Bukefalos 28 år!

Hur mycket hö på fri tillgång ?

L

Linivia

Hur mycket ska man beräkna att en häst - 12 årig islänning på ca 400 kg - äter då den har fri tillgång till höbal(Ts 75%) i hagen, och går ute ca 12 timmar per dygn. Han är inte "bosatt" i balen, men äter vilar, äter vilar osv hela dagen.

Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning ? Finns det några riktlinjer att räkna efter ?

Jag har hört 18 kg/dygn på en 650 kg häst med fri tillgång. Det skulle innebära att omräknat till min hästs vikt, och att han går ute bara halva dygnet, skulle min häst hamna på 5,5 kg... :cool:

Skulle dock tro att han trycker i sig bra mycket mer än så på de 12 timmarna :d
 
Sv: Hur mycket hö på fri tillgång ?

Oj det är olika.. går han i flock och är mobbad så var glad om han får i sig 3 kilo på dessa 12 timamar.
Mitt sto var mobbad av hästarna i sitt förra stall nu gav jag henne fri tillgång på hö i boxen iaf så hon fick i sig mellan 8-10 kilo hö om dagen iallafall=)

Men tja jag lägger ut 20 kilo i hagen nu om dagen till 1 hbl och 1 shettis och det brukar vara lite kvar varje dag när man kommer till stallet!
Mina går på lösdrift.
Jag lägger ut så mkt så att de är kvar varje dag man kommer ut dagen efter.
Då vet man att det kan äta när de vill=)
 
Sv: Hur mycket hö på fri tillgång ?

Tack för era svar. Jag har inte tänkt på ev mobbningsfaktor tidigare, men det är ju också en sak att väga in om det blir så. Just nu äter han helt obehindrat, står med ett sto som ser honom som sin kavaljer :love: . Men senare i höst ska de in i en större flock, så då får vi har koll på hur mycket han kan äta.
Vi räknade efter lite, och en viss riktlinje på hur mycket hö som gått, har jag i att det att han och stoet ( ett 5 årigt friesersto på ca 650 kg ) har förbrukat en höbal på ca 325 kg på 10 dagar, och då kan man nog räkna bort 25 kg i spill. Men har ändå inga klara siffror på vem som äter vad :smirk: .
 
Sv: Hur mycket hö på fri tillgång ?

Hos oss räcker en rundbal, ca 300 kg, i lite drygt en vecka på vintern. Kanske 8-9 dagar. Beroende lite på vädret, det går ju åt mer när det är kallt. En del försvinner också i o m att de trampar ner det.. Det är då en travare, ett halvblod och en B-ponny. De går ute från 6 på morgonen till ca 19:30 på kvällen. (Får förstås hö inne till natten också.) Hur mycket var och en äter vet jag ju inte förstås.. (Mer än att alla har tillgång till att äta av den, ingen blir bortmotad.)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 280
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
730
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 163
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö En person som har 160 hög hästen på box 16 timmar/dygn, ensam i liten hage som är 20x15 meter 8 timmar/dag, och som enbart får 10 kg...
2
Svar
34
· Visningar
2 793
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp