Hur mycket hösilage ger ni era hästar?

cajo1312

Trådstartare
Hej!

Vi har lite diskussioner i stallet om hur mycket hösilage man bör ge sina hästar. (Detta hösilage är oanalyserat)

Hur många kg hösilage ger ni era hästar per dygn?
 
Fri tillgång ger jag.
Men det hjälper ju inte dig ett dugg att veta vad andra ger.
En häst bör få 1,5 kg torrsubstans hö/ensilage/100 kg häst. Det vill säga att en 500 kgs häst för att tarmfunktionen ska fungera behöver ungefär 8-10 kg hö som man väger upp i stallet. Det kan i sin tur vara så dåligt näringsvärde i de kilona så hästen inte får i sig ens hälften av vad den behöver. Finns det ingen som kan foder i ert stall?
 
Pga riktigt knasigt innehåll får min lilla Fröken (strax under 500kg, lätt till medelhårt arbete och +5% i behov) 9,5kg torrt hösilage + 2kg lucerne.

Allra helst hade jag velat ge 13-17kg någonstans men då hade jag haft en muskelfattig spärrballong i stället för en häst. På detta får hon ca 1,9 kg torrsubstans/100kg

Att diskutera giva utifrån oanalyserat grovfoder är gissningslek.
 
Hur mycket man bör ge av något utan analys är som att fråga hur långt ett snöre är. Det går inte att svara på. För att kunna svara på det måste man veta torrsubstansen. För att veta om hästen får tillräckligt av de näringsämne och de mineralerna hen behöver måste man ha full analys, dvs. man måste veta mängden energi, smältbart råprotein, mikro och makromineralerna som grovfodret innehåller och man måste räkna.

Minimigiva torrsubstans är 1 kg ts/100 kg kroppsvikt. Det är verkligen det minsta man kan ge och är absolut inte tillrådligt att ge så lite utan veterinärs inblandning under någon längre tid. Om du har ett ensilage med en ts-halt på 40 % så måste du ge 2,5 kilo av det ensilaget för att få 1 kg torrsubstans medans du bara måste ge 2 kg ensilage om ts-halten är 50% osv.
 
Hej!

Vi har lite diskussioner i stallet om hur mycket hösilage man bör ge sina hästar. (Detta hösilage är oanalyserat)

Hur många kg hösilage ger ni era hästar per dygn?
Min häst får 4 kilo vid intag, 4 kilo på kvällen och fri tillgång i hagen. På det lite proteinpellets eftersom han tappar överlinje annars. Svårfödd ridhäst av fullblodstyp.

Alla hästar har olika behov. Analys i all ära men folk verkar ha tappat förmågan att titta på sin häst. Är den i lagom hull, sätter den muskler, sätter den jämn och blank päls, är hovkvaliten bra, är den vrålhungrig inför varje mål?
 
Mina får ca2 kilo ts per 100 kg häst av långstråigt grovfoder i år plus grovfoder i pellets form, inget vidare protein i år på höt.

Annars brukar det bli ca 2,5 kilo ts per 100kg häst vilket nästan är fri tillgång för mina.
 
Min häst får 4 kilo vid intag, 4 kilo på kvällen och fri tillgång i hagen. På det lite proteinpellets eftersom han tappar överlinje annars. Svårfödd ridhäst av fullblodstyp.

Alla hästar har olika behov. Analys i all ära men folk verkar ha tappat förmågan att titta på sin häst. Är den i lagom hull, sätter den muskler, sätter den jämn och blank päls, är hovkvaliten bra, är den vrålhungrig inför varje mål?
Tycker själv att analys är kanon och skulle inte vilja vara utan.
Utan analys och räkna så blir ju det lite som en överraskning fram i januari/ februari om det var rätt för just den hästen.

Är ju genom att titta på min häst och analysen och på det sättet sätt att ena ska ha ca 120% mer än genomsnittet för den ras, vikte och arbete och det andra ca 40% mer än genomsnittet för ras, vikt och arbete.
Med denna info behöver jag inte famla i blindo varje år utan vet redan när betet är slut.
 
Analys i all ära men folk verkar ha tappat förmågan att titta på sin häst. Är den i lagom hull, sätter den muskler, sätter den jämn och blank päls, är hovkvaliten bra, är den vrålhungrig inför varje mål?

Nej, man kan inte alltid se hur det ser ut.
Jag hade en välmusklad häst, blank, lagom hull och inte hungrig men trots det kom vi bara upp till en viss träning när det stagnerade. Träningen låg precis mellan lagom till hård träning.
Ingen, inte ens ett foderproffs eller veterinär kunde ha sett att hästen bara fick 1/3 av det protein som behövdes för en tabellhäst. Vi fick beröm för hur välmusklad och vältränad hästen var, av alla.

Det var först när jag av en händelse skulle lära mig något nytt (räkna foderstat med analys) som jag upptäckte det. När fodret var rätt så var det enda som ändrades just orken upp till hård träning.

Då har jag haft häst sedan ´84 och alltid tagit ära i att "se på hästen" vad den behöver. Tji fick jag. Man får den häst man förtjänar när man blir för övermodig och kaxig.
 
Nu när vi har ett hösilage med lägre TS-H så får han 10.5 kg. Normalt sett 8.5 kg/dygn.
Irländskstammad överväxt kallblods/ponnykorsning på 162 cm/540 kg.
 
Hos oss går det 40-50 kg/dygn på två stora hästar och en (ung) shettis. De har fri tillgång och går på lösdrift.
 
Nej, man kan inte alltid se hur det ser ut.
Jag hade en välmusklad häst, blank, lagom hull och inte hungrig men trots det kom vi bara upp till en viss träning när det stagnerade. Träningen låg precis mellan lagom till hård träning.
Ingen, inte ens ett foderproffs eller veterinär kunde ha sett att hästen bara fick 1/3 av det protein som behövdes för en tabellhäst. Vi fick beröm för hur välmusklad och vältränad hästen var, av alla.

Det var först när jag av en händelse skulle lära mig något nytt (räkna foderstat med analys) som jag upptäckte det. När fodret var rätt så var det enda som ändrades just orken upp till hård träning.

Då har jag haft häst sedan ´84 och alltid tagit ära i att "se på hästen" vad den behöver. Tji fick jag. Man får den häst man förtjänar när man blir för övermodig och kaxig.
Det är av att vara ödmjuk man lär sig :) Att se vad hästen behöver går ju inte heller när det kommer till mineralerna. När man väl ser/märker det har det gått så långt att det oftast är försent.
 
Hej!

Vi har lite diskussioner i stallet om hur mycket hösilage man bör ge sina hästar. (Detta hösilage är oanalyserat)

Hur många kg hösilage ger ni era hästar per dygn?

Så mycket som varje individuell häst behöver utifrån behov och analys. Jag har två fjordhästar, där den ena klarar sig bra på 45 MJ varje dag medan den andra behöver 60 MJ, samtidigt som jag har en welsh mountain som verkar kunna äta 40 MJ just nu (hög tillväxt fortfarande).
 
15kg per dag men det är utan analys med tyvärr... men hon lämnar lite ibland och är fin i hullet så det känns som en bra giva!
 
Har ju flera st och dom äter lite olika.
Avelstoet går på fri tillgång. Tre hästar som hobbytävlas äter mellan 12-18 kg.
De som inte rids går nästan på fri tillgång. Ger knappt ngt kraftfoder men ger mineraler och tillskott till de som behöver det.
Ni borde gå ihop och betala för en analys. Det är inte så dyrt om ni delar på det.
 
Analyserat hö med bra värden (mineralerna är dock inte lika bra :cautious:) får min ca 12-14 kg av samt 1 kg lusernpellets, står på halm. Svårfött varmblod, ca 520 kg.
 
Nej, man kan inte alltid se hur det ser ut.
Jag hade en välmusklad häst, blank, lagom hull och inte hungrig men trots det kom vi bara upp till en viss träning när det stagnerade. Träningen låg precis mellan lagom till hård träning.
Ingen, inte ens ett foderproffs eller veterinär kunde ha sett att hästen bara fick 1/3 av det protein som behövdes för en tabellhäst. Vi fick beröm för hur välmusklad och vältränad hästen var, av alla.

Det var först när jag av en händelse skulle lära mig något nytt (räkna foderstat med analys) som jag upptäckte det. När fodret var rätt så var det enda som ändrades just orken upp till hård träning.

Då har jag haft häst sedan ´84 och alltid tagit ära i att "se på hästen" vad den behöver. Tji fick jag. Man får den häst man förtjänar när man blir för övermodig och kaxig.
Men då hade du ju ett symtom, hästen orkade inte det den borde orka, och du löste det. Den typen av symtom räknar jag in i att se sin häst.

Jag använder analys absolut. Som en grund att stå på. Men det är inte den säkra lösning som folk förespråkar.
Samtliga hästar jag räknat till har haft rejäla personliga variationer i hur mycket som behövs för rätt resultat.

Hur många här har skickat in flera analyser på samma parti? Jag lovar att ni får olika resultat på mineralerna om ni gör det.
 
Men då hade du ju ett symtom, hästen orkade inte det den borde orka, och du löste det. Den typen av symtom räknar jag in i att se sin häst.

Jag använder analys absolut. Som en grund att stå på. Men det är inte den säkra lösning som folk förespråkar.
Samtliga hästar jag räknat till har haft rejäla personliga variationer i hur mycket som behövs för rätt resultat.

Hur många här har skickat in flera analyser på samma parti? Jag lovar att ni får olika resultat på mineralerna om ni gör det.
Jag ska erkänna att jag blir provocerad av det du skriver. Jag ska ta det i två punkter.

1. Hästar är inte tabellhästar så en analys är värdelös. Hur många gånger har vi inte läst det här dåliga argumentet? Om man år ett gör en analys och utifrån den och tabeller matar sin häst så ser man, ja just det ser, hur hästen utvecklas. När man ser utvecklingen så korrigerar man och så håller man på tills man får önskat resultat. Och vad ger då detta? Jo mycket enkelt år två gör man återigen analys och kan helt plötsligt ge hästen vad den behöver direkt eftersom man då utifrån förra årets beräkningar vet vad den behöver.

2. Alla som kan något om analyser vet det här. Av den anledningen tar man ut prover från flera balar och analyserar. Man får då, om man nu kan ta prover, ett bra medelvärde som faktiskt är mycket mer användbart än en gissning.


Till TS jag ger mina som väger runt 500 kg 25-30 kg/dygn var. Vad det hjälper dig är oklart. TS är 23% och de står på halm.
 
Min stora får 12 kg hösilage med ts 67%. Idealvikt 450 kg men något mer nu, 470 kanske. Shettisen har jag ingen aning om vikt men i får 4-5 kg.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
585
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
827
Senast: Amk
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Orolig
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp