Hur mycket läser ni?

Jag försöker läsa rätt mycket men det går i perioder. Jag arbetar som bibliotekarie och när jag jobbade mot ungdomar hade jag nästan ingen "egen" läsning, när jag var ledig ville jag göra annat. Hade då betald lästid i jobbet. Nu jobbar jag mot vuxna och kan läsa mer enligt eget huvud och åt jobbet samtidigt vilket känns bra.

Läser nog minst en timme om dagen, innan jag somnar eller på tåget. Hade dock önskat mer tid att läsa.
 
Jag läser i perioder, då kan det bli nästan en bok per dag 😁
Ljudböcker funkar bara när jag kör bil, annars tappar jag fokus och har ingen aning om vad jag lyssnat på 😆
 
Hittade en amningskudde som gjorde att jag kunde läsa och amma samtidigt :D mycket praktiskt, han ammade i en evighet.s

Å, smidigt! Min ammar bara 5 minuter per gång, men jag har lagt läsplattan vid amningshörnan i soffan, så om hon somnar efter att hon ätit så hinner jag läsa några sidor. 😄
 
Jag läste maniskt fram tills några år sedan, ofta en bok om dan som normalt och fler om jag var ledig. Det var ett seröst logistikt problem innan det fanns eböcker eftersom allt resande mer än ett par timmar krävde flera böcker.
Jag har haft en rejäl dipp i ett par år innan jag kom på att jag behövde läsglasögon. Trodde att min hjärna hade kajkat ut när jag inte orkade läsa lika mycket.
Nu är det kanske 1-2 veckan om jag inte reser/har semester för då blir det mer.
 
Hur mycket brukar ni läsa? Själv så läser jag alltid innan jag ska sova. För mig är det en självklarhet att jag läser. Men nästan ingen av mina kompisar läser någonting nästan. Därför undrar jag hur mycket ni läser!🙂
Jag läser alltid innan jag ska sova (ca en timme helst), ofta på tåget hem från jobbet, och en del utanför det också om jag fastnat i en bra bok. Jag lyssnar på ljudböcker när jag gör saker (städar, mockar, etc). Oftast har jag ca 10 böcker igång samtidigt (t.ex. en ljudbok, en tågbok, en mer seriös bok jag läser någon sida i per dag, en bok på läsplattan som jag läser i någon sida i när jag släckt lampan, några andra böcker som jag läser i dagligen eller med några dagars mellanrum) och totalt sett läser jag ca 100-200 böcker om året (dock inte så många tegelstenar - jag föredrar böcker på runt 350 sidor (+-100)).

Jag har inga barn än. Allmänt har jag alltid läst väldigt mycket, från barn till vuxen nu, utan några ordentliga pauser. Mamma läste böcker för oss som barn - inte bara bilderböcker, utan även vuxenböcker som hon tyckte om (med lite censur ibland). Dock läser hon inte själv böcker längre, och av mina tre systrar kanske två av dem läser någon bok om året. Mormor läser dock väldigt mycket. Det var aldrig någon styrning i vad vi fick och inte fick läsa skulle som barn, dvs jag läste även en del vuxenböcker i typ 10-12 års åldern som kanske inte är de mest optimala för den åldersgruppen (t.ex. väldigt tydligt beskrivna sexscener, våldtäktsscen etc).
 
Hur mycket brukar ni läsa? Själv så läser jag alltid innan jag ska sova. För mig är det en självklarhet att jag läser. Men nästan ingen av mina kompisar läser någonting nästan. Därför undrar jag hur mycket ni läser!🙂

Har alltid en bok igång; men att läsa den kan ta allt från en förmiddag till 3 månader. Så det är periodvis mycket läsning och periodvis väldigt lite.
 
Som för många andra går det lite i perioder, men generellt har jag alltid minst en pappersbok och en ljudbok igång. Pappersboken läser jag främst på kvällen innan läggdags, eller när jag är ute på vift, och ljudboken lyssnar jag på medan jag somnar och även under promenader, träningspass m.m.

Jag registrerar all min läsning på Goodreads och brukar komma upp i ca 20 böcker per år, där uppskattningsvis 75% är pappersböcker och resten ljudböcker.

Håller med om att det är förvånande många som aldrig, eller nästan aldrig, läser alls. Min svägerska är en sådan, och till stora delar även min mamma. Jag förstår inte riktigt hur man kan överleva utan att läsa åtminstone ibland, framförallt när man är ute och reser och liknande!
 
Det beror lite på hur man definierar läsande. Jag har alltid varit en bokslukare av rang. Här hemma har jag 11 Ivar (226x85) helt fyllda med böcker, plus två långa med dvd. Numera är mina ögon så kassa att jag har svårt att läsa riktiga böcker. Däremot läser jag alltid framför datorn (växlar mellan att läsa, surfa och har ofta på en serie/dokumentär/film på i bakgrunden. Har både läsplatta (Kobo) och surfplatta fylld med böcker. Räknar inte på hur många böcker jag läser, det är ett antal i veckan, kanske en bok om dagen ibland (notera att fanfic i allmänhet är betydligt kortare än en riktig bok).

Nu har jag även en en otrolig mängd fanfic nedladdat men mitt calibre bibliotek på PC har 28,472 böcker, med caveat att ca 300 är dubbletter. Just nu har jag fyra böcker öppna simultant, en ny och resten jag redan läst. Jag älskar att återvända till böcker och suga på dem som en karamell. LOTR läser jag några gånger om året och har så gjort sedan jag var 10 år gammal. Och ändå hittar jag ändå något nytt känns det som :love:

Jag är också en news junkie som läser ett flertal tidningar och andra källor dagligen, vissa flera gånger. Har alltid med mig en platta när jag åker någonstans om det så är till affären med bussen som tar fem minuter och går var femte minut :D Utan något att läsa när jag reser så får jag abstinens.
 
Jag tappade bort läsningen under några år när kidsen kom. Ja, min egen läsning alltså.

Hade svårt att komma igång, men så började jag lära mig Nederländska för skojs skull, och började läsa på det språket. Första boken för två somrar sedan, fick slå upp vartannat ord. Nu läser jag flytande och behöver knappt konsultera ordboken alls :D
Läser minst en gång om dagen, ibland 2 sidor, ibland 100, beroende på vad livet tillåter.

Nya favoritförfattaren heter Thomas Olde Heuvelt, och vissa av hans böcker finns översatta till engelska. Rekommenderar de av er som vill läsa skräck att testa hans Hex!
 
Och som en kommentar på formen. Jag klarar inte av att läsa på skärm och klarar inte ljudböcker, så det är old-style tryckt, mest pocket, som gäller. Med hundöron som bokmärke.
Har du provat riktiga ebokläsare? Alltså sådana med speciella skärmar? Det går inte att jämföra med att läsa på mobil eller surfplatta. Lika bra som riktiga böcker är det förstås inte, men det är en betydande skillnad jämfört med vanliga skärmar.
Och folk som påstår att dom "läser ljudböcker" - sorry, men det är inte i närheten av samma sak. Man läser med ögonen men lyssnar på öronen.
 
Har du provat riktiga ebokläsare? Alltså sådana med speciella skärmar? Det går inte att jämföra med att läsa på mobil eller surfplatta. Lika bra som riktiga böcker är det förstås inte, men det är en betydande skillnad jämfört med vanliga skärmar.
Och folk som påstår att dom "läser ljudböcker" - sorry, men det är inte i närheten av samma sak. Man läser med ögonen men lyssnar på öronen.
Jag har bara provat att ”låna” sådana och aversionen kan komma från bristande vana, den jag provade sist var ändå ganska nära en riktig bok i ljus och text. Jag är nog mest gammaldags och upplever bläddrandet i en fysisk bok som del av upplevelsen. Och sättandet av hundöron. Det har jag inte sett på nån e-bok….
 
Jag har bara provat att ”låna” sådana och aversionen kan komma från bristande vana, den jag provade sist var ändå ganska nära en riktig bok i ljus och text. Jag är nog mest gammaldags och upplever bläddrandet i en fysisk bok som del av upplevelsen. Och sättandet av hundöron. Det har jag inte sett på nån e-bok….
Ja, jag håller med dig. Jag förstår inte folks upprördhet över hundören! Men om man som jag som när jag är ledig kan plöja ett par böcker om dagen så är väldigt praktiskt när man reser.
 
Jag läser mycket i perioder, mestadels romaner eller konstvetenskap. När jag har perioder där jag inte har tillräckligt mentalt fokus för att läsa lyssnar jag gärna på ljudböcker.
Läser eller lyssnar väl på 20-30 st böcker per år typ.
 
Har inte läst en vanlig bok på väldigt länge. Har inte ro eller tid att läsa. Men lyssnar på ljudböcker när jag jobbar.
Ska försöka läsa någon vanlig bok på semestern.
 
Har du provat riktiga ebokläsare? Alltså sådana med speciella skärmar? Det går inte att jämföra med att läsa på mobil eller surfplatta. Lika bra som riktiga böcker är det förstås inte, men det är en betydande skillnad jämfört med vanliga skärmar.
Och folk som påstår att dom "läser ljudböcker" - sorry, men det är inte i närheten av samma sak. Man läser med ögonen men lyssnar på öronen.

Jag tycker faktiskt att min Kindle är bättre för ögonen än pappersböcker. Precis lagom bakgrundsbelyst för att ge vilsam läsning oavsett omgivande ljus, och så kan jag välja typsnitt och storlek som passar mig. :) Läsa på vanlig skärm får jag huvudvärk av väldigt fort!

(Ljudbok är för mig ett komplement och ett sätt att hålla mig underhållen när jag gör monotona sysslor. En bok som jag vill läsa lyssnar jag inte på, utan där rullar antingen enklare litteratur eller sånt som jag vill ha lite koll på för allmänbildning men inte tror att jag skulle uppskatta att läsa så mycket att det är värt att prioritera.)
 
Läser ständigt. Både skönlitteratur och facklitteratur.

Klarar tyvärr inte av ljudböcker eftersom jag tycker uppläsningen är så långsam.

Har svårt att förstå mig på folk som aldrig läser något.

Använder bokmärke. :)

Läser betydligt mer än jag t.ex tittar på tv/serier.
 

Liknande trådar

Tjatter Hej! Vi är ju på ett diskussionsforum så jag undrar vad ni tycker kännetecknar en bra diskussion, både i person och på nätet. Är det...
Svar
2
· Visningar
260
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 115
Senast: Sedna
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 618
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Jag skulle behöva läsa upp Matte från gymnasiet. Då hette kursen Matte B, och nu förstår jag att den heter Matte 2 a, 2b och 2c och att...
Svar
16
· Visningar
811
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp