Hur mycket har ni hunden lös???

Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

kl

Hur gör ni vid snäva svängar på ett skogsspår eller liknande, där det är dålig sikt?
Jag brukar säga åt hunden att stanna (stå kvar) så jag kommer ikapp och ser att ingen är där.

Gör likadant, de får stanna o vänta in mig :)
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

*KL*

Visst är det underbart att man kan ha sina hundar lösa :banana:

Men förstår inte riktigt varför folk reagerar som dom gör när man kommer med en Basset Hound lös :confused:, är det verkligen så ovanligt?????
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Hunden är är sällan så långt bort, så svängar och krökar i vägen är inget problem. Om man skulle trava iväg så visslar jag bara så kommer han tillbaka. I regel befinner han sig runt fötterna på mig och kollar ifall jag tänker kasta en boll eller pinne.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

halvt kl

Lär in ett bakom kommando, jag använder det dagligen, mkt praktiskt!

Två av tre går lösa till 95% av tiden.
Kallar in och håller i halsbanden vid alla möten, alt. ber dem gå brevid om det är någon av grannarna som vi möter ofta.

Just nu har den yngsta koppelvila, bah, dötrist.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Hunden är är sällan så långt bort, så svängar och krökar i vägen är inget problem. Om man skulle trava iväg så visslar jag bara så kommer han tillbaka. I regel befinner han sig runt fötterna på mig och kollar ifall jag tänker kasta en boll eller pinne.

Ja, det är svårt att tappa bort en schäfer...
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Smart!

Eh... hur lär man in sånt?

Sigge är inte långt bort från mig heller. Men att jag är i närheten hjälper inte om svängen också är i närheten :p
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Troligtvis skulle jag få spader. Dock vill jag dementera att rasen är avlad till att lyda, för det ska fan veta att de inte jämt gör, däremot har de stor förighet och vill ofta samarbeta.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Troligtvis skulle jag få spader. Dock vill jag dementera att rasen är avlad till att lyda, för det ska fan veta att de inte jämt gör, däremot har de stor förighet och vill ofta samarbeta.

Att de är avlade till att vara lydiga innebär knappast att de utan påverkan lyder i alla lägen.
Men nog är de avlade till att lyda alltid. De har ett naturligt intresse av att vara följsamma.

En understimulerad schäfer däremot är ett jävla helvete. :D
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Konstigt att så många trådar handlar om schäfrar som gör utfall på promenader och drar i kopplet, eftersom de är avlade att lyda menar jag?
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

köpte min hund som ca 16 månader gammal. Mitt bästa råd jag fått är att alltid lita på hunden. Jag började honom lös nästan med en gång, främst i skogen. han är väldigt l7yhörd och bryr sig inte om andra hundar eller människor, kommer (oftast!) när jag ropar om han itne hittat något mer spännande att lukta på och jag går med honom lös nästan hela tiden. Dock aldrig där det finns mycket bilar! Tycker det är viktigt för en hund (om man har möjlighet till det) att den får springa lös så mycket som möjligt. En hund som rymmer kan man ju alltid släppa lös i inhägnad, finns stora "hundhagar" i olika delar av sverige. Njuter av att se min hund fara runt i glädjevarv ute i naturen!
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

I olika delar av Sverige ja - menar du att man ska åka land och rike runt varje vecka för att kunna släppa hunden? Just nu bor jag i en stad där det finns 3 olika hundrastgårdar. På söndag drar flyttlasset till en stad som har noll :crazy:. Två timmars resväg mellan.

Så, hon kommer gott få finna sig i långlina när vi går i skog och dyl, tills inkallningen sitter. Om den nånsin kommer att sitta. Jag vet folk som släpper sina hundar och sedan märker att de sticker iväg på nått spår, utan att göra något åt saken - att riskera annat djurliv på det sättet har jag noll förståelse för.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

99%. I löptider kan hända att vi binder honom på tomten, för han är van att gå över till grannarna och det är inte poppis om tikarna är på det humöret. :angel: Men oftast försöker vi ha koll på honom bara. Sen kopplar vi på platset där det är ett krav - vilket är väldigt få platser eg. Vi var i Hagaparken i början på sommarn tex, då var han kopplad under själva promenade, annars var han lös. Eller om vi går på marknad = trångt, mycket folk, mycket hundar. Av respekt för andra har vi honom då i koppel. Går på ett par marknader/sommar så det är inte jätteofta.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

köpte min hund som ca 16 månader gammal. Mitt bästa råd jag fått är att alltid lita på hunden. Jag började honom lös nästan med en gång, främst i skogen. han är väldigt l7yhörd och bryr sig inte om andra hundar eller människor, kommer (oftast!) när jag ropar om han itne hittat något mer spännande att lukta på och jag går med honom lös nästan hela tiden. Dock aldrig där det finns mycket bilar! Tycker det är viktigt för en hund (om man har möjlighet till det) att den får springa lös så mycket som möjligt. En hund som rymmer kan man ju alltid släppa lös i inhägnad, finns stora "hundhagar" i olika delar av sverige. Njuter av att se min hund fara runt i glädjevarv ute i naturen!

Jag njuter av det jag med, men det innebär inte alltid att det går.

3 av 4 hundar har jag haft en jättebra inkallning på. När vi bodde på landet så såg knappt hundarna koppel på flera år och även när vi bodde i stan så var de lösa varje dag.

Men inte den tredje då han är helt fixerad av andra hundar, han *måste* kolla in dom. Det går inte att ha en hund lös som rusar fram till andra hundar även om han inte är dum - han vill bara kolla av dom. Tro mig jag över inkallning (under kontrollerade former) men vi är inte mycket närmare en ovillkorlig inkallning nu än för ett år sedan.

Incidenten där rottisen var inblandad hade egentligen inget med hans inkallning att göra, men man har ett ökat ansvar med en hund som visat att han faktiskt kan vilja bita en annan hund.

Jag skulle aldrig vara så respektlös mot min omgivning elelr mina hundar så att jag går med en hund lös som "oftast" kommer. Ska de vara lösa så ska det vara minst 99 av 100 gånger de kommer.
Den nittionionde gången kan vara den gång det händer något förfärligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

kl

Hur gör ni vid snäva svängar på ett skogsspår eller liknande, där det är dålig sikt?
Jag brukar säga åt hunden att stanna (stå kvar) så jag kommer ikapp och ser att ingen är där.
Fick dock dåligt samvete idag när hunden racar runt, jag säger stanna (och han stannar) i svängen men hinner göra en joggare överrumplad. Jättenöjd med hur hunden betedde sig och han sprang inte fram men joggaren blev rädd (då han dök upp så plötsligt, inte av hunden i sig). Kallade in hunden och bad om ursäkt, sen fortsatte vi.
Man får väl kanske börja ha hunden fot eller vänta längre bort i fortsättningen.

Jag låter honom gå som han vill men brukar kalla in honom om han försvinner utom synhåll för mig när jag är i skogar eller längs stigar/vägar där jag vet att det vistas mkt folk. Oftast håller han sig synlig själv dock.

Han får gå före upp på krön osv som jag inte kan se över/förbi, och han får även försvinna utom synhåll då om jag är nära. Om någon kommer på andra sidan krönet så ser jag ju det på hunden och då kallar jag in honom.

En gång mötte han en rottweier vid ett sånt krön i skogen. Jag såg ingen hunden men visste precis vem det var för min hund skyndade tillbaka till mig med ett gny. Han har blivit påhoppad av den hunden tidigare och blir osäker när vi stöter på dem. Annars brukar han bara stanna när han ser ngn, lyfta svansen, spetsa blicken och invänta signal. Är det bara en människa som kommer så signalerar han inte lika skarpt. Så jag vet alltid vad som finns på andra sidan innan jag hinner dit själv.

Det gäller ju att sammarbeta och vara uppmärksamma på varann när man promenerar tillsammans. Att bibehålla kontakten och skicka information till varandra. Då är det ju faktiskt en tillgång att vara två, och promenaden blir roligare och mer intressant för båda. :) Jag som har en aktiv hund får ju även en nöjd hund efter som att han mår bra av att arbeta och ha en uppgift att utföra.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Min är lös dagligen - i någon form.
Där jag bor under arbetet brukar det bli inhägnat. dvs tom hage för får eller kreatur. Kan bli dagar med enbart koppelpromenader men då får han rejsa i trädgården istället:p

Men vi åker ut på landet all ledig tid - där är han uppväxt och gick utan koppel till 10månaders ålder. Och där går han lös i skog och mark.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Sam är lös 99% av tiden. Sitter fast när jag klipper gräset (han försöker döda gräsklipparen) och om vi är ute bland folk, vilket händer väldigt sällan.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

mina går alltid lösa, bor på landet. Äger inte ens koppel till allihopa:o

Men åker vi bort någonstans så är det koppel (grimskaft) som gäller om de inte kan vara lösa.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Nästan alltid förutom på vägar och i stan.
Hon är en riktig gårdshund. Molly är en Flatcoated retriver
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

hund 1 finsklapphunds hane 10 år: går aldrig lös elr jo 2 -3 veckor om året när vi är i stugan mitt i ingenstans typ 1 mil till närmaste granne. (han lysna jätte bra i koppel men så fort den åker av är det hopplöst han lysnar första minuten sen säger det klick i hjärnan o han är borta.. förutom i stugan d han inte har nånstans o springa då..

hund 2 finsklapphuns hane 4 år: går lös sällan ibland när vi är längre ute i skogen o är säkra på inte få något möte(lite agresiv mot andra undar :grin:)

hund 3 finsklapphund hane 4 år: går lös vid promenad och när jag är på gården. och kan ropa på han ibland.

hund 4 finsklapphuns tik 8 år: går alltid lös förutom inne på stan tex för då skulle vi inte komma nå vart hon lägger sig på rygg framför varje människa hon ser :love: (inte als underlägsen o människo älskare:angel:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 696
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Vänder mig till er för lite tips och råd :) Har en hund på fem år som är av den lite nervösa typen. Under "spökåldern" hade han en del...
Svar
3
· Visningar
696
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 780
Senast: paradiset
·
Övr. Hund I lägenhetshuset jag bor i nu är det ett par som har sina två hundar lösa ute på tomten som hör till lägenheterna. Det är ett litet...
Svar
9
· Visningar
1 293
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp