Hur mycket hinner ni med?

• Kropp & Själ
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 197
  • Visningar Visningar 11 121
För mig är den här tråden den mest komplexskapande i Bukes historia, jag får lust att starta gruppen Vi som inte hinner ett skit - men vem fan bryr sig ... inne i tråden. :D

Jag blir (varför vet jag inte) mest förvånad över att folk har så lite förståelse för att vi har olika liv med olika behov och mål.
Och att det som räknas är hur man trivs med sitt eget liv, inte hur någon annan uppfattar ens liv.
Man är inte bättre eller sämre för att man gör si eller så.

Visst är det så men jag kan absolut inte förstå att många slöar bort sitt liv. Min man är tack och lov lika aktiv som vad jag är.[/QUOTE

Vilken härlig ödmjuk inställning du har:up:
Någon annan kanske skulle se på det som - varför slösa bort sitt liv på att stressa runt och klämma in så många praktiska göromål som möjligt under en dag, utan möjlighet till lugn och eftertanke?

Jag blir (varför vet jag inte) mest förvånad över att folk har så lite förståelse för att vi har olika liv med olika behov och mål.
Och att det som räknas är hur man trivs med sitt eget liv, inte hur någon annan uppfattar ens liv.
Man är inte bättre eller sämre för att man gör si eller så.
Jag vet inte om så många visar bristande förståelse. Men om det är så, så håller jag med dig. Huvudsaken är att man är hyggligt nöjd.

Själv skulle jag inte orka att städa bort min fritid.

Nej jämfört med 40 är det knappt någon skillnad.

Jag måste säga att jag är förvånad över hur många som tycker heltid på 40h är för mycket. Jag tycker verkigen heltid är dödens, jag drömmer om att få jobba typ 60%. Men jag har alltid trott att alla andra tycker att 40h är helt okej.

Tja, för mycket.
Det handlar ju om våra förväntningar och önskemål att göra alltannat.
Och de förväntningarna har nog ökat med tid; mina föräldrar har aldrig haft tid för - eller uttryckt önskmål om att ha tid för - olika hobbyer, träning och så vidare.
De jobbade, mamma lagade mat, städade, gjorde efterarbete, så såg vi lite på TV någon timme på kvällen så gick vi och lade oss. Och nej, det var inte synd om henne som gjorde husarbetet: pappa var ute och "gjorde ladugården" på kvällarna så han var inte mindre upptagen, han.

Själv ska jag från och med oktober gå ner i deltid, ska jobba 90% ett tag och så får jag se om jag senare väljer att gå ner till 80% i stället, vilket innebär att jag kommer att sluta kl 12 en dag i veckan och jobba 08-17 övriga dagar.

Jag stressar absolut inte. Skulle kunna göra mer på en dag.
Alla får såklart göra som de vill men JAG kan inte förstå hur folk inte pallar ta vara på livet mer.

Alla får såklart göra som de vill men JAG kan inte förstå hur folk inte pallar ta vara på livet mer.

Men vem är du att berätta för andra vad som är att ta vara på livet?

Det verkar ju kanske för vissa vara ett förbannat slöseri med livet att ägna det åt till stora delar åt att träna och ta hand om hästar som ändå dör inom några tiotals år?

Jag tror säkert att många skulle ha nytta av att genomlysa vad de egentligen spenderar sin tid med och matcha det mot vad de vill. Men att sätta sina egna värderingar om vad som är meningsfullt som måttstock för andra? Suck. Arrogant och ignorant.

Att läsa en bok, eller ligga i hängmattan och filosofera kan vara minst lika meningsfullt som det du jäktar med på din fritid. Kanske inte för dig, men för en annan person.

Men vem är du att berätta för andra vad som är att ta vara på livet?

Det verkar ju kanske för vissa vara ett förbannat slöseri med livet att ägna det åt till stora delar åt att träna och ta hand om hästar som ändå dör inom några tiotals år?

Jag tror säkert att många skulle ha nytta av att genomlysa vad de egentligen spenderar sin tid med och matcha det mot vad de vill. Men att sätta sina egna värderingar om vad som är meningsfullt som måttstock för andra? Suck. Arrogant och ignorant.

Att läsa en bok, eller ligga i hängmattan och filosofera kan vara minst lika meningsfullt som det du jäktar med på din fritid. Kanske inte för dig, men för en annan person.
Jag jäktar inte. Jag hinner också ligga i hängmattan utöver allt annat jag gör.

Självklart gör folk olika men JAG tycker folk ofta gnäller att de inte får något gjort och så visar det sig att de vilar bort stora delar av livet. Är man nöjd så klagar man ju inte.

Som svar på själva grundfrågan. Jag har jobbat heltid i sommar, 10-19, en häst. Jobbat på samma ort som jag bor, men har ungefär 20 minuter i bil till stallet. Utöver det nästan en timme på att lämna och hämta hästen i hagen, och jag förstår inte hur jag skulle hinna någonting annat än att vara i stallet med de arbetstiderna. Faktiskt.

Men sen har allting en förklaring också. Hästen har varit på bete, så normalt sett är inte den promenaden till och från hagen något jag måste göra. Dessutom har jag från början valt stallplatsen delvis för att den i nuläget ligger mellan min bostadsort och stan (där jag kommer jobba om jag bara får ett jobb inom mitt utbildningsområde, då med kontorstider) och i framtiden nära stan om jag ska bo där. Då blir inte stallet en extra resa, utan något jag kan ta när jag åker hem från jobbet. Min häst vilar en eller två dagar i veckan, tanken är att de dagarna ska läggas på vardagar.

Träffar folk i stallet, har inte något stort socialt behov så det i kombination med att träffa kollegor räcker utmärkt för min del.

Man kanske tycker att ligga på soffan med en surfplatta eller ett dataspel faktiskt är att ta vara på livet? Att kunna njuta av en liten stund utan måsten, att bara ta det lugnt ibland.

Det är en av de bästa stunderna på dagen för mig, när man är klar med allt, barnen sover, och det finns en timme kvar tills man själv ska sova. En timme som man kan ta det helt lugnt och inte behöver prestera nånting, bara göra saker för skojs skull.

Skulle jag flänga runt den timmen också skulle jag definitivt inte känna att jag tog bättre vara på livet. Som i den här serien:

calvin-hobbes-on-doing-nothing-01.gif

Jag kollar gärna mkt på serier. Det är ett sätt för mig att vila och liksom göra ingenting. Det varierar hur mycket jag hinner, men lägger annars på hög och kör seriemaraton någon helg när jag inte orkar göra så mycket annat alls.
Ibland hinner jag ett avsnitt om dagen innan läggdags.

För mig motsvarar det tiden jag kanske annars hade lagt på en bok.

Jag skulle nog gärna titta på serier och filmer i större utsträckning men känner inte att jag hinner det. Eller kanske snarare har lust att prioritera det. Men det är förmodligen som så mycket annat i den här tråden en slags prioriteringsfråga.

En timme som man kan ta det helt lugnt och inte behöver prestera nånting, bara göra saker för skojs skull.

Det här kanske också är en skillnad. Det mesta jag gör är för skojs skull. Vissa saker är förstås tvunget typ ordna mat, ordna det basala för djuren och tanka bilen. Det mesta andra är för att det är roligt inte för att jag (känner mig) är tvungen.

Men det hade varit underbart. I så fall hade jag nu hunnit äta frukost på kafé i två timmar och ändå komma i tid till jobbet.

Du kan äta frukost i två timmar om du vill, men du vill hellre komma i tid till jobbet. Svårare än så är det inte. Jag har inte sagt att man hinner allt, men det du vill hinna det gör du.

Mycket få har någon annan som tvingar en att göra saker. Det kan förvisso kännas som ett tvång att gå till jobbet eller diska, men faktum är att du kan när som helst säga upp dig och flytta till Tanzania. Om det är vad du helst vill.

Du kan äta frukost i två timmar om du vill, men du vill hellre komma i tid till jobbet. Svårare än så är det inte. Jag har inte sagt att man hinner allt, men det du vill hinna det gör du.

Mycket få har någon annan som tvingar en att göra saker. Det kan förvisso kännas som ett tvång att gå till jobbet eller diska, men faktum är att du kan när som helst säga upp dig och flytta till Tanzania. Om det är vad du helst vill.
Det där uppfattar jag som en extremt ytlig förståelse av vad det är att vilja något. I princip kan du lika gärna skriva att man hinner det man hinner.

Fast det är ju inte alls sant. Jag vill ofta hinna mer än jag gör. Den här veckan hade jag t ex gärna velat hinna både skola in barn på förskola och skriva klart ett försenat bokkapitel. Det gick inte alls, jag får jobba hela helgen.

Det gäller väl bara om det är tydligt en sak som du vill framför annat.
Inte när många saker är lika viktiga

Jo man måste ju jobba om man vill kunna köpa mat och ha nånstans att bo. Däremot tänker jag på miljöpartiets gamla idéer som numera är helt döda, både den om friår och medborgarlön. Tänkte på det häromdagen när en gammal stallkamrat tog upp det, nämligen att han hade varit ledig ett helt år med lön,(reducerad till à-kassenivå tror jag) så någon annan arbetslös fick prova hans jobb. Där kan man snacka om att ha tid!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör man, kontaktar jag själv försäkringskassan eller gör min arbetsgivare det och hur fungerar det med karensdag om jag sjukanmäler...
Svar
2
· Visningar
312
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 235
Senast: fio
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 176
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 287
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka