Hur nedärvs ögonfärg på människor?

Är du säker på att ni är helsyskon allihop?
Brunt är nämligen domnant så vitt jag vet och kan inte ligga dolt. Se filmen tidigare i tråden.
Menar absolut inget illa, men om man ska dra en parallell till hästarna så är det som att två fuxar får en brun avkomma.

Men jag vet att gener kan ligga gömda länge (flera generationer) och poppa upp rätt som det är. Det finns en sådan film på netflix som handlar om ett barn som föds av två "vita" föräldrar, de ser vita ut men har båda afrikanskt påbrå långt bak. De får ett barn som är mörkt brun i huden med affrohår, filmen utspelar sig under apartheidtiden i Sydafrika och handlar om alla problemen som uppstår när ingen tror att barnet är vitt, så hon får inte gå i skolan mm. Den ska vara verklighetsbaserad och familjen har funnits i verkligheten.

Ett föräldrapar som jag känner väl är brunögda "helsvenskar". Dom har fyra barn tillsammans och nr 3 är blåögd. Han liknar för övrigt båda sina föräldrar. Förklaringen är att båda föräldrarna har blåögdhet i släkten. Det är bara om någon som är brunögd är av rent brunögd släkt som det dominant. Förr trodde jag att afrokrull-hår var dominant också. Men en kompis i Oslo var gift med en Kenyansk man. Deras son har rakt hår!
Ditekt någon i familjen har något med "grönt" brukar de mest skumma färgkombinationerna dyka upp :D Så jag tror det är lugnt!
 
Jag tror att det har att göra med genotyp och fenotyp. Dvs det är inte alltid de blåögda är så blåögda. Det kommer alltid in någon liten glidare om "grönt" och då tror jag inte att de är rent (bb) blåögda (som skolecemplet), utan då är det andra anlag som finns. Nu kommer någon hävda att jag svamlar och att det finns helt rent blåögda som fått brunögda barn. Men då är vi tillbaka på fenotyp och genotyp igen ;) Då hade de något annat anlag också som vi inte uppfattat med blotta ögat!
Vi är två blåögda utan grönt i och alla våra barn är också blåögda. Min syster har blått i mitten och en brun ring runtom! Min mamma har gröna ögon, min pappa blå.
Det man kommit fram till nu är väl att det inte bara är en gen (som man trodde förrut) som styr ögonfärgen utan flera. Så det är väl där oredan finns som ställer till det :D

(Observera att jag kan inte mer om detta än någon artikel jag läser då och då :))
 
Jag har gröna ögon med en brun ring runt pupillen men hade blå ögon som barn. På en bild från sexårsåldern syns det tydligt att jag fortfarande har blå ögon men som skiftar lite mot det gröna hållet. Vet faktiskt inte när de blev som de är idag, får studera lite bilder tror jag!
Sambon har knallblå ögon och det har sonen också hittills, det ska bli spännande att se om de förblir blåa eller om de också kommer att ändra färg :)
 
Det man kommit fram till nu är väl att det inte bara är en gen (som man trodde förrut) som styr ögonfärgen utan flera. Så det är väl där oredan finns som ställer till det :D

(Observera att jag kan inte mer om detta än någon artikel jag läser då och då :))
Ja det tror jag med. Men jag tror även att det finns de som nedärver i sin enklaste form också. Men hur många vet jag inte. Men det är tex få som föds blåögda där "alla i hela landet" har bruna ögon.
 
Ja det tror jag med. Men jag tror även att det finns de som nedärver i sin enklaste form också. Men hur många vet jag inte. Men det är tex få som föds blåögda där "alla i hela landet" har bruna ögon.
Just blåögdhet är tydligen en ny mutation som uppstod för ca 10 000 år sedan. Man tror tex att blåögda delar på en och samma förfader.
 
Lite inspirerad av färgtråden på häst-avels började jag fundera på det där med hur människor ärver sin ögonfärg och genetiken runt det.
Främsta anledningen till att jag funderar på det är att ingen i min släkt har kunnat förklara min ögonfärg. Jag har mörkgröna ögon. (Se bild nedan). Det finns ingen, varken på mammas eller pappas sida, som har eller har haft gröna ögon. Inte en enda släkting född på 1900-talet har haft det. Verkligen ingen. Utom jag. På pappas sida har alla haft blåa eller gråa ögon. På mammas sida har så gott som alla bruna av någon form (allt från mörkare bruna till "hasselnötsbruna"). De ytterst få på hennes sida som inte haft det har haft gråa ist.
Så, hur kan det då vara genetiskt möjligt att jag fått gröna? Är mina påstådda föräldrar inte mina riktiga?! :p :nailbiting:

411590.jpg

Har inte redigerat mer än att jag gjort svart-vitt runt om. Ja, det är en tjock grå "rand" ytterst.
Tycker också att dina ögon ser ljust bruna ut.

Jag har stora, bruna ögon och likaså mina tre syskon (helsyskon).
Våra ögon är så väldigt lika och karaktäristiska så folk i allmänhet fattar att vi måste vara syskon på en gång.
Vår pappa har mörkt bruna ögon och mamma blå.

Min sambo har grön-blå ögon.
Båda våra barn har samma bruna, stora ögon som jag har.

Min äldre syster har tre barn.
Hennes första barn är med en annan pappa som har bruna ögon.
Han, sonen alltså, har samma bruna, stora ögon som vi andra.

Hennes andra två barn har blå ögon. Där är pappan ljus och blåögd.
Ingenting av våra arvsanlag har slagit igenom där.
Båda dom barnen är inte det minsta lik min syster i övrigt heller.
De är blonda och det är ingen av oss fyra syskon.
Syrran och maken hennes brukar skoja om att min syster måste ha vänstrat med någon eftersom barnen inte liknar henne alls. :p

Min yngre syster har ett barn.
Där har pappan blå ögon.
Sonen har fått bruna ögon, samma stora bruna ögon som alla vi syskon har.
 
Haha, när jag läser den här tråden är jag glad att min familjs ögonfärg skött sig rätt så bra. :D

Pappa har blåa ögon = Min storebror har blåa ögon.
Mamma har gröna ögon = Jag och mina 2 småsyskon har gröna ögon.

Sen tror jag också att det skulle vara bättre om du inte redigerade din bild. Jag har t.ex. otroligt svårt att få en bra bild på mina ögon då de brukar se gråa, gula, brunmelerade, svarta, mörka, blåa osv på bild beroende på hur ljuset är. Men sen på bilder med bra ljus eller om man tittar på de i verkliga livet så är de helt klart väldigt gröna. :p
 
[QUOTE="Girasol, post: 17888327, member: 16008"

Jag har sex syskon, båda föräldrar har blå ögon. Jag och mellansyster har gröna ögon. Två bröder och lillasyster har blå medan två brorsor har riktigt mörkbruna ögon.

Är du säker på att ni är helsyskon allihop.[/QUOTE]
Ja i synnerhet tvillingarna . Seriöst, jag och syrran har andra pappor, vi är båda grönögda men har blåögda pappor. De andra syskonens pappa har de ljusaste blå ögon jag sett och ändå är två ungar rejält mörkbruna i ögonfärgen.
Min mormor har fem syskon, hon är den enda som är blåögd. De är oss veterligt helsyskon och de är otroligt lika utsendemässigt utom just ögonfärgen.

Vad jag lärt mig aå är det inte så svart eller vitt så man kan säga att brunt är dominant.
Sååå mycket enklare med hästars tigrering . Eller må hända jag tycker det är intressantare och därmed enklare att lära mig.
 
Nästan hela min familj har någon variant av blå (gråblå, en faster med gröna). Mamma och syster har blågrå, pappa klarblå. Jag däremot har heterochromia, ett klarblått öga och ett som är grönt och brunt. Svårt att välja färg på ögonskuggan. :p Men jag gillar det, får alltid höra att jag har väldigt vackra och hypnotiserande ögon som "verkar se allt". :)
 
Var ju tvungen att ta kort på mitt öga också. Inte helt lätt och inte alltför smickrande för hyn :p

20170105_235130_zpsm94biskt.jpg
 
Då min ögoninflammation, åtminstone på ena ögat, är bättre idag så passade jag på att fota.
Beroende på i vilket ljus man ser de osv. så kan färgen upplevas något olika. Men grönare än vad de är på bilden nedan upplever iaf jag de aldrig.
Så bedöm själva :D
15823569_1054152731374725_6160318830718001698_n.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 498
Senast: liiinnea
·
Övr. Barn Vet inte alls om tråden hemma rätt... Men skulle någon kunna vara snäll och förklara det här med särkullsbarn och arv? Jag försöker...
Svar
3
· Visningar
807
Senast: moster
·
Äldre Allvarligt talat, jag har försökt behärska mig, men det går INTE längre!! :nailbiting: Jag har så många frågor så jag måste ha en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 535
Senast: Jeffery
·
Övr. Barn Nån här som är duktig på genetik? Funderar lite på vilken ögonfärg vårt barn kommer att få. Jag har blå ögon, och min man mörkbruna...
Svar
19
· Visningar
4 357
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp