Bukefalos 28 år!

Ögonfärg?

Mabuse

Trådstartare
Nån här som är duktig på genetik?

Funderar lite på vilken ögonfärg vårt barn kommer att få. Jag har blå ögon, och min man mörkbruna. Beroende på om han har ett eller två bruna anlag borde alltså våra barn få antingen 100% bruna ögon, eller 50% bruna och 50% blå.

Men till saken hör också att hans föräldrar bägge är blåögda. Av tre syskon så är två mörka med mörkbruna ögon, och en blåögd. Det andra mörka syskonet har en mörk, brunögd partner och tre brunögda, mörka barn. Det blåögda syskonet har en blåögd partner, och deras två barn är också blåögda.

Så vad kan min man tänkas ha för anlag egentligen?

På min sida är det mindre spännande - alla är blåögda, både föräldrar, syskon och syskonbarn.
 
Sv: Ögonfärg?

Blå är recessivt och två blåögda kan aldrig få brunögda barn. Har man brunt anlag syns det alltid.

Som du är inne på beror det på om man är homozygot eller hetrozygot brunögd. Dvs brun/brun eller brun/blå.

Så det är 100% brunögda barn eller 50/50 beroende på om din man är homozygot eller hetrozygot brunögd.

Men hur kan det då komma sig att han har två blåögda föräldrar? Vilket är genetiskt omöjligt. Då handlar det om fenotyp och genotyp :) En av dem är inte "äkta" blåögd. Kanske mot grönt? Melerat? Är båda verkligen riktigt genuint blåögda?

Jag gissar att en av föräldrarna kan vara äkta blåögd och en som bara ser blåögd ut. Det innebär att det är 50% chans att din man är hetrozygot blåögd. Dvs. bär på ett blått anlag. Och då är det 50% chans att ni får blåögda barn. Blir barnet brunögd är det ett brunt och ett blått anlag. Blir barnet blåögd är det bara två blåa anlag.

Klura lite på om båda hans föräkdrar verkligen är äkta blåögda. Båda bär ju på ett blått anlag eftersom de fått ett blåögt barn! Men en av dem bör/ska bära på ett brunt anlag, annars blir det inte brunögda barn.
 
Sv: Ögonfärg?

du som verkar med insatt än jag, mina farföräldrar är båda brunögda, inget blandting utan riktigt brunögda hur kommer det sig då att de inte fått något brunögt barn utan bara riktigt grönögda barn?? det är bara jag min pappa och min farbror i hela släkten(på ca 60 pers) som inte är brunögda, i alla generationer så långt vi vet till min farfars farfar. totalt 5 generationer. min son är blåögd som kommer från hans pappa.
 
Sv: Ögonfärg?

Utan att vara duktig på genetik, så tror jag att grönt anlag bara är en variation på brunt anlag. Nån som vet om det stämmer?
 
Sv: Ögonfärg?

Men det där är inte riktigt sant, det förekommer faktiskt att blåögda får brunögda barn, så det är lite mer komplicerat än vad man fick lära sig i skolan.

Dessutom är det ju uppenbarligen så att blåögda kan få brunögda barn, hur förklarar du annars min mans familj? Observera att bägge föräldrarna verkligen har blå ögon, inte gröna eller grå. Blå. Och min man och hans syskon har inte hasselfärgade/grönbruna ögon, utan riktigt mörkt bruna. Som någon från mellanöstern ungefär.

Men frågan är ju vilka anlag en sådan brunögd avkomma till blåögda föräldrar har?
 
Sv: Ögonfärg?

Googla! Jag surfar från mobilen så jag kan inte länka, men jag hittar massor av fakta om det!
 
Sv: Ögonfärg?

Eftersom det genetiskt inte ska gå så är det omöjligt att svara på vilka anlag han har. Gissningsvis bär han på anlaget för blå ögon. "Det man lärde sig i skolan" lärs ut som exempel även på universitetet och i diverse böcker, så.

Den förklaring jag fått till gröna ögon är att det är ett mellanting av blått och brunt eller en variant av brun. Funderar på om föräldrarna kan ha ett litet stänk av grönt och att det skulle räcka. Men jag har ingen aning.
 
Sv: Ögonfärg?

Jodå, det går visst. Det finns fler gener inblandade i ögonfärg än vad man får lära sig i skolan, så att blåögda föräldrar inte kan få brunögda barn är en förenkling. Uppenbart, när man tittar på mannens familj (och nej, föräldrarna har inte gröna ögon, de är blå eller möjligen gråblå).
 
Sv: Ögonfärg?

Nej, det behöver det inte vara. Ögonfärg är mer komplext än vad man trodde tidigare, så det måste inte till mutationer för att blåögda föräldrar ska få brunögda barn. Verkar dessutom orimligt i det här fallet, att det skulle blivit mutationer just när det gällde ögonfärgen för två barn av tre?

I exempelvis den här texten beskrivs fenomenet lite utförligare, men det står inte vilka anlag dessa brunögda barn till blåögda föräldrar nedärver.
 
Sv: Ögonfärg?

Kan ingeting om genetiken för ögonfärg men jag har gröna och min man har bruna. Vi har 2 pojkar, en med gröna ögon och en med bruna.
 
Sv: Ögonfärg?

*kl*

Jag känner till en man som har bruna ögon som ser gröna ut i vissa ljus. Ena barnet har bruna ögon med bara litet litet anslag av grönt. Modern har ett blått och ett blågrönt öga.

Övriga barn har grönblåbruna ögon som ser mer eller mindre grönbruna eller blå ut beroende på ljuset.

Vissa ögonfärger är riktigt svåra att se, faktiskt.

Fö - vad jag minns från biologin är att två blåögda föräldrar med bruna anlag längre bak kan få barn med bruna ögon.
 
Sv: Ögonfärg?

Jo, det finns bruna anlag längre bak åtminstone på mammans sida, mormor var brunögd. Ingen i familjen har dock ögon som skiftar i grönt det minsta, mannens och det mörka syskonets ögon är entydigt mörkbruna oberoende av ljus, inget inslag av ens hassel eller ljusbrunt, de är liksom bara bruna. De ser ut som nån från mellanöstern ungefär bägge två: svart/mörkbrunt hår och mörkbruna ögon. Mannen har ett helsvenskt namn, och höll faktiskt på att inte komma in i landet en gång när han var lite orakad, passkontrollanten trodde han hade ett falskt pass eftersom han har ett helsvenskt namn och ändå är så mörk.

Gröna ögon verkar inte finnas i familjen alls, tyvärr (eftersom jag tycker det är fint), utan alla har antingen mörkbruna eller blå, möjligen lite gråblå ögon.

Annars har jag också tänkt på grönt som en förklaring, men nä.
 
Sv: Ögonfärg?

*kl*

Min mamma som såg fram emot att få söta brunögda barn fick inte ett enda. (varken söta eller brunögda...) Min pappa hade svartbruna (alltså mörkbruna) ögon och min mamma har blå.
Det här blev resultatet:
JagoAddi015.jpg

stallet27nov-2.jpg


+ en blåögd syster.
Sen med sin nya man som är blåögd har hon en blåögd pojke också. Så mycket för den planeringen. ;)

Jag vet inte alls hur genetiken fungerar men till mig har folk sagt att mina ögon blev gröna för att det blå och det bruna inte kunde enas om vem som skulle vara framme så de bråkar om utrymmet och då blir det grönt. Det var en rätt bra förklaring när man var yngre i alla fall, om än inte så korrekt kanske. ;)

Min dotter är blåögd men har lite gröna skiftningar, hennes pappas släkt är nog blåögda allihop.
 
Senast ändrad:
Sv: Ögonfärg?

Det låter ju lovande, men när jag tittar på de fem syskonbarnen med sina klarblåa och mörkbruna ögon, och på min egen enfärgat blå släkt, så känns det mindre troligt.

Men det verkar som att det teoretiskt skulle kunna bli lite vadsomhelst i ögonfärgsväg, spännande! :)
 
Sv: Ögonfärg?

Det låter ju lovande, men när jag tittar på de fem syskonbarnen med sina klarblåa och mörkbruna ögon, och på min egen enfärgat blå släkt, så känns det mindre troligt.

Men det verkar som att det teoretiskt skulle kunna bli lite vadsomhelst i ögonfärgsväg, spännande! :)
Och han är inte bortbyting på BB? ;)
 
Sv: Ögonfärg?

Nja, oddsen för att två av tre barn skulle ha bytts bort på BB är nog ganska små.;) Dessutom är de tre syskonen löjligt lika varandra utseendemässigt, det är nästan så man bli lite full i skratt första gången man ser dem alla tre tillsammans. Variationer på ett tema, liksom.
 
Sv: Ögonfärg?

Mina föräldrar har båda riktigt blå ögon, samma sak med mina helsyskon.. Men mina ögon är mellerade, dock mycket grönt, oftare gröna än blå, ibland riktigt gröna

T.ex. såhär!
27102538.jpg


Trodde jag var adopterad tills jag upptäckte att det faktiskt fanns gröna och grönbruna ögon i släkten!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 290
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 866
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 557
Senast: Emtherlia
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 670
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp