Hur mycket pengar lägger ni med på ert utseende?

Hm, det beror nog på vilka kostnader som räknas till utseendet?
Själv tänker jag utseende som smink, hårspray, kläder, det som syns. Så räknar inte tandborstning och dusch till utseendet indirekt i alla fall, då kanske även vad man äter påverkar utseendet också?
Svårt att säga exakt hur mycket, antingen är det 0kr eller under 100-lappen beroende på vad man räknar till utseendet.

Klipper mig själv hemma, använder ej smink, köper inte nya kläder längre, stylar inte håret, bryr mig inte så mycket om mitt utseende längre, vissa dagar orkar jag inte ens borsta håret och det ser då ut som ett fågelbo.

Så jag lägger nog väldigt lite pengar och energi på mitt utseende. :)
 
Alldeles för mycket...Runt 5000-6000 i månaden skulle jag tro. Kan tillägga att jag är student också :o
Fixar naglarna, fransar, vaxar rubbet, pedikyr och går på ansiktsbehandling cirka 1 gång i månaden
Utöver det tillkommer smink, en uppsjö skönhetsprodukter och frisör (4 ggr per år)
Vill verkligen inte snåla när det kommer till att ta hand om mig själv och jag älskar att känna mig fin :D Dessutom har det blivit något utav en hobby och det är sååå kul att prova nya behandlingar, nya salonger och nya produkter när man har lite koll på läget så att säga
 
Haha kaozz ska vi lägga till kläder också som nån påpekade så vågar jag inte ens räkna.. Fy fan :p
 
Med inspiration från ett tv-program igår som handlade om hur mycket pengar man lägger ner på sitt utseende.

Hur mycket lägger ni ned?

För mig är det nog ungefär 50:- kanske. Använder aldrig smink, klipper mig gör mannen min. Så i min budget är ungefär tandkräm, schampo, deo, parfym (dock räcket det otroligt länge, används sällan).

Tandkräm är väl snarare hälsovård, borsta tänderna gör åtminstone inte jag för att bli vacker, utan för att förebygga karies?

När det gäller skönhetsprodukter, alltså inte rena hygienartiklar som tandkräm och tvål, så lägger jag i princip ingenting. En gång vart femte år köper jag en mascara, det skulle väl vara det ungefär. Så kanske 50 kr per år, då? Går inte till frisören, använder smink kanske fem gånger om året.

Sen köper jag kläder ibland förstås, och det kan man ju se som pengar man lägger på sitt utseende, för när jag köper kläder så försöker jag ju hitta kläder jag tycker är fina. Jag köper kläder kanske 2-3 gånger om året, jag skulle tippa att det blir kanske 400 kr/månaden om man slår ut det.

Jag är ärligt talat urdålig på att göra mig fin, alltså makeup och tjusigt hårfix och sånt där, tycker mest det är obekvämt och opraktiskt, så jag lägger varken tid eller pengar på det om jag inte måste. Fina kläder är roligt, men eftersom mina vardagskläder alltid måste funka att hämta och lämna barn med, så blir det i praktiken långbyxor, platta skor och fjällrävenjackor som tål en del.
 
För att det är ytterst orimligt att en frisör skulle kunna ta det priset (vitt) utan att gå back om hen har de utgifter som förknippas med en verksamhet (lokaler, material, lön, sociala avgifter och skatter...)

Min frisör ifråga har haft sitt företag i +20år, har sin salong i en separat del av sitt hus, bor i ett mindre samhälle, tar inga överpriser och hyr ut en stol - Jo det är i allra högsta grad rimligt! :)
 
Schampo & balsam köper jag för cirka 200 kr styck, räcker oftast ganska exakt tre månader.
Hudvård vet jag faktiskt inte, började nyligen använda Dermalogica pga jobbig problemhy. Dyrt men funkar så mycket bättre än något annat jag testat. Har inte hunnit få någon uppfattning om hur länge produkterna räcker så svårt att säga vad det kommer kosta. Kanske runt 150-200kr i månaden.

Klipper mig hos frisör för totalt cirka 1500 kr per år.
Smink köper jag nytt mineralpuder typ en gång om året, har nåt rouge och ögonbrynspuder också men dom räcker ännu längre. Säg 200kr per år för smink.
Blir nog inte så mkt mer än det.

Börjar man räkna kläder och sådant blir det lite mer förstås, men tycker det blir alldeles för besvärligt att försöka räkna ut vilka av kläderna som endast faller in under kategorin "utseende". Mycket fyller ju trots allt större funktion än det. Typ som att slippa gå ut naken och frysa ihjäl. :D
 
Jag klipper och slingar håret hos frisör 2ggr/år, så det är inte en så stor utgift utslaget per månad.
Däremot gör jag naglarna på salong ungefär var 4-6e vecka och det är väl runt 5-700 kr per gång.
Jag sminkar mig typ aldrig. Tror det är nått slags rekord i år för att jag sminkat mig typ 3 ggr. Har kommit fram till att det nog skulle vara billigare att betala för en sminkning än att köpa prylarna själv när de är så sällan man sminkar sig, mascaran tex hinner ju torka ut mellan gångerna.
Deo, tvål, tandkräm osv tycker jag inte hör till utseendeprylar, det är ju hygien liksom. Men det köper jag på Ullared/Rusta/Öob.
Schampo och balsam köper jag från frisören. Men det räcker ganska länge istället. Hade jag köpt på ica hade jag gjort av med mycket mycket mer balsam tex.
 
Min frisör ifråga har haft sitt företag i +20år, har sin salong i en separat del av sitt hus, bor i ett mindre samhälle, tar inga överpriser och hyr ut en stol - Jo det är i allra högsta grad rimligt! :)

Även om hen betalar 0:- i hyra (vilket i sig inte är rimligt, kostnaderna för lokalen finns ju även om ingen behöver gå plus på uthyrning), har extremt låg OH, extremt låga inköpspriser, full beläggning alla dagar i veckan, aldrig är sjuk och tar max tre veckors ledigt så innebär det en timlön (innan skatt) på under 100:-

Nej, det är i mina ögon inte rimligt.

Problemet med den typen av småföretagande är att de sällan räknar in allt de ger bort gratis i form av odebiterbar tid och annat.
 
Klippning: Varannan - var tredje månad 150:-/gång (the perks of att känna frisörer som bytt bana i livet och blivit studenter :D)
Smink: Köper gärna dyrare smink men sällan. Mina ögonskuggor från MAC köpte jag för ca 2 år sedan och de håller fortfarande i pigmenten. Använder i princip bara ögonskugga och mascara (vilken jag köper ny ungefär lika ofta som jag klipper mig) så här blir väll kostnaden inte ens 100:-/månad.
Kläder: Handlar på second hand/Tradera för kanske 100:- i månaden utslaget, större klädeskedjor ca varannan månad om det är någonting jag behöver och unnar mig kanske en-två gånger om året något riktigt dyrt (Olars Ulla eller liknande) men då kommer plagget oftast från Tradera. Köper oftast specifika plagg (ny behöver jag t ex plagg jag kan gyckla med av 100% bomull) eller ersätta plagg som är trasiga.
 
2800? :eek:
Jag klipper och färgar hela mitt hår (som når mig till halva låren ungefär) knallrött för max 650spänn!

Jepp, hos en frisör som är otroligt välutbildad och duktig. Sen har jag enligt henne dubbelt så mkt hår som en vanlig människa, väldigt tjockt alltså. Blir 100+ slingor varje gång. Brukar ta 4 timmar. Dyrt men värt det :) tror det kostar 2300 om man har mindre hår men den turen har jag inte.
 
Jag är nog rätt billig i drift! :D
Kör balsammetoden, använder billiga balsam från mataffären och tvättar håret 2ggr/vecka. Klipper det gör jag själv.
I sminkväg köper jag mascara någon gång/år, övrigt smink tar aldrig slut så totalt sett lägger jag kanske 3-400 kr/år på smink.

I övrigt har jag en burk kokosolja som används till avsminkning, som hudkräm och som hårolja.
Färgar aldrig håret, målar naglarna enstaka gånger per år, använder inte duschkrämer eller hudkrämer och går aldrig på behandlingar.

När det kommer till kläder och skor köper jag nästan bara nytt då de gamla är utslitna, och gärna på second hand. Mamma är dock förtjust i att köpa kläder åt mig, så jag får alltid en massa i julklapp. Som tur är har hon rätt bra smak :p
 
Förra året körde jag med ögonfransförlängning, men kom fram till att det var tacky och slutade :p såg helt bisarrt ut med ögonfransar upp till ögonbrynen, speciellt när jag då jobbade i uniform. Kollegorna frågade om jag kom direkt från nattklubben och det kändes inte som jag.

Vilken sorts fransar gjorde du då? :confused: Eller jag är egentligen inte :confused: för jag har sett många dåligt gjorda förlängningar men mina fransar ser verkligen inte tacky ut. Jag ser bara ut att vara väldigt lyckligt lottad :D
Inte en enda gång har någon kommenterat att jag ser ut att komma från en nattklubb trots att jag gör mitt bästa att piffa upp uniformen med hyfsat långa och alltid glittriga naglar, glittriga hårspännen, glittrigt halsband, glittrigt armband och dessutom icke reglementsenliga färgglatt mönstrade strumpor :D
 
Senast ändrad:
Intressant frågeställning!
För min del blir det nog inte många kronor...:angel:
Klippte håret för typ 8 år sedan senast och sminkar mig inte. Köper något Body Butter på TBS kanske 5 gånger/år, men det kan väl knappt räknas? Kör med Barnängens schampo...
 
Vilken sorts fransar gjorde du då? :confused: Eller jag är egentligen inte :confused: för jag har sett många dåligt gjorda förlängningar men mina fransar ser verkligen inte tacky ut. Jag ser bara ut att vara väldigt lyckligt lottad :D
Inte en enda gång har någon kommenterat att jag ser ut att komma från en nattklubb trots att jag gör mitt bästa att piffa upp uniformen med hyfsat långa och alltid glittriga naglar, glittriga hårspännen, glittrigt halsband, glittrigt armband och dessutom icke reglementsenliga färgglatt mönstrade strumpor :D

Kommer inte ihåg vad det hette men det var inget budget eller så, utan jag tyckte mest det såg tacky ut för att det blev för mkt. Tjejen var superduktig så inget fel där heller. Har naturligt väldigt långa fransar så det + fransförlängning blev bara nä, för mkt. Men det är ju vad jag tyckte. Mina kollegor var alla män, de flesta 35+ så de förstod väl inte de här med smink och så. Hade också alltid glittriga naglar osv, men bar ju grön uniform och det passar inte ihop med superlånga glittriga naglar, smink, fransförlängning osv. Dröjde dock ett år innan chefen bad mig korta naglarna :p

De långa naglarna var dock fantastiska när jag rengjorde mitt vapen. AK5an har många trånga utrymmen och långa naglar kan man pilla med överallt :D speciellt naglar i gelé, de är så hårda att man kan använda de som skruvmejsel ;) Jag var trots naglarna snabbast på vapen isär (13 sekunder) fortfarande nöjd haha.
 
Med inspiration från ett tv-program igår som handlade om hur mycket pengar man lägger ner på sitt utseende.

Hur mycket lägger ni ned?

För mig är det nog ungefär 50:- kanske. Använder aldrig smink, klipper mig gör mannen min. Så i min budget är ungefär tandkräm, schampo, deo, parfym (dock räcket det otroligt länge, används sällan).

Jag vet inte var gränsen för utseende och kläder eller hygien går.

Däremot vet jag ju att jag i te direkt köper billiga krämer eller smink. Jag blandar också HM och dyra kläder.

Så jag gissar på ganska hög summa, tyvärr.

Jag klipper och färgar dock mig själv. Även om hag använder dyra produkter.
 
Kommer inte ihåg vad det hette men det var inget budget eller så, utan jag tyckte mest det såg tacky ut för att det blev för mkt. Tjejen var superduktig så inget fel där heller. Har naturligt väldigt långa fransar så det + fransförlängning blev bara nä, för mkt. Men det är ju vad jag tyckte. Mina kollegor var alla män, de flesta 35+ så de förstod väl inte de här med smink och så. Hade också alltid glittriga naglar osv, men bar ju grön uniform och det passar inte ihop med superlånga glittriga naglar, smink, fransförlängning osv. Dröjde dock ett år innan chefen bad mig korta naglarna :p

De långa naglarna var dock fantastiska när jag rengjorde mitt vapen. AK5an har många trånga utrymmen och långa naglar kan man pilla med överallt :D speciellt naglar i gelé, de är så hårda att man kan använda de som skruvmejsel ;) Jag var trots naglarna snabbast på vapen isär (13 sekunder) fortfarande nöjd haha.

Jag gör singelfransar i äkta material, längd 12-13 mm. Supernöjd! Har även jag långa fransar naturligt men med förlängningen blir det snyggare böjning på det än med mascara.
De jag har sett som har sämre resultat använder antingen syntetfransar alternativt flares. Dessutom ser det knepigt ut när det sätts samma längd över hela fransraden. Jag kör graderat vilket ger ett mjukare/naturligare resultat.
Blå uniform passar utmärkt med glittriga naglar ;) Just naglarna har många intagna och häktade kommenterat. Lite kul när måndagens stora händelse var att se vilken färg jag använde just den veckan :rofl:
 
Jag gör singelfransar i äkta material, längd 12-13 mm. Supernöjd! Har även jag långa fransar naturligt men med förlängningen blir det snyggare böjning på det än med mascara.
De jag har sett som har sämre resultat använder antingen syntetfransar alternativt flares. Dessutom ser det knepigt ut när det sätts samma längd över hela fransraden. Jag kör graderat vilket ger ett mjukare/naturligare resultat.
Blå uniform passar utmärkt med glittriga naglar ;) Just naglarna har många intagna och häktade kommenterat. Lite kul när måndagens stora händelse var att se vilken färg jag använde just den veckan :rofl:

Singelfransar var det, tog evighet tyckte jag att få dit. Allra längsta samt med mest böj tog hon = too much. Sen en natt tröttnade jag och skulle ha bort NU! Pillade bort de, vilket ju gör att de egna följer med.. Så juni 2014 hade jag typ inga ögonfransar haha. Växte tack och lov ut på ett par veckor, lika långa som vanligt.
Var ett par veckor med skräck där, trodde jag skulle bli franslös.
 
Singelfransar var det, tog evighet tyckte jag att få dit. Allra längsta samt med mest böj tog hon = too much. Sen en natt tröttnade jag och skulle ha bort NU! Pillade bort de, vilket ju gör att de egna följer med.. Så juni 2014 hade jag typ inga ögonfransar haha. Växte tack och lov ut på ett par veckor, lika långa som vanligt.
Var ett par veckor med skräck där, trodde jag skulle bli franslös.

Fransarna växer rätt fort som tur är för dig ;)

Jag tror att 14 mm är längsta på "min" salong så jag har näst längsta. Sen tror jag att det är C-curl så näst mest där också. Känns lagom :)
Och som jag saknar nu att jag pga måndagens ögonlaseroperation inte får fylla på fransarna på fyra veckor :eek: :cry:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag hamnade i en tråd på flashback igår. Blev smått chockad när jag läste alla elaka kommentarer om främst tjejers utseende (den...
17 18 19
Svar
362
· Visningar
23 179
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 333
Senast: Ava22
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 431
Senast: cassiopeja
·
Relationer Wow, jag trodde aldrig att det skulle gå så långt att jag skrev ett anonymt inlägg på ett forum jag i vanliga fall är väldigt aktiv i...
30 31 32
Svar
623
· Visningar
74 180
Senast: anaby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp