Hur mycket har ni hunden lös???

Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Jag kan inte släppa min hund lös överallt då jag inte litar till 100 på hennes inkallning i alla miljöer och vi bor tyvärr inte mitt ute på landet. Men hon är oftast lös varje dag så att hon ska få sträcka ut och springa av sig energi. Hur mycket det blir varierar dock beroende på runda, ibland får hon vara lös i någon timme och ibland kanske bara 5 minuter.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

KL

Min schäferkille är lös ca 4-5 timmar per dag och då är vi i stallet.
annars går han i koppel av de skälet att det känns respectlöst att ha hunden lös.. man vet aldrig va de kan få för sig :D
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Mina 2 tjejer går lösa så fort det passar sig.
Skogen då huden får vara lös enligt lag.
På vintern på promenaden, Då är inte det så mycke sommar gäster ute o går.
På vår tomt alltid . Har bra staket
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

De två små är lösa så ofta det bara går, den stora bara när det är bra hägnat annars i långlina på skogspromenaderna.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Jag har mina lösa så ofta som möjligt men det är svårt att ha dom lösa i området mer än på morgonen (vid halvsex), eftersom folk ofta har reservationer mot schäfrar. Men jag rider två dagar i veckan, då är dom med och går långprommis varje dag och då finns det tillfällen att släppa dom:)
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Min hund går mestadels lös förutom vid vägar.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Min whippet (3 år) går lös i princip mest hela tiden. Har har inte mycket intresse av att gå fram till andra hundar eller människor, utan tyr sig till mig och lyssnar när jag kallar in honom.

I bland om det är mer folk brukar han få vara kopplad mest för träning men också "utifall" att han skulle få för sig att springa fram till någon.

I stallet är han alltid lös, stosar runt mest hela tiden. Jagar lite katt och betar gräs:D De som äger stallet kallar honom för hemlige hunden,haha...mest för att han smyger runt och kan dyka upp på alla möjliga ställen!!

Ute på föräldrarna gård är han alltid lös därmed. Lämnar aldrig gården.

Så skönt att kunna ha honom lös, och han behöver verkligen få springa av sig all energi när han är ute, vinthund som han är:angel:
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Oj.."vad är ett koppel?"...:o

För att svara på frågan har jag mina hundar lösa 95 procent av tiden..:)
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Så fort jag får chansen! Har honom dock aldrig lös nära trafikerade vägar, då åker kopplet på. Hemma hos mina svärföräldrar är han lös på deras gård och springer omkring och lallar medan vi tvåbeningar sitter inne och dricker kaffe, han är en exemparisk gårdshund som aldrig lämnar tomten.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Så hur är det med er alla Bukefolk här inne på hund.......hur mycket har ni hunden/hundarna lösa ?

Han är lös på inhängnat område och när han jagar. Häromdagen var han lös i byn, inget kul! :crazy:

Han är en 7-årig Tysk Jaktterrier.

/Timsetim
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Jag njuter av det jag med, men det innebär inte alltid att det går.

3 av 4 hundar har jag haft en jättebra inkallning på. När vi bodde på landet så såg knappt hundarna koppel på flera år och även när vi bodde i stan så var de lösa varje dag.

Men inte den tredje då han är helt fixerad av andra hundar, han *måste* kolla in dom. Det går inte att ha en hund lös som rusar fram till andra hundar även om han inte är dum - han vill bara kolla av dom. Tro mig jag över inkallning (under kontrollerade former) men vi är inte mycket närmare en ovillkorlig inkallning nu än för ett år sedan.


Jag skulle aldrig vara så respektlös mot min omgivning elelr mina hundar så att jag går med en hund lös som "oftast" kommer. Ska de vara lösa så ska det vara minst 99 av 100 gånger de kommer.
Den nittionionde gången kan vara den gång det händer något förfärligt.

Precis så här har jag det också. Det blir långlina.
Hon måste fram till andra hundar. Är hur snäll som helst och leka vill hon.
Hon har också en dålig koll på om den andra hunden verkligen vill leka och kan vara lite envis fast hon får en tillsägelse att "jag vill inte leka med dig"
Då blir det kottar i öronen och nada inkallning.
Är vi ensammma i skogen så funkar det hyfsat. Då brukar jag gömma mig och hon letar som en dåre efter mig för hon vill egentligen inte lämnas utan matte i skogen, men även där så litar jag inte på henne.
Skulle akdrig ha henne lös under perioden mars-aug då man inte får ha hundarna lösa.
Kommer ihåg i slutet på februari då hon drog rakt ut på åkern i en halvmeter lera för att jaga fåglar inte kul. Hon hann se dom men inte jag. Man får vara på helspänn hela tiden.
Har henne lös i ridhuset där hon får springa fritt och tränar då inkallning också. Avundas alla som kan ha hunden lös och den kommer på sekunden.
Nu har hon inte varit lös ute sen 24 april då vi började en allergiutredning och sen har det varit löp.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Mina är lösa så gott som dagligen, det märks hur mycket det uppskattas! =)
Jag bor i en liten stad (falköping ;)) med nära till bra rundor som inte är trafikerade eller väldigt sällan trafikerade, så det fungerar jättebra!

Har haft lillan(som bor hos mig jämt, stora hunden delar jag och mamma på) lös under hela hennes uppväxt nästan dagligen så det är ingen stor grej för henne, numera funkar det att gå hela promenader genom bostadsområden, förbi människor och att möta cyklister och bilar osv också helt lös, då tar jag bara upp henne vid sidan. Hon håller sig nära mig och uppför sig exemplariskt=) Går jag längs med stadstrafik går hon dock i koppel!
Och jag kopplar henne om vi möter en hund, jag är inte 100 på att hon inte skulle gå fram när man passerar nära även om det skulle vara i all vänlighet från hennes sida ;) .


När jag har båda hundarna är de lösa på lite mer avskiljda platser/vägar, men det är ändå oftast ca 50 % av promenaderna. Så skönt för dem att få busa och gå och nosa som de själva vill :)
Är vi på landet är de lösa hela tiden!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Försöker dagligen ( i skogen ). Övar hela tiden på detta och efter träning med långlina så håller han sig numera inom 15 -25 m håll dvs han hör mig och jag honom då hans metallbricka plingar mot plupparna på halsbandet. Som Jenka så stannar jag honom där jag ej har sikt samt signal och visar vägen vid vägskäl. Han kan väl ngn enstaka gång få för sig springa in för långt men då går jag bara. Har lärt honom en visselpipas signal som är till stor hjälp eftersom jag visslar så dåligt själv. Hundmöten går BRA mycket bättre sedan en hund bet honom ( ett litet sår ) i vild lek. Han är fortfarande trygg och leker fint med hundar men mestadels övar vi på att strunta i andra hundar och få godis istället. Han måste dock strunta lite mer i folk oxå. På gården och runtom har vi koppel då allt för många är hundrädda och min hund verkligen inte skulle lyssna på mig där. Får jag bakslag så är det långlina igen men har precis börjats läppa honom så får se hur det går. Dagens promenad var en fullträff hoppas det fortsätter så.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Vill gärna höra hur mycket ni har era hundar lösa??

Själv släppte jag Tilda lös första dagen som hon flyttade in hos mig, hon var då 5 1/2 månad.
Nuförtiden så går hon oftast lös, både på skogspromenader o i trädgården (utan inhägnad)
Tilda är en Basset Hound på lite drygt 7 månader och är väldigt "mammig" av sig.
Hon är väldigt lyhörd för vad jag vill och det räcker att jag säger stanna eller äppäppäpp, så tvärstannar hon och vänder.

Jag har alltid haft mina bassar lösa så fort tillfälle har funnits och dom har verkligen lyssnat .

När jag kommer gående på Bangatan här i Fkp och har Tilda lös och kopplet i näven så är det ett under att folk inte kör i diket, för dom tittar mer på oss än på vägen :D

Så hur är det med er alla Bukefolk här inne på hund.......hur mycket har ni hunden/hundarna lösa ?


Jag har mina hundar lösa minst en gång om dagen så de får springa av sig, och då får de vara lösa ca två timmar, antingen ute i skogen eller hemma på landet :)..
Då släpper vi ihop alla hundarna så de får leka och springa av sig, efter det sover dom gott;)..

Jag har alltid mina hundar i koppel där det är mycket folk och hundar..
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Jag har en schäfer tik på snart 2år och en Hollandse herdershound på 9månader. Har dom lösa alltid utom på tävlingar och utställningar då de står i tävlingsreglerna.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

När vi är hemma, hos våra föräldrar(svärföräldrar), hos syskon. ja nästan överallt är våra lösa. Blir nog 98% av tiden;)

Är vi ute och går så är de kopplade om vi går i stan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 169
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 696
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Vänder mig till er för lite tips och råd :) Har en hund på fem år som är av den lite nervösa typen. Under "spökåldern" hade han en del...
Svar
3
· Visningar
696
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 780
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp