Hur mycket hö äter era hästar som ha fri tillgång till hö?

B

**BORTTAGEN**

Hur mycket går det åt ungefär per dag? Går de ute året runt? Om dom är inne på nätterna under vintern, har de då fri tillgång i boxen också?
Lite funderingar...
Har börjat ge min häst inte fri men mer hö. Förut har han fått ca 7 kg(1 bal) Nu får han 2 balar om dan. Tänkte att aptiten mattnas väl av när han ätit upp sig lite men så var icke fallet. Som det är nu så får han en bal på morgonen och en bal på kvällen, om jag då skulle ge honom fri tillgång på höet hur mycket skulle det då gå åt? :confused:
 
Mina 3 arabdamer har fri tillgång ute (utsläpp vid 7.30-insläpp 18-21 beroende på vädret) nu när det är vinter och de står inne på natten. Vi har vårt hö i små rundbalar á 15-18 kg. Sätter nu ut varsin var tredje dag ungefär. De får också natthö i boxen ca 4 kg. Första veckan med fri tillgång gjorde de inget annat än åt och åt och då gick det väl lite mer. Aptiten avtog här i alla fall även om vädret blivit kallare och kallare och det i princip inte finns nåt gräs kvar.
 
När min häst hade fri tillgång rullade vi ut en ca 200 kg bal i hagen. På tre hästar (två stora, en shettis) så gick den åt på ca åtta dagar. De var ute från 07.00 till 21.00. Min häst fick en symbolisk hötuss på ca 2 kg på natten men den brukade det vara kvar av...

Det blir väl ca 10-11 kg av storbalen + 2 inne = 12-13 kg
 
Hästen är ute ca 12-13 h/dygn och sätter i sig (grovt räknat) ca 15 kg per dag (varierar säkerligen mkt. beroende på väder och vind).

Den fria tillgången fungerar ypperligt, hästen är aldrig hungrig och verkar mycket nöjd med möjligheten att äta när hon själv vill.
 
Min är ute ca 7h/dag och äter totalt ca 12-14 kg. Han är halvblod på 168cm
/M
 
Mina går ute från 0730 till 2130. De äter ca 7 kg var ute och 4 kg var inne, totalt 11 kg var/dygn.
 
Mina (islänningar) går ute dygnet runt, året om. Dom äter ca 6-7 kg/dag nu när dom, har fri tillgång...
Förut kunde dom sätta i sig 10-12 kg bara på ren panikätning (när dom fick potionerat 3 ggr/dag).
D tog ca två veckor innan dom fattade att höet blir kvar så dom behöver inte panikäta...
 
Min gammelhäst har i princip fri tillgång, i och med att han nästan aldrig äter upp allt sitt hö.... I hagen har han alltid minst ett kilo kvar, inne brukar han lämna några små tussar....

Och han äter inte mkt faktisk, ungefär 8-9 kg tippar jag, absolut inte mer. Han får ett kg lusern också (hack).
Det ända är om han får stå inne under dagen, då kan han äta lite mer, eftersom det är tråkigt, inget annat att göra än äta. :d
 
När min häst har fri tillgång till hö äter han ca 25 kg per dag!!!!

Kan tillägga att det handlar om ett varmblod på ca 158 cm i mankhöjd.
 
Frågan är om en häst som väljer att äta 25 kg hö/dag inte behöver d. :confused:..
Läs artikeln i hästfynd (typ 3 nr seda) om sveriges svältande hästar... Mycket intressant!
 
Hm, intressant. Vad stod det i denna artikel?

Nu får hästen 10 kg grovfoder plus 1 kg kraftfoder per dag (uträknad foderstat) och är rund och fin.
 
min pållar har inte fri tillgång i hagen (ute mellan 8.00-16.00) utan får ca 4 kg under den tiden .

äter ca 8-10 i boxen övrig tid
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
702
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 113
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 019
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 207
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp