Bukefalos 28 år!

Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Lät kanske lite dumt, men har ingen egen transport och den som vi kan få tag i väger 1500 kg, och vår bil får dra 1490 kg :eek:!

Hästen ska åka i ca 1,5-2 tim.

Hur hade ni gjort? Hade ni kört? Eller letat efter annan transport?

Har ni åkt fast någon gång, för att transporten varit för tung?

Behöver lite tankar och historier!! :laugh:

Ytterligare en som funderar på att bryta mot lagen.... Varför? Av bekvämlighet? Tanken att "det händer inte mig"?

Du har inte den körkortsbehörighet som krävs, alltså handlar det om olovlig körning, vilket kan innebära att du blir av med körkortet. Hitta ett släp med lägre totalvikt eller bil som får dra släpet.

Har blivit stoppad flera gånger för att kolla transportvikt respektive tillåten släpvagnsvikt, men inte åkt fast eftersom jag anpassat släpens totalvikt efter vad bilen får dra.

Hyr trailer på ngn bensinmack, de brukar oftast ligga lägre i totalvikt
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

20% överlast, sen börjar körkortet sitta löst, dvs det rapporteras till Länsstyrelsen som kan bestämma om körkortsindragning.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Usch, så dumt.... ynka 10kg ska kunna orsaka mig böte/körkortslöshet :cry:

men du... tänk på att hästen väger några hundra kilo också.... :crazy:

Men det har inte med saken att göra.

Jmf med mitt ex nedan.

Bilen får dra 1490 på B-kort, 1600 kg max släpvagnsvikt (dvs på E-kort).

Släpet har en totalvikt på 1500 kg. Tjänstevikt 800 kg, lastvikt 700 kg.

Hästen väger 500 kg.

Släpet lastat med hästen väger 800 + 500 = 1300 kg. Bilen får dra 1490 k på B-kort. Det är en bra bit under max. Men det är irrelevant på B-kort, där räknas bara släpets totalvikt.

Du får inte ens dra släpet TOMT, utan du riskerar körkortet då med. Trots att du om du drar det tomt bara drar 800 kg, med en bil som drar 1490 på B-kort.

B-kortsvikten är en skrivbordsprodukt, som grundas på ett undantag ang tungt släp. Tungt släp kräver egentligen behörighet E oavsett. Tungt släp = alla släp över 750 kg totalvikt..

Men Sverige har komplicerat det hela med att göra ett undantag. Man får framföra tungt släp på B-kort OM:

Släpets totalvikt INTE överstiger bilens tjänstevikt

OCH

Bilens och släpets sammanlagda totalvikt inte överstiger 3500 kg.

Det är detta som gör att man kan dra t ex husvagn, hästtransport, biltrailer etc med enbart behörighet B. Och utan att ha fått NÅN utbildning i att köra släp.... Det är dock just undantagsregeln som skapar allra mes förvirring hos folk, den är jätteenkel om man bara sätter sig in i att begripa den, men många går - som synes - helt vilse på vägen.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

*KL*

Martina - hur menar du med svårt hitta lättare släp? Det finns ju massor av släp med en totalvikt på 1300 kg?
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

på e-kort får bilen dra 1800.

Usch, så dumt.... ynka 10kg ska kunna orsaka mig böte/körkortslöshet :cry:

Varför ska det vara så svår att hitta lättare släp???:crazy:

Det är inte bara 10 kg.
Din häst lär ju vägra några hundra kilo också.

Vi blev stoppade och hade 20 kg övervikt.
SOM TUR VAR kunde vi lägga utrustningen i bilen, sadel, träns etc.
Annars hade vi fått böter.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Det kan vara svårt ibland att få tag i lättare släp, själv beställde jag mitt så tungt som möjligt för att så få som möjligt skulle kunna låna det:o... jag har svårt att säga nej och ville faktiskt inte behöva låna ut.
Som jag ser det har du tre alternativ (jag har kommit på ett nytt:idea:):

1. Leta rätt på ett lättare släp - kan vara svårt att hitta, är oftast mindre och ostadigare eller riskerar överlast beroende på hur stor häst du har.

2. Låna en bil som får dra tyngre på B-kort - själv kör jag en volvo 945 som får dra 1510 på B och en sån borde inte vara svår att hitta i bekantskapskretsen?

3. Känner du ingen som har BE-kort? - Det här alternativet har jag inte sett att någon annan föreslagit, men någon i din familj eller bekantskapskrets borde väl ha högre behörighet och det kan vara lättare att låna in chaufför än att fixa andra fordon!

LYCKA TILL!
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Nu är jag inte med hur du tänker.

Totalvikt släp 1500 kg. Max dragvikt med B-kort 1490 kg. Vi kan väl inte FÖRUTSÄTTA att släpet är överlastat?
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

*kl*

Som andra redan skrivit ett flertal gånger, I detta fall handlar det inte om ÖVERvikt utan Om OLOVLIG körning, dvs du har inte körkortsbehörighet att framföra detta släpet med B-körkort, det är en mkt stor skillnad. Övervikt är ett litet brott jämfört med olovlig körning.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Är det någon som vet hur mycket böter det blir vid övervikt?
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Om de inte ändrat så 600 kr för 1 - 20% överlast. (Sen ökar det, 800 kr för 21 - 30%, 1200 kr för 31 - 40 % och 1600 kr för 41 - 50% överlast)

MEN, överlast gör mer som är 'värre' än böterna. Bilens och släpets vägegenskaper förändras, bromsverkan blir sämre osv.

Edit: Vid viss gräns överlast, minns inte vilken, måste du lasta ur, dvs minska överlasten, för att få fortsätta. lite svårt med en häst i släpet..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

knapplånar

Det verka som om de flesta oroar sig mest för böter/indraget körkort etc men det är faktisk av säkerhetsskäl som maxvikterna är satta.

Tänk om det sker en olycka pga för tungt släp - och häst och människor skadas eller tom dör, verkar bara vara Alexandra_W som tänkt på det...?


:crazy:
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

*KL*
Tänker *PHU* att inte vi blev stoppade i våras när jag läser tråden, då vi körde med 10 kg över gränsen för bilen.
Vet ju reglerna med olovligt & överlass, men med bara den transporten i hela stan att hyra, var vi "tvugna".
Som tur var gick det bra:)

Hyrde transporten på ett "finare" uthyrningsställe, och märkte sedan after att dom dels inte hade på obligatorisk hästtransportskylt, och att ventilationen inte funkade som den skulle på det nya släpet, pållen fick närapå värmeslag stackarn...:(

Bättre & köra med lovligt släp alltid!
Men vädigt svårt när de har tagit bort hyrsläp på mackarna, och de som finns är för större tyngre bilar....:crazy:
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Vet ju reglerna med olovligt & överlass, men med bara den transporten i hela stan att hyra, var vi "tvugna".
Som tur var gick det bra:)

Vem tvingade er? Varför inte stanna hemma eller låna bil som fick dra transporten?

Enda giltiga anledningen att köra för tungt släp anser jag vara om det handlar om en sjuk/skadad häst som snabbt måste transporteras till klinik, och då brukar t.o.m. polisen tillåta överskridelsen om man meddelar dem i förväg
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

*kl*
Jösses! Drar inte alla över en kam men herregud så många det är som inte förstår att olovlig körning är att köra utan körkort. Vem är det som är så korkad att h*n ens tänker tanken att köra ett fordon utan rätt behörighet? Hoppar samma människa in i en tung lastbil och kör bara för att h*n för köra en lätt dito?
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Bättre & köra med lovligt släp alltid!
Men vädigt svårt när de har tagit bort hyrsläp på mackarna, och de som finns är för större tyngre bilar....:crazy:


Då får man helt enkelt byta bil, låna bil, hyra bil eller köpa ett eget släp. För mig är 'jag kan inte hyra rätt släp på macken' en dålig och lam ursäkt.

Jag är medveten om att alla inte har råd att köpa ny bil etc, men om man inte har råd att köpa ett släp heller (finns ju beg) så får man nog faktiskt konstatera att man inte har råd att 'åka runt' med hästen. Och planera 'måsteresor' som klinikbesök mkt nog, och då hyra bil/åka långt för att hyra släp. Helt enkelt.

Been there, men aldrig ens övervägt att åka olagligt för det.

Enda gången jag skulle åka olaglig är i samma läge som någon sa, svårt och akut sjuk häst som måste till veterinär NU, och då skulle jag informera uniformspojkarna om det. De brukar ha förståelse. Minns en gång i forntiden när jag var med (inte körde) en svårt skadad ponny till Ultuna. Inte riktigt enligt gällande hastighetsbegränsningar på E4:an. Polisen var informerad, och strax innan stan kom en polisbil och la sig framför och gav fri väg genom rödljushelvetet. De stack in näsan i släpet vid Ultuna, bleknade en nyans och önskade sen lycka till och åkte. Jag trodde sånt bara hände i Min Häst noveller ;)
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

hyr ett släp på en mack eller släpfirma. Finns massor med 1350 o 1400 släp.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Härligt det finns såna poliser som har sån förståelse :banana::bump::bow:
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Men du bor ju i Halmstad om om du ska köra släp från Halmstad så har Statoil på sannarp hästsläp för 1300 kg. Det finns även släp i Trönninge på belisten tror jag. Borde också vara runt den siffran. Finns massvis som hyr ut i halmstad, oftast privat. Lägg ner lite energi och kolla upp såna saker. Bättre än att köra olovligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: Ajda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 479
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 946
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 435
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp