Hur mycket hinner ni med?

• Kropp & Själ
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 197
  • Visningar Visningar 11 121
Jaha. Ja, vill du flytta mina vänner så de bor närmare mig eller köpa en bostad till mig närmare jobb etc så är du varmt välkommen att göra det.

Jag gör för övrigt inte "en sak" om dagen, jag gör typ fyrtio saker om dagen: äta, sova, laga mat, laga nåt som gått sönder/fixa nåt som behöver fixas, jobba, prata i telefon, duscha, åka till och från jobbet, facetima min man etc etc etc.

Nej nej! Nu missförstod du mig!

Du skrev:
"Ja alltså, jag själv förstår ju att man kan göra mer än en sak om dagen så vore lösningen så lätt hade jag ju hittat den själv"

Och jag menade bara att det inte är så uppenbart för alla att man kan göra mer än en sak om dagen. Därav att jag från första början föreslog att göra saker samtidigt...

@As_Vegas Tusen förlåt för spydigheten då! Jag missförstod! mea culpa etc!

Faktum är att jag satte mig ner och ritade upp ett schema och JO jag kan slå ihop i alla fall två grejer :D :bow:. Så nu har jag frigjort lite mer tid och genast ser det mer görligt ut.

Lösningen blir:
* inget volontärande (rätt givet, vill inte vara kvar som volontär inom en bransch jag själv arbetar inom)
* farsi + sen jobbkväll på samma dag, alt träna + jobba sent samma dag.
* de veckor jag åker utomlands: träning en dag bara, alt inget kompishäng den veckan (rimligt med tanke på att jag är hemma så få dagar de veckorna.
* använda min finfina friskvårdstimme som jag glömt bort!

Så heja heja det börjar falla på plats :banana:

@Bison Antar att det underlättar också att du inte behöver sova på nätterna utan kan nyttja dem för att få saker gjorda?

Jag föredrar dock att sova på nätterna :p
Det är rätt begränsat med saker som går att göra nattetid.
Men jag går gärna upp tidigt även fast jag är sjukt morgontrött. Varför sova om jag istället kan rida.
Sover mellan fyra och tio timmar beroende på hur jag jobbar.

Jag kan ju bidra med att jag typ inte gör särskilt mycket alls även om jag vill :D

En vanlig dag är jag ute med Svansson, lagar mat och läser. Alternativt är ute med Svansson, jobbar och läser. Thats it. Ofta träffar jag ju folk i samband med hundpromenad men förutom det så är det liksom vad jag klarar av.

När jag har lite extra energi över så åker jag och handlar, åker till biblioteket eller något annat lika exotiskt.

Sen underlättar ju vår tvättstuga enormt eftersom jag kan tvätta lite åt gången istället för att behöva tvätta allt samtidigt. men ja, jag gör inte så mycket mer egentligen.

@Araminta Farsin är planen att jag ska kombinera med min sena jobbkväll, så att jag kan slå ihop dem. Annars går ingenting att slå ihop, mest pga logistik.

Alla: Jag är jätteintresserad av att höra andras lösningar :). Vi behöver inte gräva specifikt i min situation, där tror jag mest att jag måste acceptera att jag inte kan hinna med allting helt enkelt.

Då får du åtminstone en kväll extra där! :up: Men jag vet, det är skitsvårt.

För egen del så pluggar jag så har en frihet som man inte har alls när man jobbar. Min höst ser t.ex. ut så här:
- Studier på 125%
- Jobbar 10-20%
- Kvällskurs på medborgarskolan
- Ridlektion en gång i veckan
- 1-2 föreningsuppdrag
- Träning 1-2 dagar i veckan

Det är en sysselsättningsgrad jag aldrig skulle orka med om allt vore jobb där man förväntas vara på plats ett visst antal timmar per dag. Nu går det då jag kan komma undan plugget på betydligt färre timmar än de 50 som procenten formellt innebär.

@Killaloe Det låter fantastiskt skönt tycker jag! Är det självvalt för din del eller har det att göra med tidigare sjukskrivning etc? (för vill verkligen inte säga "vad skönt!" om det är nåt du själv inte valt eller trivs med såklart).

Jag hade faktiskt en tanke att ta en vecka nån gång ibland där jag inte gör nånting. Typ inte bokar in nåt (är alltid uppbokad flera veckor i taget) och bara njuter av att jag bara kan åka hem och göra ingenting och slappa.

@Araminta Jädrar vad grejer du hinner med! Och ja, det är en himla frihet faktiskt när man pluggar så passa på att njuta :).

Obs - barnfria människor alltså :). Ni som har barn har magiska krafter och verkar göra mer på en dag än vad jag gör på en vecka :p.

Jag jobbar heltid, kontorstider, och har inga barn och ingen direkt hobby. Min tanke är att börja träna två dagar i veckan vilket ju borde vara fullkomligt görligt med tanke på mina förutsättningar. Ändå blir jag helt stressad när jag försöker planera hur mina veckor ska fungera. Min fråga är: Hur mycket hinner folk vanligtvis med när de jobbar heltid? Hur kan alla andra hinna göra så väldigt mycket medan jag inte hinner med nånting alls?

Mitt liv ser typ ut såhär:
* Jobbar kontorstider men kommer att arbeta sent en dag per vecka ungefär.
* Åker utomlands minst en helg per månad, ibland två eller tre.
* Ska läsa farsi en kväll i veckan.
* Vill hinna umgås med vänner minst två kvällar/dagar per vecka.
* Vill kunna träna två gånger i veckan.
* Har tidigare varit volontär en kväll per vecka - kommer förmodligen att hoppa av det.

Dessutom behöver jag åtminstone en dag per vecka, helst två!, där jag kan göra ingenting - dvs en dag då jag kan tvätta, ta emot matleverans, slappa framför TV:n.

Varför känns det som att mitt schema blir så överfullt att jag inte hinner med nåt? Hur mycket hinner ni med?
Ett fullspäckat schema från morgon till kväll nästan varje vardag är ohälsosamt stressande och gör i varje fall mig jättetrött. Inte på grund av aktiviteterna utan för att det inte finns tid och utrymme för spontanitet. Riktig fritid tycker jag är den tid då man inte gör någonting alls, eller får bestämma exakt vad man själv har lust att göra för stunden.

Men jag brukar ändå få in två eller tre träningspass i veckan, utan att vara hälsofreak eller träningsnarkoman. Antingen gympapass eller jogging, på lunchen eller efter jobbet. Personligen tror jag att man får bäst utbyte av träningen när man vaknat ordentligt och värmt upp kroppen i naturligt tempo så morgonträning är inget för mig.

Du skulle inte kunna låta något av dina pass vara träning som går att genomföra under dina weekend-resor? Typ jogging eller hemmayoga?

Perfekt är om man någon gång i veckan kan träna med en kompis, så man kan vara social samtidig. Eftersom jag har många vänner som jag träffat genom hundarna och hästarna, är det naturligt att träffas över en aktivitet som träning/ridning/promenad i stället för en kopp fika eller ett glas vin. Tidseffektivt!

@Killaloe Det låter fantastiskt skönt tycker jag! Är det självvalt för din del eller har det att göra med tidigare sjukskrivning etc? (för vill verkligen inte säga "vad skönt!" om det är nåt du själv inte valt eller trivs med såklart).

Jag hade faktiskt en tanke att ta en vecka nån gång ibland där jag inte gör nånting. Typ inte bokar in nåt (är alltid uppbokad flera veckor i taget) och bara njuter av att jag bara kan åka hem och göra ingenting och slappa.
Hm, det är lite svårt att säga vad som är vad faktiskt. Ibland väljer jag att inte göra så mycket som t.ex idag när jag inte jobbar men ändå "bara" har plockat björnbär med några vänner och ska spendera resten av kvällen med bok och slösurf. Men dagar när jag har jobbat/ska jobba eller dagen efter jag jobbat så är det nästan aldrig självvalt utan orken räcker liksom inte till.

Men jag ska inte klaga egentligen, det är skönt oftast att ändå kunna göra några grejer men inte behöva stressa. Sen är det en sorg också att inte kunna göra allt jag vill och som jag gjort tidigare med förenings-grejer, hästar och heltidsjobb, men äh i längden så vet jag ju att det är vettigast och bäst så jag tar det onda med det goda :D

Däremot så låter ju din tanke att faktiskt ha en obokad vecka någon gång ibland som en otroligt smart grej! Iaf om du känner att du har så mycket runt dig att du behöver en paus ibland. Det är ju viktigt med återhämtning också även om det kan se ut på olika sätt såklart :)

Jag jobbar heltid oftast mer, alltid 12h nattpass (vaken natt) och varannan helg.. Tränar 1h på gymmet på morgonen när jag slutat jobb, sen hem och sova, sover 5-6h sen drar jag ut till hästen när jag vaknat, ibland hinner jag vila 1-2h innan jag drar till jobb igen.. jag spelar fotboll 1-2ggr/v beroende på hur jag jobbar + match under sommaren, springer i skogen minst 1ggn/v, tränar med hästen varannan vecka och hästen vilar en dag/v.. bor ensam så sköter mat/städ/tvätt osv också (såklart.. :p)
Jag sparar lite tid på att storhandla, göra storkok när jag är ledig så att jag sen har matlådor färdigt, gör man käk som sköter sig själv kan man både tvätta och städa under tiden :up:
Vänner träffar jag lite då och då och på fotbollen, har en del vänner som bor långt bort och dem pratar jag desto mer med istället för att ses.. stallet är min "terapi" där tar jag det lugnt, umgås med pålle och myser:)
På min fritid kör jag hoj och tar hand om kroppen med kiropraktor och massage.. :D

@Liran Ja, jag förstår precis exakt vad du menar. Jag uppskattar inte att alltid ha saker inplanerade och ett av skälen till att jag inte vill ha flera saker på en och samma dag är att jag måste få tid till återkoppling också. Men tyvärr är det så att bokar jag inte sakerna ordentligt så blir det inte av, då slutar det med att jag äter eller vinar med vänner allt för ofta och inte får nåt annat gjort - inkl de förbannat tråkiga matlådorna jag borde vara duktig på att göra men alltid skjuter upp.

Angående mina helger utomlands så är de träningsmässigt inga problem, då hinner jag utan vidare med att träna. Jag kan antingen träna i hemmagymmet eller simma i poolen. I och med det kan jag ju de veckorna även skära ner på träningspass hemma, och bara träna en gång mån-tors (eller nåt).

Tack för din input! :)

@Killaloe Ah jag fattar. Låter himla klokt att du verkligen känner efter vad som passar dig och inte gör för mycket. Även om jag förstår att det kan kännas trist ibland.

Alltså jag för min del behöver dagar när jag bara gör absolut ingenting alls. Det är bland det bästa jag vet! Fick jag bestämma skulle varje vecka ha tio dagar istället, då skulle jag hinna med allt jag vill :D. Planen är att inte resa alltför mycket i höst och då blir det lättare; har jag helgerna också så blir det ju oceaner av tid till att träffa vänner och slappa och laga trista matlådor :).

Jag tycker också ofta att en del hinner så himla mycket. Men jag tror att en skillnad handlar om logistik och avstånd och sådant, medan en annan handlar om att en del personer blir mindre trötta av att ha programpunkter hela tiden än vad andra blir.

Själv KAN jag inte vara aktiv hela tiden. Jag måste få göra ingenting mellan varven.

Jag brukar trösta mig med att det väl är bättre att vilja mer än man hinner än mindre.

Just nu har jag glömt vad jag /inte/ brukar hinna för sommaren ändrar alltid hela vardagsrutinen. Idag är tredje "vanliga" dagen och jag är uppbenden av jobbet 06.00-20.00 ungefär pga ett ärende på annan ort. Jag kommer att träffa två vänner ikväll, men det är mest för att vi måste fixa en grej.

Förtroendetid på jobbet är min räddning annars, men du utnyttjar ju redan din flex. Jag fattar att du vill göra så. Min strategi är motsatt: jag använder den rörlighet som förtroendetiden ger till OLIKA saker, efter behov. Den får INTE bli en del av mitt "fasta schema" för vardagen.

Eller snarare såhär, de veckor jag är borta hela helgen (vi pratar från fre em till sent sön kväll) så får jag helt enkelt dra ner på saker. Det är som det är. De veckorna jag är hemhemma hela veckan då kan jag hinna med mer.

Jag tror mitt problem blir att jag är borta tre dagar per vecka rätt ofta och försöker då pressa in mina sju dagar på fyra dagar. Och det funkar inte.
Lämnar väl inte landet.. Men alla helger ifrån lägenheten är mer regel än undantag här också.
Min lösning gällande tvätt, då jag också använder föreningens tvättstuga var att köpa mer underkläder och basplagg.. Kan tvätta mer sällan och tar inte längre tid när jag sedan väl tvättar.
Matpåse har jag i min hjärna fått för mig tar för lång tid ;) visst jag slipper handla - men jag måste tragla mig igenom nya recept, med vad jag fått för mig en massa delmoment. Och som sagt inget storkok då!

Städning är bäst att dela upp. Typ torka av ytor ena stunden när andan faller på. Dammsuga när lite mer tid finns. Istället för att förstöra en hel kväll på städning.

Jag brukar trösta mig med att det väl är bättre att vilja mer än man hinner än mindre.
.

Ja, det är mycket deppigare att hinna mer än man vill. Håller helt med om att det känns bättre att vilja mycket mer än man hinner. Då får man dessutom förmånen att prioritera bland allt intressant man vill göra.

Jag är också en sån som behöver göra absolut ingenting ganska ofta, med komplett hjärnvila.

Lämnar väl inte landet.. Men alla helger ifrån lägenheten är mer regel än undantag här också.
Alltså jag vet inte om det bara är jag, men för mig gör det stor skillnad just att jag lämnar landet på helgerna. Jag blir ärligt talat himla trött av helgflängandet (därför ska jag försöka dra ner på det).

Städning tar minimalt med tid i min lilla lya och vid behov betalar jag för städningen :). Ska definitivt köpa mer underkläder dock, bra idé! :D :up:

Förtroendetid på jobbet är min räddning annars, men du utnyttjar ju redan din flex. Jag fattar att du vill göra så.
Ja, alltså jag avskyr att använda flexen så och har hittills inte behövt göra det. Nu har dock ena flygbolaget ställt in mina vanliga flight, en sen flight på fredagskvällen, och mitt enda direkta flyg går efter lunch. Det suger rent ut sagt. Antingen stressar jag hela jäkla fredagen för att hinna med allt jag behöver hinna med för att sena flexa ut tidigt och hinna med det tidiga flyget, eller så har jag en lugn, skönare dag men flyg med byte framför mig - och förlorar tid som bara går till att sitta på en jävla flygplats.

Jag avskyr att ha all min tid uppbokad och planerad och strukturerad, det är det värsta jag vet. Jag får ångest när flitiga bukefalister visar sina milimeterplanerade scheman som alltid verkar gå ut på att allt ska ta så lite tid som möjligt, vara så effektivt som möjligt och planerat in på minuten. Jag vill inte "hinna med" mina vänner på en lunch, jag vill umgås med dem i lugn och ro. Jag vill inte bara hinna hem och vända, jag vill hinna prata lite i telefon, fixa med min kaktus, äta lite choklad. Kort sagt: jag vill ha flera jävla dagar på min vecka :p.

Planering och prioritering.
Man minimerar tiden så mycket som möjligt för tråkgöra och optimerar för kulgöra.
Investera i snabba och smarta lösningar för att inte lägga tid i onödan på sånt.
Jag jobbar mer än heltid, har 3 hästar och 2 hundar, en man, kompisar och försöker träna 3-4 ggr i veckan och däremellan måste jag ha egentid för återhämtning och göra ingenting eftersom jag är sjuk också...
Allting går om man vill.

Man minimerar tiden så mycket som möjligt för tråkgöra och optimerar för kulgöra.
Investera i snabba och smarta lösningar för att inte lägga tid i onödan på sånt.
Vad ens betyder det här? :confused: Jag tycker inte att nåt av det jag lägger min tid på är "tråkgöra", förutom de där förbenade matlådorna. Och visst, jag skulle kunna äta ute varje dag och slippa göra dem men det känns som en ekonomisk uppoffring jag bara inte är villig att göra. I övrigt kan jag inte peka på nånting som känns "tråkigt" som jag kan skippa.

Får jag fråga förresten om du läst tråden alls?

Alltså jag vet inte om det bara är jag, men för mig gör det stor skillnad just att jag lämnar landet på helgerna. Jag blir ärligt talat himla trött av helgflängandet (därför ska jag försöka dra ner på det).

Städning tar minimalt med tid i min lilla lya och vid behov betalar jag för städningen :). Ska definitivt köpa mer underkläder dock, bra idé! :D :up:

Ja, alltså jag avskyr att använda flexen så och har hittills inte behövt göra det. Nu har dock ena flygbolaget ställt in mina vanliga flight, en sen flight på fredagskvällen, och mitt enda direkta flyg går efter lunch. Det suger rent ut sagt. Antingen stressar jag hela jäkla fredagen för att hinna med allt jag behöver hinna med för att sena flexa ut tidigt och hinna med det tidiga flyget, eller så har jag en lugn, skönare dag men flyg med byte framför mig - och förlorar tid som bara går till att sitta på en jävla flygplats.

Jag avskyr att ha all min tid uppbokad och planerad och strukturerad, det är det värsta jag vet. Jag får ångest när flitiga bukefalister visar sina milimeterplanerade scheman som alltid verkar gå ut på att allt ska ta så lite tid som möjligt, vara så effektivt som möjligt och planerat in på minuten. Jag vill inte "hinna med" mina vänner på en lunch, jag vill umgås med dem i lugn och ro. Jag vill inte bara hinna hem och vända, jag vill hinna prata lite i telefon, fixa med min kaktus, äta lite choklad. Kort sagt: jag vill ha flera jävla dagar på min vecka :p.
Jag känner igen det där.

Förutom det där med förtroendetiden, och att arbetet är av den karaktären att jag tex kan gå ifrån för att gå till tandläkaren eller frisören mitt på dagen, eller en längre lunch med vänner, så fattar jag inte hur jag skulle klara mig utan min partner! Jag har inte varit nere i tvättstugan på den dag jag minns, och det finns ofta mat på bordet när jag kommer hem från stallet vid 21-snåret.

Separat matlagning för lunchlådor undviker jag faktiskt. Finns det inte över från någon middag, så löser jag det på annat sätt. Bara om ekonomin verkligen krävde det, skulle jag lägga tid på det.

Jag tycker att hela livskvaliteten går komplett förlorad om jag skulle tänka att jag gör si och så, så blir jag klar i stallet på en timme och femtifem minuter, sen torkar jag av handfatet medan jag borstar tänderna så sparar jag tre minuter, osv. Jag vill inte tidsoptimera och vara effektiv hela tiden! Absolut inte. Jag vill såsa runt lite och fixa lite småsakta i stallet och klappa hästen och ta det allmänt lugnt.

Men jag vill inte bara ha fler dagar på min vecka - fler lördagar, då, helst - utan framförallt fler timmar på mitt dygn!

så fattar jag inte hur jag skulle klara mig utan min partner!
Nä det är faktiskt lösningen på allt: att min man är hos mig. ÅÅåååååh vilka oceaner av tid jag skulle ha!
Separat matlagning för lunchlådor undviker jag faktiskt. Finns det inte över från någon middag, så löser jag det på annat sätt.
Ja, jag fattar. jag äter dock sällan middag så för mig blir det liksom en grej "gör matlådor!" för annars måste jag äta ute varje dag på jobbet, nåt jag inte känner att jag har råd med. Eller råd har jag väl, men jag lägger hellre pengarna på mat och drinkar med vänner på helgerna :D.
Jag tycker att hela livskvaliteten går komplett förlorad om jag skulle tänka att jag gör si och så, så blir jag klar i stallet på en timme och femtifem minuter, sen torkar jag av handfatet medan jag borstar tänderna så sparar jag tre minuter, osv.
Precis så! Precis exakt så.
Men jag vill inte bara ha fler dagar på min vecka - fler lördagar, då, helst - utan framförallt fler timmar på mitt dygn!
Både och vore fantastiskt bra :up:.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör man, kontaktar jag själv försäkringskassan eller gör min arbetsgivare det och hur fungerar det med karensdag om jag sjukanmäler...
Svar
2
· Visningar
312
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 235
Senast: fio
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 176
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 287
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka