Hur nedärvs ögonfärg på människor?

När det kommer till blå ögon så tror man att det kommer från en enda mutation. Dvs alla blåögda är mer eller mindre släkt med varandra sen 10 000 år (det var då mutationen uppstod) :D
 
What?!?!
Hela mitt liv har varit en lögn...Min världsbild....:eek:
Har jag bruna ögon?! :eek:
En färg upplevs väldigt olika beroende på vilka färger den omges av och jag gissar att det är möjligt att dina ögon framstår som grönare på en ickeredigerad bild. Jag skulle nog också kalla dina ögon bruna utifrån bilden du visar, men om det stämmer med gängse uppfattning om vad som är gröna respektive bruna ögon har jag ingen aning.
 
What?!?!
Hela mitt liv har varit en lögn...Min världsbild....:eek:
Har jag bruna ögon?! :eek:
Nötbruna ögon har en ljusbrun färg och kallas även för hazel, guldfärgade och whiskyögon. Nötbruna ögon anses som ovanliga och är en kombination av brunt och grönt. Därför misstas oftast personer med nötbruna ögon för att vara brun eller grön ögda. Den dominerande färgen i ögat varierar från brun/guld till grön och färgen kan uppfattas olika när ögonen observeras i solljus. Detta beror på en kombination av Rayleigh-spridningoch en måttlig mängd melanin i iris.

Finns mycket roligt/intressant att läsa här:
http://vetenskap.ifokus.se/articles/55ae47e7ce12c455f70013d8-sanningen-bakom-varan-ogonfarg
 
En färg upplevs väldigt olika beroende på vilka färger den omges av och jag gissar att det är möjligt att dina ögon framstår som grönare på en ickeredigerad bild. Jag skulle nog också kalla dina ögon bruna utifrån bilden du visar, men om det stämmer med gängse uppfattning om vad som är gröna respektive bruna ögon har jag ingen aning.

Äh. I verkligheten upplevs de som ännu mer "guldfärgade" :D
Jisses... Jag har visst gått runt i 19 år och trott att jag haft gröna ögon fast jag inte haft det. My god. :confused:
 
Jag har gröna ögon med stänk av brunt och gult och sambon har bruna ögon. Vi trodde att barnet skulle bli brunögt, och som jag minns det hade hon mörka ögon när hon föddes. Men sedan fick hon knallblå som satt i åtminstone 2-2,5 år. Nu har de blivit ljusare och har nog börjat dra mot blågrå, så vi får väl se var det landar om några år.

Dessutom är båda föräldrarna mörkhåriga och hon är blond. :D Men det kan ju också ändras med åren.
 

Det här är en mycket förenklad förklaringsmodell när det kommer till ögonfärg. Det är lite olyckligt att den ofta används i undervisning eftersom det kan leda till just den frågeställningen som kommer även här i tråden : "hur kan jag ha bruna ögon när mina föräldrar har blåa ögon, är de verkligen mina föräldrar?"

Just ögonfärg har att göra med hur mycket av generna (det är flera inblandade i ögonfärg) som uttrycks, det är en glidande skala, också detta enkelt förklarat ;)
 
Nötbruna ögon har en ljusbrun färg och kallas även för hazel, guldfärgade och whiskyögon. Nötbruna ögon anses som ovanliga och är en kombination av brunt och grönt. Därför misstas oftast personer med nötbruna ögon för att vara brun eller grön ögda. Den dominerande färgen i ögat varierar från brun/guld till grön och färgen kan uppfattas olika när ögonen observeras i solljus. Detta beror på en kombination av Rayleigh-spridningoch en måttlig mängd melanin i iris.

Finns mycket roligt/intressant att läsa här:
http://vetenskap.ifokus.se/articles/55ae47e7ce12c455f70013d8-sanningen-bakom-varan-ogonfarg

Har aldrig hört talas om nötbruna ögon tidigare :eek:
Men efter att ha läst dina länkar stämmer det sjukt bra in på mina ögon! Beroende på i vilket ljus man ser de varierar de från mörkt olivgröna till mörkt "guldfärgade".
Intressant, tack så mycket! :bow:
 
Nötbruna ögon har en ljusbrun färg och kallas även för hazel, guldfärgade och whiskyögon. Nötbruna ögon anses som ovanliga och är en kombination av brunt och grönt. Därför misstas oftast personer med nötbruna ögon för att vara brun eller grön ögda. Den dominerande färgen i ögat varierar från brun/guld till grön och färgen kan uppfattas olika när ögonen observeras i solljus. Detta beror på en kombination av Rayleigh-spridningoch en måttlig mängd melanin i iris.

Finns mycket roligt/intressant att läsa här:
http://vetenskap.ifokus.se/articles/55ae47e7ce12c455f70013d8-sanningen-bakom-varan-ogonfarg
Intressant! Då kanske mina också räknas som nötbruna. Ska kolla i spegeln i morgon och läsa länken.
 
Jag har tre syskon, min mor har blå ögon o min far bruna, jag är den enda av syskonen som har fått bruna ögon.. får inte ihop de hela, då jag fått lära mig att brunt är dominant över blått.
 
Jag har tre syskon, min mor har blå ögon o min far bruna, jag är den enda av syskonen som har fått bruna ögon.. får inte ihop de hela, då jag fått lära mig att brunt är dominant över blått.

Dominant betyder bara att om man har två olika anlag så är det det dominanta som syns. Vet inte om du tittat på filmen som är inlagd (jag har inte gjort det men antar att det är detta som tas upp) men i ditt fall så har i så fall din mamma två blåa anlag och din pappa ett brunt och ett blått anlag, men eftersom brunt är dominant får han bruna ögon och det blåa syns inte.

Samma sak för dig, du har fått ett blått anlag från din mamma och ett brunt från din pappa och har därför bruna ögon. Dina syskon har däremot fått blått anlag från både mamma och pappa och har därför blåa (ej bruna).

Men som tidigare nämns så finns det fler saker som spelar in, dels har ögonfärg inte 100% penetrans, dvs det är inte alltid fenotypen (=utseendet) blir som genotypen (=generna) säger att det "borde".
 
Beroende på i vilket ljus man ser de varierar de från mörkt olivgröna till mörkt "guldfärgade"

Mina ögon är blå med lite mörkare stänk i som synes, men kan beroende på ljus upplevas som olika skalor av grå, mörkblå eller grå/gröna (konstigt nog)
Oga_zpsc4pmknxf.jpg
 
Jag har tre syskon, min mor har blå ögon o min far bruna, jag är den enda av syskonen som har fått bruna ögon.. får inte ihop de hela, då jag fått lära mig att brunt är dominant över blått.

Fast det är inte konstigt - det är slumpen. Den far har antagligen ett blått och ett brunt anlag. Du har fått ett brunt av honom och ett blått av din mor - brunögd. De andra syskonen har fått blått av bägge
 
[QUOTE="Girasol, post: 17888327, member: 16008"

Jag har sex syskon, båda föräldrar har blå ögon. Jag och mellansyster har gröna ögon. Två bröder och lillasyster har blå medan två brorsor har riktigt mörkbruna ögon.

Är du säker på att ni är helsyskon allihop?
Brunt är nämligen domnant så vitt jag vet och kan inte ligga dolt. Se filmen tidigare i tråden.
Menar absolut inget illa, men om man ska dra en parallell till hästarna så är det som att två fuxar får en brun avkomma.

Men jag vet att gener kan ligga gömda länge (flera generationer) och poppa upp rätt som det är. Det finns en sådan film på netflix som handlar om ett barn som föds av två "vita" föräldrar, de ser vita ut men har båda afrikanskt påbrå långt bak. De får ett barn som är mörkt brun i huden med affrohår, filmen utspelar sig under apartheidtiden i Sydafrika och handlar om alla problemen som uppstår när ingen tror att barnet är vitt, så hon får inte gå i skolan mm. Den ska vara verklighetsbaserad och familjen har funnits i verkligheten.[/QUOTE]

Ett föräldrapar som jag känner väl är brunögda "helsvenskar". Dom har fyra barn tillsammans och nr 3 är blåögd. Han liknar för övrigt båda sina föräldrar. Förklaringen är att båda föräldrarna har blåögdhet i släkten. Det är bara om någon som är brunögd är av rent brunögd släkt som det dominant. Förr trodde jag att afrokrull-hår var dominant också. Men en kompis i Oslo var gift med en Kenyansk man. Deras son har rakt hår!
 
Det här är en mycket förenklad förklaringsmodell när det kommer till ögonfärg. Det är lite olyckligt att den ofta används i undervisning eftersom det kan leda till just den frågeställningen som kommer även här i tråden : "hur kan jag ha bruna ögon när mina föräldrar har blåa ögon, är de verkligen mina föräldrar?"

Just ögonfärg har att göra med hur mycket av generna (det är flera inblandade i ögonfärg) som uttrycks, det är en glidande skala, också detta enkelt förklarat ;)
Jag tror att det har att göra med genotyp och fenotyp. Dvs det är inte alltid de blåögda är så blåögda. Det kommer alltid in någon liten glidare om "grönt" och då tror jag inte att de är rent (bb) blåögda (som skolecemplet), utan då är det andra anlag som finns. Nu kommer någon hävda att jag svamlar och att det finns helt rent blåögda som fått brunögda barn. Men då är vi tillbaka på fenotyp och genotyp igen ;) Då hade de något annat anlag också som vi inte uppfattat med blotta ögat!
Vi är två blåögda utan grönt i och alla våra barn är också blåögda. Min syster har blått i mitten och en brun ring runtom! Min mamma har gröna ögon, min pappa blå.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 498
Senast: liiinnea
·
Övr. Barn Vet inte alls om tråden hemma rätt... Men skulle någon kunna vara snäll och förklara det här med särkullsbarn och arv? Jag försöker...
Svar
3
· Visningar
803
Senast: moster
·
Äldre Allvarligt talat, jag har försökt behärska mig, men det går INTE längre!! :nailbiting: Jag har så många frågor så jag måste ha en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 520
Senast: Jeffery
·
Övr. Barn Nån här som är duktig på genetik? Funderar lite på vilken ögonfärg vårt barn kommer att få. Jag har blå ögon, och min man mörkbruna...
Svar
19
· Visningar
4 357
Senast: JeayL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp