Hur mycket lägger ni på mat varje månad?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 292
  • Visningar Visningar 26 100
Jag brukar lägga typ en 500-lapp när jag käkar middag på kvartershaket. Huvudrätt och ett par glas vin. Kanske en calvados efter maten. Och då har jag ändå stammisrabatt :p
Vi vuxna hoppar över efterrätten efter middagen, men jag tar gärna kaffe efter maten. Min man dricker en öl, jag mineralvatten och ett av barnen har aldrig druckit något annat än vatten. Så vi äter förmodligen lite billigare än andra familjer med tre barn. Men äldsta barnet har i somras börjat med vuxenportioner då och då.

Vad ö
Jag bor själv och lägger kanske runt 1000kr i månaden på mat. För mig är det väldigt märkligt när folk handlar mat för sådana väldigt höga summor, är nog väldigt mycket "onödigt" då som snabbmat och liknande.
Vad äter du som är så billigt ?
Jag tycker bara man handlar lite basvaror blir det flera hundra kronor.

Två vuxna, en bebis.
Vi sätter in ca 8000 på ICA-kort varje månad, det går alltid åt. Dock täcker det utöver inköpen i mataffären också någon tankning/månad och en del andra inköp till vårt hem från tex byggvaruhus eller liknande.

Räknade för något år sedan ut hur mycket av de 8000:- som vi faktiskt la på mat/månad (inklusive hygienartiklar i mataffären, men också inkluderat fika och restaurangbesök) och det blev bara runt 2500-3500:- i månaden.

Sedan dess har det tillkommit ett barn vars ersättning och numera också barnmat kostar runt 500:-/månad, samt blöjor för några hundra, (men det är ju förvisso inte mat)

Vi köper i princip alltid det vi är sugna på, men försöker att inte äta kött för många dagar i veckan. En del kött är också hemmajagat, visserligen inte gratis men det går mer på hobbykontot än matkontot. Frukt äter vi båda främst på jobbet, annars skulle det nog dra upp kostnaden också.

Hur gör ni andra med resterna som blir över när ni lagar mat? Jag tror att det är där mycket av mina problem ligger. Tex, jag behöver ha tomatpuré i ett recept. Använder 2 matskedar. Sedan inser jag några månader senare att resten är möglig och jag måste slänga ut den.
Fryser mycket.

Konsumentverket räknar med 2500kr/mån för en vuxen med normalkost där all mat lagas hemma. 1900kr om man räknar bort luncher vardagar. Det tycker jag låter rimligt.
Då hamnar vi ungefär på den matkostnaden vi har. Jag tycker inte att vi äter dyr mat.

Något dyrare men ungarna käkar yoghurt för 20-25:- per paket, jag köper mycket ekologiskt och jag kan köpa svindyr ekokyckling. Så det är nog +1000-1500:- i månaden och då ligger vi enligt tabellen.

Konsumentverket räknar med 2500kr/mån för en vuxen med normalkost där all mat lagas hemma. 1900kr om man räknar bort luncher vardagar. Det tycker jag låter rimligt.
Men det är ju lunch ute som kostar. Och man kan ju inte räkna bort dem från matkontot. Jag håller dock med om att summorna låter rimliga för det man lagar själv.
Om man går på cirka 2000 för mat hemma och 2500 för luncher ute så blir det 9000 för två vuxna. Barn har ju i regel "gratis" lunch i skola eller förskola, men om familjen har 3-4 barn/tonåringar så blir ju inte 14000 helt orimligt.
Lagar den mesta maten från grunden, men lyxar ibland till det med färdigt från saluhall. När jag tänker att det är dyrt så jämför jag med en normallunch och inser att det är ungefär samma för lyxmat hemma som en standardunch i Stockholm (ja bortsett från vinet då) :).

Men det är ju lunch ute som kostar. Och man kan ju inte räkna bort dem från matkontot. Jag håller dock med om att summorna låter rimliga för det man lagar själv.
Om man går på cirka 2000 för mat hemma och 2500 för luncher ute så blir det 9000 för två vuxna. Barn har ju i regel "gratis" lunch i skola eller förskola, men om familjen har 3-4 barn/tonåringar så blir ju inte 14000 helt orimligt.
Lagar den mesta maten från grunden, men lyxar ibland till det med färdigt från saluhall. När jag tänker att det är dyrt så jämför jag med en normallunch och inser att det är ungefär samma för lyxmat hemma som en standardunch i Stockholm (ja bortsett från vinet då) :).

Har man inga luncher ute kan man räkna bort dem.;)

Förstår vad du menar men det är ju totalt orimligt att konsumentverket ska göra tabeller för alla möjliga fördelningar mellan hemmalagat och restaurangkäk, så kritiken blir rätt obefogad.

Och uppenbarligen är 14000 orimligt om man kvalificerar sig för lyxfällan. Det är en summa som aldrig kan motivetas om inte ekonomin tillåter.

Senast ändrad:
Om man har en begränsad budget och är noggrann kan man äta bra mat för låg kostnad. Fråga vilken student som helst! Men om/när man inte behöver vända på korvörena så är det lätt att höja matkontot rejält. Speciellt genom att äta ute, köpa färdiglagat, välja krav-märkt, högre kvalitet etc. Jag ser inget fel i det. Om man väljer att lägga sina pengar på mat/bekvämlighet eller på annat. Men det är bra att veta att man kan äta bra för liten peng, om man vet hur man gör. Som någon annan påpekade så är det väl bristande anpassning till vad man har råd med som är problemet för dem som hamnar i lyxfällan.

Har man inga luncher ute kan man räkna bort dem.;)

Förstår vad du menar men det är ju totalt orimligt att konsumentverket ska göra tabeller för alla möjliga fördelningar mellan hemmalagat och restaurangkäk, så kritiken blir rätt obefogad.
Men konsumentverket menar ju inte att man ska räkna bort lunchen. De redovisar en budget för om man äter alla mål hemma (har matlåda) och en för kostnader för mat hemma om man äter ute. Vad uteluncherna kostar måste man ju själv lägga till sin budget.
Att sätta inköp på ICA=matkostnad om man äter ute varje dag blir ju inte rätt. Man måste ha pengar till uteluncherna också.

Men konsumentverket menar ju inte att man ska räkna bort lunchen. De redovisar en budget för om man äter alla mål hemma (har matlåda) och en för kostnader för mat hemma om man äter ute. Vad uteluncherna kostar måste man ju själv lägga till sin budget.
Att sätta inköp på ICA=matkostnad om man äter ute varje dag blir ju inte rätt. Man måste ha pengar till uteluncherna också.

Ja jag vet inte vad du vill ha sagt? Jag la inte fram uppgiften som ett facit utan som något att jämföra med. Ta det för vad det är.

Två vuxna och två barn - går åt 5000kr. Köper inga städ eller hygienartiklar för de pengarna. Jag är dock gluten- och laktosintolerant som gör att matkostnaden tyvärr drar iväg..

16000-18000kr på en månad? Inte ens om jag kratsade hovarna med kungskrabba eller duschade av hunden med Bollinger skulle jag komma ens i närheten av detta, kan Ni inte dela med Er av en (sju)rätters meny så vi andra dödliga får se hur Ni har det?

Mvh uppenbarligen ingen lottomiljonär

Äta ute lunch och middag är ju 1000kr bara där för en enda dag. Alltså helt vanlig utemat typ sushi eller Max eller pastastället. Så äta ute många gånger + köpa hem precis vad en känner för + slänga sånt som vi handlat för vi ska laga till men istället går ut och äter = dyrt. Det är verkligen inte svårt komma upp i stora summor. Mycket svårare hålla sig på minisummor.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 300
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: malumbub
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 858
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 363
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Hjälp

Hund, Katt, Andra Djur