Hur mycket hänsyn ska man ta? ofrivillig hundvakt

Mejran

Trådstartare
En vän till mig, en som jag har känt länge, har två hundar. Hen är en ganska udda person som inte umgås med så många utan lever mest hemma. Hen är sjukpensionär, ensamstående och har inga barn. Vad jag vet så har hen inga släktingar som hen umgås med, och inte så många vänner heller. Hundarna verkar vara denne persons liv och familj.
Jag umgås inte heller så ofta med henom längre eftersom vi kanske inte har så jättemycket gemensamt, men vi ses ibland och tar en promenad med hundarna tillsammans och det känns gott nog.

För en tid sedan fick min vän problem med en fot och fick uppsöka sjukhus. Hen bad då mig ta hand om hundarna i vilket vi båda trodde skulle bli ett par dagar, och jag sa ja. Åkte och hämtade dem och installerade dem i familjen.
Men problemet visade sig sedan vara större än de trott, och hen blev inlagd på sjukhus. Vi behöll såklart hundarna så hen skulle slippa oroa sig för dem under tiden.
Men nu har tiden runnit iväg och det har snart gått tre veckor, vännen kan inte använda sin fot och alltså inte ta hem hundarna.

Här funkar det väl med nöd och näppe, vi kan pussla i familjen så någon alltid kan ta hundarna,inte minst tack vare att min sambos tonårsdotter ställer upp och går ut med dem.
Men ärligt talat så börjar jag tröttna. Jag inser mer och mer att jag faktiskt inte gillar hundar något vidare :o de är i vägen hela tiden, luktar illa och drar in en massa smuts och skräp. Jag nästan spyr varje gång jag måste plocka upp hundskit :yuck: dessutom är det jobbigt att vakta så fort någon öppnar ytterdörren så de inte smiter ut vilket skulle vara katastrof då de inte skulle lyda mig om jag ropade på dem.
Kort sagt, dogsen börjar bli ett rejält irritationsmoment.
Samtidigt så vill jag ju ställa upp för den här vännen, som nog inte har någon annan att be om hjälp.
Hen bad att jag skulle låta hundarna sova med oss i sovrummet eftersom de är vana vid det, men det går bara inte, jag står inte ut med lukten och dessutom så är de inte tysta hela natten och jag är lättväckt. Så de får sova på sina filtar i vardagsrummet, jag tänker att de ju har varandra till sällskap. Är det elakt av mig?

Jag börjar fundera på att fråga vännen om hen kan hitta någon annan lösning tills hen kan ta hem dem, men vill samtidigt inte stressa henom, som säkert redan har det jobbigt. Tänk om det inte finns någon annan?

Frågan är väl, ska jag stå ut så länge det behövs, ta hand om hundarna och hålla god min till min vän? Eller säga ifrån att hen får försöka lösa det på annat sätt nu för jag vill inte längre? Hur skulle ni gjort?
 
Sv: Hur mycket hänsyn ska man ta? ofrivillig hundvakt

Sova i vardagsrummet kan de väl gott få fortsätta med. Som du säger det är ju bara nattetid de är själva. Jag hade fortsatt att ha dem men jag gillar iofs hundar. Men för deras skull jobbigt att byta miljö till nån helt ny som man inte vet om hur det är där. Alternativet är väl hundpensionat men det kostar ju en del och gissar att hon kanske inte har den ekonomiska förutsättningen för det?

Vad säger hon när du säger att det är jobbigt att ta hand om dem?

Om hon inte kan ta hand om dem nå mer så kanske lämna dem för omplacering? (måste nog vara väldigt tungt då de är hennes familj). Prata med henne om vad hon säger. Skulle det kännas lättare för dig om du fick liten lön eller vad vi ska kalla det från henne?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket hänsyn ska man ta? ofrivillig hundvakt

Hur jag skulle gjort?
Jag skulle stått ut! De kommer ju inte vara för evigt, och en annan gång kan det vara jag som behöver hjälp med något. kanske inte precis med hundvakt, men med något annat som faktiskt är till besvär, men som någon gör för min skull.:)

Vi byggde en hundgård för att kunna hjälpa till med 2 hundar i 6 veckor. En pissade i min säng, och den andra fes som en sanitär olägenhet. Men det fick gå. Det var bara 6 veckor.
Förstår att alla inte kan tvärbygga en hundgård, men hos oss funkade det.

* Jenny *
 
Sv: Hur mycket hänsyn ska man ta? ofrivillig hundvakt

Kolla om det finns någon doggywalker (hundpromenerare?) i närheten. Då kan hen ha hundarna hemma och någon hjälper till med promenaderna. Om det finns kan du ju säga helt ärligt att du inte kan ta hand om dem längre, men det kan ju kännas snällare om du har ett förslag på ny lösning.

Hundarna behöver inte sova i sovrummet.
 
Sv: Hur mycket hänsyn ska man ta? ofrivillig hundvakt

Börja med att sätta upp kompostgaller framför ytterdörren för att slippa oro för lösspringande hundar.

Jag hade kollat av läget med sjuklingen och foten och tagit reda på ungefär hur länge det kan tänkas ta i tid innan hen kan ta hem sina hundar igen. En månad? Två? Längre? Kortare? På ett ungefär bara och hade jag sen känt att jag inte velat ha eller att det alls funkar med hundarna i min familj så hade ägaren fått se sig om efter annan hjälp på något sätt.

Men ganska troligt hade jag personligen haft kvar hundarna för att underlätta för ägaren och avlasta där jag kan.
 
Sv: Hur mycket hänsyn ska man ta? ofrivillig hundvakt

Hundägaren kanske kan ha hundarna hemma och sen bara hjälp med rastningen av dem. Då slipper du ha dem i ditt hus i a f.
 
Sv: Hur mycket hänsyn ska man ta? ofrivillig hundvakt

Du kan väl börja med att fråga hur länge hon har tänkt sig att hundarna ska vara där hon kanske snart vill ha tillbaka dem. Dessutom verkar det ju vara styvdottern som ägnar mest tid åt dem så hon kanske kan får vara med och bestämma också. Sedan förutsätter jag att hundägaren betalar deras matkostnader.
 
Sv: Hur mycket hänsyn ska man ta? ofrivillig hundvakt

Hade det blivit så att jag blivit "tvungen" att passa hundar under en längre tid hade jag bett om att få betalt. Precis som när jag är dagmatte så begär jag betalt för att andra ska få sina hundar motionerade regelbundet.

Gratis passning är något jag kan ta mig an om det handlar om enstaka gånger. Inte ens mina vänner som passar min hund när jag jobbar gör det gratis, jag bjuder hem dem till middag eller så får de en liten peng som tack. Etc.

Då känns bördan även lättare. I övrigt har andra gett bra svar.
 
Sv: Hur mycket hänsyn ska man ta? ofrivillig hundvakt

Hade det blivit så att jag blivit "tvungen" att passa hundar under en längre tid hade jag bett om att få betalt. Precis som när jag är dagmatte så begär jag betalt för att andra ska få sina hundar motionerade regelbundet.

Gratis passning är något jag kan ta mig an om det handlar om enstaka gånger. Inte ens mina vänner som passar min hund när jag jobbar gör det gratis, jag bjuder hem dem till middag eller så får de en liten peng som tack. Etc.

Då känns bördan även lättare. I övrigt har andra gett bra svar.

Fallet är ju lite speciellt då ägaren utan att kunna göra något åt det hamnade på sjukhus och dessutom är sjukpensionär (= har det vanligen inte så fett) och tycks sakna socialt umgängen och familj. Att i det läget gå in och säga att man vill ha betalt (bortsett från kostnader för mat mm) skulle i alla fall jag känna var mycket svårt. Ägaren vill förmodligen inget hellre än att vara hemma med sina hundar, men det går inte.

TS, tipset om kompostgaller är utmärkt. Likaså klarar hundarna sig utmärkt med att bo i vardagsrummet. De är ändå två.

Vidare - be bonusdottern hjälpa dig att bada hundarna. Jag har själv hund, men tycker ändå lukten av hund kan vara besvärande. På vissa låter det som om hundar dör av ett shampoobad men jag kan garantera att så inte är fallet. När jag ställde ut mina hundar badade jag dem varje vecka. Mellan baden for de runt i skogen och blev smutsiga. Lukten blir vanligtvis betydligt mindre framträdande efter ett bad. En handduk vid dörren gör att smutsindragandet blir mindre. Skärma av hallen med kompostgaller (man köper dem i buntar om fyra, kostar ca 150) och låt hundarna vara där medan de torkar efter promenaden.

Om vännen har kommit hem men inte kan gå ut med hundarna ännu tycker jag att det är läge att ta en diskussion om hur situationen kan förenklas för er och att hundarna på sikt kan komma hem. Kanske kan hen få promenadhjälp? Det är ju möjligt att det finns andra personer som kan ge en hjälpande hand i ett promenadschema (hundägare träffar ju ofta andra hundägare). Vissa människor kan helt enkelt inte se lösningar fast de finns runt hörnet.
 
Sv: Hur mycket hänsyn ska man ta? ofrivillig hundvakt

Svår fråga. Men jag hade nog gjort som så att jag i alla fall som ett första steg fört en öppen diskussion med min vän om hundarna och förklarat att ni har svårt att få ihop det och att det skulle vara bra om det fanns någon annan lösning. Hundarna är trots allt hens självvalda ansvar så att försöka skydda hen från det ansvaret för att hen har ont i sin fot låter lite märkligt. Jag tänker att det är rimligt att en ensamstående sjuklig person har en krisplan för vad som ska hända med hundarna i bakfickan, jag tycker inte att det är för mycket begärt att hen får vara med och fundera ut en lösning.

Sedan hade jag nog resonerat som så att hundarna måste följa era regler, vill ni inte ha dem i sovrummet så ska ni självklart inte ha det.

Pengar skulle jag absolut inte begära. Men kanske kan pengar vara en lösning om hundarna kan flytta hem till vännen igen men att hen får hjälp med promenader av en betald person, dvs att du bidrar med lite pengar för det.
 
Sv: Hur mycket hänsyn ska man ta? ofrivillig hundvakt

Frågan är väl, ska jag stå ut så länge det behövs, ta hand om hundarna och hålla god min till min vän? Eller säga ifrån att hen får försöka lösa det på annat sätt nu för jag vill inte längre? Hur skulle ni gjort?
Det första jag hade gjort är att duscha hundarna och borstat tänderna på dem. Hundar ska inte lukta sådär illa som du beskriver!!

Sen hade jag nog pratat med min vän och frågar hur framtidsplanerna ser ut. Hur bor personen? I lägenhet? Villa? Kan man hjälpa till att hägna in dennes gård ifall det inte redan är gjort så att hundarna kan vara hemma och ute i trädgården?

Sen är man ju en vän. Hade någon av mina vänner skadat foten såpass illa att den inte kunde ta hand om sina hundar hade jag absolut ställt upp. Det kommer igen den dagen jag själv skadar foten.
 
Sv: Hur mycket hänsyn ska man ta? ofrivillig hundvakt

*kl*


Haha, antar att sdman tröttnat på att bli ignorerad och hittade ett sätt att bli sedd :D
 
Sv: Hur mycket hänsyn ska man ta? ofrivillig hundvakt

kl

Vad många bra svar :)
En del råd verkar toppen, ska skaffa kompostgaller imorgon. Och göra ett försök att bada hundarna. Funkar det med barnschampo eller måste man ha speciellt för hundar?

Prata med vännen om att det är besvärligt för oss vill jag inte gärna, jag vet att hen avskyr att vara till besvär och tycker säkert det är jobbigt nog att behöva låta oss ta hand om hundarna så här länge.
Ta betalt som någon föreslog vill jag absolut inte, antingen gör jag det som en väntjänst eller inte alls!

Fejko, sambons dotter är jättesnäll och hjälper till men är inte alls den som gör mest, hon kanske går en promenad varannan dag eller så. Vilket dock är till stor hjälp!

Promenadhjälp hemma hos vännen skulle tyvärr inte funka då hen bor ute på landet och som sagt inte känner så många grannar eller så.
Skönt att höra att flera här verkar tycka det är ok att inte vilja ha hundarna i sovrummet, jag trodde jag skulle bli kallad djurplågare av bukes hundvänner :p vännen är väldigt mån om sina hundar och behandlar dem på sätt och vis som om de vore hens barn, men vi känner ju inte så för dem.

Det lutar nog åt att vi försöker gilla läget och behålla dem ett tag till.
Tusen tack för alla svar :)
 
Sv: Hur mycket hänsyn ska man ta? ofrivillig hundvakt

Om du badar hundarna får du vara beredd på att de springer runt som jordfräsar efteråt. Det gjorde iaf vår lille Papillon :D Fast jag tycker absolut du ska bada dem det är ju sunkigt om de luktar illa!
 
Sv: Hur mycket hänsyn ska man ta? ofrivillig hundvakt

Om du badar hundarna får du vara beredd på att de springer runt som jordfräsar efteråt. Det gjorde iaf vår lille Papillon :D Fast jag tycker absolut du ska bada dem det är ju sunkigt om de luktar illa!

Bra påminnelse :D

Hundar har en förmåga att bli som tokiga efter bad. Så torka dom ordentligt innan de får gå ut ur badrummet och sen kommer de säkert springa, skaka sig, rulla och ha kul. Gå efter med en handduk och torka dom då och då :)
 
Sv: Hur mycket hänsyn ska man ta? ofrivillig hundvakt

*kl*


Haha, antar att sdman tröttnat på att bli ignorerad och hittade ett sätt att bli sedd :D

Va? Vad menar du? :confused:


Om du badar hundarna får du vara beredd på att de springer runt som jordfräsar efteråt. Det gjorde iaf vår lille Papillon :D Fast jag tycker absolut du ska bada dem det är ju sunkigt om de luktar illa!

Ok, får tänka på det. De är rätt stora och starka, särskilt den ena, så det är inte bara att doppa dem i handfatet direkt :angel: vet ju inte ens om de gillar att bada men det märker vi nog!
 
Sv: Hur mycket hänsyn ska man ta? ofrivillig hundvakt

Vanligt mild schampo brukar fungera bra, tänk på att börja med framtassarna och jobba dig bakåt ;) och vatten på huvudet är inte alltid så populärt. Somliga hundar avskyr att ducha och andra älskar alla former av vatten och kastar dig på rygg vid synen av dusch munstycket och vill bli spolad på magen :p
 
Sv: Hur mycket hänsyn ska man ta? ofrivillig hundvakt

Jag hade behållt hundarna så länge det behövs utan tvekan även om det varit apjobbigt.

Jag hade som många andra sagt börjat med att bada dem, de ska inte lukta illa!
Jag klarar inte av hundar som luktar "hund" det är vidervärdigt och jag har ändå två egna :)
Hett tips är att föna hundarna efter bad så de blir helt torra fort.
Kompostgaller och handduk vid ytterdörren underlättar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 628
Senast: hastflicka
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 331
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 448
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 683
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp