Bukefalos 28 år!

Hur mycket hinner ni med?

Jag hinner ingenting. Jag har visserligen en dryg timme enkel väg till jobbet vilket äter upp mycket tid, men jag kan ju tycka att jag ändå borde ha tid att träna och träffa vänner. Istället åker jag hem, lagar mat, äter mat, fastnar framför teven och går och lägger mig. Återkommer bara hela tiden till att det inte kan vara meningen att alla måsten ska ta upp så stor del av livet. Det gör mig provocerad!
Jag vill gärna umgås med vänner ett par gånger i veckan men slutar ofta med en gång varannan vecka, och då behöver jag ofta sluta tidigare från jobbet för att känna att jag hinner.
 
Nu har ju jag barn så jag kanske inte får svara men just sömnbehovet är en stor "bov" i det hela. Jag snittar 5-6 timmar per natt (oftast mellan 00-05.30) och sover klart mindre än så i perioder. Det gör såklart att mina kvällar blir längre än för någon som måste lägga sig vid 22.
Men känner du att du mår bra på att sova så lite?
 
@VLMF Jättetack för dina svar, det gav mig en del att tänka på! Jag har också flextid men som sagt så stjäl mina fredagar den rätt ordentligt eftersom jag måste med en väldigt tidig flight. Jag kör på matleveranser hem för att spara tid och kommer börja göra många matlådor att ha frysen - de helgerna jag är i stan kan jag ju lätt lägga en söndag på det liksom.

@Araminta Farsin är planen att jag ska kombinera med min sena jobbkväll, så att jag kan slå ihop dem. Annars går ingenting att slå ihop, mest pga logistik.

Alla: Jag är jätteintresserad av att höra andras lösningar :). Vi behöver inte gräva specifikt i min situation, där tror jag mest att jag måste acceptera att jag inte kan hinna med allting helt enkelt.
När jag läser det du vill göra låter det som 8-9 kvällar i veckan. Så då tror jag du måste fundera just på vad du kan göra samma dag alternativt vad du kan ta bort.
Sen kan man alltid fundera på om det finns andra sätt att göra saker tex laga storkok så man har matlådor hemma att värma istället för att laga mat varje dag. Diskmaskin och tvättmaskin i lägenheten istället för föreningens har sparat mkt tid för mig

Mitt problem är långa restider drygt 3 h per dag. Jag sparar mkt tid och energi på att jobba hemma en dag i veckan. Har också kontorstid men kan flexa lite. Så mig hjälper det att jobba sent någon dag för att kunna gå tidigare en annan dag. Träna gör jag helst med att ta lång lunch
 
Jag hinner ingenting. Jag har visserligen en dryg timme enkel väg till jobbet vilket äter upp mycket tid, men jag kan ju tycka att jag ändå borde ha tid att träna och träffa vänner. Istället åker jag hem, lagar mat, äter mat, fastnar framför teven och går och lägger mig. Återkommer bara hela tiden till att det inte kan vara meningen att alla måsten ska ta upp så stor del av livet. Det gör mig provocerad!
Jag vill gärna umgås med vänner ett par gånger i veckan men slutar ofta med en gång varannan vecka, och då behöver jag ofta sluta tidigare från jobbet för att känna att jag hinner.
Men är det att du inte hinner eller inte orkar?
 
Träffar vänner på middag/fest då och då.
Ja, och det funkar ju om man är nöjd med det. Jag vore det inte. Jag behöver träffa mina vänner, det är typ min största hobby. Träffa en kompis och äta middag eller dricka drinkar eller gå en långpromenad. Nån gång på nån fest då och då är ingenting för mig.
 
När jag läser det du vill göra låter det som 8-9 kvällar i veckan. Så då tror jag du måste fundera just på vad du kan göra samma dag alternativt vad du kan ta bort.
Jag vet. Du har helt rätt och det är också vad den här tråden har fått mig att inse.
Sen kan man alltid fundera på om det finns andra sätt att göra saker tex laga storkok så man har matlådor hemma att värma istället för att laga mat varje dag.
Japp, det ska jag börja med så fort jag är tillbaka :).
Diskmaskin och tvättmaskin i lägenheten istället för föreningens har sparat mkt tid för mig
Mm det vore suveränt och skulle spara en hel del tid men är tyvärr ogörligt.
 
Nej, inte alls. Det beror ju såklart på var man bor, var ens vänner bor och vad man tränar.

Jag vill inte skriva ut mitt liv i detalj men nej, jag kan inte träna och träffa vänner på en och samma kväll. Det går inte ihop helt enkelt.

Okej, då blir det ju knepigare om du bara kan göra en sak om dagen. Det var ju fler än 7 grejer du ville hinna...
 
Obs - barnfria människor alltså :). Ni som har barn har magiska krafter och verkar göra mer på en dag än vad jag gör på en vecka :p.

Jag jobbar heltid, kontorstider, och har inga barn och ingen direkt hobby. Min tanke är att börja träna två dagar i veckan vilket ju borde vara fullkomligt görligt med tanke på mina förutsättningar. Ändå blir jag helt stressad när jag försöker planera hur mina veckor ska fungera. Min fråga är: Hur mycket hinner folk vanligtvis med när de jobbar heltid? Hur kan alla andra hinna göra så väldigt mycket medan jag inte hinner med nånting alls?

Mitt liv ser typ ut såhär:
* Jobbar kontorstider men kommer att arbeta sent en dag per vecka ungefär.
* Åker utomlands minst en helg per månad, ibland två eller tre.
* Ska läsa farsi en kväll i veckan.
* Vill hinna umgås med vänner minst två kvällar/dagar per vecka.
* Vill kunna träna två gånger i veckan.
* Har tidigare varit volontär en kväll per vecka - kommer förmodligen att hoppa av det.

Dessutom behöver jag åtminstone en dag per vecka, helst två!, där jag kan göra ingenting - dvs en dag då jag kan tvätta, ta emot matleverans, slappa framför TV:n.

Varför känns det som att mitt schema blir så överfullt att jag inte hinner med nåt? Hur mycket hinner ni med?
Ser knivigt ut (har barn så jag får nog egentligen inte svara men kunde inte låta bli ändå).
Träna med vännerna en dag i veckan, umgås under tiden och fika efter? Då kan du slå ihop ett träningspass med ett umgängespass.

Sedan kan man träna på väg från jobbet och sedan åka direkt till en vän och äta upp hens middag :).

Man kan volontera varannan vecka och träna två gånger varannan.
 
Men är det att du inte hinner eller inte orkar?

Det är troligtvis en kombination, men jag förstår oftast inte var tiden tar vägen? När jag är färdig med att äta mat är klockan oftast redan 20-20.30 och då är det lite sent att påbörja något. Jag kan såklart träna direkt efter jobbet men det innebär ju ännu senare mat och egentligen tycker jag att jag redan äter försent för att jag ska må bra av det.
 
När jag läser det du vill göra låter det som 8-9 kvällar i veckan. Så då tror jag du måste fundera just på vad du kan göra samma dag alternativt vad du kan ta bort.
Eller snarare såhär, de veckor jag är borta hela helgen (vi pratar från fre em till sent sön kväll) så får jag helt enkelt dra ner på saker. Det är som det är. De veckorna jag är hemhemma hela veckan då kan jag hinna med mer.

Jag tror mitt problem blir att jag är borta tre dagar per vecka rätt ofta och försöker då pressa in mina sju dagar på fyra dagar. Och det funkar inte.
 
@As_Vegas Ja alltså, jag själv förstår ju att man kan göra mer än en sak om dagen så vore lösningen så lätt hade jag ju hittat den själv ;). Jag startade inte tråden så mycket för att bukefalister ska trolla fram en lösning åt mig utan mer för att höra hur andra gör, hur mycket andra hinner med. Få nån form av inspiration eller input i hur andras vardag ser ut. Därav frågorna om hur andra gör i min trådstart :).
 
Det är troligtvis en kombination, men jag förstår oftast inte var tiden tar vägen? När jag är färdig med att äta mat är klockan oftast redan 20-20.30 och då är det lite sent att påbörja något. Jag kan såklart träna direkt efter jobbet men det innebär ju ännu senare mat och egentligen tycker jag att jag redan äter försent för att jag ska må bra av det.

Om du lägger dig vid 22 så har du ju 1,5-2 timmar att göra något på? Jag ser det inte som försent att påbörja något...
 
Men känner du att du mår bra på att sova så lite?

Jag mår alldeles utmärkt. Hänger såklart också ihop med att jag somnar snabbt och sover med bra kvalité (mitt aktivitetsarmband mäter sömnen). Vaknar jag på natten är det en gång och jag går på toa och somnar om inom max tio minuter.
 
Obs - barnfria människor alltså :). Ni som har barn har magiska krafter och verkar göra mer på en dag än vad jag gör på en vecka :p.

Jag jobbar heltid, kontorstider, och har inga barn och ingen direkt hobby. Min tanke är att börja träna två dagar i veckan vilket ju borde vara fullkomligt görligt med tanke på mina förutsättningar. Ändå blir jag helt stressad när jag försöker planera hur mina veckor ska fungera. Min fråga är: Hur mycket hinner folk vanligtvis med när de jobbar heltid? Hur kan alla andra hinna göra så väldigt mycket medan jag inte hinner med nånting alls?

Mitt liv ser typ ut såhär:
* Jobbar kontorstider men kommer att arbeta sent en dag per vecka ungefär.
* Åker utomlands minst en helg per månad, ibland två eller tre.
* Ska läsa farsi en kväll i veckan.
* Vill hinna umgås med vänner minst två kvällar/dagar per vecka.
* Vill kunna träna två gånger i veckan.
* Har tidigare varit volontär en kväll per vecka - kommer förmodligen att hoppa av det.

Dessutom behöver jag åtminstone en dag per vecka, helst två!, där jag kan göra ingenting - dvs en dag då jag kan tvätta, ta emot matleverans, slappa framför TV:n.

Varför känns det som att mitt schema blir så överfullt att jag inte hinner med nåt? Hur mycket hinner ni med?

En månad har trettio kvällar. Du vill vara utomlands sex, läsa farsi fyra, träffa vänner åtta, jobba sent fyra, slappa sex, träna åtta och voluntära fyra. Summa fyrtio kvällar.

Så det finns väl en ganska enkel förklaring till varför du inte hinner?
 
@As_Vegas Ja alltså, jag själv förstår ju att man kan göra mer än en sak om dagen så vore lösningen så lätt hade jag ju hittat den själv ;). Jag startade inte tråden så mycket för att bukefalister ska trolla fram en lösning åt mig utan mer för att höra hur andra gör, hur mycket andra hinner med. Få nån form av inspiration eller input i hur andras vardag ser ut. Därav frågorna om hur andra gör i min trådstart :).

Jag har mött alldeles för många människor som inte förstår hur jag hinner och när man pratar så visar det sig att de liksom låser sig själva till att bara göra en sak om dagen trots att det finns tid till betydligt mer.

Jag har ojämna arbetstider och pluggar, i snitt lägger jag nog 60 timmar på de båda (olika fördelat under året). Tränar och träffar vänner 2-3 gånger i veckan, reser bort 1-2 helger i månaden.
Det viktigaste för att jag ska hinna skulle jag säga är:
- Laga mat och frysa in när man har tid. Helst 10-15 portioner åt gången. Målet är att laga mat en gång i veckan.
- Städa jämt. Tex är jag klar 5-15 minuter innan bussen går på morgonen så dammar eller torkar jag något. Allt plockas undan så fort det är använt.
- Göra ärenden på vägen och inte åka separat. Bunta ihop ett antal ärenden och få dem gjorda samtidigt.
- Umgås med vänner och få något gjort samtidigt, tex äta.
 
Jag har mött alldeles för många människor som inte förstår hur jag hinner och när man pratar så visar det sig att de liksom låser sig själva till att bara göra en sak om dagen trots att det finns tid till betydligt mer.
Jaha. Ja, vill du flytta mina vänner så de bor närmare mig eller köpa en bostad till mig närmare jobb etc så är du varmt välkommen att göra det.

Jag gör för övrigt inte "en sak" om dagen, jag gör typ fyrtio saker om dagen: äta, sova, laga mat, laga nåt som gått sönder/fixa nåt som behöver fixas, jobba, prata i telefon, duscha, åka till och från jobbet, facetima min man etc etc etc.
 
Det är troligtvis en kombination, men jag förstår oftast inte var tiden tar vägen? När jag är färdig med att äta mat är klockan oftast redan 20-20.30 och då är det lite sent att påbörja något. Jag kan såklart träna direkt efter jobbet men det innebär ju ännu senare mat och egentligen tycker jag att jag redan äter försent för att jag ska må bra av det.
Jag är hemma från jobbet oftast vid halv sju-sju. Mitt tips är att äta matlåda dvs spendera inte mkt tid på matlagning varje kväll.
Jag ser det som jag har två alternativ. Antingen genom göra ngt direkt efter jobbet. Då äter jag matlådan på jobbet innan jag går.
Eller göra ngt senare dvs som du säger vid åtta
 
Jag mår alldeles utmärkt. Hänger såklart också ihop med att jag somnar snabbt och sover med bra kvalité (mitt aktivitetsarmband mäter sömnen). Vaknar jag på natten är det en gång och jag går på toa och somnar om inom max tio minuter.
Det låter helt fantastiskt! Det där med bra sömnkvalité tror jag också är jätteviktigt. Får man inte djupsömn så är man körd.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
683
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 327
Senast: Jahaja
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 269
Senast: Ramona
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 743
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Allergivaccinering/immunisering. Era erfarenheter.
  • Linjeavel PRE
  • Hovlera

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp