Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Martina_m

Trådstartare
Lät kanske lite dumt, men har ingen egen transport och den som vi kan få tag i väger 1500 kg, och vår bil får dra 1490 kg :eek:!

Hästen ska åka i ca 1,5-2 tim.

Hur hade ni gjort? Hade ni kört? Eller letat efter annan transport?

Har ni åkt fast någon gång, för att transporten varit för tung?

Behöver lite tankar och historier!! :laugh:
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Tror inte det är så ofta man blir kollad men blir man det så är de supernoga. Man får inte köra vidare så då få man ringa in någon som får för annars blir man stående där med häst och släp.. Iaf så har detta hänt i skåne iaf. Det är kanske olika beroende på vilken person som stannar en..
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Jag ar flertalet gånger kört med såpass lite övervikt (men då har bilen i sig fått dra det med e kort, fast det har inte jag)

Om bilen har max vikt vid e kort 1490 så hade jag INTE dragit det men är maxgränsen vid e säg 1600 så hade jag kört (kanske inte land och rike runt men till klubben etc som ligger ca 10 min från stallet)

Ska ju kanske inte tillägga att jag drog stallets släp en gång med en totalvikt på 2000kg...min bil får dra 1400...det gör jag INTE om!
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Det är inte överlast. Det är olovlig körning. Extra allvarligt eftersom det redan på pappret är olagligt.

Körkortet är i fara om ni blir stoppade. Dumt att förlora/riskera körkortet för något så uppenbart olagligt.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Det är så retligt, vår bil väger 2,2 ton. Man kommer snabbt upp i de 3,5 ton man max får köra på vanligt körkort. Kan alltså knappt köra ett tomt släp, fast man ha kapacitet för mycket mer. Men med våra lilla scodapickup vi hade innan kunde vi dra massor men vi sackade i backar om vi lastat tre får.. mysko. Hoppas ändringen kommer snart.

Angåene TS. Det är rätt liten chans att bli tagen så vågar du chansa så gör det..
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Hyr en annan transport eller låna en bil som får dra 1500 kg. Blir ni stoppade av en kinkig polis kan du få problem. Inte värt det.

Du ska ju åka tillbaka med kärran hem också så det blir väl den dubbla tiden som du drar olagligt?
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

på e-kort får bilen dra 1800.

Usch, så dumt.... ynka 10kg ska kunna orsaka mig böte/körkortslöshet :cry:

Varför ska det vara så svår att hitta lättare släp???:crazy:
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Angåene TS. Det är rätt liten chans att bli tagen så vågar du chansa så gör det..

RISK. Det är liten RISK.

Och det är ingen liten risk. Den är rätt överhängande. I våra omgivningar händer det OFTA att vi blir invinkade eller kör förbi kontroller med portabla vågar. OFTA.

Då är risken rätt stor att man får köra in och bli kollad. Och som sagt; är man redan på pappret så uppenbart olaglig är det ju kört. Man får ställa ekipaget, inte fortsätta med transporten.

Kul om man har häst i släpet.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Jag vet inte om jag tycker risken är så stor att bli stoppad.
Jag har kört mina hästar till tävlingar,träningar och veterinär i Skåne,Blekinge och Småland i 22 år och blivit stoppad och fått blåsa en gång!
ALDRIG har de kollat bil och släp!
Men,om olyckan är framme kan du få problem med försäkringar däremot.
Jag kör lagligt ekipage på mitt B-kort,men har väl någon gång haft överlast;)
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Jag har alldeles för många bokstäver på mitt körkort för att ens fundera över att köra olagligt. Utan körkort har jag dessutom inget jobb längre.

Det måste väl finnas andra transporter att låna/hyra.

/M
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Det som gör det svårare i det här fallet är att den som kör det här ekipaget gör det medvetet. Alltså man ser det direkt på en slagning i bilregistret eller på en titt på registreringspapperna kan se att det är förbjudet.
Det hade varit lite annorlunda om det hade handlat om den faktiska vikten och hästen hade gjort så att det vägde 10 kg för mycket. Då hade det kunnat klassas som oaktsamhet och kanske "bara" blivit överlast.
Säger som en del andra att det måste väl gå att få tag i en annan släp eller bil för den här resan? 1,5 - 2 timmar är ju ändå en ganska lång resa som t ex hade kräft kompetensbevis av en företagare.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Ja detta är ju olovlig körning och risk att körkortet ryker om du blir stoppad. De behöver ju ingen våg för att se att det är ett olagligt ekipage.
Skillnad om du t ex lastar två stora hästar i ett släp som lastar 800 kg. Blir man då stoppad av en polis som inte har koll på vad en häst väger, kan man komma undan med det. Inte så ofta som de har våg ute på vägen.

Det borde ju gå att hitta en annan bil eller ett annat släp, t ex hyra på en mack?

Men jag kan tyvärr säga att jag hade kört ändå.
Har aldrig någonsin blivit stoppad i poliskontroll, vilket förstås inte betyder att man inte kan bli det när man är ute och kör olagligt.
Dock har mamma blivit stoppad med transporten påkopplad, men de har aldrig bett om att få se några papper.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Det här är inte fråga om överlast - det är frågan om olovlig körning.

Jag ska ta ett exempel:

Min bil får dra 1300 kg och min stallägares transport är registrerad som ett 1450 kg:s släp, en annan bekant har ett släp som är registrerat som ett 1300 kg:s släp.

Om jag drar stallägarens släp så är det olovlig körning - släpets totalvikt överstiger vad jag får dra med min bil. Det spelar alltså ingen roll (med b-kort) om släpet är tomt... det är ändå olovlig körning.

Om jag lastar i min häst i 1300 kg:s släpet och drar detta är det överlast. Hästen väger för mycket för att jag ska få dra honom i det släpet. Släpet tomt, eller med en lättare häst, får jag dock dra med min bil.

Överlast ger oftast böter (om du inte lastat väldigt mycket över) men olovlig körning kan medföra indraget körkort. För att polisen skall veta om du har överlast så behöver de en våg, men för att veta om din olovliga körning så räcker det med att de slår in regnr på bil och släp så är du fast. Med andra ord kan du torska även i en vanlig vägkontroll om du kör med det släp du tänkt dig.

Och jag har inte kört mycket med transport men ändå blivit stoppad och kollad. Inte med våg men så att de kontrollerade körkortsbehörighet, fordon och släpkombinationen och att släpet hade rätt skyltar etc.

Jag skulle INTE köra med stallägarens släp, ens en kort bit. Inte ens tomt vilket alltså inte skulle utgöra en trafikfara i sig (släpet väger 850 kg i sig självt så det orkar ju min bil dra).

Olovlig körning innebär också att du inte får någon ersättning för ditt fordon om du skulle vara med i en olycka - och ja, försäkringbolagen kollar sådant! Kan till och med vara så att du blir återbetalningsskyldig för vad motparten fått i ersättning för sitt fordon om du krockar... kommer inte ihåg villkoren exakt på den punkten.

Men ur försäkringssynpunkt och ur "risk att bli av med körkortetsynpunkt" så NEJ - jag skulle inte åka.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

jag har ju också en bil som drar just 1490 kg på B-kort. Jag skulle INTE dra det ens en meter.

Det finns FÅ gånger det skulle vara så akut att åka att jag hade riskerat att bli av med körkortet för den resan.

För som folk redan förklarat, det är olovlig körning.

Dessutom, blir du stoppad, får du inte köra en METER till, du måste lämna släpet (och således hästen), eller få dit någon som kan köra hem ditt ekipage, dvs har BE. Eller få dit en annan dragbil som får dra släpet.

Dvs, du riskerar att inte bara få böter, riskera körkortet etc, utan även att bli stående.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Tänk att folk har så svårt att skilja på olovlig körning och överlast. Överlast i hästsläpssammanhang är inte speciellt allvarligt om det inte rör sig om mycket stora avvikelser. Dock är det olovlig körning om det skiljer ens 10 kg på vad du får dra med din bil på B-kort. När man frågar folk om vad släpets totalvikt är så börjar folk prata om hur mycket hästen väger vilket är fullständigt ointressant. Du får inte ens köra ett tomt släp om inte totalvikten på släper understiger bilens tjänstevikt.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Jag hade definitivt inte chansat på att inte bli stoppad. Konsekvenserna om du ändå blir stoppad är alltför allvarliga.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Om det är så att du med din 1490-kgs bil även framöver skulle vilja kunna dra 1500 kg så skulle du ju kunna prova att vikta upp din bil.

Jag viktade upp min gamla Saab 900 från 1270 till 1300 kg genom att åka ner till hamnen och få bilen vägd och själv räkna ut en lämplig mängd bensin i tanken för att få precis rätt vikt (dumt att gå upp på 1310 kg i onödan då det är lite hög skatt)! Sedan gjorde jag en registeringsbesiktning och därefter var det bara till att tuta och köra.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Nu ska regbes eg göras med full tank.. Men..

Gamla bilar kan tjocka på sig lite med åren, och iaf förr så varje bil vägs inte utan var 5:e bil vägs, och sen blir snittvikten registreringsvikt. Förklarade den snälla mannen på bilprovningen när jag viktade upp min loppa.

Den skulle ha en tjänstevikt på 1120 kg enligt regbeviset. Dock så vägde den inte så mkt ens efter många år i trafik. Men fick lite bra tips av bp-gubben. T ex då att det ska vara full tank, och att du får ha reservdunk (inte 20-liters kanske, men 10 l var okej), verktyg som anses rimliga för att medta vid färd, dessutom kan man välja en tung vägatlas istället för en hopvikbar liten karta.

Med 'utrustning' fick jag upp vikten till 1140 kg. Kvar var 60 kg, som jag löste på det klassiska sättet. Beställde en måttad järnplåt (tjockt åbäke, 12 mm) som vägde 60 kg av skrotcentralen. Den bultades fast i golvet i bakluckan. Kravet är minst två genomgående bultar (de kollar detta på bes), jag hade fyra.

Ny begr regbesiktning (i realiteten vägning samt koll av bultning) och sen kom ett nytt regbevis på posten på nya tjänstevikten 1200 kg och ny släpvagnsvikt för B-kort på 1200 kg.

Jag 'förlorade' en passagerare dock, då den extra vikt som läggs på tjänstevikten tas från lastvikten, och blir den för låg snor de en passagerare istället. Min bil fick alltså ha 3 passagerare istället för 4 efter uppvägningen. Inte direkt betungande att leva med.

Kunde viktat upp den ända till 1300 kg (max släpvagnsvikt övht) men då hade det rykt mer passagerare.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Det är OLOVLIG KÖRNING du kan bli av med körkortet.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Fast du kan även bli av med körkortet om du har för mycket överlast. Har för mig att om det är mer än 10% överlast så är körkortet i fara (kan också vara en annan procent, men jag tror det var 10%).

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
833
Senast: Ajda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 247
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 905
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp