Hur mycket ved ska jag köpa?

Bukefalos 30 år!

Unafraid

Trådstartare
Jag vet att många är experter på att elda med ved på det här stället, så jag slänger ut en fråga. 😎

Förutsättningar: en stuga jag kommer bo i varannan vecka.
Uppvärmning: luftvärmepump och direktelelement 😬 samt en kamin. Jag inser nu att den fina murade delen nog mest är för dekoration, det går upp en skorsten utan någon kontakt mot murningen, så sen blir tyvärr inte varm på det sättet jag är van med när jag växte upp, så det är mer omedelbar strålningsvärme den ger.
Plats: Västerbottenskusten
Isolering: gissningsvis ytterst bristfällig.
Eldning: möjlighet att elda 2*3 h typ 5/7 dagar.

Frågan är, hur många kubik ved ska jag köpa? Har en bra leverantör med fin ved att tillgå. Är 3 kubik rimligt?
1000017083.webp

(Den stackars plantan har varit död hela vintern men nu visat livstecken. Det är den enda plats jag kan placera den på som inte kattungen når, så den får en sista chans på vinst och förlust, är medveten om att den är en dum plats 😅)

Kan räcka, men jag hade nog beställt 5 kubik. Om det blir ved över så har du ju året efter. Inte särskilt effektiv uppvärmning med den typen av kamin, men du kanske kan sätta in en fläkt?
Tveksamt, den är "nymurad". Jag saknar i princip platser att förvara veden på, rymmer kanske 1 kubik staplad under tak. Går såklart att ha under presenning, men med tanke på hur tomten är utformad kommer det se för bedrövligt ut 😅

Jag vet att många är experter på att elda med ved på det här stället, så jag slänger ut en fråga. 😎

Förutsättningar: en stuga jag kommer bo i varannan vecka.
Uppvärmning: luftvärmepump och direktelelement 😬 samt en kamin. Jag inser nu att den fina murade delen nog mest är för dekoration, det går upp en skorsten utan någon kontakt mot murningen, så sen blir tyvärr inte varm på det sättet jag är van med när jag växte upp, så det är mer omedelbar strålningsvärme den ger.
Plats: Västerbottenskusten
Isolering: gissningsvis ytterst bristfällig.
Eldning: möjlighet att elda 2*3 h typ 5/7 dagar.

Frågan är, hur många kubik ved ska jag köpa? Har en bra leverantör med fin ved att tillgå. Är 3 kubik rimligt?
Visa bifogad fil 183739

(Den stackars plantan har varit död hela vintern men nu visat livstecken. Det är den enda plats jag kan placera den på som inte kattungen når, så den får en sista chans på vinst och förlust, är medveten om att den är en dum plats 😅)
Jag håller med @CaisaCax om att köpa lite mer. Jag brukar beställa 6 kubik till oss. Och vi eldar oktober till mars/april. De flesta dagar i ca 3-4 timmar på kvällen. På helger brukar jag elda både morgon och kväll. När jag beställer 6 kubik brukar det bli lite över, men inte jättemycket.

Finns ju lösningar på det om man är kreativ. Kolla här! Jag har grannar som alltid staplar holk och det funkar bra.

https://mrved.se/vedforvaring-utomhus/
Absolut, jag har bara en liten och dåligt planerad tomt, så det ställer till det lite. Platsen där veden är i dagsläget är faktiskt egentligen på fel sida tomtgränsen, så den går inte att utöka mer. 😊
Jag håller med @CaisaCax om att köpa lite mer. Jag brukar beställa 6 kubik till oss. Och vi eldar oktober till mars/april. De flesta dagar i ca 3-4 timmar på kvällen. På helger brukar jag elda både morgon och kväll. När jag beställer 6 kubik brukar det bli lite över, men inte jättemycket.
Jag kommer som sagt elda enbart varannan vecka så då borde 3-4 kubik kanske bli bra? 😊

Absolut, jag har bara en liten och dåligt planerad tomt, så det ställer till det lite. Platsen där veden är i dagsläget är faktiskt egentligen på fel sida tomtgränsen, så den går inte att utöka mer. 😊

Jag kommer som sagt elda enbart varannan vecka så då borde 3-4 kubik kanske bli bra? 😊

Eftersom du har kass förvaring hade jag testat ett år med det. Tar det slut tidigare så går det ju att köpa torr ved, om än att det är dyrt, och så vet du hur mycket du behöver köpa efterföljande år. Har en bra förvaring tycker jag en ska köpa i överkant, det är ju inte som att brännvärdet försvinner för att den blir ett år äldre.

Värt att tänka på också när en har dålig förvaring är att brännvärdet blir sämre om veden lagras så väder och vind kommer åt, dvs det är bättre att inte ta till för mycket om en inte har en riktig vedbod.

Jag eldar med ved från morgon till kväll under oktober till april ungefär och då går det i snitt en kubik per vecka. Mer om det är ner mot -20 och mindre om det är kring 0 eller bara någon minusgrad. Då har jag ett bra isolerat hus och vattenburet system.
Nu i vinter när det var lång period med -20 till -25 så gick det två kubik någon vecka.

Jag är bara i stugan april-oktober och i snitt är vi där varannan helg (eventuellt lite mer)
Blir ju mest att vi eldar vår/höst och då för värmen men jag beställde ”bara” 1,5 kubik.
Det var ett helt släp fullt.

Vi eldar kanske varannan kväll, 4 månader om året. Vissa dagar när det är svinkallt eldar vi hela dagen. Det går åt ca 2 kubikmeter per år.

Vi eldar för värme (har luftluftpump men ingen annan värmekälla på, 114 kvm 1,5 plan byggt 1850) gör nog av med strax över 4,5 -5,5 kubik om året. Köper runt 3 varje år och resten fixas på egna händer. Eldar fortfarande varje dag men om ett par dagar kanske temperaturen tillåter varannan dag istället o sen sommarvila för eldstaden.

Köper bara riktigt bra björkved, blandved av mer varierande kvalitet blir det jag gör på egna händer av det som faller i skogen.

Stuga med elelement, täljstenskamin och luftvärmepump. 90kvm. Eldar morgon och kväll typ november till februari och en gång per dag oktober och mars. Klarar mig bra med tre kubik stjälpt mått.

Knappt 10 000 kWh i elförbrukning per år.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?