Hur mycket kostar en måltid hemma hos er?

Kanske lite väl OT, men undertian.se som jag tror det var @Malibu_Stacy @Tonto som nämnde, stämmer verkligen kostnadsberäkningarna med dagens priser? Kan man verkligen hitta paprika för 5 kr styck ens när de är i säsong? 150 g fetaost för 18 kr lät också lite, eller röd chili för 1 kr st.
 
Jag skiljer dessutom inte på ”vardagsmat” och helgmat. Vi äter samma typ av mat oavsett. Skulle aldrig falla mig in att äta tråkig mat på vardagarna bara för att tjäna några kronor.
Lägre matkostnad är inte nödvändigtvis detsamma som tråkigare mat. Sen kan det för många vara tidsåtgång för tillagning snarare än kostnaden som skiljer maten åt mellan vardag och helg.
 
Kanske lite väl OT, men undertian.se som jag tror det var @Malibu_Stacy @Tonto som nämnde, stämmer verkligen kostnadsberäkningarna med dagens priser? Kan man verkligen hitta paprika för 5 kr styck ens när de är i säsong? 150 g fetaost för 18 kr lät också lite, eller röd chili för 1 kr st.

Det var inte jag som nämnde det även om jag gillar sidan! Dock låter det galet med dom priserna, har jag nog inte ens sett när det är säsong?

Edit: hittade feta för 17,90 kr på Ica online :p
 
Kanske lite väl OT, men undertian.se som jag tror det var @Malibu_Stacy @Tonto som nämnde, stämmer verkligen kostnadsberäkningarna med dagens priser? Kan man verkligen hitta paprika för 5 kr styck ens när de är i säsong? 150 g fetaost för 18 kr lät också lite, eller röd chili för 1 kr st.
Jag har också funderat på det när jag läste på den sidan. Det är också många ingredienser så jag har funderat på hur de får ihop det.
 
Lägre matkostnad är inte nödvändigtvis detsamma som tråkigare mat. Sen kan det för många vara tidsåtgång för tillagning snarare än kostnaden som skiljer maten åt mellan vardag och helg.
Funderade just över om ”lyx” var samma som hög kvalitet och kom fram till att nej, så är det ju inte alls. Ofta leder kvalitet på råvaror och tidsåtgång för matlagning till god mat med ett rätt ok per-portion-pris.
 
Ja, trepack i tre färger finns här också. Jag undrar alltid varför.
Eller hur!Och varför är det olika kilopris på dem beroende på färg? Förvisso har jag en mental spärr mot de gröna och röda och inbillar mig att de gula är godast men det ätr ju samma frikkin paprika, bara olika mognadsgrader. Hamnar paprikan i matlagningen så är det liksom ingen skillnad i smak, så det är mer så att vi lurar oss själva med färgerna, men ffa verkar handeln lura oss med olika kilopris beroende på färg?
 
Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till pris per måltid. I ert hushåll, hur mycket brukar en vardagsmåltid för en vuxen person snitta på? Vad äter ni för typ av mat, vanligtvis?

Jag lyckas inte hålla det nere! :mad: Jag tror att det beror på främst tre faktorer:
1. Vi bor så till att de närliggande matbutikerna är dyra
2. Vi bor litet med litet kök så att det går inte att "bunkra upp" med varor när det är nedsatt pris eller storhandla på billig butik
3. Vi har ganska dyr matsmak (ekologiskt kött exempelvis) och äter dessutom gärna nyttigt (mao spagetti och falukorv händer inte så ofta)

Nu är jag igång med appen Karma för att kunna handla även take away till bra pris. Orkar inte laga mat idag, så jag klickade hem två schyssta kycklingsallader för 44 kr st. I min värld är det ungefär vad det kostar för en måltid när vi lagar hemma också.

Standardrätter hemma hos oss är väl typ kycklingsallad med halloumi, kesoplättar med bär och kvarg, fetaost- och melonsallad med falafel, någon köttbit med sallad, linssoppa med cremé fraiche och vitlöksbröd, pasta med köttfärssås eller veggopastasås, fajitas med oumph. Inte billigt "studentkäk" men borde väl ändå inte kosta skjortan?

Hur tänker ni kring matkostnader, köper ni precis vad ni känner för att äta eller äter ni medvetet billiga rätter för att hålla nere priset?

Igår köpte jag:
15 pack ägg
2 paket Keso 500 gram
4 bananer
1 paket fiberhusk
1 mango
1 paket färska hallon
1 små paket kvarg

Landade på 301 kr. Rimligt eller dyrt?

Så många frågor!
Som jag förstår din fråga så är du inte ute efter att få ned matkostnaden till ett minimum, men att få den på en (något) lägre nivå, och ändå klara hinner/orkar inte laga mat idag och med begränsade utrymmen för matlagning och förvaring.
Mina tips blir då:
  • Köp en bra kokbok för basic matlagning (Vår kokbok är en klassiker som uppdateras)
  • Rester är din vän. Oavsett pris på hämtmat så är det dyrare än hemlagat. 44 kr per portion hemma verkar väldigt/onödigt dyrt
  • Handla inte när du är hungrig
  • Handla efter säsong (vilket inte är så lätt när färska ärtor kommer från mellanamerika hela året)
  • Prioritera frukt och grönt som produceras i Europa (äpplen eller apelsiner istället för mango t ex)
  • Lär känna rotfrukterna (ofta mer anpassade till säsong än "fingrönt")
  • Ha basvaror för snabbmat hemma, t ex:
    • Pasta
    • Krossade tomater
    • Lök
    • Vitlök
    • Tonfisk på burk
    • Musslor
    • grädde/creme fraiche
De dagar då du har tid (lördag- söndag?) lagar du mat som räcker till minst en dag till, så är halva veckan räddad. Även i ett litet kök så borde det gå. En stek med kokt potatis tar t ex inte mycket plats att laga till och kan återuppstå som pyttipanna, kallskuren med potatissallad och sist (när potatisen är slut) strimlad i en pastasås (på grädde och med hela körsbärstomater t ex). Att värma rester som är förberedda för det går lika fort som att värma färdiglagat.
Som andra har skrivit får man snabbt till en bra tomatsås bara genom att fräsa lök och vitlök och hälla på krossad tomat. Kan sedan (om man vill) pimpas på många sätt.
En annan snabb pastasås är att skiva en bit av en stark korv (vi använder ungersk) fräsa den snabbt i stekpannan med gul lök (och kanske paprika eller annan fast grönsak) och sedan hälla på antingen grädde/creme friche eller krossad tomat. Klart!
En variant är att göra soppa genom att blanda den stekta korven med kikärtor och t ex paprika och fylla på vätska. Ingen extra kryddning behövs.
Ekologiskt och Kravmärkt är dyrare, speciellt kött (spec om man inte har möjlighet att köpa direkt från producenten). Men just köttet behöver man ju inte så stor mängd av.
Jag behöver inte vända på örena. Det har inte alltid varit så. Men vi äter ändå relativt billigt eftersom det är gott, nyttigt, stämmer med mina värderingar (inte färdiglagat eller för mycket långväga import) och att jag trots allt vill ha en vettig matbudget.
 
Skulle du inte göra egen tomatsås? :confused:
Jösses! Skulle du varken göra tomatsås eller pesto? Båda är ju plättlätt ju!

Färdiga rätter och såser blir betydligt dyrare än då man gör själv, dessutom blir det godare :)
Tomatsås är superenkelt att göra själv! Testa och du kommer aldrig köpa på burk igen!
Till alla ovan: nä det skulle jag inte. Jag förstår ju att det säkert är enkelt och jättegott men jag lägger inte tid eller energi på sånt.
Att jag ”aldrig skulle köpa på burk igen” kommer inte hända oavsett hur gott det skulle vara.
Men..är inte ett råd om egen tillagning exakt det din sista mening efterlyser?
Nej jag menade mer att göra större mängder mat vid få tillfällen så jag inte behöver impulsköpa dyrare snabba grejer så ofta.
Dvs laga mat få gånger men se till att det räcker till många portioner. Då behöver jag inte stanna på affären och snabbhandla varje dag.
Jag tolkar snarare vardagsmat som varje dag mat. Sen om man lyxar till det någon dag mellan måndag och torsdag eller om man gör det fredag - söndag spelar ju mindre roll. Skillnaden ligger snarast i att man väljer sina tillfällen. Om man känner att man vill "lyxa till det" varje dag så är sannolikheten att kostnaderna för maten blir högre. Sen tycker jag nog inte att dyra importerade varor är enda vägen till god mat.
Och jag hade inte tänkt ”lyxa till det” alls utifrån TS exempel. Jag hade tänkt ”orkar inte engagera mig men vill äta gott”.
Lägre matkostnad är inte nödvändigtvis detsamma som tråkigare mat. Sen kan det för många vara tidsåtgång för tillagning snarare än kostnaden som skiljer maten åt mellan vardag och helg.
Nej det förstår ju jag också. Men det känns ju trist att sluta med sånt man gillar.
 
Eller hur!Och varför är det olika kilopris på dem beroende på färg? Förvisso har jag en mental spärr mot de gröna och röda och inbillar mig att de gula är godast men det ätr ju samma frikkin paprika, bara olika mognadsgrader. Hamnar paprikan i matlagningen så är det liksom ingen skillnad i smak, så det är mer så att vi lurar oss själva med färgerna, men ffa verkar handeln lura oss med olika kilopris beroende på färg?
Är det så? Alltså olika mognadsgrader som är förklaringen? Men va fan ...

Gröna ÄR godast, sist kommer röda som är för söta. Däremot är det ingen smakskillnad på färgerna i Ahlgrens bilar.
 
Eller hur!Och varför är det olika kilopris på dem beroende på färg? Förvisso har jag en mental spärr mot de gröna och röda och inbillar mig att de gula är godast men det ätr ju samma frikkin paprika, bara olika mognadsgrader. Hamnar paprikan i matlagningen så är det liksom ingen skillnad i smak, så det är mer så att vi lurar oss själva med färgerna, men ffa verkar handeln lura oss med olika kilopris beroende på färg?
Kan mycket väl tänka mig att det är olika produktionskostnad på mogen paprika och grön (hur/när man skördar och känslighet under transport, kanske skördas all samtidigt men den röda/gula eftermognar?). När jag var barn åt vi i princip bara grön, den röda (gul fanns inte) - var mycket dyrare.
 
Är det så? Alltså olika mognadsgrader som är förklaringen? Men va fan ...

Gröna ÄR godast, sist kommer röda som är för söta. Däremot är det ingen smakskillnad på färgerna i Ahlgrens bilar.
Haha, ja ahlgrens bilar själva säger att det är upp till kunderna själva att bedöma om det är smakskillnad. Jag säger bara , ju fler en får in i munnen desto godare. :D

/ team GUL
 
Är det så? Alltså olika mognadsgrader som är förklaringen? Men va fan ...

Gröna ÄR godast, sist kommer röda som är för söta. Däremot är det ingen smakskillnad på färgerna i Ahlgrens bilar.
Ja, det ser man om inte annat om msn har en paprikaplanta en sommar. Alltså, sen finns ju även olika sorters paprika, och olika sorter kan vara som.bäst vid olika mognadsgrad. Men färgen säger inte så mycket om vilken sort det. Motsvarande gäller för chili.
 
Haha, ja ahlgrens bilar själva säger att det är upp till kunderna själva att bedöma om det är smakskillnad. Jag säger bara , ju fler en får in i munnen desto godare. :D

/ team GUL
Grön. I Grekland. Så krispig och smakrik hittar jag inte här.

Det finns orange också. 🤔
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp