Hur mycket läser ni?

Just nu läser jag nästan inget hemma,
på jobbet så läser jag enormt mycket dokument som jag ska arkivera så jag vet var de ska arkiveras och taggas med.
 
Jag läste mycket som barn, men det har minskat med åren ju mer stressad jag känt mig. Har läst väldigt sparsamt sedan jag blev sjukskriven 2020. Jag har svårt att komma in i böcker numera.

Jag läser framförallt när energin är på topp; på sommarhalvåret. Det faller dessutom in bra med att jag föredrar att läsa i naturligt ljus.

Jag läser kanske ett 10-tal böcker om året.
 
Jag läser nog hyfsat mycket, cirka 150-170 böcker per år. Utöver det testläser jag i alla fall ett par manuskript per år på både svenska och engelska, håller på med nummer 2 och 3 för i år just nu. Mitt läsande består av en mix av pappersböcker, e-böcker och ljudböcker, och jag räknar dem alla som läsande. Utöver de böcker jag väljer för mitt eget höga nöjes skull eller av intresse läser jag 2 böcker i månaden tillsammans med min bokklubb och vi har superroliga analytiska konversationer kring dem :love:
 
Jag har alltid en ljudbok, en roman och en barn/ungdomsbok på gång. Det brukar bli minst fyra ljudböcker, två romaner och fyra ungdomsböcker i månaden. Plus ett gäng bilderböcker. Jag är skolbibliotekarie så jag ”måste” hålla igång.
 
Jag läser före läggdags, förr läste jag på väg till och från jobbet men det gick åt så mycket böcker och jag är pappersfascist så det blev så fullt hemma + dyrt så nu får jag begränsa mig till sängen.
Jag önskar att jag gillade ljudbok för det hade varit trevligt i bilen men jag har inte gillat att bli läst för sen jag lärde mig läsa själv. :)
F ö tipsar jag om att förutom att torka av mig böcker på kompisar så har jag lämnat på sjukhusbibliotek och random hyllor i korridorer på samma sjukhus... :D
 
Jag läser före läggdags, förr läste jag på väg till och från jobbet men det gick åt så mycket böcker och jag är pappersfascist så det blev så fullt hemma + dyrt så nu får jag begränsa mig till sängen.
Jag önskar att jag gillade ljudbok för det hade varit trevligt i bilen men jag har inte gillat att bli läst för sen jag lärde mig läsa själv. :)
F ö tipsar jag om att förutom att torka av mig böcker på kompisar så har jag lämnat på sjukhusbibliotek och random hyllor i korridorer på samma sjukhus... :D
Vill tipsa om att låna böckerna på biblioteket och av vänner, då hamnar de inte i bokhyllorna. :)
Många bibliotek har även pocket numera så man behöver inte få sådana där åbäkiga stora inbundna.
 
Jag läste väldigt väldigt mycket som barn och ungdom, då ville jag helst gå runt med näsan i en bok hela tiden. Sen började jag plugga på universitetet och läste betydligt mindre på fritiden eftersom jag inte orkade läsa så mycket utöver kurslitteraturen.

Sen kom jag aldrig riktigt igång och sen kom barnen, då tappade jag det helt. Men nu!! Nu är jag ÄNTLIGEN igång och jag älskar det! :love: Läser på bussen till och från jobbet och innan jag ska sova och det bästa bästa bästa är när jag har fastnat i en bok så att jag tar varje tillfälle att läsa istället för att ta fram mobilen :) Har hittills läst 12 böcker i år, så ca 2,5 böcker i månaden.
 
Jag har tappat den egna läsningen helt under mina universitetsstudier, alltså läsningen jag gör för min egen skull och vars resultat inte kommer bli betygssatt. Dock har det ändrats lite nu, och jag har lånat en bok på stadsbiblioteket för första gången på länge! Har även startat en bokcirkel med mina kollegor, och där mjukstartar vi med en novelix-novell av 2013 (?) års nobellpristagare i litteratur.
 
Läser i perioder, främst sommartid när man kan sitta ute i värmen. Kan inte läsa när jag ska sova, för då är jag för trött.

Läste mycket som barn. Älskar det fortfarande, men har så mycket annat som tar min tid. Och det är lätt att fastna med mobilen nu om kvällarna i stället för att öppna en bok.
 
Jag läste massor som barn och ungdom, men läser tyvärr sällan nu för tiden. Tycker det var enklare att hitta böcker som yngre, jag upplever att väldigt många "vuxenböcker" mest är deckare eller relationsdraman. Jag vill ju ha äventyr, svärdsstrider och hästar! Jag är dessutom mer kinkig när det kommer till dåligt språk och unkna könsroller numera.
 
Jag läste massor som barn och ungdom, men läser tyvärr sällan nu för tiden. Tycker det var enklare att hitta böcker som yngre, jag upplever att väldigt många "vuxenböcker" mest är deckare eller relationsdraman. Jag vill ju ha äventyr, svärdsstrider och hästar! Jag är dessutom mer kinkig när det kommer till dåligt språk och unkna könsroller numera.
Har du något emot fantasy? Där kan jag tänka mig att det finns mer äventyr, och bland de kvinnliga nyare författarna förhoppningsvis lite mindre unkna könsroller.
 
Jag älskar att läsa. Verkligen älskar, har jag fastnat i en bra bok läser jag varje tillgänglig sekund tills den är slut. Så har jag varit sen jag var liten. Mitt enda problem är att jag kan ha lite svårt att plocka upp en ny bok och komma in i den, så det kan gå allt från några dagar till veckor mellan böckerna. När barnen kollar på barnprogram innan läggdags sitter jag bredvid och läser, och sen läser jag för dem innan de somnar. Båda barnen älskar också böcker och jag hoppas det håller i sig!
Läser allra helst pappersböcker, men kan lyssna på en ljudbok om jag ska köra långt eller påta i trädgården en hel dag. Annars tappar jag ofta fokus på att lyssna och börjar tänka på annat istället.
 
Hur mycket brukar ni läsa? Själv så läser jag alltid innan jag ska sova. För mig är det en självklarhet att jag läser. Men nästan ingen av mina kompisar läser någonting nästan. Därför undrar jag hur mycket ni läser!🙂

Jag läser rätt mycket, men det ingår i mitt jobb till stor del också, så det är inte bara frivillig läsning. I normalfallet snittar jag på två böcker i veckan typ, ibland fler ibland färre.
 
Jag läser ingenting.
Jag har varit en bokmal och springer fortfarande och köper böcker i tid och otid. Jag älskar böcker och älskar att läsa. Men - jag har helt enkelt inte koncentrationsförmågan som krävs längre. Jag går runt och hoppas få en till "läsperiod" när jag inte gör annat än läser, men det är många år sedan jag hade en sån nu :(
 
Jag läser ingenting.
Jag har varit en bokmal och springer fortfarande och köper böcker i tid och otid. Jag älskar böcker och älskar att läsa. Men - jag har helt enkelt inte koncentrationsförmågan som krävs längre. Jag går runt och hoppas få en till "läsperiod" när jag inte gör annat än läser, men det är många år sedan jag hade en sån nu :(
Om det är telefonens fel så kommer det nog inte av sig självt tyvärr. Telefonen verkar man behöva tvinga att lägga ifrån sig för att börja läsa.
 
Jepp, och tyvärr! Jag håller inte fokus alls, jag får lyssna om mina poddar sjuttioelva ggr redan för att hänga med där :D
Är det oavsett vad du gör under tiden? Jag tycker det är lättare att hänga med om jag gör något väldigt långsamt och repetitivt som inte kräver någon hjärnfunktion men som ändå gör att jag inte zonar ut - typ klippa gräs, stapa ved etc.
 
Är det oavsett vad du gör under tiden? Jag tycker det är lättare att hänga med om jag gör något väldigt långsamt och repetitivt som inte kräver någon hjärnfunktion men som ändå gör att jag inte zonar ut - typ klippa gräs, stapa ved etc.
Jepp, alldeles oavsett. Jag är hopplös med allt så sett, jag zonar ut och tänker på annat 🙈
 

Liknande trådar

Tjatter Hej! Vi är ju på ett diskussionsforum så jag undrar vad ni tycker kännetecknar en bra diskussion, både i person och på nätet. Är det...
Svar
2
· Visningar
260
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 115
Senast: Sedna
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 619
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Jag skulle behöva läsa upp Matte från gymnasiet. Då hette kursen Matte B, och nu förstår jag att den heter Matte 2 a, 2b och 2c och att...
Svar
16
· Visningar
811
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp