppel betyder ju följa med. Hunden blev genast helt lugn och ignorerade att resväskorna var framme. Fullt förvissad om att han inte skulle vara kvar hemma. Så visst förstår dom! Vore kul att veta exakt hur mycket.
 
Sv: Hur mycket förstår en hund egentligen?

Djurjouren har kommunicerat med våra hundar flera gånger (kattor och hästar också för den delen ;) ) och efter det så verkar hundarna förstå mycket mer av det vi säger (och tänker!). Det händer varje dag att de överraskar oss. Speciellt vår lilla hund, också en isländsk fårhund :)

Kanske är det så att de förstått oss även tidigare, men då var det mer envägskommunikation och de lärde sig att det inte alltid stämde vad vi diskuterade gubben och jag. (Vi kunde ju ändra oss t.ex. eller diskutera fram o. tillbaks) Därför betydde det inte lika mycket för hundarna.

Nu är vi mer varsamma vad vi tänker och säger, så vi inte "lurar" dem. Samtidigt har vi själva blivit mer uppmärksamma på hundarnas signaler. Vi har t.o.m. testat att bara tänka på att göra något som hundarna tycker är positivt och skoj och vi ser tydligt att de oftast uppfattat meddelandet. Speciellt om vi tänker på det samtidigt gubben och jag. Däremot kan inte vi "läsa" hundarna annat än genom kroppsspråk och blick. Vi klarar inte att se dessa bilder/filmer som hundarna meddelar sig med vilket Djurjouren kan.

Oavsett hur det enligt vetenskapen ligger till med kommunikationen ;) , har detta berikat vår samvaro med hundarna. :D
 
Sv: Hur mycket förstår en hund egentligen?

DJurjouren har även pratat med min västgötaspets en gång - och det var väldigt intressant måste jag säga. Bl.a. blev jag djupt imponerad av att hon talade om exakt hurdan soffa vi har hemma, vilket hörn som är hans - och att han blev djupt förtörnad när vår dotter kom hem och "snodde" hans hörna. Vilket hon gör - det är bara det att när hon bodde hemma så brukade hon sitta där... så hon tyckte hon har förtursrätt till den. Vilket han inte är övertygad om... ;)
 
Sv: Hur mycket förstår en hund egentligen?

Ja det kommer jag ihåg :-) Och de där beiga skorna som han tjatade om, har ni kommit på vems skor det var?
 
Sv: Hur mycket förstår en hund egentligen?

Djurjouren skrev:
Ja det kommer jag ihåg :-) Och de där beiga skorna som han tjatade om, har ni kommit på vems skor det var?

Nä, men jag glor numera på alla fötter i hans närhet! Han kanske ville ha fram att han tycker att matte borde köpa sig nya skor - ett par beiga? ;)
 
Sv: Hur mycket förstår en hund egentligen?

tjaantingen är hunden smällarrädd o någon drog av en smällare eller så kopplad ehon ihop vissaord med ert beteende,dvs forstod något..

jag har för länge sedan slutat låtsas om som om mian är idioter på 4 ben,vare sigd et gäller hästar eller hundar..var och en har sitt ansvarsområde i flocken,sitt jobb och vi föösker få ihop det bra..

min gamla hund är så förbaskat känslig att jag i stort sett(inte bara jag) pratar till henen som vilken som helst..hn reagerar även på saker jag inte vet om,ett utmärkt sätt att riskbedöma en sitaution tex...

Senast så var det nu när jag körd ein henen till sjukhuset,men jag kudne inet säga vad som var fel..och jag sa somd et var,hundenkan reagera på att jag håller på att bli dålig...

mycket riktigt,hunden mådde jättebra,jag ramlade ihop med astamanfall av Guds nåd eoch en infektion...

sånt där du beskrver är vardagsmat för mig-de vet när vi skal res a bara genom hur vi går igenom ppaper o pratar om hästarna o vilken väg etc..de kan rutinerana då de spenderar många,långa mil på vägarna med oss.

Thina
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 647
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 629
Senast: tott
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 664
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp