Hur nära bor en granne?

tott

Trådstartare
En sak jag funderat över är ordet/begreppet granne. Hur nära ska man bo förmatt räknas som granne? Är det olika om man bor i stan eller på landsbygden?
Vad innebär granne för dig?
 
i stan, när jag bodde i hyreshus, så var grannar de som bodde i samma trappuppgång, möjligen i samma hus. (små hyreshus, 2-3 uppgångar, 3 våningsplan)
nu när jag bor på landet så är det typ alla som bor i samma by och dess närhet, dvs avstånd på ett par km.
 
Ungefär som ameo. De närmaste byarna. Jag brukar tala om "mina byar". Som är världens bästa :love:

Fast avgränsningarna är traditionella och gamla. Samma jaktlag, samma samfälligheter, samma sida riksvägen. På andra sidan riksvägen och i nästa jaktområde är vi inte lika mycket grannar. Även om det är närmare. Rätt ologiskt.
 
Beror på hur man bor tycker jag.
För mig (bor i villa) är grannarna de som bor i husen med tomt gränsande mot vår, och de bortanför dem typ.
I stan är grannar de som bor i samma hus/trappuppgång och ev. husen intill om det är små hus i ett mer "eget område".
På landet är det de som bor i samma by eller på gårdar strax utanför byn.
 
Jag har flyttat från storstad till liten stad, bor i ett område i denna lilla stad, på villagata. Så nu säger jag att alla i samma område är grannar av någon anledning, men hade jag bott kvar i örebro hade jag nog bara sagt husen som låg på samma gata, att de är mina grannar. I lgh så är alla i samma hus/på samma gård grannar och på landet kanske husen inom nån kilometers radie!
 
I stan: om lägenhet i flerfamiljshus, de i samma uppgång. I villaområde, de ,med tomt angränsande och möjligen någon ytterligare.
På landet: de som bor i närheten och några kilometer är ju inget avstånd...
Jag bor på landet, närmsta egentliga granne bor nog 500 meter bort.
 
Jag har bott i bostadsområde med radhus, då räknade jag alla som bodde i samma område (samfällighet) som grannar.
När jag bodde i lägenhet i stan räknade jag alla i samma trappuppgång.
Nu när vi bor på landet räknar jag ungefär 1-2 km i varje riktning längs vägen som mina grannar, då blir det 6-8 hushåll som är mina grannar. Antagligen skulle jag kunna börja räkna folk längre bort som mina grannar om jag lärde känna dem bättre, och då fick anledning att prata om dem. Grannar för mig är mest ett uttryck jag använder när jag ska berätta något för någon utomstående. Pratar jag med någon av mina grannar om en annan granne säger jag ju namnet.
 
Hur många grannar, i antal, har du då?
Jag missade nog att skriva i antal "steg bort".
Det såg ju litet konstigt ut det där.

Men i steg då.
3-4 steg.
Närmaste, inte så svårt att definiera. Här 1 fastighet med flera familjer på.
Nära, som i huset vid flerfamiljshus och de i närheten med gemensamma anläggningar G:a på landet. Här 3 fastigheter med oklart många personer på. Endast ägarna räknas.
G:a som i en gemensam väg eller dike eller så.
Närområdet, som i hela bostadsrättsföreningen, samma gata eller på landet i samma "härad".
Här i församlingen (häraden) finns 53 personer folkbokförda.
Område som stadsdel eller JVO eller något annat som är gemensamt.
Oklart antal, men inte så många just här.
 
I lägenhet, så de i mitt trapphus, ev. hela huset.
På landet så är jag lite på samma linje som @Inte_Ung att det snarare handlar om antal steg bort än direkt radie.
Tycker också att vad jag räknar som granne eller inte beror lite på sammanhang och var jag är när jag pratar om grannarna.
Jag skulle t.ex. säkert vara mera benägen att kalla någon som bor 3km bort för granne om jag pratade med någon från andra delen av landet/annat land än om jag pratade med någon från t.ex. grannbyn :)
 
En sak jag funderat över är ordet/begreppet granne. Hur nära ska man bo förmatt räknas som granne? Är det olika om man bor i stan eller på landsbygden?
Vad innebär granne för dig?

Hus 1 = 1km bort = granne
Hus 2 och 3 (gård) = 2km bort = granne
Hus 4 och 5 = 3 km bort = granne
Hus 6 (slott) = 3 km bort = granne

Hus 7 = 4 km bort = ej granne

Så ca 5 närmaste.

Fast mycket beror på kontexten. I viss kontext är hela bygden "grannar" och omfattar då säkert hundratals fastigheter.
 
För mig är det de hushåll som ligger närmast.
När jag bodde i hyreshus klassade jag de som bodde i samma hus (två trappuppgångar)
När jag bodde i villa i tätbebyggt område såg jag de husen närmast mitt på samma gata som grannar, typ 4-6 hus.
Nu när jag bor på landet ser jag de tre fastigheterna närmast som grannar, sen tycker jag avståndet blir för avskiljande. Dessa tre delar vi markgräns med.
 
Jag räknar de som bor i samma trappuppgång som grannar. De som bor i samma hus eller på samma gata är "nästan-grannar" :p
 
Granne i tätort: alla i samma lägenhetsbyggnad plus de omkringliggande husen alternativt typ de på samma gata om man bor i hus och på en "liten" gata med upp till 20 hus på

Granne på landet: alla i samma by plus småbyarna närmast intill... ;)

Iofs finns det ju apstora lägenhetshus, då är det väl typ samma trappuppgång som är "grannar"
 
Jag bor i stan men i ett så litet hus att det bara innehåller fyra lägenheter (med egna ingångar så inget trapphus). Det finns sex likadana småhus här, tillhörande samma tomt/innergårdar och parkering, så jag räknar nog de i samtliga hus som grannar faktiskt. Trots att det ligger tätt med andra hus också i området, så hör ju de här husen liksom ihop (enda hyreslägenheterna - samma värd såklart - bland en massa bostadsrätter dessutom). Fast jag känner bara igen typ en person - tanten som bor under mig. :D

Under uppväxten på landet räknades ju samtliga hushåll i byn som grannar. Dock liten och relativt tätbebyggd by, så inga avstånd på flera km där. Inte ens de närmaste husen direkt utanför byn var just grannar. Kanske att sånt hänger ihop mycket med just med "umgänge", vägföreningar etc.
 

Liknande trådar

Relationer Jag träffade en granne på ICA idag. Vi ska träffas några stycken med barn och grilla whamburgare på söndag och jag sa till grannen att...
2
Svar
32
· Visningar
3 614
Senast: Pratsch
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 704
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 101
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp