Bukefalos 28 år!

Hur mycket lägger ni på mat varje månad?

Vad ö
Vad äter du som är så billigt ?
Jag tycker bara man handlar lite basvaror blir det flera hundra kronor.
Jag brukar köpa frysmat, och sen basvaror som smör osv håller länge för mig, köper inte basvaror mer än max en gång per månad, och jag äter inte särskilt mycket bröd så även det räcker långt. Kort sagt så köper jag inte så mycket lyxvaror och unnar mig sällan något helt enkelt. Inte så roligt men det sparar pengar.
 
Vi är fyra i hushållet, jag och tre hundar:angel:
Nej men jag lägger för mycket pengar på mat. Inte för att jag köper lyxig mat utan för att jag gör oplanerade köp och handlar det jag är sugen på. Då äter jag ändå middag på jobbet fyra dagar i veckan som ingår i lönen. Jag skulle gissa att det ligger på ca 2000 kr.
 
För mig är det dyrt, jag är ensam och bara jag köper schampo och balsam så är ju nästan uppe i 70kr bara det, och det räcker inte länge, och duschtvål och ansiktstvätt osv, varje gång jag köpt nytt av det så hamnar det lätt nästan på uppåt 200-300kr extra än vad det kostar när jag bara köper mat. Och mina tvålar, tandkrämar och sånt håller inte en hel månad.

Jag lägger kanske runt 600kr på hygienartiklar till mig och jag är ensam. Är man då många fler så lär det bli ganska så dyrt. Och jag försöker ändå snåla på det mesta. Att klara sig på 100kr i månaden på duschtvål och schampo och balsam, tandkräm osv för en hel familj, det är väldigt lyckat.
Vi är två vuxna (barnen egen tvål och tandkräm). Schampo/balsam och tandkräm räcker definitivt mer än en månad. Oftast duschcreme också. handtvål går kanske lite snabbare. Jag blir riktigt förvånad faktiskt?
Min ansiktsvård är faktiskt inte inräknad dock (pga köps ej på mataffären).

@tornblomma nu rörde ju diskussionen just hygienprodukter från mataffären. Resten förstår jag att man inte räknar med.
 
Vi lägger mycket pengar på mat. Sen en månad tillbaks har jag köpt mat för 5000-6000 kr. Och sambon har ju också handlat.
Vi äter mest hemma. Men vi tycker om god mat och köper dyra råvaror iom att vi tex vill ha ekologiskt, gillar skaldjur, äter laktosfritt etc.
Vi har sagt att vi ska köpa lite billigare käk. Men ja.. Vi är dåliga på sånt. :laugh:
 
Skulle tro att jag lägger 2500-3000 kr på mat och livsmedel (städprodukter, hushålls och toapapper, kattsand osv) varje månad. Handlar inte schampo, balsam, duschtvål och lotion i mataffären. Jag är ganska oekonomisk när jag handlar mat och det blir mycket dyra färska bär, proteinglassar, bars och snacks. Väljer mycket ekologiskt och svenskt. Hade säkert kunnat dra ner mina kostnader till under 2000 iallafall om jag ansträngde mig och ändå äta bra och gott men lite smartare, men är lite för bekväm och lite för svag för dyra glassar och bär :laugh:

Jag äter inte ute så mycket och när jag gör det kommer de pengarna från nöjeskontot, så det räknas inte in här.
 
Ah. För mig är basvaror råvaror, dvs potatis, smör, kryddor, mjöl osv. Bara att baka eget bröd istället för att köpa gör enorm skillnad i omkostnad per månad!

Jo, men tid är också pengar för de allra flesta. Att baka allt bröd till 6 personer tar sin lilla tid, blir en hel del disk. Men det blir såklart både färskare, godare och nyttigare - så det är värt det de gånger man får feeling och har tid att göra det.

Däremot tycker jag det är trist att så många yngre verkar helt handfallna i köket och får panik så fort det saknas någon ingrediens eller man inte har rätt bröd till maten och måste åka till affären och handla. Det tar mycket längre tid att handla extra, även om butiken ligger 5 min bort, än att sätta en enkel deg och göra brödet själv. Och det är inte katastrof om en rätt smaksätts lite annorlunda än vad som står i receptet från Googlandet.

För mig är också basvaror = råvaror som man sedan kan skapa allt möjligt av.

Ju mer man lär sig desto bättre kan man komma åt det stora matsvinnet.
 
Singelhushåll. Lägger ca 3000kr/månad, utemat inkluderat.
Tänkte försöka bli bättre på att planera inköp och kunna sänka summan lite.
 
Vi är två vuxna (barnen egen tvål och tandkräm). Schampo/balsam och tandkräm räcker definitivt mer än en månad. Oftast duschcreme också. handtvål går kanske lite snabbare. Jag blir riktigt förvånad faktiskt?
Min ansiktsvård är faktiskt inte inräknad dock (pga köps ej på mataffären).

@tornblomma nu rörde ju diskussionen just hygienprodukter från mataffären. Resten förstår jag att man inte räknar med.
Beror väl på hur ofta man duschar och hur mycket man använder eller tycker sig behöva använda. Jag kan säkert använda minimum och få det att räcka längre. Dock tar min handtvål aldrig slut nästan, det är ansiktstvåltvätten som tar slut hyfsat fort. Beror dock om det är en tvåltvål, alltså en såndär handtvål eller om det är rinnande två som man trycker ut liksom, det senare tar slut ganska fort för jag tvättar ofta händerna. Tvåltvålen håller mycket längre.
 
Beror mängden tandkräm på vilken tandborste man har? Jag har också eltandborste och min tandis har alltid sagt att jag ska ha mera tandkräm på så jag öser på en del.

Jag har fått lära mig att mängden tandkräm ska motsvara en normal lillfingernagel.

I mitt hushåll räcker tandkräm, tvål osv i evigheter. Om jag försöker mig på en uppskattning så två tuber tandkräm, två handtvålar, tre duschtvålar och två vardera av schampo och balsam per år.
 
Beror väl på hur ofta man duschar och hur mycket man använder eller tycker sig behöva använda. Jag kan säkert använda minimum och få det att räcka längre. Dock tar min handtvål aldrig slut nästan, det är ansiktstvåltvätten som tar slut hyfsat fort. Beror dock om det är en tvåltvål, alltså en såndär handtvål eller om det är rinnande två som man trycker ut liksom, det senare tar slut ganska fort för jag tvättar ofta händerna. Tvåltvålen håller mycket längre.
Alltså hur du än försöker så är inte våra hygienprodukter någon större post i hushållet. Jag har redovisat för dig att det är ca 500:- i månaden och thats it. Vi kommer inte få ned våra matkostnader mer än så.
 
Beror väl på hur ofta man duschar och hur mycket man använder eller tycker sig behöva använda. Jag kan säkert använda minimum och få det att räcka längre. Dock tar min handtvål aldrig slut nästan, det är ansiktstvåltvätten som tar slut hyfsat fort. Beror dock om det är en tvåltvål, alltså en såndär handtvål eller om det är rinnande två som man trycker ut liksom, det senare tar slut ganska fort för jag tvättar ofta händerna. Tvåltvålen håller mycket längre.

Rätta mig om jag minns fel, men du lägger väldigt lite pengar på mat. Då är det klart att hygienartiklar upplevs som en förhållandevis stor post. Lägger man många tusen på mat så gör inte ett par hundralappar någon jätteskillnad. Det som verkligen kostar är mat utanför hemmet och det är garanterat där det som drar iväg när man spenderar väldigt mycket pengar (t.ex. 14 000kr) på mat.
 
Hur gör ni andra med resterna som blir över när ni lagar mat? Jag tror att det är där mycket av mina problem ligger. Tex, jag behöver ha tomatpuré i ett recept. Använder 2 matskedar. Sedan inser jag några månader senare att resten är möglig och jag måste slänga ut den.
Planerar kommande matlagning, eller fryser in.

Tomatpure köper jag i tub. Har inte varit med om att den blivit dålig trots att jag använder det sporadiskt. Dvs ibland mycket sedan många månader när jag inte rör tuben.
Samma med krossade tomater. Gör jag inte av med hela tetran så går den ner i nästa matlagning. (Kan ge nya smaker som antingen blir fantastiskt gott - eller inte.....)

Hela mitt inre skriker om jag måste slänga mat. Jag är uppfödd med att allt togs tillvara. Vi slaktade hemma och vi odlade grönsaker.

Just nu har jag en kastrull som puttrar på spisen. Jag har rätt smaklösa bifftomater ute. Det är för kallt för att de ska bli goda längre. Så jag plockade ett gäng och skar ner tillsammans med lök och lite basilika. Åt till lamm och potatis till lunchen. Resten vet jag inte vad jag ska göra med. Det hamnar nog i frysen.

Det är också en form av rikedom. All denna mat som ligger där i frysen. :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 830
Senast: sjoberga
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 213
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 346
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 729

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp