Frågetråden

Sv: Frågetråden

Jag har alltid beställt kattsand och dylikt på nätet trots bil. Onödigt att släpa hem själv :)
 
Sv: Frågetråden

kocken pappa som började med det, en flytande redning som alltid står redo, klumpar ej och är hållbar :)
 
Sv: Frågetråden

Jamen det är dyrare :p Undrar om det är dyrt att bo i stad jämfört med på landet.

Oh, du glömde kattmaten! :D

Det är inte dyrare än att ha bil. Att ha bil i en storstad är ekonomiskt självmord. Jag räknar bilen som "nöjes/hobbykostnad" snarare än att det skulle vara en nödvändig utgift.
Faktum med att jag och en tidigare sambo brukade ta taxi hem från butiken när vi storhandlat och köpt hundmat (30 kg). Det och ett månadskort var en piss i havet mot vad en bil hade kostat oss per månad.
 
Sv: Frågetråden

Samma här. Dessutom kan man hälla på mera ifall man tycker det blev för lite.

På hemkunskapen hos oss lärde vi oss att ha en skakburk. En plastburk man först hällde mjöl i och sedan vatten. På med locket och så skakade man tills den var utan klumpar.

Jag använder en gammal marmeladburk som skakburk. Samma burk i säkert 15 år eller mer. Fast jag gör bottenredning ibland också.
 
Sv: Frågetråden

På hemkunskapen hos oss lärde vi oss att ha en skakburk. En plastburk man först hällde mjöl i och sedan vatten. På med locket och så skakade man tills den var utan klumpar.

Jag använder en gammal marmeladburk som skakburk. Samma burk i säkert 15 år eller mer. Fast jag gör bottenredning ibland också.

Ja , det använder jag också ibland , men brukar göra stora grytor när jag ändå håller på så då räcker inte det som är i burken
 
Sv: Frågetråden

Jag gor alltid botten redning ... och om jag raknat fel och det inte racker blandar jag mjol med smor eller olja till top redning. Jag har aldrig ens tankt pa att man kan blanda mjol och vatten till redning ... da anvander jag istallet majsmjol (eller potatismjol i Sverige). Se vad man lar sig har.:p
 
Sv: Frågetråden

Det är inte dyrare än att ha bil. Att ha bil i en storstad är ekonomiskt självmord. Jag räknar bilen som "nöjes/hobbykostnad" snarare än att det skulle vara en nödvändig utgift.
Faktum med att jag och en tidigare sambo brukade ta taxi hem från butiken när vi storhandlat och köpt hundmat (30 kg). Det och ett månadskort var en piss i havet mot vad en bil hade kostat oss per månad.

Poängen är att jag INTE klarar mig utan bil och chaufför som jag bor nu, men måste klara mig utan bil och chaufför när jag flyttat 50 mil från mor. Så det är inte så att jag står och väljer på om jag ska ha bil eller inte - det valet avgjordes redan när jag skapades tyvärr.;) Som det är nu betalar jag både bilkostnad, dubbel bensinkostnad OCH månadskort :D
 
Sv: Frågetråden

På hemkunskapen hos oss lärde vi oss att ha en skakburk. En plastburk man först hällde mjöl i och sedan vatten. På med locket och så skakade man tills den var utan klumpar.

Jag använder en gammal marmeladburk som skakburk. Samma burk i säkert 15 år eller mer. Fast jag gör bottenredning ibland också.

Det finns ju plastburkar gjorda för det, men jag har inte riktigt den sorten utan ett 5 dl rör med vit kork på. Funkar fint. Tror jag :P

Jag gjorde sås i går men glömde ha i vetemjöl utan tog Maizena.... Typiskt mig ;)
 
Sv: Frågetråden

Pröva då nästa gång (eller om du vill byta ut silen redan nu) med en stor skiftnyckel, som du ställer in så exakt som möjligt, och vrid silen medsols (om den hänger nedåt). Med skiftnyckeln får du mer exaktare vridning, och du behöver inte lägga onödig kraft på att hålla ihop polygripens käftar.

Jag lär mig aldrig åt vilket håll man ska vrida (är också genuint usel på höger/vänster), men 'medsols' kollade jag nyss i mitt badrum.

En ny sil kostar 29:- på t.ex Clas Ohlson, och är inte speciellt mycket dyrare på din järnaffär eller byggvaruhus. Ta med dig den gamla, så du får rätt gänga och storlek.
http://www.clasohlson.com/se/Strålsamlare/Pr306642000

Jag ska testa skiftnyckel faktiskt! Med tanke att innehållet trillade ut i delar så är det nog läge att byta den ändå! :D
 
Sv: Frågetråden

En sak jag funderar på är några ord:

Heter det
Båda eller bägge
Uppväxt eller uppvuxen
Gett eller givit

Jag använder båda, uppvuxen och givit.

Min bror erkände att han har liten penis. Det är lite för mycket information man vill ha om sin bror, men han är som han är .... men det fick mig att fundera på en sak. Jag har inte träffat någon man som inte har kunnat prata om storleken på könsorganet utan de har sett det lika naturligt som att man har olika stora händer eller öron (men jag har inte så stor erfarenhet av en mäns könsorgan i och för sig :p). Är det bara en myt att män vill ha stor penis?

Vad gör ni med dammiga pepparkakshus när pepparkakshustiden är över?

Varför går kroppstemperaturen ner när man sover, man fryser ju då! Varför fryser man mer när man blir äldre? Jag är varmblodig i normala fall men fryser som en gnu nuförtiden, under 25 grader är KALLT! :eek: Jag börjar bli gammal!

Kan man lära sig få känsla för något man inte kan? Tex. matlagning för min del. Kan något bli riktigt bra trots att känslan för det aldrig funnits där?

Kan man vinna i löpning trots att man inte alls är snabb egentligen, alltså kan man träna upp sig över sin inneboende förmåga?

Om man bantar ner massor av kg från kroppen, då hänger huden ju, får man gratis operation för att ta bort hud? Eller får man bekosta sådant själv? Krymper huden kanske så man ser normal ut trots att man tappat 50 kg? Kan man inte bara skära bort all överflödig fett från kroppen? Tänker på de som väger några 100 kg, om det bara är fett så borde det väl gå? Så att de kan börja röra på sig och gå ner normalt sedan? Men istället så dör folk, för att de inte kan röra på sig pga vikten.

Om man svälter sig borde man ju rent logiskt gå ner i vikt, tar det lång tid? Men samtidigt sägs det att man inte kan svälta sig smal eftersom kroppen samlar på sig all fett så man inte går ner ett dugg. Jag hänger inte riktigt med helt.

Kan för lågt blodsocker vara farligt? Kan det hamna på 0?

Är det verkligen bara jag som har tusen och en frågor??? Kom igen nu då! :p
 
Sv: Frågetråden

Poängen är att jag INTE klarar mig utan bil och chaufför som jag bor nu, men måste klara mig utan bil och chaufför när jag flyttat 50 mil från mor. Så det är inte så att jag står och väljer på om jag ska ha bil eller inte - det valet avgjordes redan när jag skapades tyvärr.;) Som det är nu betalar jag både bilkostnad, dubbel bensinkostnad OCH månadskort :D

Kan du köra mopedbil? Där finns plats för matkassar och paket.
 
Sv: Frågetråden

Ang. att få flera barn med psykiska/neuropsykiatriska diagnoser så finns det ofta en genetisk sårbarhet. Många kan bära den genetiska sårbarheten utan att själva ha en diagnos.

Ang. mjällschampoo. Här kan du läsa om varför Head and Shoulders är ett råttgift: http://kurera.se/beauty-by-bloch/kategori/varfor-jag-hatar-head-shoulders/
Istället kan jag rekommendera att massera in olivolja eller solrosolja i hårbotten (skölja ut efteråt) samt använda tex Lava Power från Sante eller Zink & Sage från John Masters Organics.

När jag gör sås rör jag alltid ner mjölet i smält smör så det inte klumpar sig. Sedan i med vätska. Är den fortfarande för lös efter några minuters kokande har jag i Maizena.
 
Sv: Frågetråden

MAIZENA redning! :bow:

Underbar uppfinning för sånna matlagningsanalfabeter som jag. Men nu till frågan; VARFÖR finns det en sort för ljus och en sort för mörk sås? Jag köper till ljus sås och min sås blir bra även om jag ju alltid gör mörk sås.



En annan fråga om hår är om ni har något bra tips om hur man tar hand om sitt hår som inte gillar klor när man har varit och simmat? Mitt hår är ilsket. Jag har i balsam innan jag simmar, jag tvättar håret efteråt och har i balsam två gånger efter det och ändå blir det trassligt och tovigt och svårt att borsta ut. Why? och What to do?



Ni som inte har körkort, hur klarar ni ert liv? Får ni någon gång hjälp med någon som har körkort och bil eller klarar ni er HELT själv utan någon körkorts-och bilägare? Japp, jag bävar för att flytta långt bort där ingen kan hjälpa mig med matkassar och för att inte tala om hundmatsäckar :nailbiting::(


Svarar selektivt;

Maizenaredning för mörk sås har väl färgämne i sig för att bidra till kulören? Jag har i alla fall för mig att de två skiljer sig färgmässigt åt, men i övrigt är lika.

Angående håret så kanske badmössa vore något, så att håret helt enkelt slipper simma runt i massa klor? Mitt hår (och hud) blir också knäppt av klorvatten men jag utsätter mig så sällan att jag inte hunnit testa badmössa..

Det vardagliga skulle jag mycket väl klara utan bil och körkort, man får handla lite mindre mängder åt gången bara. En "DraMaten" och en schyst ryggsäck är till stor hjälp. Det finns ju även som nämnts möjligheter att få både det ena och det andra hemskickat.
 
Sv: Frågetråden

Kan du köra mopedbil? Där finns plats för matkassar och paket.

Japp, har haft mopedbild förut, men dotterns pappa krockade den så den blev mos och jag köpte ingen annan. Numera med min epilepsidiagnos och sämre syn får jag inte köra sådan mer.
 
Sv: Frågetråden

Ang. att få flera barn med psykiska/neuropsykiatriska diagnoser så finns det ofta en genetisk sårbarhet. Många kan bära den genetiska sårbarheten utan att själva ha en diagnos.

Ang. mjällschampoo. Här kan du läsa om varför Head and Shoulders är ett råttgift: http://kurera.se/beauty-by-bloch/kategori/varfor-jag-hatar-head-shoulders/
Istället kan jag rekommendera att massera in olivolja eller solrosolja i hårbotten (skölja ut efteråt) samt använda tex Lava Power från Sante eller Zink & Sage från John Masters Organics.

När jag gör sås rör jag alltid ner mjölet i smält smör så det inte klumpar sig. Sedan i med vätska. Är den fortfarande för lös efter några minuters kokande har jag i Maizena.

Tack, ska kolla in mjällalternativen! :)
Jag vet att schampot inte anses vara bra, men jag har tidigare inte fått nått bra alternativ till det. Är inte oljan skitsvår att få ut ur håret sedan?

Så som du gör sås, fast utan maizenan då, så gör jag ofta men det är då den bara smakar mjöl :) Men jag ska träna lite med hjälp av era tips :D Smart med både mjöl och maizena!
 
Sv: Frågetråden

Tack, ska kolla in mjällalternativen! :)
Jag vet att schampot inte anses vara bra, men jag har tidigare inte fått nått bra alternativ till det. Är inte oljan skitsvår att få ut ur håret sedan?

Så som du gör sås, fast utan maizenan då, så gör jag ofta men det är då den bara smakar mjöl :) Men jag ska träna lite med hjälp av era tips :D Smart med både mjöl och maizena!

Jag har aldrig provat att ha olja i håret, annat än på sonen och på honom var det inga problem (men han hade inte så tjockt hår heller...).

Jag har aldrig bekymmer med att såsen smakar mjöl. Men vi gör nästan uteslutande grönpepparsås, whiskeysås och andra såsen med mycket smak.
 
Sv: Frågetråden

Svarar selektivt;

Maizenaredning för mörk sås har väl färgämne i sig för att bidra till kulören? Jag har i alla fall för mig att de två skiljer sig färgmässigt åt, men i övrigt är lika.

Angående håret så kanske badmössa vore något, så att håret helt enkelt slipper simma runt i massa klor? Mitt hår (och hud) blir också knäppt av klorvatten men jag utsätter mig så sällan att jag inte hunnit testa badmössa..

Det vardagliga skulle jag mycket väl klara utan bil och körkort, man får handla lite mindre mängder åt gången bara. En "DraMaten" och en schyst ryggsäck är till stor hjälp. Det finns ju även som nämnts möjligheter att få både det ena och det andra hemskickat.

Nja, badmössa ser jag inte som ett alternativ, det är fult. :p Jag till och med luktar klor flera dagar efter simningen trots att jag då duschat varje dag :wtf:

Det verkar funka ok utan bil helt, det är bra det! :)
 
Sv: Frågetråden

Jag har aldrig provat att ha olja i håret, annat än på sonen och på honom var det inga problem (men han hade inte så tjockt hår heller...).

Jag har aldrig bekymmer med att såsen smakar mjöl. Men vi gör nästan uteslutande grönpepparsås, whiskeysås och andra såsen med mycket smak.

Jag gör mest brunsås faktiskt. :) Får testa olja i julledigheten så slipper jag gå ut om det blir misslyckat först :P
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp