Hur mycket hinner ni med?

Jag hann mer förr när jag hade mycket att göra.
Nu tycker jag att jag har fullt upp med att träna 1-3 ggr/vecka, träffa killen jag dejtar, trädda vänner, hålla iordning hemma, laga mat och allt annat. Är hemma från jobbet strax efter 17 och behöver vara i säng helst senast kl 22, men ändå har jag svårt att hinna ibland...
 
Jag jobbar också 8-17.
Mina veckot brukar se ut ungefär så här :
Måndag - jobbar och efter jobbet veckohandla.
Tisdag - jobb, åker hem och lagar mat, äter mellanmål åker och går på pass kl 19. Kommer hem äter, duschar och sen sova vid 22.
Onsdag - jobb, åker hem och gör iordning mat. Springer en tur. Äter, duschar, slänger in en tvätt i maskinen och sover.
Torsdag - jobb, pass på friskis direkt efter jobbet. Sen hem äta och allt det där.
Fredag - slutar kl 14. Städar, går på pass eller ger mig ut och springer.
Lördag (hemmahelg)- går på pass på förmiddagen. Eftermiddagen fri att träffa vänner om dom kan.
Söndag (hemmahelg) - tvättar, träffar vänner och går på pass på kvällen.
 
Jag tycker att jag hann mer när jag bodde i stan och inte hade några resvägar att tala om. Motion fick jag genom att gå dit jag skulle. De flesta vännerna bodde i samma stadsdel så man kunde ses med kort varsel. Och så bodde jag mycket mindre så det blev aldrig lika stökigt.
 
Alltså ni hästtjejer, jag fattar inte att ni orkar! Hur hinner du umgås med vänner?
Jag umgås inte med vänner på det sättet, slutade med hänget i 20 årsåldern.
Träffar vänner på middag/fest då och då.
Annars umgås jag bara med vänner med samma intresse, dvs vi tränar hund ihop, rider ihop eller går promenad eller gym.
 
Jag träffar inte vänner två kvällar i veckan, men jag hinner ägna mig åt mina hundar, träna 8-10 timmar per vecka, laga mat, städa, läsa böcker, tvätta och åka på hundaktiviteter. Jag tror nog bara att jag "gör" grejerna utan att tänka så mycket på det, sedan är dagen slut. Ungefär så. :D
 
Känner förövrigt igen mycket i din lista @niphredil
Jag jobbar också kontorstider men med flextid. Jobbar in vissa kvällar och går tidigare vissa dagar. Det underlättar sjukt mycket för mig att jag bor nära mitt jobb (380 m :D ), har flera matbutiker inom 200 meter varav den enas öppettider är 7-23 alla dagar, att gymmet är inom 10 min cykling och att de flesta vännerna bor nära.

Små knep som jag brukar ta till:
- Luncha med vänner så får man in mer vardagsumgänge
- Handla på väg hem från jobbet/från gymmet/från middagen med vännerna.
- Kombinera tvättid med matlagning/städning/egentid/läsning
- Kom upp i hyfsad tid på helgmornarna så hinner man med en del grejer innan man har kompishäng inplanerat (jag gör alltid min grönsakstorghandel på lördag förmiddagar såvida jag inte är bortrest)
- Matlådor/snabba måltider i kyl och frys!
- Flextid halleluja.
- Kombinera träning/tvätt direkt efter jobb så kan du hänga med kompisar efter det ändå (typ medan tvätten torkar men du har kört maskinerna klara).
 
Jag hinner nog egentligen mycket mer än vad jag gör, men jag orkar inte. Jag är så himla trött helt tiden tycker jag och av den anledningen har jag sagt upp mig från mitt jobb.
 
Jag jobbar heltid och har sammanlagt 1h till och från jobbet. Hund och tränar 4-7 dagar vecka.

Det blir väl lite efter vad som är viktigast för en själv och prioritera efter det. Sömn skulle jag inte kunna prioritera bort.
Många saker går ju att göra samtidigt ex. kompisdejter som går ut på att promenera i skogen med hundar. Eller träna och rasta hund samtidigt.
Tvätt brukar jag planera så att jag slänger in alla långa tvättar på ex en timme samtidigt och sedan sticker jag iväg och tränar emellan. Kommer tillbaka direkt efter och fixar med tvätt, ofta slänger i nya maskiner innan jag går in och duschar.
Storkok för att slippa laga mat och inga långkok.
 
Sen har jag insett att de där "magiska" människorna ofta har lyxen av ett rätt litet sömnbehov. Som en människa som behöver åtta, gärna nio, timmars sömn så kommer jag aldrig komma ikapp de som klarar sig med fem. Det går helt enkelt inte ihop. Hur orättvist det än känns.

Nu har ju jag barn så jag kanske inte får svara men just sömnbehovet är en stor "bov" i det hela. Jag snittar 5-6 timmar per natt (oftast mellan 00-05.30) och sover klart mindre än så i perioder. Det gör såklart att mina kvällar blir längre än för någon som måste lägga sig vid 22.
 
Jag jobbar heltid och har sammanlagt 1h till och från jobbet. Hund och tränar 4-7 dagar vecka.

Det blir väl lite efter vad som är viktigast för en själv och prioritera efter det. Sömn skulle jag inte kunna prioritera bort.
Många saker går ju att göra samtidigt ex. kompisdejter som går ut på att promenera i skogen med hundar. Eller träna och rasta hund samtidigt.
Tvätt brukar jag planera så att jag slänger in alla långa tvättar på ex en timme samtidigt och sedan sticker jag iväg och tränar emellan. Kommer tillbaka direkt efter och fixar med tvätt, ofta slänger i nya maskiner innan jag går in och duschar.
Storkok för att slippa laga mat och inga långkok.

Långkok är ju guld men kräver nästan en croc-pot så man slipper vakta.
 
@VLMF Jättetack för dina svar, det gav mig en del att tänka på! Jag har också flextid men som sagt så stjäl mina fredagar den rätt ordentligt eftersom jag måste med en väldigt tidig flight. Jag kör på matleveranser hem för att spara tid och kommer börja göra många matlådor att ha frysen - de helgerna jag är i stan kan jag ju lätt lägga en söndag på det liksom.

@Araminta Farsin är planen att jag ska kombinera med min sena jobbkväll, så att jag kan slå ihop dem. Annars går ingenting att slå ihop, mest pga logistik.

Alla: Jag är jätteintresserad av att höra andras lösningar :). Vi behöver inte gräva specifikt i min situation, där tror jag mest att jag måste acceptera att jag inte kan hinna med allting helt enkelt.
 
Jag hinner nog egentligen mycket mer än vad jag gör, men jag orkar inte. Jag är så himla trött helt tiden tycker jag och av den anledningen har jag sagt upp mig från mitt jobb.
Gud, jag förstår dig. Så där känner jag mig också i perioder. Jag har så jävla mycket att göra jämt och jag är så less på att inte hinna med. Jag ska börja träna för att hantera min stress liksom men istället blir det ett stressmoment att klämma in det. Känner ALLTID att jag behöver semester typ.
 
Obs - barnfria människor alltså :). Ni som har barn har magiska krafter och verkar göra mer på en dag än vad jag gör på en vecka :p.

Jag jobbar heltid, kontorstider, och har inga barn och ingen direkt hobby. Min tanke är att börja träna två dagar i veckan vilket ju borde vara fullkomligt görligt med tanke på mina förutsättningar. Ändå blir jag helt stressad när jag försöker planera hur mina veckor ska fungera. Min fråga är: Hur mycket hinner folk vanligtvis med när de jobbar heltid? Hur kan alla andra hinna göra så väldigt mycket medan jag inte hinner med nånting alls?

Mitt liv ser typ ut såhär:
* Jobbar kontorstider men kommer att arbeta sent en dag per vecka ungefär.
* Åker utomlands minst en helg per månad, ibland två eller tre.
* Ska läsa farsi en kväll i veckan.
* Vill hinna umgås med vänner minst två kvällar/dagar per vecka.
* Vill kunna träna två gånger i veckan.
* Har tidigare varit volontär en kväll per vecka - kommer förmodligen att hoppa av det.

Dessutom behöver jag åtminstone en dag per vecka, helst två!, där jag kan göra ingenting - dvs en dag då jag kan tvätta, ta emot matleverans, slappa framför TV:n.

Varför känns det som att mitt schema blir så överfullt att jag inte hinner med nåt? Hur mycket hinner ni med?

För det första tycker jag att du ska ha cred för att du prioriterar att faktiskt ta det lugnt och göra ingenting!
Men, det verkar som om det försvinner mycket tid någonstans? Med ett vanligt konstorsjobb borde det ju gå att hinna träna och träffa vänner under samma kväll tex?
 
@Bison Antar att det underlättar också att du inte behöver sova på nätterna utan kan nyttja dem för att få saker gjorda?
 
Men, det verkar som om det försvinner mycket tid någonstans? Med ett vanligt konstorsjobb borde det ju gå att hinna träna och träffa vänner under samma kväll tex?
Nej, inte alls. Det beror ju såklart på var man bor, var ens vänner bor och vad man tränar.

Jag vill inte skriva ut mitt liv i detalj men nej, jag kan inte träna och träffa vänner på en och samma kväll. Det går inte ihop helt enkelt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
709
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 384
Senast: Jahaja
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 721
Senast: Ramona
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 958
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp