Att kommentera människors utseende

Niyama

Trådstartare
Jag hamnade i en tråd på flashback igår. Blev smått chockad när jag läste alla elaka kommentarer om främst tjejers utseende (den handlade om ett tv-program). Tänkte att jaja, det är flashback. Idag på buke gick jag in i tråden om trender vi inte förstår oss på. Och där finns flera inlägg som ser nästan likadana ut O_o.

Alltså, kommentarer om vilka kläder som gör att man får ful kroppsform, vilken sminkning som är ful, skönhetsingrepp som är fula. Både allmänt och t.o.m. riktat mot specifika personer.

Varför? Jag fattar verkligen inte. Vad är syftet? Om man struntar i att det är elakt, så framstår man ju själv inte som en särskilt trevlig person tänker jag? Om jag skulle råka skriva eller säga nåt liknande och någon kommenterar det, skulle jag backa och skämmas som fan. Men ändå vara glad att nån uppmärksammade mig på det.

Vill inte diskutera just tråden om trender, den gjorde bara att jag började tänka på det igen. Som sagt, såg det på flashback igår, ser det på instagram, hör det IRL. Om nån kommenterar nånting om att det där var ju inte så snällt, så verkar reaktionen sällan bli "oj, du har rätt! förlåt!" utan tystnad eller försvar av sin rätt att tala om hur fult det är med x.
 
Jag hamnade i en tråd på flashback igår. Blev smått chockad när jag läste alla elaka kommentarer om främst tjejers utseende (den handlade om ett tv-program). Tänkte att jaja, det är flashback. Idag på buke gick jag in i tråden om trender vi inte förstår oss på. Och där finns flera inlägg som ser nästan likadana ut O_o.

Alltså, kommentarer om vilka kläder som gör att man får ful kroppsform, vilken sminkning som är ful, skönhetsingrepp som är fula. Både allmänt och t.o.m. riktat mot specifika personer.

Varför? Jag fattar verkligen inte. Vad är syftet? Om man struntar i att det är elakt, så framstår man ju själv inte som en särskilt trevlig person tänker jag? Om jag skulle råka skriva eller säga nåt liknande och någon kommenterar det, skulle jag backa och skämmas som fan. Men ändå vara glad att nån uppmärksammade mig på det.

Vill inte diskutera just tråden om trender, den gjorde bara att jag började tänka på det igen. Som sagt, såg det på flashback igår, ser det på instagram, hör det IRL. Om nån kommenterar nånting om att det där var ju inte så snällt, så verkar reaktionen sällan bli "oj, du har rätt! förlåt!" utan tystnad eller försvar av sin rätt att tala om hur fult det är med x.
Det är helt sjukt.

(Vet att den inte ska diskutera, Men blev otroligt förvånad att nästan ingen reagerade att man valde ut en specifik person i den tråden och klagade på hur ful just hon var. Som tur var reagerade i alla fall någon, annars hade jag förlorat hoppet på mänskligheten.)
 
Om det är mitt inlägg ni avser så tycker jag att tjejen är jättesöt (även detta en kommentar om utseende :banghead: ) men har gjort en åtgärd som i mina ögon gör utseende allt annat än behagligt.

Jag kritiserar inte hennes utseende. Jag kritiserar fenomenet att kvinnor uppmuntras att förändra utseendet. Operera brösten, fylla läpparna, lyfta ansiktet - name it. Allt för att behaga. När ens naturliga kropp borde duga.
 
Jag kan absolut tycka att vissa saker inte är smickrande, det kan jag ärligt erkänna (det är tämligen mänskligt skulle jag säga). Men det är ett långt steg mellan att tänka det och att yttra det offentligt. Det sistnämnda gör en inte.

Allt en tänker kanske inte alltid är trevligt. Det viktiga är att en kan se vad som inte är trevligt och då låta bli att kommentera.
 
På flashback är i princip alla troll. Men läs på kroppsaktivisternas kommentarsfält på till exempel insta. Det haglar av elakheter. Det sista var om vårdpersonal som tyckte det var äckligt att vidröra feta patienter.
Ja precis, på flashback tänkte jag ju just att ja, det är flashback... Men detta finns ju överallt!
 
Om det är mitt inlägg ni avser så tycker jag att tjejen är jättesöt (även detta en kommentar om utseende :banghead: ) men har gjort en åtgärd som i mina ögon gör utseende allt annat än behagligt.

Jag kritiserar inte hennes utseende. Jag kritiserar fenomenet att kvinnor uppmuntras att förändra utseendet. Operera brösten, fylla läpparna, lyfta ansiktet - name it. Allt för att behaga. När ens naturliga kropp borde duga.

Måste utseende behaga? Behaga vem, i så fall? Vem avgör vilket utseende som anses "behagligt"?

Alltså, du är ute på så otroligt tunn is här att inga ishackor i världen kommer att hjälpa. Jag vet vad du skrev, det vet flera andra också. Det är inte okej.
 
Om det är mitt inlägg ni avser så tycker jag att tjejen är jättesöt (även detta en kommentar om utseende :banghead: ) men har gjort en åtgärd som i mina ögon gör utseende allt annat än behagligt.

Jag kritiserar inte hennes utseende. Jag kritiserar fenomenet att kvinnor uppmuntras att förändra utseendet. Operera brösten, fylla läpparna, lyfta ansiktet - name it. Allt för att behaga. När ens naturliga kropp borde duga.
Är det inte ett märkligt sätt att kritisera fenomenet att kvinnor uppmuntras förändra utseendet? Att tala om att förändringen är ohyggligt ful?

Kvinnor kritiseras ju stenhårt för sitt utseende oavsett om det gjorts ingrepp eller ej. Hur blir det bättre av att tala om att det minsann blir fult av vissa ingrepp?
 
Om det är mitt inlägg ni avser så tycker jag att tjejen är jättesöt (även detta en kommentar om utseende :banghead: ) men har gjort en åtgärd som i mina ögon gör utseende allt annat än behagligt.

Jag kritiserar inte hennes utseende. Jag kritiserar fenomenet att kvinnor uppmuntras att förändra utseendet. Operera brösten, fylla läpparna, lyfta ansiktet - name it. Allt för att behaga. När ens naturliga kropp borde duga.
Fast det är fortfarande inte trevligt sagt, jag köper att man kan vara emot fenomenet som du beskriver det, men faktum är att många gör ingrepp för behaga sig själv, ingen annan. Jag själv har haft fillers i läpparna, och lär göra om proceduren när jag får tummen ur /riskerna för en person i riskgrupp blir mindre i samhället. Jag tar inte illa vid mig av att höra liknande kommentarer, men vet samtidigt åtminstone några personer här som också har gjort något ingrepp eller två och jag kan inte tala för dem.
 
Jag kan absolut tycka att vissa saker inte är smickrande, det kan jag ärligt erkänna (det är tämligen mänskligt skulle jag säga). Men det är ett långt steg mellan att tänka det och att yttra det offentligt. Det sistnämnda gör en inte.

Allt en tänker kanske inte alltid är trevligt. Det viktiga är att en kan se vad som inte är trevligt och då låta bli att kommentera.
Ja jag kan ju såklart också tänka saker. Jag kan säkert ha skrivit dumma saker här, särskilt med tanke på att jag började skriva här när jag var 12 år eller nåt sånt. Men numera brukar jag stoppa tanken ganska snabbt, att varför lägger jag ens nån värdering i det - släpp det bara. Och om jag skulle råka skriva först och tänka sen så skulle jag ju inse att det där var ju jävligt dumt.
 
Om det är mitt inlägg ni avser så tycker jag att tjejen är jättesöt (även detta en kommentar om utseende :banghead: ) men har gjort en åtgärd som i mina ögon gör utseende allt annat än behagligt.

Jag kritiserar inte hennes utseende. Jag kritiserar fenomenet att kvinnor uppmuntras att förändra utseendet. Operera brösten, fylla läpparna, lyfta ansiktet - name it. Allt för att behaga. När ens naturliga kropp borde duga.
Men alltså vad är det du inte förstår? Duga för vem då? Om igen så lägger du värdering i den här personens utseende. Vi är många som hann se vad du skrev. Är inte du typ politiskt aktiv i Centern? Det kan ju vara värt att fundera lite på hur man uttrycker sig innan man hänger ut en tjej i ens område.
 
Senast ändrad:
Om det är mitt inlägg ni avser så tycker jag att tjejen är jättesöt (även detta en kommentar om utseende :banghead: ) men har gjort en åtgärd som i mina ögon gör utseende allt annat än behagligt.

Jag kritiserar inte hennes utseende. Jag kritiserar fenomenet att kvinnor uppmuntras att förändra utseendet. Operera brösten, fylla läpparna, lyfta ansiktet - name it. Allt för att behaga. När ens naturliga kropp borde duga.
Och just det @tanten , ditt inlägg var absolut ett jag reagerade på men det var flera och det handlade som sagt inte ens bara om inlägg i den tråden utan typ överallt på internet och även IRL. Ville inte "hänga ut" användare som skrev i den tråden men nu tog du ju upp det själv här.
 
Jag kan absolut tycka att vissa saker inte är smickrande, det kan jag ärligt erkänna (det är tämligen mänskligt skulle jag säga). Men det är ett långt steg mellan att tänka det och att yttra det offentligt. Det sistnämnda gör en inte.

Allt en tänker kanske inte alltid är trevligt. Det viktiga är att en kan se vad som inte är trevligt och då låta bli att kommentera.
Precis så! Jag kan ibland komma på mig själv med att tänka saker som inte är jätteschyssta, tyvärr, men skulle aldrig få för mig att yttra det inför någon annan. Någon gång har det slunkit ut framför sambon eller mina föräldrar, alltså personer som jag står mycket nära och ibland kanske slappnar av lite för mycket bland, men då gör jag alltid en stor grej av att be om ursäkt och påpeka högt att det inte är okej. Får även skälla på mamma när hon gör samma sak ibland, men även hon har åtminstone vett att inte vädra sin åsikt mer publikt än i tv-soffan där hemma.
 
Om man struntar i att det är elakt så struntar man väl i att man inte framstår som en särskilt trevlig person?
Såg redan när jag skrev det att det inte var så tydligt. Om man struntar i att man kanske gör nån annan ledsen, kanske man ändå bryr sig om hur man själv framstår. De flesta vill nog inte ses som otrevliga och elaka?
 
För att hålla mig till ämnet så tycker jag fenomenet är helt sinnessjukt. Läser aldrig på Flashback men är inte särskilt förvånad att det föregår där. Men här, på ett forum bland människor som lagt grunden i många av de feministiska värderingar jag har idag. Blev uppriktigt förvånad när jag klev i på sida 4 och antal inlägg som var kritiska mot trådstarten var i extrem minoritet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Spinner lite, fick lite tankar efter tråden om hur vi ser ut egentligen. Tänkte också på en tråd jag läste här på Buke där flera tyckte...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
21 415
Senast: Saeta
·
Relationer Igår var jag ute på en jazzklubb här i stan med en nyfunnen väninna. Jättetrevligt verkligen. På ett tidspunkt stod vi i rökrummet och...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 361
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp