Hur mycket har ni hunden lös???

Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Nu kan jag inte svara för Gabbi men jag kan svara för mig ang samma fråga ;)

Jag kopplar alltid min hund när vi möter någon på ex gångstig, trottoar eller cykelväg, för mig är det att visa den mötande respekt!

Det har diskuterats på buke förut och jag vet att folk är av rätt olika åsikt kring denna fråga :)

Nu är jag rätt säker på att Zaga inte skulle knalla fram, men för mig spelar det ingen roll..
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

99% av tiden är dom lösa.
I sommar har vi bott ute i byn hos mina föräldrar, och dom har inte haft koppel på sig på två månader.
Övrig tid på året bor vi inne i stan, visserligen en liten stad, och då har jag dom kopplade i centrum.
Dom kan gå lös även där, men jag gör det för att det kan finnas hundrädda å då ska dom slippa möta lös hund.
På våra promenader går dom alltid lös(dom är tre stycken) och även här kopplar jag endast om det kommer folk som verkar tycka hundar är läskiga, eller så kallar jag in dom vid min sida, så väntar vi tills folket passerat.
Ingen av hundarna går fram till människor om dom inte blir ditlockade, och dom går inte fram till andra hundar om dom inte får.
Ett dream-team helt enkelt
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

I princip aldrig längre - annat än inhängnat eller långlina.

Brutus HAR bra inkallning (eller hade i alla fall på den tiden han var lös) men har bitit en annan hund så ur den synpunkten har jag bestämt mig för att inte chansa. Eller ja, inkallningen spelade inte någon roll i just den situationen, tror att kopplet hade gjort varken till eller från - men känns helt enkelt fel.

Ceasars inkallning är obefintlig om han får syn på en okänd hund, jag jobbar med det problemet.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

kopplar du hunden vid alla möten, eller han du kalla in hunden ha honom vid sidan och huden får gå vidare lös när mötet passerat :confused:

// vickis som är nyfiken och bara ibland bo i stan med en massa gång vägar och en massa spännande möten :D

Nja, snarare så här: Vår väg till jobbet har massa breda gräsmattor och så, och då kan jag lätt välja att gå ut på gräset kanske tio meter, och då blir det ju inte ett riktigt möte. Då får hon vara vid sidan eller i närheten, fortfarande lös. Om det smalnar av och jag måste gå på vägen, då kopplar jag i stort sett för alla möten. Dels som artighet, och dels ifall någon är hundrädd. Jag vill också signalera till andra hundägare att de ska koppla sina.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Vår amstafftik är lös när vi går promenader i stallet, när hon är med mig när jag rider, ute i skogen, när vi är iväg och badar och på en del vägar här hemma där det är bilfritt och man inte möter så mycket folk och hundar. Är även lös hemma på mina föräldrara inhägnade trädgård där hon brukar bo någon natt då och då. Hon är okopplad minst 3-4ggr/v iaf. :)

Hon är oftast lätt att kalla in när det kommer folk och hundar. Däremot sticker hon när hon får syn på vilt vilket är trist, kommer dock alltid tillbaka när djuret är ur sikte som tur är, aldrig så att vi måste leta upp henne.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Mina hundar är lösa så mycket som det bara går. Har dom bara i koppel om vi är där det finns människor, bilar och andra hundar som de inte borde umgås med!
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Men få undantag går hon lös både i skogen och i villområdet där vi bor.
Måste erkänna att jag rätt ofta glömmer både halsband och koppel när jag går ut på promenad. :o
Vid möte kallar jag in, och ber henne sätta sig/kopplar om det är något speciellt som små barn, okänd hund, etc.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Nu kan jag inte svara för Gabbi men jag kan svara för mig ang samma fråga ;)

Jag kopplar alltid min hund när vi möter någon på ex gångstig, trottoar eller cykelväg, för mig är det att visa den mötande respekt!

Det har diskuterats på buke förut och jag vet att folk är av rätt olika åsikt kring denna fråga :)

Nu är jag rätt säker på att Zaga inte skulle knalla fram, men för mig spelar det ingen roll..

Jag kopplar vid varje möte eftersom jag inte litar på att Sigge inte springer fram.

Med hunden jag tränade förut kunde jag gå ut en bit i gräset och sätta henne bredvid mig, eller ha henne gåendes fot ordentligt bredvid mig. Anser att man bör visa tydligt att man har kontroll på hunden vid möte, av artighet.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Min går lös på gården hela tiden, på promenaderna i stan är hon kopplad då jag tycker hundar ska vara kopplade där och att jag tror hon skulle vilja hälsa på mötande!
I skogen eller grusvägarna på landet är hon alltid lös.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Sam släpptes lös första dagen han kom och har sedan dess koppel på sig när vi går ut och in från huset. Ibland har han koppel på sig på klubben också och alltid när vi cyklar (han latar sig annars). I övrigt är han alltid lös till vardags. Finns ingen mening med att ha koppel på den hunden.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

*kl* Min är i pricip alltid lös, kopplas när vi åker kollektivtrafik, är inne i centrala stan och dylika platser. Hemma i bostadsområdet, på jobbet, på landet mm är han lös, glömmer oxo ofta koppel om vi bara ska ut å rasta, på längre prommisar brukar jag dock komma ihåg det äv om jag mest har det i fickan...
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

kl

Jag har koppel på om vi går på vägen. Annars är hon lös i skogen och på gårdarna.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Bor nära skogen och har i princip alltid hundarna lösa, kallar in dem vid möte men kopplar dem inte utan de får sitta fint tills mötet har passerat (detta gör jag mest för att vara övertydlig med att jag har koll på mina hundar så att ingen ska bli rädd, ha synpunkter på att de är lösa osv).

Går jag vid sidan av en bilväg är det koppel som gäller, en olycka händer så lätt...
Även om jag litar på dem kan det trotts allt hända att de blir skrämda för något o fara ut i vägen.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

KL:
Min går nästan alltid lös. Hon har endast koppel på när vi går i stan (ytterst sällan) och till och från på klubben när vi tränar lydnad.
Vi har också en stor trädgård där hon är lös hela tiden.
När hon cyklar är hon faktiskt också lös, tycker att det fungerar bäst så.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Jag har nästan alltid Scoody lös för hon är väldigt uppmärksam på mig. Hon är lös i stallet och på våra promenader hemma men om vi är väldigt nära stora och hårt trafikerade gator har jag henne kopplad.
Vår andra hund Hugo är aldrig lös för han jagar allt och smiter om han får chansen och det vill man ju inte direkt.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

kl

Hur gör ni vid snäva svängar på ett skogsspår eller liknande, där det är dålig sikt?
Jag brukar säga åt hunden att stanna (stå kvar) så jag kommer ikapp och ser att ingen är där.
Fick dock dåligt samvete idag när hunden racar runt, jag säger stanna (och han stannar) i svängen men hinner göra en joggare överrumplad. Jättenöjd med hur hunden betedde sig och han sprang inte fram men joggaren blev rädd (då han dök upp så plötsligt, inte av hunden i sig). Kallade in hunden och bad om ursäkt, sen fortsatte vi.
Man får väl kanske börja ha hunden fot eller vänta längre bort i fortsättningen.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Lös dagligen, kopplad när det är mycket folk för att inte skrämma någon genom sin blotta existens eller om det är mycket trafik. Lös alltid på landet utom vid skogspromenader på vår/sommar. Hon är inte 100 viltren och denna sommar har hon fått för lite motion för att jag ska lita på henne och att mitt "stopp" funkar och jag vill inte riskera att hon drar på djur med ungar.

Ska vi runda hörn, det är dålig sikt mm kallar jag in för att hinna få koll. Jag vill inte skrämma någon eller få en obehaglig överraskning själv.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Dagligen
När vi är på sommarstället är hon lös på gården hela dagarna och i stort sett på varanda promenad, hemma i stan blir det promenader då hon går lös, dock inte hela tiden pga vägar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 174
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 696
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Vänder mig till er för lite tips och råd :) Har en hund på fem år som är av den lite nervösa typen. Under "spökåldern" hade han en del...
Svar
3
· Visningar
696
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 780
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp