Hur nedärvs ögonfärg på människor?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Lite inspirerad av färgtråden på häst-avels började jag fundera på det där med hur människor ärver sin ögonfärg och genetiken runt det.
Främsta anledningen till att jag funderar på det är att ingen i min släkt har kunnat förklara min ögonfärg. Jag har mörkgröna ögon. (Se bild nedan). Det finns ingen, varken på mammas eller pappas sida, som har eller har haft gröna ögon. Inte en enda släkting född på 1900-talet har haft det. Verkligen ingen. Utom jag. På pappas sida har alla haft blåa eller gråa ögon. På mammas sida har så gott som alla bruna av någon form (allt från mörkare bruna till "hasselnötsbruna"). De ytterst få på hennes sida som inte haft det har haft gråa ist.
Så, hur kan det då vara genetiskt möjligt att jag fått gröna? Är mina påstådda föräldrar inte mina riktiga?! :p :nailbiting:

411590.jpg

Har inte redigerat mer än att jag gjort svart-vitt runt om. Ja, det är en tjock grå "rand" ytterst.
 
Jag har grågröna, min man har brungröna precis som du. Jag har fem barn, de fyra första med min exman som har ljusblå ögon. Tre har gröna ögon i olika nyanser med grå och en har blå. Yngsta barnet jag har med min nuvarande man har fått gröna ögon.

Jag är tvåfärgad i håret, röd samt råttfärgad. De fyra första barnens pappa är mörkblond, sista barnets pappa har ljusbrunt hår. Mina barn är en mörkblond, två rödhåriga och två som är röd samt blonda i tvåfärgat precis som jag dvs en färg i panna/tinning och en annan i nacke. Ena dottern ser ut som hon slingat sig.

Jag har sex syskon, båda föräldrar har blå ögon. Jag och mellansyster har gröna ögon. Två bröder och lillasyster har blå medan två brorsor har riktigt mörkbruna ögon.

Ögonfärgen har jag lite svårt för, det är enklare med prickiga/tigrerade hästar :D så avstår försöka mig på något schema....
 
Jag har grågröna, min man har brungröna precis som du. Jag har fem barn, de fyra första med min exman som har ljusblå ögon. Tre har gröna ögon i olika nyanser med grå och en har blå. Yngsta barnet jag har med min nuvarande man har fått gröna ögon.

Jag är tvåfärgad i håret, röd samt råttfärgad. De fyra första barnens pappa är mörkblond, sista barnets pappa har ljusbrunt hår. Mina barn är en mörkblond, två rödhåriga och två som är röd samt blonda i tvåfärgat precis som jag dvs en färg i panna/tinning och en annan i nacke. Ena dottern ser ut som hon slingat sig.

Jag har sex syskon, båda föräldrar har blå ögon. Jag och mellansyster har gröna ögon. Två bröder och lillasyster har blå medan två brorsor har riktigt mörkbruna ögon.

Ögonfärgen har jag lite svårt för, det är enklare med prickiga/tigrerade hästar :D så avstår försöka mig på något schema....

Intressant, så olika det kan bli :D
 

Har tack vare denna listat ut att min svåger har Bb eller bB-anlag och hans blåögda tjej har bb-anlag eftersom deras unge är så blåögd som en unge kan bli. :D Ska bli intressant att se vad deras nykläckta bäbis får för ögonfärg.

Jag är blåögd och har därmed bb-anlag, maken antingen Bb eller Bb och vår unge fick ett B från honom, för hon är brunögd så det stänker om det.
 
Har tack vare denna listat ut att min svåger har Bb eller bB-anlag och hans blåögda tjej har bb-anlag eftersom deras unge är så blåögd som en unge kan bli. :D Ska bli intressant att se vad deras nykläckta bäbis får för ögonfärg.

Jag är blåögd och har därmed bb-anlag, maken antingen Bb eller Bb och vår unge fick ett B från honom, för hon är brunögd så det stänker om det.
Det är inte ovanligt att barn som har blå ögon sedan blir bruna eller grönögda. Det kan ta år innan den rätta ögonfärgen visar sig.
 
Hur många år då?
Från blått till grönt kan ta ganska många år tycker jag, 8 - 10? (lite svårt att avgöra när det definitivt inte är blått utan grönt - eller "melerade" som jag tror att det "heter"). Brunt går fortare - högst ett eller två år kanske? Men det är mest lite personliga iakttagelser, någon som kan bör nog svara på det.
 
Jag har dock lyckats få en mutation; Mamma och pappa blåögda, mormor-morfar blåögda. Farmor bruna ögon, farfar blå.

Jag har blå ögon men 1/4 av ena ögat är brunt.
 
Från blått till grönt kan ta ganska många år tycker jag, 8 - 10? (lite svårt att avgöra när det definitivt inte är blått utan grönt - eller "melerade" som jag tror att det "heter"). Brunt går fortare - högst ett eller två år kanske? Men det är mest lite personliga iakttagelser, någon som kan bör nog svara på det.

Barnet jag tänker på fyller tre i år, så jag tror att hen är för evigt blåögd. :) Min egna unge föddes blåögd men började bli brunögd redan när hon var några månader.
 
[QUOTE="Girasol, post: 17888327, member: 16008"

Jag har sex syskon, båda föräldrar har blå ögon. Jag och mellansyster har gröna ögon. Två bröder och lillasyster har blå medan två brorsor har riktigt mörkbruna ögon.[/QUOTE]

Är du säker på att ni är helsyskon allihop?
Brunt är nämligen domnant så vitt jag vet och kan inte ligga dolt. Se filmen tidigare i tråden.
Menar absolut inget illa, men om man ska dra en parallell till hästarna så är det som att två fuxar får en brun avkomma.

Men jag vet att gener kan ligga gömda länge (flera generationer) och poppa upp rätt som det är. Det finns en sådan film på netflix som handlar om ett barn som föds av två "vita" föräldrar, de ser vita ut men har båda afrikanskt påbrå långt bak. De får ett barn som är mörkt brun i huden med affrohår, filmen utspelar sig under apartheidtiden i Sydafrika och handlar om alla problemen som uppstår när ingen tror att barnet är vitt, så hon får inte gå i skolan mm. Den ska vara verklighetsbaserad och familjen har funnits i verkligheten.
 
Detta är nåt jag också funderat på. Min man har gråblå ögon och jag har gröna men vår äldsta son har bruna. Är detta alltså nåt som inte borde gå utan att det skett nån slags mutation? Är helt okunnig inom detta men så mycket har jag förstått att bruna, så som det skrivits tidigare i tråden, är dominanta och att endera föräldern borde ha bruna ögon för att barnet ska kunna få det. Eller?
Sonen hade djupt blåa ögon länge och var nog närmare två innan de blivit bruna. Plötsligt började vi märka att de i vissa ljus skiftade åt det bruna hållet och plötsligt var de bara bruna. Ganska häftigt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 498
Senast: liiinnea
·
Övr. Barn Vet inte alls om tråden hemma rätt... Men skulle någon kunna vara snäll och förklara det här med särkullsbarn och arv? Jag försöker...
Svar
3
· Visningar
808
Senast: moster
·
Äldre Allvarligt talat, jag har försökt behärska mig, men det går INTE längre!! :nailbiting: Jag har så många frågor så jag måste ha en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 538
Senast: Jeffery
·
Övr. Barn Nån här som är duktig på genetik? Funderar lite på vilken ögonfärg vårt barn kommer att få. Jag har blå ögon, och min man mörkbruna...
Svar
19
· Visningar
4 357
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp