Frågetråden

Sv: Frågetråden

Blä för att cykla! :p Men det var en tanke jag inte tänkt på dock!
 
Sv: Frågetråden

Vad är det för fel på att cykla? Mycket mer frihet än att vänta på bussar och dessutom billigare. Motion och frisk luft får man på köpet och inte sällan kommer man snabbare fram i stan än de som åker bil eller buss.
 
Sv: Frågetråden

Är det silen det är kalk i eller kan det finnas i hela kranen? Smart tips, ska testas!! Strålen i kökskranen är mycket liten, börjar bli trött på att stå två dagar när jag fyller hundarnas vattenskål. Typ :D
Någon speciell sorts avkalkningsmedel?

Väldigt sannolikt bara i silen.
Det är i varje fall man börjar att undersöka, eftersom det är så mycket lättare än alla andra alternativ.

Kreativ lösning med ballongen, men att lossa silen och lägga den i avkalkningsblöt är ofta mycket lättare än att finna en ballong.

Till avkalkningsmedel kan man använda ättika. Det är inte så jämra noga med 12% eller 24% - funkar det inte, tar man bara starkare blandning.
 
Sv: Frågetråden

Jag tycker inte om att cykla! Jag gillar att gå dock:) S¨å det var därför det var blä.
 
Sv: Frågetråden

Väldigt sannolikt bara i silen.
Det är i varje fall man börjar att undersöka, eftersom det är så mycket lättare än alla andra alternativ.

Kreativ lösning med ballongen, men att lossa silen och lägga den i avkalkningsblöt är ofta mycket lättare än att finna en ballong.

Till avkalkningsmedel kan man använda ättika. Det är inte så jämra noga med 12% eller 24% - funkar det inte, tar man bara starkare blandning.

Ah, vad bra med ättika, har jag nog till och med hemma! Men hur lossar man silen då? ;)
 
Sv: Frågetråden

Mamma har en fråga som hon ofta ställer mig. Jag vet inte svaret på frågan för den är rätt stor och tung egentligen.
Frågan hon ställer sig och således mig också ofta är just varför hon har fått 5 barn av 5 som alla har några skador eller funktionsnedsättningar (schizofreni, narcissistisk personlighetsstörning, ADHD, utvecklingsstörning och så jag med hörsel- och synskada, allergier, astma och epilepsi). Hon funderar på om hennes rökning kan ha orsakat detta, eller pappas alkoholism (eller kan vi ha tagit skada av alla slag hon fått i magen som gravid?) eller för min del att jag är för tidigt född.
Jag har inga svar att ge henne tyvärr.

Jag känner en kvinna och män som rökat och supit under graviditet/när barnen blev till. Samtliga har allergier, två av tre är utvecklingsstörda, den tredje är delvis förlamad. Tror männens spermier tar skada av dåligt leverne.
 
Sv: Frågetråden

Kalkavlagringar i kranen:
Ta en ballong och häll avkalkningsmedel i den. Trä sedan ballongen över kökskranen så att vätskan når silen. Låt den sitta kvar så lång tid som det tar för avkalkningsmedlet att verka. Klart!

Det ar enklare att anvanda en 'zip-lock' plast pase som inte tojer sig med tyngden av vatskan.;)
 
Sv: Frågetråden

Vill tillägga att alla som har sådant leverne inte får barn med skador. Möter hundratals funktionshindrade årligen i mitt arbete, och oftast handlar det bara om slumpen. Men min erfarenhet säger att de som får det av slumpen inte brukar få flera barn med skador, utan bara ett. Det kan även ligga genetiska faktorer bakom.
 
Sv: Frågetråden

Ah, vad bra med ättika, har jag nog till och med hemma! Men hur lossar man silen då? ;)
Polygrip eller lagom stor skiftnyckel.
Slarva bara inte bort packningen, för utan den blir det obra.

Silen är ju egentligen bara en mutter, som sitter längst ut på kranen.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågetråden

Jag känner en kvinna och män som rökat och supit under graviditet/när barnen blev till. Samtliga har allergier, två av tre är utvecklingsstörda, den tredje är delvis förlamad. Tror männens spermier tar skada av dåligt leverne.
Jag tror den skada som mannens spermier får av dåligt leverne är obsolet under graviditetssupning för just det fostret.
 
Sv: Frågetråden

Jag har inte körkort och cyklar för det mesta överallt dit jag behöver ta mig, inkl. mataffären (det finns cykelkorgar och styre att placera kassarna i/på). Annars blir det buss eller skjuts av ex. föräldrar. Jag har katter och jag skulle aldrig få för mig att köpa tunga säckar kattsand i affären och dra hem, även om jag skulle ha körkort. Varför liksom? Det är billigare och större utbud på nätet och de lämnar paketet precis vid ytterdörren.:)

Det enda jag känner kan vara lite krångligt är när jag ska till veterinären och måste koordinera tiderna jag kan med den som ska skjutsa. Fast det är nog väldigt olika vilken veterinär man ska till. Här är det ibland som att försöka boka in ett möte med en upptagen kändis...:D
 
Sv: Frågetråden

Polygrip eller lagom stor skiftnyckel.
Slarva bara inte bort packningen, för utan den blir det obra.

Silen är ju egentligen bara en mutter, som sitter längst ut på kranen.

Jag försökte med polygrip men det gick inte, satt stenhårt och jag vågade inte ta i mer! Hittade inte heller någon av alla ballongerna jag har här hemma så jag gjorde en "skål" lika stor som silen av ungsfolie och hällde i ättika där och tryckte dit. Måste säga att det hjälpte :D Inte tillräckligt men ack så mycket bättre. Dock trillade olika sildelar ut av sig själv :p Så jag putsade upp dem och knödde dem tillbaka där de kom ifrån :D Nu tar det inte två dagar att fylla hundarnas vattenskål med 1,5 liter vatten!! Jag hinner nog inte ens gå och kissa under tiden mer!

TACK! Tänk vad bra med en frågetråd ändå! :)
 
Sv: Frågetråden

Flakmoppe? Ett klart underskattat fordon för behovet av att lasta matkassar och fodersäckar.

Hm... så "fult" dock... Men jag har i och för sig min gamla, urgamla, moped kvar, hade tänkt renovera upp den till dottern (hon är 7 så jag har många år på mig :p) men jag kanske skulle låna den själv ibland då :D
 
Sv: Frågetråden

Jag känner en kvinna och män som rökat och supit under graviditet/när barnen blev till. Samtliga har allergier, två av tre är utvecklingsstörda, den tredje är delvis förlamad. Tror männens spermier tar skada av dåligt leverne.

Mamma tror lite åt det hållet också. Men tror du inte hennes rökning bidragit? Det har ju bidragit till att hon fick små barn, alla utom en under tre kg fullgångna) sa läkarna i alla fall. Men du tror det beror på pappa egentligen?
 
Sv: Frågetråden

Jag har inte körkort och cyklar för det mesta överallt dit jag behöver ta mig, inkl. mataffären (det finns cykelkorgar och styre att placera kassarna i/på). Annars blir det buss eller skjuts av ex. föräldrar. Jag har katter och jag skulle aldrig få för mig att köpa tunga säckar kattsand i affären och dra hem, även om jag skulle ha körkort. Varför liksom? Det är billigare och större utbud på nätet och de lämnar paketet precis vid ytterdörren.:)

Det enda jag känner kan vara lite krångligt är när jag ska till veterinären och måste koordinera tiderna jag kan med den som ska skjutsa. Fast det är nog väldigt olika vilken veterinär man ska till. Här är det ibland som att försöka boka in ett möte med en upptagen kändis...:D

Jag gillar ju inte att cykla, men har däremot inget emot att gå och hade tänkt göra det till en grej att INTE ta bussen alltid eftersom vandning är bra motion det också. :) Det ska bli intressant det där, beställa på nätet verkar smidigt ju, jag får testa!

Jag tänkte om det finns människor som klarar sig helt utan bil alltid oavsett vad. :)
 
Sv: Frågetråden

Jag försökte med polygrip men det gick inte, satt stenhårt och jag vågade inte ta i mer!
Pröva då nästa gång (eller om du vill byta ut silen redan nu) med en stor skiftnyckel, som du ställer in så exakt som möjligt, och vrid silen medsols (om den hänger nedåt). Med skiftnyckeln får du mer exaktare vridning, och du behöver inte lägga onödig kraft på att hålla ihop polygripens käftar.

Jag lär mig aldrig åt vilket håll man ska vrida (är också genuint usel på höger/vänster), men 'medsols' kollade jag nyss i mitt badrum.

En ny sil kostar 29:- på t.ex Clas Ohlson, och är inte speciellt mycket dyrare på din järnaffär eller byggvaruhus. Ta med dig den gamla, så du får rätt gänga och storlek.
http://www.clasohlson.com/se/Strålsamlare/Pr306642000
 
Sv: Frågetråden

Mamma tror lite åt det hållet också. Men tror du inte hennes rökning bidragit? Det har ju bidragit till att hon fick små barn, alla utom en under tre kg fullgångna) sa läkarna i alla fall. Men du tror det beror på pappa egentligen?
Om det vore så, så öppnar det ju upp för möjligheten för gravida att supa som byggnadsarbetare från Baltikum. Det låter ju rätt... bra.


Jag tror att allt dåligt som föräldrarna gör, fortplantar sig in i det ofödda barnet. Se'n är en del barn starka, och klarar sig till synes bra ändå. Men statistiskt sett förbättrar man inget kommande liv genom att själv stoppa i sig gifter medan man skapar det.
 
Senast ändrad:
Sv: Frågetråden

Allvarligt talat, jag har försökt behärska mig, men det går INTE längre!! :nailbiting: Jag har så många frågor så jag måste ha en frågetråd!!! :o

Jag är usel på att göra sås på vetemjöl, eller ja, med vetemjöl i såsen. Den blir inte bra. Klumpig och smakar bara vetemjöl hur jag än gör. Vet någon varför?

Här hemma blandar jag oljaoch mjöl i en skål, det blir aldrig klumpar och kan stå i kylen 4 ever ^^
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp