Hur mycket har ni hunden lös???

pippilotta

Trådstartare
Vill gärna höra hur mycket ni har era hundar lösa??

Själv släppte jag Tilda lös första dagen som hon flyttade in hos mig, hon var då 5 1/2 månad.
Nuförtiden så går hon oftast lös, både på skogspromenader o i trädgården (utan inhägnad)
Tilda är en Basset Hound på lite drygt 7 månader och är väldigt "mammig" av sig.
Hon är väldigt lyhörd för vad jag vill och det räcker att jag säger stanna eller äppäppäpp, så tvärstannar hon och vänder.

Jag har alltid haft mina bassar lösa så fort tillfälle har funnits och dom har verkligen lyssnat .

När jag kommer gående på Bangatan här i Fkp och har Tilda lös och kopplet i näven så är det ett under att folk inte kör i diket, för dom tittar mer på oss än på vägen :D

Så hur är det med er alla Bukefolk här inne på hund.......hur mycket har ni hunden/hundarna lösa ?
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Hemma på gården går hon lös hela tiden. I sommarhuset har vi henne lös när hon är under uppsikt. På promenader går hon oftast lös förrutom när vi går i stan, då är det koppel som gäller.

Så ca 90 % av sin tid.

:laugh:
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Han går lös nästan jämt, alltid lös ute på gården och har inte ens med koppel på promenaderna (Skäms:o). Enda gången han har koppel på sig är när vi tävlar.;)

Norrbottenspets hane, 7½år.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Så länge det inte är inhägnat - i princip aldrig. Min snart 7-månader gamla boxervalp lider nämligen av grav selektiv hörsel, tycker bäst att hon klarar sig själv och jagar dessutom allt hon ser så länge det rör sig snabbt och kvickt.

:crazy:
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

hadde du frågat hur ofta mina hundar är kopplade så hadde jag sagt nästan aldrig.

kom på mig själv när vi var på semester i nord norge med hundarna och åkte till tromsö där vi skulle spankulera och titta på staden och vips så kom jag ju på att min frej som är 4,5 månader gammal aldrig varit kopplad, men det gick bra det oxå även om det inte var tänkt att han skulle vara kopplad första gånge i tromsö.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Zaga får vara lös när det passar.

I folktäta områden får hon ha koppel på sig av respekt för andra ( ex hundrädda )

Nästan varje dag åker vi till skogen och där är hon lös :)
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Min går lös dagligen. Överallt där det finns ängar och gräsmattor så att man kan gå undan från gångvägar och så. Ibland om det inte är så mkt folk ute går hon lös även på gångvägar som inte är nära bilvägar, men kopplas vid möte.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Ungefär varannan, var tredje dag.
De är enbart lösa i inhägnade områden eller på ställen där det inte är nära till trafik och finns ont om ev jaktbyten.
Innan jag fick hem unghunden hade jag gamlingen lös varje dag. Så fort vi gick någonstans där det inte fanns ev bytesdjur hade jag henne lös (dvs, även på små vägar och sådant). Unghunden är så vild att det inte riktigt fungerar, och att ha ena i koppel och andra lös är jobbigt.
Gamlingen lyssnar alltid - om inget finns att jaga.
Unghunden lyssnar när hon inte har något bättre för sig... :grin: Man kan få något bättre inkallning genom att ha leksak och vi tränar för fullt, men tja...

Jag känner inte direkt något större behov av att ha hundarna lösa "hela tiden" eller "var som helst". Eftersom jag vet att de har så stark jaktlust som de har så kan jag vara mer avslappnad om de är i koppel än vad jag någonsin kan vara om de går lösa. Eftersom ingen av dem drar minsta lilla i koppel är det inte heller speciellt jobbigt att ha koppel på dem...
Men intressant tråd. Jag funderade på att starta en liknande senast igår :p
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

bor i typisk villa/radhus-område och här hemma på promenaderna får hon oftast vara kopplad, dels för andras skull och dels för min egen, hundarna häromkring är inte riktigt my cup of tea. beror lite på när man går också, på helgkvällarna och mornarna är det bara jag som är vaken när vi går första resp sista rundan så då är hon lös, hon håller sig nära mig.
i stallet är hon alltid lös, där tillbringar vi ändå störst del av våran tid. hon springer fritt och har sin flock, skulle jag behöva veta vart jag har henne kan hon ligga i en box ett tag. hon följer med på promenader med hästen och är min mamma med rider jag och mamma + hunden går med och då är hon också lös.
hon funkar bäst lös faktiskt och hemmapromenaderna är ju inte hennes huvudsakliga aktivitet så då får hon gå kopplad.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Mina hundar 10 och 4,5 år går alltid lösa, vi bor i stan och dom är klockrena båda två.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Varje dag i skogen är de lösa. Sen är det lite beronde på vart vi går promenaderna. Går vi inne i byn så är de kopplade.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Sigge är lös dagligen. Han är mest kopplad när folk eller hundar är i vår direkta närhet (inom sådant avstånd att han ska vara intresserad av dem) eller när vi går längs en bilväg eller kohage.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

De går kopplade på kvällarna eftersom de gärna bär på igelkottar annars, jag tycker det är ganska tråkigt :angel:

Men annars har jag dem lösa varje dag, kopplade bland mycket folk av hänsyn till andra, men annars lösa.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Vid minst ett tillfälle per dag så får alla tre vara okopplade och den yngsta (snart 9 mån) är bara kopplad om vi ska gå långpromenader.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Sigge och jag har precis varit ute en runda. Lös och lyssnade på alla kommandon, inkl. gick fot förbi husse som var på väg hem från jobbet :) (tror inte han insåg att det var husse men det var meningen). Det finns hopp, snart kanske han kan bete sig vettigt när vi går förbi andra människor :)
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Vi bor på krälavstånd från ett stort grönområde och jag brukar gå dit en gång om dagen och släppa honom (givet att vi är ensamma) så han får springa av sig. Skogspromenader inträffar något mer sällan, men han brukar få gå lös, dock får han inte rejsa lika mycket.
 
Sv: Hur mycket har ni hunden lös???

Ibland om det inte är så mkt folk ute går hon lös även på gångvägar som inte är nära bilvägar, men kopplas vid möte.

kopplar du hunden vid alla möten, eller han du kalla in hunden ha honom vid sidan och huden får gå vidare lös när mötet passerat :confused:

// vickis som är nyfiken och bara ibland bo i stan med en massa gång vägar och en massa spännande möten :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 184
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 696
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Vänder mig till er för lite tips och råd :) Har en hund på fem år som är av den lite nervösa typen. Under "spökåldern" hade han en del...
Svar
3
· Visningar
696
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 780
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp