Hur mycket lägger ni på mat varje månad?

Varför fryser du inte in det? I en form för iskuber så blir det lagoma bitar att slänga ner i såser t.ex.

Jag älskar att frysa in men jag har en typisk liten lägenhetsfrys som det inte rymmer mycket i tyvärr. Den är alltid full eftersom jag försöker passa på att köpa när det är extrapris och frysa in rester.
 
Fick precis en massa grönsaker gratis 2 påsar med fjuttfrys å singelhushåll så är det alldeles för mycke. Så hängde en påse på grannens dörr med en lapp.
Jag sätter över 2500 på matkontot. Äter vad jag känner för. Fryser in i portionsstorlekar är inte mycke jag slänger nånhalv gurka ibland. Komposten åker mest ut med minimal vikt för att lök, räckskal å sånt luktar. Köper för mycke läsk å chips dock. Märktes direkt nu när jag har börjat skära ner. Dock ingår rengöringsprodukter, hygien å såna saker i mitt mat konto.
 
Vi är två vuxna och två barn.

Vi ligger nog kanske på 2000kr på mat.
Ibland lite mer ibland lite mindre.
Men vi är nog rätt billiga i drift om man ser det så.
Ingår lite städartiklar ibland och blöjor men är inga stora pengar.

Har dock inte räknat med vad det kostar för viltköttet, dvs jaktarrenden osv. Eller kostnaden för våra grisar, eller när vi köper köttlådor.
Då kommer vi upp i mer normala nivåer om man slår ut det på varje månad ☺️
 
Två vuxna plus en dvärgschnauzer i hushållet. Lägger c. 100 dollar i veckan på mat, så 400USD/månad. Äter enbart vegetariskt och försöker köpa ekologiskt/"snällt" så gott det går.
 
Jag har noll koll men borde vara kring 2000 vilket är summan som det var när jag handlade allt på Ica. Har nog legat betydligt lägre de senaste månaderna pga dålig ekonomi och då har jag inte ätit lika varierat. Kom på mig själv att inte köpt en enda frukt på flera månader :O Lagar mer mat själv nu än att köpa färdigrätter också. Är en jäkel på att köpa på extrapris, handlar på flera affärer men har inte riktigt haft ork att laga till maten innan den förgås. Försöker köpa basvaror på extrapris så ibland har man mängder av pasta men inget att äta till. Hehe. Hygienprodukter brukar köpas när det är bra pris så det lägger inte på så mycket.
 
Hörde på radion att vi lägger 12-15% av vår inkomst på mat. Det låter lite?
Instämmer att det låter lite. Sen är faktiskt mat rätt billigt också (även om jag tycker det är tråkigt att lägga pengar på och det går att komma upp i stora summor). Tror det finns nån siffra på hur mycket snittinkomsten ökat senaste decennierna jämfört med hur lite matpriserna stigit.
 
Jag har noll koll men borde vara kring 2000 vilket är summan som det var när jag handlade allt på Ica. Har nog legat betydligt lägre de senaste månaderna pga dålig ekonomi och då har jag inte ätit lika varierat. Kom på mig själv att inte köpt en enda frukt på flera månader :O Lagar mer mat själv nu än att köpa färdigrätter också. Är en jäkel på att köpa på extrapris, handlar på flera affärer men har inte riktigt haft ork att laga till maten innan den förgås. Försöker köpa basvaror på extrapris så ibland har man mängder av pasta men inget att äta till. Hehe. Hygienprodukter brukar köpas när det är bra pris så det lägger inte på så mycket.
Angående frukt så är det nog bara att uppsöka närmsta villakvarter och plocka från trottoaren. Eller knacka på och fråga om du får.
 
Har dragit Ica-kortet för i snitt 3750kr/mån i år.

Två vuxna och ett blöjbarn. Inkl städ/tvätt/blöjor/hygien/kläder (Ica Maxi till barnet) och sen tillkommer lite mat ute ibland och enstaka inköp på typ Willys och CityGross. I början av året även hundmat.

Det är mindre än 12% av vår nettoinkomst.
 
Jag lägger mindre än 12-15% av min inkomst på mat. Tycker det verkar ganska mycket med 12-15%

Vi prioriterar mat väldigt högt (och väldigt mycket annat folk lägger pengar på gör vi inte alls) och lägger säkert 20% av inkomsten på mat och matrelaterade kostnader.
 
Jag blir så nyfiken av den här tråden. Hoppas jag inte blir för frågvis.
Dricker ni bara vatten? Bakar eget bröd eller äter det aldrig, äter aldrig pålägg?
I princip bara vatten, med undantag för nån folköl ibland (och te och kaffe så klart). Bakar mycket bröd själv men tyvärr inte allt. På mackan har jag ost och hemmaodlade grönsaker, köper aldrig smörgåskött (gör inget eget heller).
 
@Luff
Har tyvärr lite svårt för äpplen men ska nog ordna något. Vid jobbet finns det äppelträd :) Det har ordnats organsierad äppelplockning i här i staden där villaägare kunnat dela med sig, bra initiativ ! Har ätit en del bär i alla fall.
 
1000-1500 kr/månad blir det här, beror på vad jag har över efter räkningarna är betalda. Ofta inklusive hygienartiklar odyl. Jag bor själv.
 
För mig är det dyrt, jag är ensam och bara jag köper schampo och balsam så är ju nästan uppe i 70kr bara det, och det räcker inte länge, och duschtvål och ansiktstvätt osv, varje gång jag köpt nytt av det så hamnar det lätt nästan på uppåt 200-300kr extra än vad det kostar när jag bara köper mat. Och mina tvålar, tandkrämar och sånt håller inte en hel månad.

Jag lägger kanske runt 600kr på hygienartiklar till mig och jag är ensam. Är man då många fler så lär det bli ganska så dyrt. Och jag försöker ändå snåla på det mesta. Att klara sig på 100kr i månaden på duschtvål och schampo och balsam, tandkräm osv för en hel familj, det är väldigt lyckat.

Oj! Jag lägger kanske 150:- per månad på sånt. Det mesta räcker långt över en månad.
 
Jag blir så nyfiken av den här tråden. Hoppas jag inte blir för frågvis.
Dricker ni bara vatten? Bakar eget bröd eller äter det aldrig, äter aldrig pålägg?
Bröd är världens onödigaste påfund. Dricker vatten. Eftersom jag inte äter bröd äter jag inte pålägg.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 688
Senast: sjoberga
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 873
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 290
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
8
· Visningar
1 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp