Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Låna en annan bil kanske är lättare än att hitta ett lättare släp?

Jag har kört med ett släp som vägde 30 kg mer än vad mitt körkort fick dra, fast ändå långt under bilens begränsning, en gång. Då stod jag med en rejäl sårskada i hästens ansikte som BEHÖVDE sys, och jag kunde inte få tag i annat släp eller chaufför. Då struntade jag i de 30 kilona och körde till djursjukhuset. Åkte inte fast, planerar inte att göra det igen men just då hade jag inget direkt val. Hästens hälsa gick före mitt körkort.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

20% överlast, sen börjar körkortet sitta löst, dvs det rapporteras till Länsstyrelsen som kan bestämma om körkortsindragning.

Så kanske det var.

Men det är ju inte mycket igentligen. Tänk om man bara får lasta 600kg. Då är ju körkortet i fara bara man lastar 120 kg för mycket. Det räcker ju att man gör en missbedömning i vad hästen väger och slänger i några höbalar i släpet så är man rökt. Tänk då om släpet väger 100 kg mer än man tror? Nej det är inte helt lätt det där. Är glad att jag har en lastvikt på 2000kg. Det brukar alltid lämna en god marginal även när jag kör 3 hästar samtidigt.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Har faktsikt inte kollat på transport i Halmstad, eftersom bil + häst i princip finns på samma ställe (åt samma håll iaf), kunde det ju vara skönt att få släp därifrån oxå. Annars måste jag åka hem till föräldrarna (22mil), hämta bil, köra till halmstad (22mil till) och hämta släp, köra halva vägen "hem" för att hämta häst (10 mil) köra hästen till Halmstad (10mil) och hem (22mil) till föräldrarna och lämna bilen, och slutligen till Halmstad (22mil) .

Inte lätt när man varken har släp eller dragbil :D

Men, det kommer nog lösa sig bättre än så, och på ett lagligt sätt desesutom ;)

Det blev visst ett himla liv över min undran om att köra ett för tungt släp. Och tydligen VÄLDIGT allvarligt. Visste inte det, men nu vet jag. Så tack för all information om hur viktigt det faktiskt är att köra med korrekta siffror (och bokstäver).
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Men jag skrev om du kör från Halmstad :grin:
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Själv är jag rädd om mitt c-kort så jag hade inte chansat.
Däremot så upplever jag det som väldigt vanligt att man åker runt med bilar som inte får dra släpet.
- också vanligt med nertypade släp så de inte får dra stor häst + packning. (nya fina släp..)
- också vanligt med b-korts lastbilar som du inte får ha 2 stora hästar i.

Och med tanke på hur vanligt det är med ovanstående exempel och hur många som åker fast så ...

Har också hört polis säga: - vi orkar inte bry oss. Det är så många som bryter mot det. Har de körkort och är nyktra så. :crazy:

Lite kul att läsa här och jmfr med en tävling .. Buke och tävlingssverige är nog inte så överens.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Jag hade inte kört då det är olagligt - olovlig körning - som leder till att du blir av med körkortet. Det är alltså lika mycket brott som om du hade satt dig i en stor långtradare och kört iväg och bara haft B-kort...

En annan sak är ju att köra med överlast, det är jag inte lika noga med. :grin: Min transport väger 900 kg, hästen 650 kg och transportens totalvikt är 1500 kg - således 50 kg övervikt varje gång jag kör och då har jag inte ens räknat in utrustningen i sadelkammaren...
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Nu har alla förklarat detta säkert så du vet att det är olagligt bara du kör det släpet tomt med den bilen.

Det är ingen fara för själva bilen att köra släpet, & skulle ni ha lastat så släpet vägde 1500 kg med hästar & allt skulle bilen garanterat klara 10 kg extra, annars är det ingen bil att ha.

Men nu gäller det ju trafikreglerna, jag hade själv varit orolig om försäkringar osv.
Tänk om det faktiskt blir så illa att hästens förs.bolag skulle vägra ersätta hästen om ngt hände bara för att eran bil fick dra 10 kg mindre?
Försäkringsbolag är nämligen mästare på att hitta kryphål om de kan, man vet aldrig vad de kommer med för argument.

Många påpekar även detta med att man kan behöva lämna ekipaget på stället, DET är däremot mkt ovanligt då polisen inte heller skulle vilja ta på sig ansvaret att ägare ska lasta om hästar osv mitt på E4 tex, det skulle kunna bli mkt farligt.
Är det "bara" 100 kg övervikt låter de dig mest troligt köra hem med hästen.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Om det är olovlig körning, då får du inte köra vidare. De struntar helt i att det är häst i, du får inte köra en meter till. Dock körd epolisen hem kompisens bil + släp en gång då hon inte hittade ngns om kunde göra det och var desperat.

Men, är det ett BE-ekipage och du har ett B-körkort är det färdigkört, häst eller ej, och du får se till att någon med rätt behörighet kommer och kör hem dig, eller få dit en annan dragbil och koppla om släpet.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Så länge du inte gör det med uppsåt är det lugnt, men det gör du ju nu i sånt fall så då får du spela bra dum vid en kontroll. "typ oj det har hjag helt glömmt kolla"

Men köra vidare får du inte i vilket fall som hällst och bra korkat att ens riskera sitt körkort så. De flesta statoil macker hyr dessutom ut släp och de blukar vara 1300kg släp.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Det är INTE lugnt för det är utan uppsåt. Okunnighet innebär inte ansvarsfrihet. Tvärtom, man förutsätts ha kolla på gällande lagar.

Uppsåt eller ej spelar ingen som helst roll ang olovlig körning.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Överlast är oxå olovligt.
Alla struntar faktiskt inte i att folk har hästar, det finns hätar som river släpet om det blir stillastående & som jag redan skrivit så finns det poliser som hellre löser det på ett bra ätt än låter hästen riva släpet, eller lastas ut på en motortrafikled:grin:
Lagligt sett har polisen rätt att skita i vilket, men få gör det.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Spelar ingen roll om man får det till uppsåt eller ej, reglerna är desamma.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Överlast är oxå olovligt.
Alla struntar faktiskt inte i att folk har hästar, det finns hätar som river släpet om det blir stillastående & som jag redan skrivit så finns det poliser som hellre löser det på ett bra ätt än låter hästen riva släpet, eller lastas ut på en motortrafikled:grin:
Lagligt sett har polisen rätt att skita i vilket, men få gör det.

Nej, överlast är olaglig.

Olovlig körning är något HELT annat än överlast.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Nu kom jag osökt in på en sak, om man kör med överlast, vad händer då vid en ev olycka?
Tänker då främst på hur försäkringsbolagen skulle agera.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Såfort du bryter gällande regler och/eller bestämmelser kan försäkringsbolaget dra ner ersättningen helt eller hållet, och anse dig vållande i högra grad än annars.

Gäller allt från köra för fort, ha för dåliga däck/fel sorts däck, ha fel ljus på etc. Och naturligtvis även överlast.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Som jag tidigare skrivit i den här tråden så försöker försäkringsbolag komma på allt möjligt för att slippa betala ut några pengar så för att vara på säkra sidan bör man vara laglig för att inte riskera ngt.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

knapplånar

Det verka som om de flesta oroar sig mest för böter/indraget körkort etc men det är faktisk av säkerhetsskäl som maxvikterna är satta.

Tänk om det sker en olycka pga för tungt släp - och häst och människor skadas eller tom dör, verkar bara vara Alexandra_W som tänkt på det...?


:crazy:

Kan bero på att tråden inte handlar om att lasta för mycket i ett släp utan att släpet registreringsvikt överskrider vad bilen får dra = inte alls säkert att släpet kommer upp i den vikt som bilen kan dra = ingen förhöjd säkerhetsrisk alls utan bara en papperskonstruktion.

I den del där man diskuterar att dra ett för tungt släp, eller ett för tungt lastat släp däremot håller jag helt med dig.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Jag hade INTE kört eftersom det är OLOVLIG KÖRNING. Läs, du blir av med lappen.

Skaffa ett annat släp.
 
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Tänk om det faktiskt blir så illa att hästens förs.bolag skulle vägra ersätta hästen om ngt hände bara för att eran bil fick dra 10 kg mindre?
Försäkringsbolag är nämligen mästare på att hitta kryphål om de kan, man vet aldrig vad de kommer med för argument.

Suck och helt off topic men jag måste bara...

Försäkringsbolag "letar inte kryphål" de tillämpar i normalfallet villkoren precis som de står. Den som däremot bryter mot villkoren hamnar utanför. Som försäkringstjänsteman är det en skyldighet att på ett objektivt och oklanderligt sätt tillämpa de villkor och lagar som finns. Kan garantera att det är väldigt få (om ens några) försäkringstjänstemän som GILLAR att säga nej till skador. Det är avsevärt roligare att få hjälpa folk.

Men när försäkringstagaren själv ställer till det genom att till exempel ägna sig åt olovlig körning så kan det ju vara lite svårt... och då är det förstås den puckade, okänsliga, elaka surkärringen till försäkringstjänsteman eller det elaka, omänskliga försäkringsbolaget som ställt till det :crazy: eller?

Förlåt men jag är så j-a trött på folk som tror att vi som jobbar med försäkringar är sadister. Vi gör vårt jobb och vi gör det oftast bra och det som driver oss till jobbet är faktiskt att få hjälpa de som råkat illa ut. Även om folk vägrar tro det. Ibland blir jag tokförbannad på kommentarer som denna, men de är så vanliga att jag borde ha vant mig vid det här laget. Kan hänga ihop med att jag jobbat en massa övertidstimmar denna vecka för att hinna fixa ut alla utbetalningar etc. innan jag går på semester - för att ingen ska hamna i kläm. Men det kan jag ju skita i då, eftersom jag bara vill folks olycka enligt den allmänna meningen?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?

Nu har jag aldrig försatt mej i en sån situation så jag vet inte alls om kärringarna är gnälliga där:angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
835
Senast: Ajda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 296
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 907
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp